Samenwonen in een stacaravan

24-08-2013 16:00 29 berichten
Hallo Allemaal,

Ik en mijn vriend willen dolgraag samen wonen. Maar tegenwoordig is het huis kopen/bouwen bijna onmogelijk als je zo jong bent, wij zijn allebei 22. Nu is het ook nog zo dat mijn vriend boer is dat hij niet ver uit de buurt van de boerderij kan gaan wonen. Een huurhuis in de stad zit er daarom niet in, en in de buurt daar zijn geen huizen te huur alleen te koop.

Nu hadden wij het idee om bij zijn ouders op een erf een stacaravan neer te zetten. Zo hebben we toch een beetje een eigen plekje, en is hij dichtbij de boerderij.

Nu irriteer ik mij vreselijk aan de lelijke banken die in zo'n caravan zitten. Mijn eerste vraag is dan ook, kunnen wij de banken er netjes uitslopen? (zitten bij de meeste caravans namelijk vast). Ik wil dan een goedkope bank halen bij de IKEA of Leenbakker die wel naar mijn smaak is.

Daarnaast kun je ook niet in een stacaravan gaan wonen zonder gas, water, licht en rooilering. Hoe kun je dit het beste regelen?

Heeft iemand ook ervaring met het wonen in een stacaravan. Waar moeten wij nog meer opletten?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat jullie een vergunning nodig hebben.

En volgens mij krijg je die niet zo maar. Ik zou dus eerst eens informeren bij de gemeente waar je het ding wilt neer zetten.
Er is niet ergens een vakantiepark in de buurt waar je voor een redelijk tarief een huisje zou kunnen huren?

Je zou ook op www.wimdu.nl kunnen zoeken of mensen voor langere tijd bereid zijn om een deel van huis te verhuren bij jullie in de omgeving, soms kan dat zelfs met eigen opgang ed.

Tja en anders op zoek naar een glampingachtige stacaravan. Het is wat duurder maar je zou ook opzoek kunnen gaan naar een chalet of er 1 laten bouwen. Wanneer jullie op een dag dan wel een eigen huisje op een andere plek dan zouden de ouders van je vriend het kunnen verhuren.

Je zou ook aan een constructies kunnen denken waarbij de ouders van je vriend een chalet kopen of laten bouwen en dat zij het aan jullie verhuren. Later wanneer jullie eruit zijn kunnen ze het dan ook verhuren of als B&B.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vergunning aanvragen en er moeten voorzieningen aangelegd zijn. (Gas licht water idd). Is dat er niet is het geen 'woning'. Je woont dus gewoon op papier bij je schoonouders
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tui ... onen.16227

Toe wij gingen trouwen, was er een grote woningnood. Zelfs met een urgentie verklaring, moest je 7 jaar wachten op een huurwoning!

Maar je bent jong en je wilt wat, dus een oude caravan gekocht van 7 m. lang en er met veel plezier bijna 2 jaar in gewoond.

Hij stond in de achtertuin van mijn ouders, een kabeltje er heen voor stroom en een gasfles om te koken en te verwarmen ging prima, maar een afvoer voor afvalwater en w.c. heb je niet en dat was een heel groot probleem!

Wonen in een caravan gaat soms heel lang goed, maar slechts een klacht van omwonenden en je bent de klos, want het mag natuurlijk niet

http://www.bvvw.nl/index. ... task=view&id=71&Itemid=45
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En hoe doen al die andere jongeren in jullie omgeving dat dan?

Samenwonen in een caravan is een slecht plan, maar daar kom je van de winter nog wel achter. Twee vriendenstellen van ons hebben het ook gedaan en wisten niet hoe snel ze er weer uit moesten komen, ze vonden het vreselijk.
Ik zou me drukker maken om een vorstbestendige waterleiding, een aansluiting op het riool en goede isolatie dan lelijke standaard banken (overigens met bergruimte er onder) die je wilt vervangen door een goedkope Ikea-bank.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En een stacaravan laten verplaatsen is ook niet goedkoop trouwens. En bij een ouder exemplaar heb je ook grote kans dat de boel gaat ontwrichten en dan krijg je bijvoorbeeld lekkage.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 24 augustus 2013 @ 16:14:

En hoe doen al die andere jongeren in jullie omgeving dat dan?

Samenwonen in een caravan is een slecht plan, maar daar kom je van de winter nog wel achter. Twee vriendenstellen van ons hebben het ook gedaan en wisten niet hoe snel ze er weer uit moesten komen, ze vonden het vreselijk.De vrienden bij ons in de vriendengroep zijn geen boer en hebben dus de mogelijkheid om een huis te huren in de stad.
Kan e rgeen blokhut ergens op het erf worden geplaatst? Of is er geen schuur welke met wat aanpassingen bewoond kan worden?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Bij een caravanverlkoper vragen naar de mogelijkheden voor aansluiting g/w/l/chemisch toilet/enz.

Op een camping staan met je caravan waar al die voorzieningen al staan?

Die banken lijken me echt het minste probleem.
quote:Fame schreef op 24 augustus 2013 @ 16:28:

Kan e rgeen blokhut ergens op het erf worden geplaatst? Of is er geen schuur welke met wat aanpassingen bewoond kan worden?Ook dan zijn vergunningen nodig voor bewoning
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Je kan er ook voor kiezen om geen vergunning aan te vragen en dat ding een beetje verdekt op te stellen. Geen slapende honden wakker maken en het vanaf de buitenkant er uit laten zien als een werkplaats. Ik zou in dat geval voor een woonunit gaan, vind ik sowieso gerieflijker dan een stacaravan. Tip: plaats het altijd in zoveel mogelijk schaduw, anders is het er zomers niet in te harden.

Woonunit voorbeeld:

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr
En ook dan moeten er aansluitingen komen in die blokhut. Die veel kleiner is dan een stacaravan, en ook niet geïsoleerd is.

En een chemisch toilet moet op speciale plekken geleegd worden.
quote:himalaya schreef op 24 augustus 2013 @ 16:34:

En ook dan moeten er aansluitingen komen in die blokhut. Die veel kleiner is dan een stacaravan, en ook niet geïsoleerd is.

En een chemisch toilet moet op speciale plekken geleegd worden.Kan gewoon in het riool! Dus in de wc van ouders op het zelfde terrein. Vies klusje, maarja als je het er voor over hebt!
Een Chemisch toilet lozen op het riool? Of bedoel je een eco-toilet?
Is er geen ruimte om in/aan de ouderlijke boerderij een klein appartementje te maken?
Stacaravan lijkt mij in de winter heel koud.

Wij hebben er 1 waar idd de oorspronkelijke banken uitgehaald zijn en die naar eigen smaak is ingericht.

Qua ruimte n voorzieningen lijkt het mij te doen, alleen in winter veel te koud.
Tegenwoordig heb je toch van die mooie 'chalets' met ruimte die je zelf kunt besteden? En dus geen vaste banken. Is misschien iets groter, maar dat lijkt me eerder een plus- als een minpunt. En verder alles goed uitzoeken qua voorzieningen en eventuele vergunningen.

Wij hebben trouwens vorig jaar winter een week vakantie in een chalet gehouden en die zijn tegenwoordig echt zo goed geïsoleerd, dat je echt geen verschil merkt met een huisje of chalet qua gevoelstemperatuur binnen.
quote:netniet schreef op 24 augustus 2013 @ 16:34:

Je kan er ook voor kiezen om geen vergunning aan te vragen en dat ding een beetje verdekt op te stellen. Geen slapende honden wakker maken en het vanaf de buitenkant er uit laten zien als een werkplaats. Ik zou in dat geval voor een woonunit gaan, vind ik sowieso gerieflijker dan een stacaravan. Tip: plaats het altijd in zoveel mogelijk schaduw, anders is het er zomers niet in te harden.

Woonunit voorbeeld:

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lrBedankt voor de tip ! Hier hebben wij nog niet aan gedacht. Zit in elke woonunit een standaard badkamer en keuken? Ik neem aan dat het handig is hier wel een vergunning voor aan te vragen?
quote:himalaya schreef op 24 augustus 2013 @ 17:06:

Een Chemisch toilet lozen op het riool? Of bedoel je een eco-toilet?Nee echt een chemisch toilet, zoals men gebruikt met kamperen, dat loos je op de camping in een speciale stortbak maar wel gewoon op het riool. Die speciale stortplaats is er om een gewone wc niet onnodig te bevuilen en de geur, lees stank, niet in het sanitairgebouw te krijgen. Soms op campings in Frankrijk mag je je chemisch toilet niet legen omdat die camping dan niet op het riool is aangesloten maar werkt met een septisch tank. Hierin worden door middel van bacteriën alle vaste delen afgebroken en wordt het water terug de natuur in gelaten. Door de chemicaliën gaan de bacteriën dood, dus daar mag het niet.
TO, hebben jullie budget voor een luxere, goed geïsoleerde stacaravan?
Je kan waarschijnlijk niet een zelfstandige woning maken op het terrein van zijn ouders, dus jullie zullen allemaal op hetzelfde adres ingeschreven staan. Je zal sowieso moeten overleggen of jij je wel bij hun mag inschrijven.

Een vergunning zal je waarschijnlijk wel nodig hebben om een sta-caravan te kunnen plaatsen voor eigen gebruik, maar het gebruik an sich kan ook nog voor problemen zorgen.

Mijn ouders wonen ook op een boerderij, en wilden een gastenverblijf plaatsen. Dat mocht ook niet van de gemeente (Joost weet waarom), dus nu staat er een "atelier". Met twee bedden en twee badkamers. Ze controleren namelijk wel óf er wat staat, maar ze kijken niet binnen wat je er nou echt van gemaakt hebt. En aansluiten op het riool (of de iba in hun geval) mocht zo ook, want een afvoer en toilet is toch wel fijn in zo'n ruimte.

Als zijn ouders het goed vinden en jullie genoeg kapitaal hebben, dan zou ik toch proberen om iets permanenters (hout skelet bouw bijv.) neer te zetten. Dat maakt je eigen plekje een stuk mooier en comfortabeler, en dat draagt dan misschien ook nog bij aan de waarde van de woning van zijn ouders.
quote:himalaya schreef op 24 augustus 2013 @ 17:19:

TO, hebben jullie budget voor een luxere, goed geïsoleerde stacaravan?Ongeveer ¤15.000 als we voor een stacaravan gaan, maar als het een chalet word dan hebben we natuurlijk meer te besteden. Maar ik ben nu op internet aan het kijken wat een woonunit precies inhoudt. Ik denk dat dit makkelijker te realiseren is met stroom etc. dan een stacaravan, en het ziet er netter uit, waardoor ik denk dat de gemeente eerder toestemming zal geven.
Is dat ideal, denk je? Bij je schoonouders op het erf? Moet er zelf niet aan denken.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven