Spiraal plaatsen, hoe pijnlijk is het nu echt?
zondag 21 juli 2013 om 14:42

zondag 21 juli 2013 om 14:46
zondag 21 juli 2013 om 14:47
Ik heb een Mirena gehad. Toen ik hem liet plaatsen, heb ik van tevoren wat pijnstillers genomen. Het plaatsen zelf was 2 seconden pijnlijk, maar ik vind m'n kleine teen stoten erger. Oh en toen ik die (korte) pijn afzette tegen 5 jaar lang beschermd zijn en veel minder last hebben van menstruatiepijn, vond ik het het sowieso waard.
Succes met je keuze!
Succes met je keuze!

zondag 21 juli 2013 om 14:47
Ik werk deels als assistente bij de gynaecologen en het wisselt. Valt geen peil op te trekken. Doorgaans zouden vrouwen die al bevallen zijn het minst pijn hebben. Maar ik heb ook al genoeg jonge meiden meegemaakt die het fluitend ondergingen. Net zo goed als dat er ook wel bevallen vrouwen zijn die het wel pijnlijk vonden.
Hoe dan ook: het is met een minuut of vijf gepiept, daarvan moet de gynaecoloog twee keer kort je baarmoeder in. Met een meetsonde en met de spiraal zelf. Dat geeft wat kramp, te vergelijken met menstruatiekramp.
Hoe dan ook: het is met een minuut of vijf gepiept, daarvan moet de gynaecoloog twee keer kort je baarmoeder in. Met een meetsonde en met de spiraal zelf. Dat geeft wat kramp, te vergelijken met menstruatiekramp.

zondag 21 juli 2013 om 14:57
Je kunt het ook 'fluitend' ondergaan, ondanks flinke pijn voelen. Dat is namelijk mijn ervaring
Het aanhaken van de baarmoedermond en het plaatsen van het spiraaltje voelt als korte, felle, erg pijnlijke steek. Maar dat is een paar seconden en ebt dan weer weg. Verder inderdaad krampen alsof je ongesteld moet worden.
Ik vond het in totaal erg mee vallen, maar dat betekent niet dat het geen pijn doet. Maar als je je daar op in stelt en weet dat het met een paar seconden ook weer weg is, dan stelt ook dat weinig voor.
Het aanhaken van de baarmoedermond en het plaatsen van het spiraaltje voelt als korte, felle, erg pijnlijke steek. Maar dat is een paar seconden en ebt dan weer weg. Verder inderdaad krampen alsof je ongesteld moet worden.
Ik vond het in totaal erg mee vallen, maar dat betekent niet dat het geen pijn doet. Maar als je je daar op in stelt en weet dat het met een paar seconden ook weer weg is, dan stelt ook dat weinig voor.
zondag 21 juli 2013 om 15:14
Ik heb een mirena gehad. Het opmeten en het plaatsen voelde bij mij als flinke menstruatiekramp. Kort, fel en heftig, maar zeker goed te doen. Ik heb geen kinderen en volgens de huisarts was het bij mij allemaal wat klein. Ik had geen pijnstiller genomen (nooit over nagedacht), maar het is wel belangrijk om goed te ontspannen. Plaatsen was zo gepiept, ik stond met 5 minuten weer buiten.
Ik heb voor de mirena gekozen omdat die veiliger is dan de koper (als AC dan) en ik stiekem hoopte dat ik onder de vrouwen zou vallen die niet meer zou menstrueren. En dat was bij mij ook het geval. In 5 jaar tijd heb ik misschien 5 keer spotting gehad, een inlegkruisje was dan voldoende. Ik heb de eerste 2 maanden nog wel regelmatig flink buikpijn gehad, verder alleen buikpijn als ik spotting kreeg. Ik gebruik nu geen AC meer, maar als ik het ooit weer ga gebruiken dan kies ik zeker weer voor de mirena.
Ik heb voor de mirena gekozen omdat die veiliger is dan de koper (als AC dan) en ik stiekem hoopte dat ik onder de vrouwen zou vallen die niet meer zou menstrueren. En dat was bij mij ook het geval. In 5 jaar tijd heb ik misschien 5 keer spotting gehad, een inlegkruisje was dan voldoende. Ik heb de eerste 2 maanden nog wel regelmatig flink buikpijn gehad, verder alleen buikpijn als ik spotting kreeg. Ik gebruik nu geen AC meer, maar als ik het ooit weer ga gebruiken dan kies ik zeker weer voor de mirena.
Uhm... stuff... and things

zondag 21 juli 2013 om 15:34
Bij mij ging de eerste zonder problemen. De tweede was heel pijnlijk, maar toen ik dat aangaf hebben ze de baarmoedermond verdooft en heb ik er verder niks meer van gevoeld. (was wel in het ziekenhuis, niet bij de huisarts) Dus gewoon zeggen als je het te pijnlijk vind, want dat betekent niet dat je dan geen mirena meer kunt krijgen.
Ik vind die 20 minuten ongemak niet opwegen tegen 5 jaar plezier.
Ik vind die 20 minuten ongemak niet opwegen tegen 5 jaar plezier.
zondag 21 juli 2013 om 15:36
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 juli 2013 @ 14:47:Dat geeft wat kramp, te vergelijken met menstruatiekramp.Hm. Je bedoelt daarmee vast te zeggen dat het meevalt. Dan ken je mijn menstruatiekrampen nog niet. De laatste jaren is het gelukkig een stuk minder, maar ik wist weleens van ellende niet meer waar ik blijven moest.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 21 juli 2013 om 15:41
Ik heb het toevallig afgelopen week een laten zetten door de huisarts, voelde er helemaal niets van. Wel 6 weken geleden bevallen, dus waarschijnlijk daar mee te maken. De dag van het zetten klein beetje bloedverlies, af en toe een krampje en nu alweer 3 dagen nergens last van. Nu afwachten hoe mijn cyclus gaat zijn en heel hard hopen dat ik bij de groep hoor die niet meer menstrueren!
zondag 21 juli 2013 om 15:42
Mijn eerste mirena laten plaatsen vond ik erg meevallen. Heel even pijn en klaar.
Bij het vervangen voor een nieuwe mirena waren de touwtjes naar binnen en moest het bij de gynaecoloog die hem met veel gepruts en gedoe verwisselt heeft. Dat deed flink zeer, maar ik zou het zou weer doen. Het is zo heerlijk, niet meer ongesteld, weinig hormonen, daar heb ik wel even pijn voor over.
Als pijnstiller kun je het beste naproxen nemen. Dit helpt tegen de krampen en schijnt je baarmoedermond te ontspannen.
Bij het vervangen voor een nieuwe mirena waren de touwtjes naar binnen en moest het bij de gynaecoloog die hem met veel gepruts en gedoe verwisselt heeft. Dat deed flink zeer, maar ik zou het zou weer doen. Het is zo heerlijk, niet meer ongesteld, weinig hormonen, daar heb ik wel even pijn voor over.
Als pijnstiller kun je het beste naproxen nemen. Dit helpt tegen de krampen en schijnt je baarmoedermond te ontspannen.
zondag 21 juli 2013 om 15:44

zondag 21 juli 2013 om 15:45
Na een aantal (redelijk) positieve verhalen hierboven, helaas ook een minder prettige ervaring. Ik had nog geen kinderen gekregen en ging er vrij makkelijk naar toe. Gewoon op de fiets, met het idee "dat doe ik wel even". Wel specifiek gevraagd om de gynaecoloog ipv de huisarts, omdat deze meer ervaring heeft en een prettigere stoel. Vooraf paracetamol + ibuprofen genomen. Allemaal tips die ik online had gelezen, en die me een zeker gevoel gaven.
Goed voorbereid dus, maar het viel mij vreselijk tegen, blijkbaar had ik de pech dat het bij mij erg gevoelig was. Het was niet te vergelijken met menstruatiekramp, dit was veel pijnlijker. Zowel het "opmeten" als het "plaatsen". Om het bezoek nog vervelender af te sluiten, lag ik na het plaatsen overgevend op de grond van de behandelkamer, om vervolgens flauw te vallen. Ik ben naar een andere ruimte gebracht en heb daar ruim een half uur bij moeten komen voor ik weer op een beetje mijn benen kon staan. De week daarna heb ik alleen maar op bed gelegen, met krampen en een kruik.
Het grote voordeel: ik heb er ruim 4 jaar profijt van gehad en niet meer over anticonceptie na hoeven denken. (Nu heb ik hem laten verwijderen vanwege een kinderwens.) Maar eerlijk is eerlijk, ik weet nog niet of ik hem terug laat plaatsen na deze ervaring.
Goed voorbereid dus, maar het viel mij vreselijk tegen, blijkbaar had ik de pech dat het bij mij erg gevoelig was. Het was niet te vergelijken met menstruatiekramp, dit was veel pijnlijker. Zowel het "opmeten" als het "plaatsen". Om het bezoek nog vervelender af te sluiten, lag ik na het plaatsen overgevend op de grond van de behandelkamer, om vervolgens flauw te vallen. Ik ben naar een andere ruimte gebracht en heb daar ruim een half uur bij moeten komen voor ik weer op een beetje mijn benen kon staan. De week daarna heb ik alleen maar op bed gelegen, met krampen en een kruik.
Het grote voordeel: ik heb er ruim 4 jaar profijt van gehad en niet meer over anticonceptie na hoeven denken. (Nu heb ik hem laten verwijderen vanwege een kinderwens.) Maar eerlijk is eerlijk, ik weet nog niet of ik hem terug laat plaatsen na deze ervaring.
zondag 21 juli 2013 om 15:47
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 21 juli 2013 @ 14:50:
O en en een tip: vraag of je gynaecoloog zegt wanneer hij het klemmetje op je baarmoedermond plaatst en hoest op dat moment even flink (als ze het zelf niet zeggen). Dan voel je dáár niks van namelijk.
Ik hoor mijn zusje (arts in opleiding) nog zeggen als ze zeggen dat je moet hoesten dan doen ze dat alleen maar omdat het anders pijn doet. De gynacoloog zal wel gedacht hebben dat ik gek was, ik heb de hele tijd liggen hoesten
Ik vond het echt maar een paar seconden pijnlijk en heb daarna alleen last gehad van menstruatiekrampen. Die had ik nooit dus dat was wel een vervelend maar dat weegt niet op tegen het plezier wat je ervan hebt
O en en een tip: vraag of je gynaecoloog zegt wanneer hij het klemmetje op je baarmoedermond plaatst en hoest op dat moment even flink (als ze het zelf niet zeggen). Dan voel je dáár niks van namelijk.
Ik hoor mijn zusje (arts in opleiding) nog zeggen als ze zeggen dat je moet hoesten dan doen ze dat alleen maar omdat het anders pijn doet. De gynacoloog zal wel gedacht hebben dat ik gek was, ik heb de hele tijd liggen hoesten
Ik vond het echt maar een paar seconden pijnlijk en heb daarna alleen last gehad van menstruatiekrampen. Die had ik nooit dus dat was wel een vervelend maar dat weegt niet op tegen het plezier wat je ervan hebt
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
zondag 21 juli 2013 om 16:27
Mijn eerste mirena heb ik door de gyn laten plaatsen en het voelde zoals hier boven al werd beschreven. Een gemene, felle steek van een seconde en het was klaar.
Mijn tweede heb ik bij de huisarts laten plaatsen en daar heb ik alles bij elkaar gevloekt. Ik hoorde later dat het bij de gyn vaak minder pijnlijk is, omdat zij het vaker doen. Maar of dit echt zo is, of omdat dit toevallig bij mij zo was, weet ik niet. Bij de tweede had ik ook meer na-pijn.
Ik heb een mirena omdat hij veiliger is als anti-conceptie. Ik menstrueerde vanaf de eerste maand na het plaatsen niet meer. Dus nu al 7 jaar niet meer. Ik heb trouwens geen kinderen.
Mijn tweede heb ik bij de huisarts laten plaatsen en daar heb ik alles bij elkaar gevloekt. Ik hoorde later dat het bij de gyn vaak minder pijnlijk is, omdat zij het vaker doen. Maar of dit echt zo is, of omdat dit toevallig bij mij zo was, weet ik niet. Bij de tweede had ik ook meer na-pijn.
Ik heb een mirena omdat hij veiliger is als anti-conceptie. Ik menstrueerde vanaf de eerste maand na het plaatsen niet meer. Dus nu al 7 jaar niet meer. Ik heb trouwens geen kinderen.
zondag 21 juli 2013 om 16:29
Hoi
Ik vond het laten zetten van mijn mirena best even pijnlijk, maar de pijn duurt idd kort en je hebt er zoooo lang plezier van.
Ik heb vanaf de dag dat ie geplaatst werd geen bloedverlies gehad, geen druppel!
Hij zat er 3 jaar in, maar heb hem vorige week eruit laten halen. We gaan voor een tweede kindje....
Eruit halen was overigens (in vergelijking met laten plaatsen) piece of cake!
Ik vond het laten zetten van mijn mirena best even pijnlijk, maar de pijn duurt idd kort en je hebt er zoooo lang plezier van.
Ik heb vanaf de dag dat ie geplaatst werd geen bloedverlies gehad, geen druppel!
Hij zat er 3 jaar in, maar heb hem vorige week eruit laten halen. We gaan voor een tweede kindje....
Eruit halen was overigens (in vergelijking met laten plaatsen) piece of cake!

zondag 21 juli 2013 om 17:46
ik had 2 keer een mirena laten plaatsen. Het deed zeer, inderdaad een felle steek nogal. Maar de tweede keer door de gyn werd mijn baarmoedermond verdoofd. Dat was prettig, het plaatsen viel daardoor erg mee. Die avond lag ik huilend op de bank van ellende (kramp!) maar dat nam allemaal af en ik vind het het echt waard.
Ik zou m niet zomaar door de ha laten plaatsen, ik ga enkel nog naar de gyn daarvoor. Die doet het erg regelmatig en dat vind ik fijn.
Ik heb ook vriendinnen die flauwvielen en 1 vriendin die m nu onder een korte narcose gekregen heeft.
Het eruit halen is daarentegen echt pijnloos, voelt als een scheet en hij is eruit.
Ik zou m niet zomaar door de ha laten plaatsen, ik ga enkel nog naar de gyn daarvoor. Die doet het erg regelmatig en dat vind ik fijn.
Ik heb ook vriendinnen die flauwvielen en 1 vriendin die m nu onder een korte narcose gekregen heeft.
Het eruit halen is daarentegen echt pijnloos, voelt als een scheet en hij is eruit.
zondag 21 juli 2013 om 18:04
Heb nu inmiddels de tweede mirena spiraal. Plaatsen was wat vervelend, maar niet echt pijnlijk. Wel wat krampen daarna, maar mag nauwelijks genoemd worden. Eerst een week goede ingesteldheid, Daarna 2,5 maand af en aan licht vloeien. Daarna opgehouden en niet meer ongesteld. Heeeeerlijk. Zou het iedereen aanraden!