Haaruitval kat

22-07-2013 16:44 22 berichten
Hoi hoi,

Ik heb even een vraagje: mijn kat verliest ontzettend veel haren. Ze verliest over het algemeen wel veel haren, maar nu is het wel echt heel veel. Ze krabt en wast zich ook veel, maar dat doet ze altijd wel (ze is een wat nerveuze kat). Ik vind echt plukken haar op de grond die een beetje bij elkaar zitten...

Ze is laatst nog bij de dierenarts geweest, maar toen had ze nog niet zoveel haaruitval. Ik heb al op internet gekeken en het kan van alles zijn. Ik dacht ook al aan het warme meer, maar ik twijfel...

Wat denken jullie? Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is ze allergisch voor het voer wat ze krijgt of iets dergelijks. Probeer dat eens uit.

Heeft ze geen vlooien?
Hij heeft t warm?
quote:Derpina schreef op 22 juli 2013 @ 16:50:

Misschien is ze allergisch voor het voer wat ze krijgt of iets dergelijks. Probeer dat eens uit.

Heeft ze geen vlooien?

Het eerste zei de dierenarts ook al... We willen inderdaad even een tijdje alleen brokjes gaan geven, maar daar zijn we nog niet aan begonnen. De dierenarts zei dit trouwens omdat ze wat kale plekken heeft (heeft ze al jaren). Het lijkt me dan niet dat ze dan uit het niets opeens hele plukken verliest...

Vlooien lijkt me niet. We kijken vaak in haar haren en ze krabt zich ook weer geen ongeluk. Ook is ze een huiskat.
Is het niet de gewone 'rui'? Mijn kat verliest ook veel haar en heb dit laatst aan de dierenarts gevraagd. De dierenarts zei dat veel dieren nu zo verharen ivm de relatief koude maand juni met af en toe een warme dag en de warmte van de afgelopen weken. Hierdoor is alles een beetje van slag.

Maar als het echt heel extreem is, zou ik toch even de dierenarts bellen en advies vragen.
quote:ballys schreef op 22 juli 2013 @ 16:52:

Hij heeft t warm?Maar is het dan normaal dat ze hele plukken verliest? Ze heeft al wel meer zomers meegemaakt, maar nooit zo erge haaruitval gehad.
quote:janneke24 schreef op 22 juli 2013 @ 16:54:

Is het niet de gewone 'rui'? Mijn kat verliest ook veel haar en heb dit laatst aan de dierenarts gevraagd. De dierenarts zei dat veel dieren nu zo verharen ivm de relatief koude maand juni met af en toe een warme dag en de warmte van de afgelopen weken. Hierdoor is alles een beetje van slag.

Maar als het echt heel extreem is, zou ik toch even de dierenarts bellen en advies vragen.Het is niet dat ze bijna kaal is, maar ik vind best vaak echt zo'n pluk en dat schrik ik wel een beetje. Ze zou inderdaad in de rui kunnen zijn ja, maar ik dacht dat dat altijd in maart/april was.
Ik zou maar beginnen met het overstappen van brokjes. Gewoon van die hypoallergeen brokjes als alles dan weer rustig is kun je dan eventueel testen waar de overgevoeligheid in zit.
Mijn kat verliest ook heel veel haar op het moment (ook echt hele plukken) en begreep van buurvrouw dat haar katten er ook erg last van hadden. Ik wijt het aan het weer. Gewoon even in de gaten houden en als het inderdaad echt extreem wordt dierenarts (weer) even bellen.
Sunlight over me no matter what I do
Ik zou er niet teveel achter zoeken hoor. Mijn hond verliest ook extreem veel haar, ook hele plukken op de grond en die je uit haar vacht kan plukken.

De stofzuigerzak zat laatst zo vol haar, ik kon er een trui van breien. En dit duurt al weken en weken. Er werd mij een middeltje geadviseerd hiertegen maar dat vindt ik ook weer zo onnatuurlijk.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
altijd eerst checken op vlooien en voor de zekerheid ook behandelen
De kat van mijn opa had ook last van haaruitval, het was iets met z'n hormonen en heeft daar medicijnen voor gehad. Ik zou het even goed in de gaten houden, het kan ook een allergie zijn of vlooien natuurlijk.
Kan van de stress zijn. Is er iets in de woonsituatie veranderd?

Maar kan ook gewoon de rui zijn hoor.
Hier ook hoor, sinds het zo warm is hele plukken tegelijk. Daarvoor ook toen het eindelijk warmer werd deze lente/zomer. Sommige dagen miljarden losse haren, soms halve stukken kat.

Ik zou even kijken of er iets anders speelt (vlooien, stress), maar me er verder geen zorgen om maken. Ik overweeg ook om m'n dikke hoofdhaar af te scheren op dit soort dagen.
Mijn kat laat ook een spoor met haren na als ze door kamer loopt, sinds t warme weer
Gut wat toevallig. Hier vind ik ook overal bossen haar. Ik kam ze elke dag en dan komt er een heel matras vanaf. Volgens mij komt dat echt door het warme weer.
Mijn kat heeft een vlooienallergie en krijgt dan kale plekken
hier ook meer haar op de grond dan op de kat. Rui is laat dit jaar...
Mijn kat verliest ook haar met bossen tegelijk. Altijd als het warm is. Ze wil ook nooit geborsteld worden, behalve in deze periodes. Nu komt ze bijna klaar van de borstel.
Mijn poes heb het ook, was overgegaan op ander voer... Beetje ontlasting ingelevert en vd week gebelt voedselallergie. Dus kan rui zijn maar ook wat anders voor de zekerheid kan je langs de dierenarts
Denk dat het door het weer komt, wij hebben hier namelijk ook last van bergen losse haren. Al onze 7 katten verliezen op het moment ontzettend veel haar.
Mijn katten hebben er ook heel erge last van dit jaar. Vorige week was ik bij de dierenarts en zij gaf aan dat het dit jaar vrij extreem is bij de katten die zij heeft gezien. Waarschijnlijk door het weer.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven