Gezondheid alle pijlers

Dochter van bijna 7 flauwgevallen

21-08-2013 18:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vorige week hebben wij 2 oppervlakkige splintertjes uit mijn dochters hand gehaald, niks bijzonders. Op het moment dat het klaar was, liep ze weg, viel op de grond en bleef roerloos liggen. Ze is een paar seconden buiten bewustzijn geweest, maar kwam al snel weer bij en wist niet wat er was gebeurd.

Voor de zekerheid toch even bij de huisarts geweest. Die wist mij te vertellen dat flauwvallen op die leeftijd absoluut onmogelijk is en wilde haar meteen doorsturen naar de kinderarts. Sterker nog, de huisarts vermoedde epilepsie, maar eventueel was een hersentumor ook de mogelijke oorzaak. Wij zijn natuurlijk enorm geschrokken.

's Middags zaten we al bij de kinderarts. Die heeft eerst allerlei dingen gevraagd en haar toen uitgebreid lichamelijk onderzoek, met name allerlei neurologische testjes. Er is geen bloedonderzoek of beeldvormend onderzoek gedaan.

De conclusie van de kinderarts was dat ze was flauwgevallen! Ze hadden geen enkele aanwijzing voor epilepsie of een hersentumor. Wij natuurlijk enorm verbaasd (en opgelucht!), omdat de huisarts ons die ochtend had gemeld dat dit onmogelijk was op die leeftijd. De kinderarts heeft hier nog nooit van gehoord en was zeer verbaasd dat de huisarts dit had verteld. De kinderarts gaf zelfs aan dat kinderen juist gevoeliger zijn voor flauwvallen doordat ze eerder wat schommelingen hebben in de bloeddruk.

Op zich ben ik redelijk gerustgesteld en vind ik het verhaal van de kinderarts aannemelijk. Verder heeft mijn dochter ook helemaal geen klachten en voelt ze zich prima.

Het enige wat mij nog wat zorgen baart, is dat mijn dochter aangeeft helemaal niks vreemds van te voren hebben gevoeld. Is het mogelijk dat je geen enkel voorteken voelt bij flauwvallen? Of zou een kind van die leeftijd het niet opmerken, omdat die het niet herkent?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten, Petra
Mijn dochter is voor het eerst flauwgevallen op 5 jarige leeftijd.

Meestal betekent het dat ze iets onder de leden heeft.

Ik herken het wel, had en heb er zelf ook last van.

Ze voelt het zelf niet goed aankomen, ik zie het echter wel aankomen bij haar. Ze wordt helemaal wit en vaak ook zweterig.

Ik laat haar dan languit op de grond liggen en dan gaat het gauw weer beter.
Ik ben als tiener (oké, dat is ook wel wat ouder) eens een keer flauw gevallen. Zomaar uit het niets, zakte gewoon door mijn hoeven

Binnen een paar seconden weer bij, en daarna nooit meer gehad.

Vond ze de splinters verwijderen eng? Misschien heeft ze zich onbewust toch druk gemaakt en kwam daarna de ontlading?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn eerste flauwvalervaring stamt van toen ik een jaar of vijf was. Ik had een zwerende vinger en moest die in sodawater houden. Deed gruwelijk zeer en niet veel later lag ik gestrekt.

Omdat het de eerste keer was, herkende ik het niet en kon ik niet tijdig gaan zitten of liggen. Waarschijnlijk zou ik dus ook hebben gezegd dat ik het niet had voelen aankomen.

Zoontje van een vriendin van me is toen hij drie was ook een keer flauwgevallen. Ze schrok zich uiteraard rot, maar ook bij hem bleek het om totaal onschuldig flauwvallen te gaan (bevestigd door huisarts).

De conclusie van jouw huisarts vind ik dan ook heel vreemd. Gelukkig heeft de kinderarts geen gekke dingen bij je dochter geconstateerd!
Ik val ook weleens flauw, ook al vanaf kinds af aan (lage bloeddruk)

Dat merk ik van te voren ook niet echt, soms word ik wat duizelig, maar meestal gaat het zo snel dat ik denk: "mischien moet ik even...." en daar ga ik al

Even rustig zitten of met m'n polsen onder de koude kraan kan wel helpen als ik het voel aankomen.

Anderen zien het trouwens inderdaad sneller dan ik, ik schijn echt lijkwit te worden.

Ik ben weleens heel dramatisch in iemands armen gestort nadat hij vroeg of het wel ging

Het kan best dat je dochter het later beter voelt aankomen, het zou ook kunnen van niet.

En dit kan ook best éénmalig zijn natuurlijk, gelukkig bleek bij de dokter dat er verder niks aan de hand is
Wat een malle huisarts. Flauwvallen komt vaak zat voor bij kinderen, het is zelfs een heel bekend verschijnsel na een vaccinatie. Hoe haalt zon man/vrouw het in zijn/haar hoofd meteen maar te beginnen over epilepsie en een hersentumor. Tsk.

Ervaring heb ik er niet zo veel mee, mijn kinderen vallen gelukkig nooit flauw. Wel ben ik zelf op latere leeftijd een keer flauwgevallen en toen voelde ik het ook niet aankomen. Ik werd gewoon wakker op de grond terwijl een heleboel verschrikte gezichten me aankeken. Zal inderdaad wel te maken hebben met onbekendheid met het verschijnsel, en dat ik daardoor de signalen niet herkende.
Wat vreselijk dom en ongevoelig trouwens van die huisarts, om na één keer flauwvallen het al over hersentumoren en andere gruwelijkheden te hebben.

Kan me voorstellen dat je je wild geschrokken bent
Wat een enorm vreemde huisarts, zou zelf een andere zoeken als hij dit soort uitspraken doet. Mijn zoon is wel eens flauwgevallen. Omdat hij ook erg moe was is hij wel naar het ziekenhuis geweest en helemaal doorgelicht. Niets bijzonders aan de hand behalve wat tekorten. De tekorten waren niet schrikbarend maar voor hem blijkbaar toch wat te laag.
Ik viel als kind regelmatig flauw. Begon toen ik een jaar of twee was, en duurde tot mijn veertiende ongeveer. Geen epilepsie, ik viel gewoon flauw. Toen ik jonger was voelde ik dat helemaal niet aankomen. En mijn ouders konden vooraf ook niks aan me merken. Het ene moment stond/liep ik, het volgende moment lag ik op de grond. Geen duizeligheid, wit worden of wat dan ook.

Toen ik wat ouder werd (na mijn twaalfde ongeveer denk ik) begon ik het wel vooraf te voelen. Duizelig en zwart voor mijn ogen vnl.

Als ik dan snel genoeg kon reageren (zitten en hoofd omlaag) dan kon ik meestal wel voorkomen dat ik echt van mijn stokje ging.
Mijn zus viel (bij wijze van) om de haverklap flauw. Bij pijn, ziek en vooral bij het zien van bloed....hop daar ging ze weer. Ze is vaak zat onderzocht, maar nooit wat gevonden. Tegenwoordig valt ze niet meer zo vaak flauw, maar nog zeker 1x per jaar. Nu voelt ze het aankomen en kan gaan liggen.
Heel bizar, die huisarts. Op de basisschool heb ik wel vaker meegemaakt dat een klasgenoot flauwviel, en die hadden geen tumor of epilepsie.

Zelf geen ervaring, maar ik had van één van die klasgenoten gehoord dat ze de avond ervoor haar elleboog had gestoten en dat deed behoorlijk pijn, maar de dag erna merkte ze er niks van, maar lag ze wel plotseling op de grond. Dus ja, ik denk dat het vaker voorkomt.

Maar wel schrikken zeg!
Ik ben als kind ook wel flauwgevallen , maar ik denk dat ik toen al wel 12 was ofzo.

Bij mij was het dan waarschijnlijk stress in combinatie met te weinig gegeten
Ik val ook wel eens flauw! en dat begon al toen ik 11 jaar was? (iets ouder dus) die leuke prikken die ik moest halen van school pfff! val nu vaak nog flauw van een prik of bloedprikken. heel erg want zie er heel erg tegen op daardoor. maar de dokter zegt dat het echt bij me hoort schijnbaar want ik lig soms al plat, blijf 5min. na die tijd liggen en als ik dan opsta val ik soms na 5 min. nog flauw! super stom dus

Ik voel het alleen wel aankomen, oorzuizen, en slechter zicht en dan is het ook gauw gebeurd. bij het trekken van verstandskiezen (ook verdovingspuiten) val ik gek genoeg (na zo'n bloedbad ) niet flauw haha!

Maar wel vreemd dat je dokter er meteen van overtuigd was dat je op die leeftijd niet kan flauwvallen. heb wel vaker gehoord dat een kind (ook rond die leeftijd) gevoelig was voor flauwvallen vooral na het zien van bloed!
Ik ben als kind ook heel vaak flauw gevallen.

Ik had het als ik erg schrok of zenuwachtig was.

Tijdens mijn eerste 4d show (4 jaar, gehoord van broers en zussen.).. De avond voor het affzwemmen.. Een half uur voor mn eerste toneelstuk.. De avond voor mn verjaardag.. En zelfs een keer toen er ineens een spin voor mn neus bengelde tijdens een bbq in de tuin.

Ik voelde het ook helemaal niet aankomen en nagekeken bij de dokter maar kerngezond.
quote:quinacridonerose schreef op 21 augustus 2013 @ 19:07:

Wat vreselijk dom en ongevoelig trouwens van die huisarts, om na één keer flauwvallen het al over hersentumoren en andere gruwelijkheden te hebben.

Kan me voorstellen dat je je wild geschrokken bent Nou zeg dat wel. Die kon zeker nog een bezoekje van mij tegemoet zien.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Op school bij mijn dochter (ook 7) viel laatst met die hitte een meisje van haar klas flauw. Op het schoolplein.

En vorige week toen we op vakantie waren een 6 jarig buur meisje op de camping.

Dochter van mijn vriendin viel op die leeftijd regelmatig flauw, vooral onder de douche.

Dus dat het onmogelijk is geloof ik niet zo.

Dit waren alle 3 gezonde kinderen.

Zal wel erg schrikken zijn geweest voor jullie, gelukkig lijkt er niets aan de hand volgens de KA
Of ze het aan voelen komen geen idee. Paar weken geleden ben ik zelf flauwgevallen onder de douche. En ik voelde niks aankomen. Ik lag gewoon opeens, Met de fles shampoo nog in mijn hand.
Wat geweldig dat jullie allemaal zo snel hebben gereageerd, echt heel fijn!

Ik vind de reactie van de huisarts ook onbegrijpelijk. Zij moet wel een enorme denkfout hebben gemaakt. Gelukkig is het niet mijn huisarts, maar een waarnemer in verband met vakantie.

Jullie reacties komen helemaal overeen met de conclusies van de kinderarts en dat doet mij natuurlijk goed. Ook vind ik het fijn te lezen dat het vaker voorkomt dat iemand niet voelt aankomen.

Ik merk wel ik haar nog wat extra in de gaten hou, maar ben nu een stuk geruster. ... Wel hou ik er rekening mee dat het nog wel eens kan gebeuren.
Oh dat had ik als kind ook. Zag ik bloed, viel ik flauw en moest ik overgeven. Niks bijzonders. Wat een paniek zeg.
Wisselen van huisarts.. Wat een domheid!
Hier een heel gezin van flauwvallerds, man en kinderen. Inderdaad hele lage bloeddruk en dan is er niet veel meer voor nodig. Omdat epilepsie ook in de familie zit is er bij die van ons wel uitgebreid onderzoek gedaan maar nooit iets gevonden. Dochter en jongste zoon hebben bij het flauwvallen ook wel schokkend en trekkend op de grond gelegen. Jongste viel in drift ook regelmatig flauw, hij vergat dan te ademen tijdens het schreeuwen. Misschien heeft jouw dochter ook onbewust haar adem ingehouden? Hier schrikt niemand meer als er weer eens een gestrekt gaat. Nu voelen ze het aankomen en herkennen het, toen ze jonger waren niet. Komt dus nu minder vaak voor.

Geen zorgen maken, vreemde reactie van je huisarts om gelijk over epilepsie etc te beginnen. Mijn huisarts kwam daar pas mee, toen ik het vroeg of het zo kon zijn omdat het in de familie nogal dichtbij, veel voorkomt.
Hier een puberzoon die vaak flauw viel, het is nu gelukkig over (hoop ik). Volgens de revalidatiearts is het een bekend probleem met name bij snelgroeiende kinderen. Hun beenspieren zijn niet sterk genoeg om de bloedtoevoer in de onderbenen af te knijpen zeg maar, met als gevolg flauwvallen. Het bloed wordt dus verkeerd verdeeld in het lichaam. Een bekend voorbeeld zijn ook soldaten die na lang staan omkiepen. Het heet ''orthostatische hypotensie", komt veel bij ouderen voor maar ook zeker bij jongeren.

Wat je je kind kan laten doen, als zij of hij het aan voelt komen (zwart worden voor de ogen is vaak het eerste signaal); het ene been voor het andere been kruisen. Daarmee span je de spieren aan en kan het flauwvallen voorkomen worden.

Pubers kunnen het dus ook hebben en dan kan bv rustig opstaan uit bed al helpen om niet om te gaan.

Met groet, een geriatrisch verpleegkundige met omvallende pubers
Mijn jongste valt spontaan om als ik over bloed praat...

Eerste keer was hij 4. Bloed geprikt, keek om waar hij bleef, gestrekt in de ziekenhuisgang. Daar werden ze er niet warm of koud van.

Zijn eigen wondjes kan hij goed hebben, maar als hij denkt aan bloed of pijn o.i.d. wordt hij slapjes, wit en misselijk met als mogelijk gevolg flauwvalleritis.
Wat een idiote uitspraken van die vervangend huisarts. Echt flauwekul dat kinderen niet flauw kunnen vallen. Bloedprikken, stress, ongelukje, te lang staan en het te warm krijgen... allemaal redenen waardoor ook een kind een keer onderuit kan gaan.

Als het mij overkomen was, zou daar het laatste woord met die huisarts nog niet over gesproken zijn. Ik zou zeker aangeven hoe je je voelt bij de manier bij wat er uitgesproken is door de desbetreffende arts.
Ik ben weleens flauwgevallen na het zien van een ongeluk. Ik hielp het slachtoffer, belde de ambulance, was ongeveer 3 uur bezig... en toen ik thuis kwam viel ik flauw van de stress.

Misschien is je dochter gewoon bang voor bloed/splinters en heeft ze een paniekaanval gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven