Dingetjes bij plots overlijden
vrijdag 26 juli 2013 om 16:49
Heey daar!
Ik ben nieuw hier dus weet niet of het in het goede forum staat maar ik had een vraagje. Ik zat laatst te denken van wat zal er gebeuren als ik plotseling zou overlijden. Ik ben nog niet zo oud, maar je weet maar nooit.
Hebben jullie al dingen vastgelegd? Of zijn jullie er liever niet mee bezig? Ik vind het een best spannend onderwerp, want zo vaak denk je er niet over na.
Ik weet bijvoorbeeld wel welk liedje ik wil op mijn begrafenis, maar verder heb ik er nog niet overnagedacht.
Groetjes Vief
Ik ben nieuw hier dus weet niet of het in het goede forum staat maar ik had een vraagje. Ik zat laatst te denken van wat zal er gebeuren als ik plotseling zou overlijden. Ik ben nog niet zo oud, maar je weet maar nooit.
Hebben jullie al dingen vastgelegd? Of zijn jullie er liever niet mee bezig? Ik vind het een best spannend onderwerp, want zo vaak denk je er niet over na.
Ik weet bijvoorbeeld wel welk liedje ik wil op mijn begrafenis, maar verder heb ik er nog niet overnagedacht.
Groetjes Vief
vrijdag 26 juli 2013 om 20:16
vrijdag 26 juli 2013 om 20:30
Mijn naasten weten dat ik gecremeerd en uitgestrooid wil worden. Ik wil ook helemaal 'vrij' zijn, dus geen as in een hanger of zo. Daarnaast weten ze ook dat ik, bij eventuele coma bijv., geen langdurige behandeling wil.
Wat betreft organen, uitvaart en dat soort dingen, daar moeten ze zelf over beslissen. Wat zij nodig hebben, dat moeten ze doen.
We hebben ook 2 testamentair executeurs (van beiden een broer) laten vastleggen, mochten we tegelijkertijd overlijden.
Die wachtwoorden zijn wel een goede!
Wat betreft organen, uitvaart en dat soort dingen, daar moeten ze zelf over beslissen. Wat zij nodig hebben, dat moeten ze doen.
We hebben ook 2 testamentair executeurs (van beiden een broer) laten vastleggen, mochten we tegelijkertijd overlijden.
Die wachtwoorden zijn wel een goede!
maandag 29 juli 2013 om 11:43
Ja, opschrijven is handig. En zorgen dat mensen weten waar ze dat kunnen vinden, ook in de stress en hectiek als je plotseling overlijdt. En bedenk wat wel en niet handig is om in detail vast te leggen. Zakelijke regeldingen kun je maar beter heel precies vastleggen, maar hoe je uitvaart er uit moet zien misschien niet. Voor nabestaanden is het fijn om te weten wat jij zelf wilde, maar ze willen misschien zelf ook nog wel wat invullen. Het is niet alleen jouw uitvaart, het is ook hun gelegenheid om afscheid te nemen.
maandag 29 juli 2013 om 11:46
Door de overlijdens die ik van dichtbij heb meegemaakt heb ik toch wel ea. laten vastleggen. Hij was dan wel 'toch al dood' maar ik vond het erg lastig om, met al mijn verdriet, te bepalen welke muziek er gedraaid moest worden, bloemen ja/nee etc. In een ander geval had overledenen alles al voorbereid, waardoor we die beslissingen niet meer hoefden te nemen.
maandag 29 juli 2013 om 12:53
Ik heb er o.a. in gezet dat ik geen bezichtiging van mijn lijk wil. Alleen mijn ouders (mochten ze dan nog leven) en mijn beste vriendin mogen mijn lichaam zien. Voor andere nieuwsgierigen blijft de kist gesloten.
Verder dat ik geen kerkelijke begrafenis wil aangezien ik niet in religie geloof.
Ik wil geen koffietafel (brabants gebruik) na de begrafenis/crematie, maar gewoon lekker toasten met wijn/bubbles en hartige snacks.
Verder wil ik geen houten kist, maar eentje van rotan/riet.
Verder dat ik geen kerkelijke begrafenis wil aangezien ik niet in religie geloof.
Ik wil geen koffietafel (brabants gebruik) na de begrafenis/crematie, maar gewoon lekker toasten met wijn/bubbles en hartige snacks.
Verder wil ik geen houten kist, maar eentje van rotan/riet.
maandag 29 juli 2013 om 12:57
Wij hebben vorige week een uitgebreid gesprek gehad ( met het hele gezin) over wie wat wil bij zijn/haar uitvaart.
Dit naar aanleiding van het plotselinge overlijden van de vader ( net 54) van mijn schoonzusje.
Er was behoorlijke heibel in de familie van de overledene, omdat niet duidelijk was of hij wel/geen kerkdienst wilde, de ene kant dacht van wel, de andere kant absoluut van niet.
Wachtwoorden had hij allemaal opgeschreven, helaas wel in een bestand dat hij daarna versleuteld had.
Goede leer voor ons..
We hebben na dit hele gebeuren besloten om toch maar wat op te schrijven, al is het alleen maar om het geregel iets makkelijker te maken.
Ik weet nu wie gecremeerd wil worden ( al wisten we dat allemaal al wel, een echt crematie-nest, mijn familie), welke muziek mooi gevonden wordt, wie wel/wie niet een gesloten kist wil, wie uitgestrooid wil worden ( en waar) en wie in een urn begraven wil worden etc.
Dit naar aanleiding van het plotselinge overlijden van de vader ( net 54) van mijn schoonzusje.
Er was behoorlijke heibel in de familie van de overledene, omdat niet duidelijk was of hij wel/geen kerkdienst wilde, de ene kant dacht van wel, de andere kant absoluut van niet.
Wachtwoorden had hij allemaal opgeschreven, helaas wel in een bestand dat hij daarna versleuteld had.
Goede leer voor ons..
We hebben na dit hele gebeuren besloten om toch maar wat op te schrijven, al is het alleen maar om het geregel iets makkelijker te maken.
Ik weet nu wie gecremeerd wil worden ( al wisten we dat allemaal al wel, een echt crematie-nest, mijn familie), welke muziek mooi gevonden wordt, wie wel/wie niet een gesloten kist wil, wie uitgestrooid wil worden ( en waar) en wie in een urn begraven wil worden etc.
woensdag 31 juli 2013 om 10:47
quote:vief456 schreef op 31 juli 2013 @ 10:23:
Misschien, maar nogal prijzig. Denk dat op de computer ook kan.Maak een gmail account oid aan en zet daar een document in met je wensen. Het wachtwoord geef je aan je familielid ofzo. Of legt dat in een envelop op een plek waar je familieleden het kunnen vinden (bij je belangrijke papieren ofzo).
Misschien, maar nogal prijzig. Denk dat op de computer ook kan.Maak een gmail account oid aan en zet daar een document in met je wensen. Het wachtwoord geef je aan je familielid ofzo. Of legt dat in een envelop op een plek waar je familieleden het kunnen vinden (bij je belangrijke papieren ofzo).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 1 augustus 2013 om 22:04
Onze wensenlijst indien er wat mocht geboren, heb ik bij onze verzekeringspolissen opgeborgen, mijn partner, ouders en schoonouders weten waar die map ligt, kunnen ze het nr. bellen van de begrafenisverzekering en wordt alles geregeld en kunnen ze checken met de lijst. Ook heb ik voor mijn echtgenoot een lijst gemaakt met instantie's wat hij moet regelen, bij de belastingdienst één ouder korting aanvragen, het melden bij mijn pensioenfonds voor het nabestaandenpensioen en voor de kinderen, het half wezenpensioen uit het pensioenfonds, die uit de nabestaandenwet is i.v.m. bezuinigingen geschrapt. Levensverzekering i.v.m. hypotheek die dan wordt ingelost, en dat hij met de belastingdienst een aangifte moet doen (afrekening) inzake mijn overlijden, i.v.m. successierechten. Ook mijn wachtwoorden, en lidmaatschappen. (tja met recente sterfgevallen in je omgeving wil je het een en ander geregeld hebben...).
vrijdag 2 augustus 2013 om 10:33
Wellicht voor anderen luguber maar daar man en ik kind nog kraai hebben en zelf echt helemaal niets hebben met uitgebreide uitvaarten hebben we notarieel vastgelegd (dat laatste vooral ook voor het geval we beiden tegelijkertijd overlijden, ongeluk of zo en er dan niemand op het idee komt ons uitgebreid uit te zwaaien) dat we niks willen maar, even heel bot gezegd: zó vanuit de koeling de oven in en klaar.
Voor een buitenstaander misschien vreemd maar we staan er beiden compleet en geheel achter en willen dat gewoon zo.
Voor een buitenstaander misschien vreemd maar we staan er beiden compleet en geheel achter en willen dat gewoon zo.