Welke haagplant?

13-08-2013 23:09 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe ben ik goed geholpen hier met mijn tuinvragen, dus ik gooi er nog een in:

Na het aanleggen van de achtertuin, ben ik nu bezig met de 'voortuin'. Voortuin is een beetje groot woord, het is meer een strookje van ongeveer anderhalve meter diep over de hele breedte van het huis (iets meer dan 5 meter).

Ik wil een haagje langs de straatkant, maar ik weet niet zo goed welke plant te kiezen. Het hoeft niet hoog te worden, het dient alleen als afscheiding van de tuin. Liefst een mooi frisgroene plant, in elk geval groenblijvend zodat het er ook in de winter mooi uitziet. Het hoeft ook niet heel strak zoals een buxus oid, mag er best een beetje natuurlijk uitzien. Wie heeft er suggesties?
Laurierstruiken?
Die vind ik inderdaad mooi! Maar is die geschikt als lage haag? In mijn voorstelling zijn dat van die enorme heggen met grote bladen, maar er zijn vast meerdere varianten.
Oja, de voortuin is op het westen trouwens, met zon vooral laat in de middag en in de avond.
Taxus is ook mooi, wel wat donkerder. Anders coniferen, de lichte soort? Een beuk blijft niet groen, maar de (bruine) bladeren blijven er wel aan wat ik op zich ook wel mooi vind.

En een heg is zo hoog als jij hem snoeit
Ja ja, nu weet ik het wel!
Ze zijn er volgens mij ook in een wat kleiner formaat. Ik ben nu ook, net als jij, bezig met mijn voortuin en ik ga er zeker Laurier inzetten en misschien een hulststruik maar die kunnen zo lelijk uitgroeien.
Coniferen en taxus vind ik minder omdat ik het 'blad'; niet zo mooi vind, Beuk vind ik wel erg mooi, maar volgens mij staat dat in de winter niet zo mooi. Mijn huis is ook roodbruin, daarom vind ik groenblijvend wat vrolijker.
Bamboe? Er is een lage soort die niet woekert, en bamboe is altijd fris groen en blijft 's winters ook groen.

Makkelijk bij te knippen/snoeien ook.

.
quote:Diztel schreef op 13 augustus 2013 @ 23:26:

Ze zijn er volgens mij ook in een wat kleiner formaat. Ik ben nu ook, net als jij, bezig met mijn voortuin en ik ga er zeker Laurier inzetten en misschien een hulststruik maar die kunnen zo lelijk uitgroeien.Ja ik kom net deze tegen, die worden inderdaad minder hoog.
Portugese laurier heeft kleinere bladeren.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Of euonymus? Ik vind dat blad wel mooi (licht-en donkergroen) en hij blijft mooi laag.
Laurier Etna vind ik ook mooi, bamboe is niet helemaal mijn smaak. Super dat jullie meedenken!
quote:Splinter_ schreef op 13 augustus 2013 @ 23:31:

Of euonymus? Ik vind dat blad wel mooi (licht-en donkergroen) en hij blijft mooi laag.Goed idee! Vooral die met wit zijn mooi, die wil ik ook graag in de achtertuin.
let op met kinderen en huisdieren taxus is giftig

buxus zou ik doen. goed te snoeien en te knippen en groen blijvend
Weet ook iemand of er klein blijvende kerstboompjes bestaan, ik wil er zo graag eentje in de voortuin ( vooral vanwege de kerst met lampjes etc. )
Ditzel, de Picea albertiana Conica blijft klein en is zeer winterhard.

Een Nordmann kun je ook overwegen, die wordt uiteindelijk wel groot maar groeit heel erg langzaam, waardoor je jarenlang zou kunt genieten van een kleine kerstboom in je tuin.
.
@Soulcats, dank je voor de tip, ik ga de Picea Albertiana Conica direkt noteren (hoe bedenken ze ook die namen ).
Ik had natuurlijk ook gewoon Canadese spar kunnen schrijven
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven