Werk & Studie alle pijlers

tegemoetkoming ouders

30-07-2013 19:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind gaat in augustus naar het HBO, maar is nog geen 18.Daarom krijgt zij pas vanaf oktober studiefinanciering.Op de site lees ik dat ik voor de maanden augustus en september een overbrugging aan kan vragen, maar de voorwaarden begrijp ik niet.

Er staat dat je dit alleen krijgt als je dit in het schooljaar 2012-2013 ook al kreeg, maar toen zat zij nog gewoon op de havo.Weet iemand hoe het zit?
Die bijdrage voor voortgezet onderwijs krijg je volgens mij alleen als je onder een inkomensgrens zit.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
ik had hetzelfde probleem (alleen was ik kind.. en geen ouder) ik kreeg in juni al de sleutel van mijn kamer... mijn ouders hebben mij toen gewoon 2 maanden (augustus en september) 200 euro per maand overgemaakt voor boodschapjes enzo. als je die financiële ruimte niet hebt, zou ik je kind aanraden om deze zomervakantie extra te werken en dit geld te gebruiken..
quote:zuchtervan schreef op 30 juli 2013 @ 19:12:

Mijn kind gaat in augustus naar het HBO, maar is nog geen 18.Daarom krijgt zij pas vanaf oktober studiefinanciering.Op de site lees ik dat ik voor de maanden augustus en september een overbrugging aan kan vragen, maar de voorwaarden begrijp ik niet.

Er staat dat je dit alleen krijgt als je dit in het schooljaar 2012-2013 ook al kreeg, maar toen zat zij nog gewoon op de havo.Weet iemand hoe het zit?Volgens mij is het afgeschaft voor HBO dit komende schooljaar. Dus vandaar als je het al had, heb je er nog recht op, nieuwe studenten niet.
Voor de maand augustus krijgt een nieuwe student NOOIT studiefinanciering, dit start pas per 1 september, de overbrugging zou dus 1 maand zijn.
Die overbrugging is bv voor studenten die in juli klaar zijn met de ene studie en per 1 september aan de volgende beginnen. Niet voor mensen die aan hun eerste opleiding beginnen.

In het geval van en dochter krijgt ze vanaf oktober studiefinanciering omdat je tot en met september nog kinderbijslag voor haar krijgt. Je kunt nooit allebei krijgen, dus moet je eerst wachten tot het kwartaal waar je nog kinderbijslag over krijgt is afgelopen (dus juli-augustus-september), en daarna (oktober) krijgt ze stufi. Je krijgt dan dus vanaf oktober géén kinderbijslag meer, ook niet als ze dan nog geen 18 is.
De tegemoetkoming ouders is beschikbaar als je kind een voltijdse opleiding volgt op MBO of Voortgezet volwassenenonderwijs. De overbrugging van een paar maanden krijg je alleen als je kind doorstroomt van een voltijdse MBO of VAVO opleiding naar een HBO of WO opleiding.

Uit je bericht maak ik echter op dat je kind HAVO volgde op een reguliere middelbare school, je dus geen tegemoetkoming ouders kon ontvangen (je voldeed niet aan de voorwaarden), en je nu dus ook geen recht hebt op die paar maanden overbrugging.
quote:nausicaa schreef op 30 juli 2013 @ 20:09:

Die overbrugging is bv voor studenten die in juli klaar zijn met de ene studie en per 1 september aan de volgende beginnen. Niet voor mensen die aan hun eerste opleiding beginnen.

In het geval van en dochter krijgt ze vanaf oktober studiefinanciering omdat je tot en met september nog kinderbijslag voor haar krijgt. Je kunt nooit allebei krijgen, dus moet je eerst wachten tot het kwartaal waar je nog kinderbijslag over krijgt is afgelopen (dus juli-augustus-september), en daarna (oktober) krijgt ze stufi. Je krijgt dan dus vanaf oktober géén kinderbijslag meer, ook niet als ze dan nog geen 18 is.Dit klopt als een bus.
Toen mijn dochter 18 werd en nog op school zat kreeg ik geen kinderbijslag meer (net zoals er nog een aantal andere zaken veranderden). Wel kon zij zelf studiefinanciering aanvragen. Die studiefinanciering stopt in de maanden juli en augustus tenzij je van de overbrugging gebruik maakt, omdat je in september gaat studeren. Het is dus ook voor studenten aan hun eerste opleiding beginnen, maar daarvoor al studiefinanciering kregen.
Klopt wat Nausicaa schrijft.

...... foutieve info verwijderd
girasole: dat klopt dus niet, ook als je nog geen 18 bent, begint je stufi zodra het kwartaal van de kinderbijslag afgelopen is, dus in oktober. (In elk geval voor het hoger onderwijs, voor MBO weet ik het niet zeker). Je krijgt dan dus gewoon korter kinderbijslag.
quote:girasole3 schreef op 30 juli 2013 @ 20:52:

Klopt wat Nausicaa schrijft.

In dit geval is de overbrugging maar 1 maand; onze oppas wordt volgend jaar juni 18; heeft dit jaar haar HAVO diploma gehaald en heeft zo'n beetje haar eerste studiejaar nog geen recht op Stufi.

Huh? Volgens mijn eigen ervaring met jonge studente, en als ik onderstaand bericht goed lees, heeft ze ook gewoon per 1 oktober recht op studiefinanciering hoor, al was ze 14.

Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal dat volgt op de begindatum van je studie. Ben je nog geen 18 en begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.
Wat vreemd. Is die regeling dan veranderd, want dit verhaal kreeg ik van haar (blijkbaar dus niet goed geïnformeerde) moeder te horen!

Kan me van een paar jaar geleden ook nog wel herinneren dat zwager en schoonzus een heel schooljaar zelf de reiskosten voor neefje moesten betalen, omdat hij ook nog geen 18 was en daarom geen OV kaart had. Maar dit dateert dus van een aantal jaren terug.

Ik zal mijn vorige bericht even editen.
Bedankt voor de antwoorden.Door jou antwoord Bammetjebam begrijp ik de voorwaarden die op de site van de studiefinanciering staan.Helaas geen recht dus op een vergoeding.
quote:zuchtervan schreef op 30 juli 2013 @ 22:40:

Bedankt voor de antwoorden.Door jou antwoord Bammetjebam begrijp ik de voorwaarden die op de site van de studiefinanciering staan.Helaas geen recht dus op een vergoeding.Je krijgt toch kinderbijslag.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Waarschijnlijk had moeder het dan zelf niet goed begrepen, deze regeling was al in 1998 zo, weet ik uit eigen ervaring. Voor MBO kan het wel anders zijn, daar heb ik geen verstand van.

TO: zoals iemand hierboven al zei, je krijgt in principe wel vergoeding, je krijgt namelijk je kinderbijslag. En je dochter houdt recht op 4 jaar stufi, dus de hare loopt een maand langer door dan die van degenen die vanaf september al stufi krijgen. Mocht ze een maand uitlopen met haar studie, of nog een vervolgopleiding gaan doen, is ze daar tegen die tijd vast blij mee.
@Girasole: dat geldt zo ver ik weet alleen voor HBO en WO studenten. Als je MBO doet dus niet.
27 mensen vinden dit leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven