Werk & Studie alle pijlers

Onvoldoende beoordeling...

25-07-2013 17:16 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
... en mijn baas heeft gelijk!

Het verhaal. Vanmorgen heb ik mijn jaarbeoordeling gehad en deze was onvoldoende. Mijn baas gaf aan dat mijn werk best ok is, maar dat ik er gezien mijn capaciteiten veel meer uit moet halen.

Daar raakt ie een goed punt. Ik ben altijd een 6-jes mens geweest. Vind het al snel wel best. Als ik hoger haal, is het omdat het vak me lag (studie) of omdat ik wel een sfeerverhogende collega ben (werk).

En nu dus een terechte onvoldoende. Ik weet dat ik veel meer kan (heb dit in het verleden ook een aantal keer bewezen), maar kan me er niet toe zetten om altijd voor de 9 te gaan. En dat is nu afgestraft.

Mijn vraag aan jullie is: Wie was ook een 6-jes mens, en gaat nu wel voor de hogere cijfers? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Hoe kun je jezelf motiveren?

Ik weet dat ik me moet aanpassen, omdat ik nu op functies kom waarbij dat ijverige doorwerken van me wordt verwacht. En ik wil het ook graag! Ik heb alleen nog even wat concrete tips nodig om me te motiveren.
-
'Meer kunnen', zit hem ook in inzet en motivatie.

Als je niet de capaciteiten hebt dat op te brengen, zit je dan wel in de juiste functie?

Om van een onvoldoende naar een voldoende beoordeling te gaan zal je dus goed moeten bedenken of je wel de juiste capaciteiten bezit om dit werk op dat niveau uit te voeren....
@slwhisper: Over mijn capaciteiten twijfelt mijn baas echt geen moment. Ik heb een paar keer laten zien dat ik ze wel heb. Alleen, 99 vd 100 keer doe ik er niets mee. En daar zit dus mijn vraag: Hoe kan ik mezelf motiveren om ze wel in te zetten?

Ook vind ik mijn werk wel leuk hoor. Ik ga niet met tegenzin naar mij werk, en het vakgebied ligt me ook wel. Dus daar twijfel ik ook niet over. Maarja, die motivatie he... lastig!

@orchidee1: Bij mij zat die stijgende lijn er niet in. Middelbare en uni, beide 6-jes. En dat waarvoor je het wil doen, wat was dat voor jou? Dat kan ik voor mij nog niet zo goed definieren. Immers, als ik zeg, voor de volgende functie, dan gaat daar hetzelfde verhaaltje spelen...
@slwhipser: Aanvullend, mijn baas wil niets liever dan mij een voldoende geven, maar hij vindt (terecht!) dat ik mij daarvoor moet inspannen.
Met 5en en 6en na een herkansing op mijn examen uiteindelijk de HAVO gehaald, toen ik op het HBO eenmaal de juiste opleiding had gevonden, wat ook even duurde, stroomden de 8en en 9ens binnen! Ik vond de lesstof interessant.
@lifeforever: Hiermee zeg je dus eigenlijk dat ik niet de juiste baan heb bij mijn interesse, klopt dat?

Eerste reactie: Nietwaar! Want ik vind mijn vakgebied wel leuk.

Tweede reactie... na iets langer nadenken: Misschien is de omgeving waarin ik werk dan niet geschikt voor mij... hier kan ik wel iets mee. Dank voor deze opmerking!
hmm kennelijk vind je je baan niet echt superleuk. het zet jou niet aan tot grote prestaties.

Of je bent gewoon wat lui van aard. Hoe je dat kunt veranderen weet ik eigenlijk niet.
@snaksel: Dat tweede dus! Echt helemaal waar.

En de hamvraag: Hoe verander ik dat???
Ik herken het wel, maar gelukkig nog nooit een onvoldoende beoordeling gehad. Als dat je niet wakker schudt, wat dan wel?

Ik herken het dus ook, ik zou ook veel meer uit mijn werk kunnen halen maar ik heb het stomme talent dat ik altijd precies dát doe, dat anderen denken... zohee die Wellieb is goed bezig! Terwijl ik zelf vind (en dat is ook echt zo) dat ik de kantjes eraf loop vaak.

Ik lees dus mee hier, ik wil ook wel wat meer motivatie en power.

Net zag ik de laatste minuut van dokter Phil op tv en hij zei iets treffens waar ik wel wat mee kon: wat is de reden van je ongewenste gedrag, voor ons dus luiheid op het werk. Stel jezelf de'waaromleugen' als je op dat moment het gedrag vertoont dat je eigenlijk niet wil hebben.

Wat levert het je op dat moment op?! Bewustwording dus, misschien helpt het.
Wat dacht je van stoppen met miepen en jezelf ff een hele dikke schop onder je reet verkopen?

Dat is namelijk de enige remedie tegen luiheid.
Overigens vind ik mijn werk ook echt enorm leuk, daar ligt het bij mij ook niet aan.

Wel heb ik privé al langere tijd behoorlijk wat aam mijn hoofd, ik merk dat dat wel van invloed is.
@wellieb: Haha, herkenbaar! Zo was ik ook altijd. Echt van die puntjes scoren. Plus dat ik een heel sociale collega ben. Dus meestal idd een ruim voldoende beoordeling.

Maarja, nu kom ik op functies, dat ik daar niet meer mee wegkom. Dus ik moet mezelf veranderen.

@ephina: Vraag dus: Hoe???
@wellieb: De waaromvraag ga ik mezelf stellen, zeker weten. Ik moet namelijk binnen nu en een half jaar verbetering laten zien.
quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 17:52:

@slwhisper: Over mijn capaciteiten twijfelt mijn baas echt geen moment. Ik heb een paar keer laten zien dat ik ze wel heb. Alleen, 99 vd 100 keer doe ik er niets mee.

Dan mis je toch een aantal capaciteiten? Doorzettingsvermogen en inzet zijn ook capaciteiten.

quote:En dat waarvoor je het wil doen, wat was dat voor jou? Dat kan ik voor mij nog niet zo goed definieren.

Misschien kun je je bedenken dat er nu crisis is, en dat er bij bezuinigingen steeds vaker wordt gekeken naar hoe iemand functioneert en zich inzet, bij de keuze iemand wel of niet in dienst te houden.

Het kan zijn dat het bij jouw werk nu nog niet speelt, maar je wil jezelf toch niet in een zesjes positie zetten (nu) die over een jaar tegen je werkt?
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
@madhe: Jazeker speelt de crisis bij mij op het werk. Mijn baas heeft aangegeven dat ie niet van me af wil, maar ik moet wel verbetering laten zien.

Dan de semantische discussie over capaciteiten. Mijn baas bedoelt hiermee te zeggen dat ik de werkinhoud meer dan makkelijk aankan (dus wel de capaciteit 'intellectualiteit' heb) maar dat hij van mij verwacht dat ik me ook inspan om er het beste van te maken (dus de capaciteit 'inzet' moet ontwikkelen). En daar ben ik het mee eens.

Nu ben ik op zoek naar handvaten om dit te gaan waarmaken.
Kan het zijn dat je wel met goede ideeen komt, je pro-actief meedenkt en doet, ermee start alleen het niet tot einde toe doorvoert?

*ga nu de rest lezen*
Als jij je baan wil blijven behouden moet dat motivatie genoeg zijn denk ik
@Dibbes: Daar zit wel iets in. Het is niet precies zo, maar idd dat doorpakken, dat doe ik te weinig.
TO, heeft je LG concreet benoemd wat verbetering kan opleveren .t.a.v. je houding en/of werkzaamheden?

Heb je veel vrijheid op je werk of ben je iemand die aanwijzing/sturing nodig heeft? Zou het uithalen om een collega hierbij te betrekken? Iemand waarmee je kunt sparren en waarmee je bijv. twee-wekelijks overleg hebt?
Je was een zesjesmens, nu ben je dat niet meer. Het is nu immers onvoldoende.
@little-angel: Ja, dat zou ik ook denken ja. Daarom heb ik nu ook dit topic geopend Aan de andere kant, ik krijg regelmatig aanbiedingen om over te stappen naar een andere baan, dus echt voor 'een' baan vrees ik niet. Maar ik wil wel mezelf veranderen, want als ik van baan verander, ben ik zelf nog niet veranderd, dus dan zit ik daar met hetzelfde probleem.

Dus ik MOET wel gaan veranderen!
@primabella: Inderdaad!
@Dibbes: Concrete punten krijg ik nog te horen. Want op zich was hij wel tevreden over mijn werk, maar niet over mijn inspanning. Dus dat houd ik tegoed.

En dat sparren met een collega, dat had ik al ingepland. Eigenlijk omdat ik al voor deze beoordeling voelde dat dit wel een probleem is waar ik iets mee moet.
Wat voor soort werk doe je Redflag, wat zit er o.a. in je takenpakket?

Zijn er evt. dingen die je met een directe collega kunt ruilen, jij de dingen die jij leuk vindt maar je collega niet en andersom?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven