Bedreigd op het werk
woensdag 21 augustus 2013 om 11:44
Ik werk als portier bij het hoofdkantoor van een grote zorginstelling. Het betreft een vrijwilligersfunctie voor 4 uur per week. Gister kwam er tijdens mijn shift een cliente van die zorginstelling binnen, die vroeg wanneer de baas van de instelling weer terug was van vakantie. Ik zei dat ik haar geen antwoord kon geven (ik heb geen geen toegang tot de agenda's van medewerkers op de computer). Toen werd ze boos, en vond dat ik dat best even kon zeggen. Vervolgens zei de receptioniste van het andere bedrijf dat ze dan toch best even naar de receptie boven kon gaan (daar zit nog een receptie, maar mensen mogen niet zo maar doorlopen, dat mogen alleen medewerkers). Ik probeerde receptioniste nog het zwijgen op te leggen, maar dat lukte niet. Daarbij zag cliente dat, en werd daar ook boos over. Toen begon ze haar verhaal aan mij te vertellen, en zei onder andere dat ze gedronken had. Toen zette ze haar spullen (3 tassen huisraad) bij mijn balie neer, onder het motto 'ik ga die niet mee naar boven slepen, zorg jij er maar voor dat ze niet gestolen worden' om vervolgens naar de lift te lopen. Onderweg naar de lift draaide ze zich nogmaals om, en dreigde het pand in de fik te steken, want ze had toch niets meer te verliezen.
Even later kwam ze weer beneden, en vertelde dat ze boven geheel in het gelijk was gesteld, dat ik haar gewoon had moeten laten doorlopen (ik heb dit nagevraagd, en het klopt niet). Vervolgens dreigde ze me over de balie te trekken, of haar vriend/ex-man dit te laten doen, en eindigde met het dreigement dat ze me zo kon laten ontslaan.
Ik ben daarna goed opgevangen, en de begeleiding van mevrouw is op de hoogte gesteld. Echter, ik heb vandaag aangegeven dat ik overweeg om aangifte te doen. Opeens is de steun 0,0 en gaan de mailtjes op een toon van 'hou je mond en ken je plaats'. Gister waren ze nog vol lof over mijn handelen (ik ben rustig gebleven en nergens tegenin gegaan), nu wordt ik tegengewerkt als ik aangifte wil doen.
Ik weet even niet zo goed wat te doen. Ik vind dat ik dit niet zomaar hoef te pikken, maar ik vind het ook erg lastig dat er vanuit mijn werkgever zo weinig steun komt. Iemand advies?
Even later kwam ze weer beneden, en vertelde dat ze boven geheel in het gelijk was gesteld, dat ik haar gewoon had moeten laten doorlopen (ik heb dit nagevraagd, en het klopt niet). Vervolgens dreigde ze me over de balie te trekken, of haar vriend/ex-man dit te laten doen, en eindigde met het dreigement dat ze me zo kon laten ontslaan.
Ik ben daarna goed opgevangen, en de begeleiding van mevrouw is op de hoogte gesteld. Echter, ik heb vandaag aangegeven dat ik overweeg om aangifte te doen. Opeens is de steun 0,0 en gaan de mailtjes op een toon van 'hou je mond en ken je plaats'. Gister waren ze nog vol lof over mijn handelen (ik ben rustig gebleven en nergens tegenin gegaan), nu wordt ik tegengewerkt als ik aangifte wil doen.
Ik weet even niet zo goed wat te doen. Ik vind dat ik dit niet zomaar hoef te pikken, maar ik vind het ook erg lastig dat er vanuit mijn werkgever zo weinig steun komt. Iemand advies?
woensdag 21 augustus 2013 om 11:51
Ik vind het heel lastig om hierop te reageren. Het is een cliente van een zorginstelling. Ze had huisraad bij zich en had gedronken. Klinkt mij in de oren alsof het gaat om een daklozenopvang? In zo'n soort instelling moet je een dikkere huid hebben dan in, bijvoorbeeld, een kinderdagverblijf. Het zijn andersoortige mensen die daar gebruik van (moeten) maken.
Wat is de reden dat je aangifte wil doen? Wat denk je te bereiken met het doen van aangifte?
Wat is de reden dat je aangifte wil doen? Wat denk je te bereiken met het doen van aangifte?
woensdag 21 augustus 2013 om 11:51
Je hebt het gemeld en bent netjes gebleven. En er is niks gebeurd. Waarom wil je aangifte doen?
Ik vind het wel rot voor je hoor maar is het niet een beetje inherent aan je werk dat dit kan voorkomen?
Lullig dat je werkgever nu zo doet maar wellicht snappen zij ook niet waarom je aangifte overweegt.
Ik vind het wel rot voor je hoor maar is het niet een beetje inherent aan je werk dat dit kan voorkomen?
Lullig dat je werkgever nu zo doet maar wellicht snappen zij ook niet waarom je aangifte overweegt.
Because it says so in the book!
woensdag 21 augustus 2013 om 11:56
Wat een rare "vrijwilligers"functie.
Het lijkt alsof het bedrijf geen beleid heeft over dit soort zaken, stom, dan kun je per geval gaan uitzoeken hoe hiermee om te gaan.
Domme actie van die receptioniste, nu leek het of jij persoonlijk iets niet wilde doen; net of je die cliente wilde tegenwerken.
Je schrijft het vrij sec op, ik kan niet beoordelen hoe erg de bedreigingen waren, of hoe erg je er van van streek was.
Normaal gesproken heb je een agressiemedewerker met wie je dit soort zaken kunt bespreken. Als het bedrijf zo iemand niet heeft dan zou ik extern zoiets zoeken om een juist vervolg te bepalen.
Het lijkt alsof het bedrijf geen beleid heeft over dit soort zaken, stom, dan kun je per geval gaan uitzoeken hoe hiermee om te gaan.
Domme actie van die receptioniste, nu leek het of jij persoonlijk iets niet wilde doen; net of je die cliente wilde tegenwerken.
Je schrijft het vrij sec op, ik kan niet beoordelen hoe erg de bedreigingen waren, of hoe erg je er van van streek was.
Normaal gesproken heb je een agressiemedewerker met wie je dit soort zaken kunt bespreken. Als het bedrijf zo iemand niet heeft dan zou ik extern zoiets zoeken om een juist vervolg te bepalen.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
woensdag 21 augustus 2013 om 11:56
Is ervanuit het bedrijf geen protocol "hoe te handelen bij agressie"? Zijn er geen afspraken gemaakt over wanneer aangifte, wanneer een officiele waarschuwing of pandverbod? Misschien kan een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf jou adviseren. Aangifte mag je altijd doen. Je kan misschien ook een gesprek met je leidinggrvende aangaan, waarin je jou emoties hierover benoemt en je verwachtingen aangeeft. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons had de leidinggevende hier wel voor opengestaan. Dan begrijp je elkaar iets beter. Ik vind sowieso dat eea besproken moet worden, want als jij nee zegt, moet jou collega niet met ja komen op deze manier.
woensdag 21 augustus 2013 om 11:57
quote:HermioneGranger schreef op 21 augustus 2013 @ 11:51:
Je hebt het gemeld en bent netjes gebleven. En er is niks gebeurd. Waarom wil je aangifte doen?
Precies...
Ik heb zelf een aantal jaar bij Sociale Zaken gewerkt en dan wen je ook aan dit soort bedreigingen. Het is niet goed te praten uiteraard, maar in sommige functie krijg je nou eenmaal te maken met (zwaar) gefrustreerde mensen.
Bij ons op de afdeling werd hier ook geen aangifte van gedaan, simpelweg omdat we dan wel bezig konden blijven. Ik denk dat ik per week zeker 5 van zulke bedreigingen naar mijn hoofd kreeg....
In de (interne) opleiding werd hier wel aandacht aan gegeven, maar het protocol was dat er enkel aangifte gedaan werd bij fysiek geweld of zeer ernstige (herhaaldelijke) bedreigingen. Je leert er ook wel doorheen te prikken op een gegeven moment, mensen die van streek zijn of enorm gefrustreerd zijn snel geneigd dingen te roepen die niet zo heel aardig zijn (zacht uitgedrukt)
Voor sommige beroepen heb je een dikke huid nodig...
Precies...
Ik heb zelf een aantal jaar bij Sociale Zaken gewerkt en dan wen je ook aan dit soort bedreigingen. Het is niet goed te praten uiteraard, maar in sommige functie krijg je nou eenmaal te maken met (zwaar) gefrustreerde mensen.
Bij ons op de afdeling werd hier ook geen aangifte van gedaan, simpelweg omdat we dan wel bezig konden blijven. Ik denk dat ik per week zeker 5 van zulke bedreigingen naar mijn hoofd kreeg....
In de (interne) opleiding werd hier wel aandacht aan gegeven, maar het protocol was dat er enkel aangifte gedaan werd bij fysiek geweld of zeer ernstige (herhaaldelijke) bedreigingen. Je leert er ook wel doorheen te prikken op een gegeven moment, mensen die van streek zijn of enorm gefrustreerd zijn snel geneigd dingen te roepen die niet zo heel aardig zijn (zacht uitgedrukt)
Voor sommige beroepen heb je een dikke huid nodig...
woensdag 21 augustus 2013 om 12:00
Meld het anders bij de Arbeidsinspectie http://www.inspectieszw.n ... waardenarbeidstijden.aspx
Een werkgever moet zorgen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid, waarin ze zorgen voor een zo veilig mogelijke werkomgeving voor hun werknemers. In het geval van een instelling waar vaker agressie voorkomt, kan dat betekenen dat een werkgever maatregelen moet treffen om te voorkomen dat het weer gebeurt of, als het weer gebeurt, het niet uit de hand kan lopen. Eigenlijk moet de werkgever dit voorval al opnemen in een nieuwe risico-inventarisatie&- evaluatie.
Een werkgever moet zorgen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid, waarin ze zorgen voor een zo veilig mogelijke werkomgeving voor hun werknemers. In het geval van een instelling waar vaker agressie voorkomt, kan dat betekenen dat een werkgever maatregelen moet treffen om te voorkomen dat het weer gebeurt of, als het weer gebeurt, het niet uit de hand kan lopen. Eigenlijk moet de werkgever dit voorval al opnemen in een nieuwe risico-inventarisatie&- evaluatie.
woensdag 21 augustus 2013 om 12:14
quote:jo12345 schreef op 21 augustus 2013 @ 12:11:
Je bent portier of niet. Als je het wel bent, moet je wel ergens tegen kunnen.
Er is verder niks gebeurt, ik zou me er niet druk om maken. Maar als ik jou zo lees, denk ik niet dat dit de juiste vrijwilligersfunctie voor jou is.En hier ben ik het niet mee eens. Er is wel wat gebeurt.
Je bent portier of niet. Als je het wel bent, moet je wel ergens tegen kunnen.
Er is verder niks gebeurt, ik zou me er niet druk om maken. Maar als ik jou zo lees, denk ik niet dat dit de juiste vrijwilligersfunctie voor jou is.En hier ben ik het niet mee eens. Er is wel wat gebeurt.
woensdag 21 augustus 2013 om 12:16
Ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken, het is vervelend/ belachelijk dat mensen tegenwoordig dmv (verbale) agressie denken meer te kunnen bereiken. En dit helaas ook soms hierdoor voor elkaar weten te krijgen...
Geen idee bij wat voor instelling je werkt, maar als het om een client gaat zou je idd misschien contact kunnen opnemen met de begeleider van dat persoon?
Persoonlijk denk ik dat je weinig hebt waarvoor je aangifte kan doen?! En is het denk ik meer de schrik/ emotie waar je nu nog in zit!
Geen idee bij wat voor instelling je werkt, maar als het om een client gaat zou je idd misschien contact kunnen opnemen met de begeleider van dat persoon?
Persoonlijk denk ik dat je weinig hebt waarvoor je aangifte kan doen?! En is het denk ik meer de schrik/ emotie waar je nu nog in zit!
woensdag 21 augustus 2013 om 12:18
Joh, haal je schouders erover op en laat het gaan. Je hebt het keurig opgelost. Die persoon zocht waarschijnlijk een zondebok en toevallig was jij dat. Het had net zo goed iemand anders kunnen zijn.
Mensen zijn steeds onbeschofter en brutaler. De schaamte voorbij.
Dit zeg niets over jou.
Veel wol weinig inhoud meestal.
Mensen zijn steeds onbeschofter en brutaler. De schaamte voorbij.
Dit zeg niets over jou.
Veel wol weinig inhoud meestal.
Ja en?
woensdag 21 augustus 2013 om 12:19
quote:Doreia schreef op 21 augustus 2013 @ 12:15:
[...]
Gewenning is iets anders dan een dikke huid en oog voor de manier van communiceren van deze doelgroep, als het werkelijk om daklozen gaat.
Klopt. En bij ons op de afdeling ging het om 10tallen bedreigingen per week. Als je daar elke keer aangifte van gaat doen....
Wij hadden ons eigen agressie protocol en natuurlijk werden er wel waarschuwingen gegeven en in het ergste geval werd er een maatregel opgelegd (korting uitkering bijvoorbeeld) maar aangifte was echt geen beginnen aan...
[...]
Gewenning is iets anders dan een dikke huid en oog voor de manier van communiceren van deze doelgroep, als het werkelijk om daklozen gaat.
Klopt. En bij ons op de afdeling ging het om 10tallen bedreigingen per week. Als je daar elke keer aangifte van gaat doen....
Wij hadden ons eigen agressie protocol en natuurlijk werden er wel waarschuwingen gegeven en in het ergste geval werd er een maatregel opgelegd (korting uitkering bijvoorbeeld) maar aangifte was echt geen beginnen aan...
woensdag 21 augustus 2013 om 12:21
woensdag 21 augustus 2013 om 12:42
A. niet zo slim om je zeer herkenbare verhaal op een openbaar forum te doen.
B. je bent portier, als je hier al van schrikt? Ik neem aan dat je wel andere gevallen kent waarbij het er wel ernstiger aan toe gaat. Dit was een dronken vrouw die in dronken toestand maar wat naar je roept. Had je werkelijk het idee dat ze serieus was? Zo ja, dan had je moeten ingrijpen, daar ben je portier voor.
en C. heb je geen enkele training of protocollen e.d. gehad over hoe te handelen in zn situatie? Lijkt me dat je dat dan eens aan de orde moet stellen op je werk.
B. je bent portier, als je hier al van schrikt? Ik neem aan dat je wel andere gevallen kent waarbij het er wel ernstiger aan toe gaat. Dit was een dronken vrouw die in dronken toestand maar wat naar je roept. Had je werkelijk het idee dat ze serieus was? Zo ja, dan had je moeten ingrijpen, daar ben je portier voor.
en C. heb je geen enkele training of protocollen e.d. gehad over hoe te handelen in zn situatie? Lijkt me dat je dat dan eens aan de orde moet stellen op je werk.
woensdag 21 augustus 2013 om 14:16
Neem de mailtjes mee naar het bureau en doe daar je verhaal, dan kan je nog altijd kijken of je aangifte doet. Ik moet ook een dikke huid hebben voor het werk wat ik deed en doe, maar ik laat me ook niet bedreigen. "Ken je plaats." vind ik dan ook een zeer ongepaste opmerking.
Ik bedoel je kan altijd een melding maken, aangifte hoeft niet per direct.
Ik bedoel je kan altijd een melding maken, aangifte hoeft niet per direct.
woensdag 21 augustus 2013 om 14:26
Geen aangifte doen is natuurlijk heel wat anders dan het accepteren. Het is niet voor niks dat bedrijven en instellingen die regelmatig met agressie te maken krijgen daar hun eigen protocol voor hebben.
Als je echt perse naar de politie wilt, meldt het dan wel even netjes bij je baas. Als ik buiten mijn werkgever (en het protocol) om naar de politie was gegaan had ik echt een dik probleem met mijn werkgever gehad. Die regels zijn niet voor niks vastgesteld.
Als je echt perse naar de politie wilt, meldt het dan wel even netjes bij je baas. Als ik buiten mijn werkgever (en het protocol) om naar de politie was gegaan had ik echt een dik probleem met mijn werkgever gehad. Die regels zijn niet voor niks vastgesteld.