Huis bouwen

20-07-2013 23:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan een spannende tijd tegemoet, sinds vorige week hebben we een optie op een kavel. Het plan is om hierop zelf een huis te (laten) bouwen. Nu moeten we een hoop regelen en uitzoeken de komende 3 maanden, dit is de looptijd van de optie.

Hoeveel willen we uitgeven aan het huis, wat is een goede architect en bouwbedrijf.

Maar ook wanneer zetten we ons huidige huis te koop? Hoe moet de nieuwe keuken eruit gaan zien, wat willen we op de vloer hebben liggen en hoe gaan we de tuin inrichten? Zo kan ik nog wel honderden vragen opschrijven.

Er komen zoveel vragen op ons af, leuk, maar ook veel.

Mijn doel van het openen van een topic? Ik vraag me af of er meer mensen hier zijn die zelf gaan (laten) bouwen? En hoever je dan al bent in het hele proces. Waar je tegenaan loopt en vooral, heb je tips voor mij?
Tips? Verkoop eerst je eigen huis en in daarna pas de optie op de kavel. Voor hetzelfde geld staat je huis 4 jaar te koop.
Daar dachten wij inderdaad eerst ook, maar tussen nu en oplevering van het nieuwe huis zit nog bijna 3 jaar.

Wat wij niet willen is zolang in een huurwoning zitten, we hebben nu nog een heel goedkope hypotheek. Huren kost dan iedere maand ruim het dubbele van wat we nu kwijt zijn.

We hebben al bedacht om vanaf nu iedere maand zoveel geld opzij te zetten als straks de nieuwe hypotheek is, mocht het dan heel lang duren voordat ons huidige huis verkocht is, kunnen we de extra maandlasten zo'n 2 jaar dragen van spaargeld.

Zoals het nu in de planning ligt, gaan we ons huis te koop zetten als we de bouwvergunning aan gaan vragen, die duurt nu bijna 26 weken.
Eens met llilyfee,.dit is geen tijd om twee huizen vte bezitten. Veder eerst een goede kostencalculatie maken wat kun en wil je uit geven. Tip voor wat betreft de grond, zit er schone grondverklaring bij en wat stond er voorheen.op.
Wij wonen in een wijk waar de bewoners zelf hun huis hebben mogen bouwen. Wij hebben het gekocht van de eerste bewoners. En alle buren die het huis hebben gebouwd zeggen stuk voor stuk: eigenlijk moet je 2 huizen bouwen. 1 om het eens te hebben ervaren en een volgende om het goed te doen

Lees je in in verbouwingsdepots, zoek een aannemer waar je volledig achter staat en controleer álles. Stel vragen, hoe onzinnig ook. Dat is in elk geval de verzuchtingen van de buren op mijn nieuwsgierige vraag wát ze dan anders hadden willen doen.
Leuk! Ik heb zelf geen ervaring met een huis voor mezelf bouwen, maar heb er beroepsmatig wel mee te maken.

Als tip wil ik je meegeven dat je niet alleen goed moet nadenken wat je zelf wilt, maar ook heel goed in de gaten moet houden wat er mag. Ik bedoel hiermee dat je moet nagaan aan welke juridische en beleidskaders de gemeente je plannen zal gaan toetsen. De belangrijkste is het bestemmingsplan, maar mogelijk is er ook een beeldkwaliteitsplan of andere kaders. Je zou mogen verwachten dat een makelaar of architect je hier op wijst, maar uit ervaring weet ik dat dit helaas niet altijd zo is. Zou toch zonde zijn als de gemeente je plannen niet goedkeurt of als je een langere procedure moet doorlopen om iets wat je op voorhand goed kunt afdekken. Zorg dus dat je zelf de kaders heel goed kent (bij gemeente opvragen of een gesprek aanvragen) of laat je goed adviseren. Veel plezier en succes!
Ik zou het er benauwd van krijgen TO. Je weet niet wat er in die jaren kan gebeuren qua inkomen en/of gezondheid. Voor je het weet zit je tot je oren toe in de stront met twee huizen en geld problemen.
Wij gaan bouwen in een wijk waar geen welstandscommissie is, dus je mag er bijna alles bouwen. En wat we willen gaan bouwen, komt al vaker in de stad voor.

Grond is schoon, is in de polder, meer dan een aardappelveld is het nog niet geweest.

We willen een hypotheek op max 1,5 salaris, we werken nu allebei fulltime. Mocht het zo zijn dat ons huidige huis voorlopig niet verkocht is, kunnen we doordat we ruimte hebben deze oplossen met dubbele lasten of betalen van ons spaargeld.
http://www.future-home.nl ... Lqd1pCJv7gCFczC3godsC8AgQ

Lollig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wel eerst even met de metaal detector over je kavel lopen Je weet maar nooit!
http://www.eigenhuisbouwen.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien een hele simpele tip, maar ga eens kijken bij woningen die ook "los" gebouwd zijn. Dus geen dertien in een dozijn. Kijk wat je aanspreekt en bel eventueel aan om nAm van architect en zo te vragen. En vraag mensen om je heen om mee te kijken met tekeningen. Want een leek kan soms ook goede info geven of een vraag stellen over het ontwerp waarva je denkt, goh...
Let op: Dat er geen toets door de Welstandscommissie zal plaatsvinden is fijn, maar dat zegt echt nog niet alles. HET juridisch toetsingskader is het bestemmingsplan en daar zal altijd aan getoetst worden. Nogmaals, lees je daar goed op in! Hier kunnen bijvoorbeeld zaken instaan zoals het aantal meter dat je van de openbare ruimte af moet blijven, de maximale bouwhoogte en nog veel meer.

En, het zal je verbazen, maar een aardappelveld kan ook verontreinigd zijn (denk aam besproeiingsmiddelen), waardoor het niet direct geschikt is als woongrond. Ook dit dus ff goed checken.
Sjors, op het kavelpaspoort staan inderdaad een aantal eisen, hoe groot het huis mag zijn, waar je moet bouwen, waar de voorgevoel moet beginnen, war de hoogte minimaal en maximaal mag zijn. En ook waar een garage mag komen.

Het veld is na de aardappels opnieuw opgespoten en er is een schoongrond verklaring van de gemeente.
Kijk, dat klinkt goed! Sorry dat ik er zo op doorhamer, maar echt je wilt niet weten hoeveel kostbare fouten op dit gebied worden gemaakt door onwetendheid.

Nogmaals veel plezier en succes!
Wij hebben ons nieuwbouwhuis gekocht toen het nog gebouwd moest worden.

Als ik jou was zou ik als eerste je huis te koop zetten. Liever een jaar in een huurwoning dan straks met 2 huizen zitten die je niet verkocht krijgt. Er zijn van zo veel mensen die van pure ellende hun nieuwe huis ook maar te koop zetten omdat ze hun oude huis niet verkocht krijgen en dan het nieuwe huis ook niet verkocht krijgen waardoor ze zwaar in de problemen komen.

Je hoeft niet perse een architect in te schakelen. Bouwbedrijven hebben vaak een aantal standaard woningen waaruit je kan kiezen die je zo kan laten bouwen. Wil je iets geheel anders dan heb je pas een architect nodig.

De levertijd van keukens en badkamers valt best mee dus daar hoef je pas na te gaan kijken als het huis zijn voltooiing nadert.

Concentreer je eerst maar op het huis zelf.

Eigen bouw kan trouwens best snel klaar zijn het gaat vaak veel sneller dan de projectbouw van een nieuwbouwwijk.

Allerbelangrijkste hou toezicht. Voor je het weet wordt je badkamer of keuken toch net wat anders dan de bedoeling was.
Ik ga zeker veel toezicht houden. Ik heb het geluk dat ik werkbestekken en uitvoeringstekeningen kan lezen (is mijn dagelijkse werk), dus dat gaat goed komen.

Over ons huis te koop zetten ben ik nog niet uit. We wonen nu in een heel goedkoop huis, als ik de huidige en nieuwe hypotheek bij elkaar optel, mogen wij dat nog steeds lenen van de bank. Dat vind ik wel een fijn idee.

Een huurwoning zal al snel het dubbele gaan kosten tov mijn huidige hypotheek. Vind ik ook zonde geld, dat geld kan ik ook nog iedere maand extra gaan sparen voor de inrichting van ons nieuwe huis.

Lastig, lastig, lastig.
Heike Löhmann is een hele goede architecte! Zij heeft ook de verbouwing gedaan van het huis van Rem Koolhaas.
quote:Sjors007 schreef op 21 juli 2013 @ 00:10:

En, het zal je verbazen, maar een aardappelveld kan ook verontreinigd zijn (denk aam besproeiingsmiddelen), waardoor het niet direct geschikt is als woongrond. Ook dit dus ff goed checken.

Serieus? Bodemvervuiling door besproeiingsmiddelen? Houd toch op zeg. Die bestrijdingsmiddelen zitten ook op je aardappels en groente uit de supermarkt. Daar krijg je echt geen ernstige bodemverontreiniging door zoals van een fabriek of iets met olie.

On topic. TO, ik zou mijn huis wel te koop zetten, helemaal omdat je niet weet hoeveel tijd verkoop nodig heeft en omdat je tegen die tijd misschien wel in je huis kunt of op je kavel kunt wonen in een ruime woonkeet. Zo'n vaart zal het met de verkoop wel niet lopen.

Waarom duurt het trouwens pas drie jaar voor het huis af zou zijn?

Gaan jullie veel zelf doen?

En ga veel kijken bij anderen. Wij hebben destijds veel huizen van de aannemer bekeken, om ideeen op te doen.
Heidi, Heidi, Deine Welt sind die Berge - Heidi, Heidi, denn hier oben bist Du zu Haus'
De 3 jaar komt van de gemeente af. Kan sneller hoor. Maar zodra we de grond gekocht hebben zullen we eerst de tekeningen met de bouwer/architect rond moeten hebben. Dan gaan we de bouwvergunning aanvragen, op dit moment loopt deze tijd op tot 26 weken. Ben je dus al een jaar verder. En dan hebben we 2 jaar de tijd om te gaan bouwen. Een normale bouw duurt ongeveer 9 maanden. Maar het is maar de vraagt of de bouwer meteen aan de slag kan.

De tijd tussen nu en verhuizen naar ons huis zal dus rond de 2 jaar liggen gok ik. Maar als we ons huis niet verkocht krijgen kunnen we dat dus nog iets uitstellen.

We zijn al flink aan het rondkijken, hebben nu ook een concept gevonden wat we beide erg mooi vinden. Meteen na de bouwvak hebben we een gesprek met de architect van dit concept.
Ik woon nu een jaar in mijn eigen gebouwde huis, het is geen standaardmodel, maar we hebben het zelf ontworpen met behulp van een architect.

We zijn er erg blij mee, maar er zijn inderdaad dingen die ik bij een volgend huis anders zou doen.

Bovendien kwamen er toch steeds kosten bij, waardoor wij best boven ons bedachte budget zijn gekomen. Houd daar dus rekening mee.
Ninguna, aan wat voor extra kosten moet ik denken dan? Stopcontacten, lichtpunten of duurder glas iod?

En wat zou je nu al anders doen?
Dubbel
Als je het over stopcontacten hebt dan zijn dit http://t0.gstatic.com/ima ... UBfR_Lvnp7rZOiQ8Zc3EUCWwT

hele mooie stopcontacten voor in de keuken op het aanrechtblad.

Staat veel mooier dan een stopcontact op de muur.

Een keuken zonder bovenkastjes staat wel mooi maar is niet praktisch.

Ik zou je toilet groter laten maken dan de standaard minimum maat. De huidige toiletten in nieuwbouwhuizen zijn soms wel heel claustrofobische hokjes.
Het werd bij ons vooral duurder omdat we tijdens het bouwen nog dingen gingen aanpassen, zoals de trapleuning iets anders doen, toch nog plantenbakken aan de zijkant erbij laten maken (want er waren nog bakstenen over, maar de tijd van de metselaar kwam erbij), de ramen iets anders doen dan gepland, etc. Het werd ook duurder, omdat het langer duurde dan gepland, o.a. omdat het glas langer op zich liet wachten, en daardoor konden de ramen niet worden gezet, en daardoor konden de schilders nog niet beginnen, etc.

Verder is het moeilijk te zeggen wat ik anders zou doen, omdat het zo specifiek van het huis is. Inderdaad sommige stopcontacten/lichtpunten op een andere plek: ik heb overal alleen maar spots, en die zijn niet altijd handig verdeeld.

Ik heb ook heel veel balkons en die hebben muur met ijzeren spijlen, achteraf had ik meer spijlen gedaan en minder muur, want sommige balkons zijn nu erg 'gesloten'.

Ook had ik van mijn kleren-inloopkast (oh yes!) de deur achteraf op een andere plek gezet.

Waar ik heel erg blij mee ben is de opbergruimte, ik wilde een bijkeuken, op de bovenverdieping een inbouwkast voor linnen en op alle kamers heb ik klerenkasten ingebouwd waar we echt veel kwijt kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven