Huis bouwen

20-07-2013 23:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan een spannende tijd tegemoet, sinds vorige week hebben we een optie op een kavel. Het plan is om hierop zelf een huis te (laten) bouwen. Nu moeten we een hoop regelen en uitzoeken de komende 3 maanden, dit is de looptijd van de optie.

Hoeveel willen we uitgeven aan het huis, wat is een goede architect en bouwbedrijf.

Maar ook wanneer zetten we ons huidige huis te koop? Hoe moet de nieuwe keuken eruit gaan zien, wat willen we op de vloer hebben liggen en hoe gaan we de tuin inrichten? Zo kan ik nog wel honderden vragen opschrijven.

Er komen zoveel vragen op ons af, leuk, maar ook veel.

Mijn doel van het openen van een topic? Ik vraag me af of er meer mensen hier zijn die zelf gaan (laten) bouwen? En hoever je dan al bent in het hele proces. Waar je tegenaan loopt en vooral, heb je tips voor mij?
Nou ja zeg.. Had hier uitgebreid gereageerd, alles weg!

In ieder geval.. Vriend en ik zitten midden in het bouwprocrs, hoogste punt wordt na de bouwvak gehaald en dan kan het binnenwerk beginnen. Behoorlijk wat stressmomenten gekend, zeker tijdens de voorbereidingen ( gemeente deed moeilijk over een aantal zaken) . Nu loopt het redelijk gesmeerd. Ons eerste huis samen, direct bouwen en dit was eens, maar nooit weer-;) de komende 30-40 jaar zitten we hier uitstekend-;)
Chantilly, dat hoor je vaker ja, dat de gemeente moeilijk doet. Wij hebben van de week een gesprek gehad met de projectleider van de gemeente over de rest van de plannen in de wijk. Goed gesprek en hij dacht met ons mee.

Sugarmiss, wij gaan samen met een architect het hele uit samen ontwerpen, zal je tip over de wc meenemen.

Verder willen wij op het kookeiland een verzonken stopcontact, die alleen omhoog gehaald wordt als je hem nodig hebt.
Het ging uiteindelijk om 50cm waar de gemeente over viel. Tja, ze hadden een punt en we zijn er uiteindelijk uitgekomen, maar het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad.

Hier geen architect in de arm genomen. We hadden al een huis op het oog, bevriende tekenaar heeft het hele huis naar onze wensen omgetekend, allerlei aanpassingen gedaan, zodat het echt een uniek huis is geworden voor ons. Constructieberekenaar was ook een vriend van ons en we hebben daarme toch behoorlijk wat geld bespaard. Architect hebben we offertes voor opgevraagd, maar dat lag toch beduidend hoger dan wat we nu kwijt zijn ( bouwleges incluis).

We hebben een goede aannemer in de arm genomen, die ook het huis ( en de verbouwing enkele jaren later) van mijn ouders heeft gebouwd. Met hem kon goed onderhandeld worden, alle materialen van goede kwaliteit, hardhout en luxe afwerkmaterialen. Wat dat betreft is de crisis ons op dat gebied ten goede gekomen en ik heb een vader die zeer goed kan onderhandelen met deze aannemer ( wat ons ook behoorlijk wat geld heeft bespaard). Huis wordt volgens de traditionele bouwwijze gebouwd, steen voor steen opgemetseld.

Wel hebben we besloten zelf de kozijnen ( 45) in de grondverf te zetten en alles af te lakken als de kozijnen met ramen afgewerkt kunnen worden. Leuk werk en heeft ons een paar duizend euro bespaard. Aannemer heeft een grote timmerwerkplaats, waar we samen met hem de voordeur, binnendeur en ramen hebben uitgezocht. Alles besloten voordat het bouwen daadwerkelijk begon, waardoor we veel extra kosten er al uit hadden gehaald. Hele duidelijke offerte met beschrijvingen van de materialen etc. We werken met een open begroting, waardoor sommige zaken door onszelf worden geregeld ( zoals de kozijnen en het zelf hangen van de dakpannen).

Tot nu toe zijn we redelijk goed binnen ons budget gebleven. De enige kosten die erbij zijn gekomen zijn de extra stopcontacten die we in de tuin aan laten leggen en een extra buitenkraan. We hadden er 1, maar een 2e leek ons handig, ivm sproeien van planten etc.

Badkamer en keuken hebben we uitgezocht nadat de schop in de grond ging. Eigenlijk direct nadat we de beschikking hadden over ons bouwdepot. Handig voor de installateur ivm leiding-en installatiewerk.
Ook wij hebben laten bouwen en zijn flink over het bedrag heen gegaan waar we in eerste instantie mee begonnen. Je moet dan denken aan zaken als kozijnen van aluminium, mooiere binnendeuren, licht en waterpunten buitenshuis, ergens een deur ipv een raam, en zo loopt dat best wel op. Nou konden en kunnen we dat qua financiën best hebben maar ik zou willen adviseren om een behoorlijke buffer in te calculeren.

En mochten we nog een keer een huis laten bouwen, dan zouden we inderdaad dingen anders doen.
We hebben van de week een gesprek gehad met de gemeente over onze plannen. De kavel waar we nu een optie op hebben is eigenlijk net iets te groot (lees duur), maar nog de enige aan het water en de tuin op de goede kant. We mogen nu een voorstel doen tot herverkaveling. Dus de "onze" iets kleiner en die ernaast iets groter. Gisteravond per mail het voorstel ingediend, nu hopen dat de optanten van de kavel naast ons dit ook een goed idee vinden.

Verder zijn we een lijstje aan het maken van dingen die we vooraf al in de prijs willen hebben (zoals een extra buitenkraan en dat soort dingen) zodat dit niet ineens heel veel meerwerk gaat worden.

We zijn nu aan het bekijken wat een goed alarmsysteem is, aangezien er in ons huidige huis 3 weken geleden nog een poging tot inbraak is gedaan. Gelukkig niet gelukt, maar voor de volgende keer liever voorkomen dan genezen.
We komen net bij de gemeente vandaan. We hebben nu een optie op een andere kavel. Iets kleiner, dus ook iets goedkoper. Zijn er helemaal blij mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven