Wederom een topic over geloof

09-09-2013 15:10 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mijn eigen geloof niet meer. Ik ben overtuigd dat Jezus voor mij gestorven is en geloof ook best in de bijbel. Best omdat ik denk dat dit boek vol waarheden staat, maar niet volkomen is, of niet volkomen wordt geïnterpreteerd.

Vanaf al heel jong (jaar of 8) vond ik de rol van vrouwen in de bijbel discutabel.

Pas hoorde ik een heel goed relaas waarom vrouwen niet een leiderschapsrol zouden mogen hebben met allemaal goede passages.

Mijn vraag… de hele bijbel is geschreven voor de man, niet de vrouw. Lees bijvoorbeeld de 10 geboden. Daar staat nergens dat een vrouw niet een echtgenoot van een ander mag begeren.

…ja maar, zo moet je dat niet lezen, hoor ik dan. Tenzij het gaat over de rol van de vrouw, dan behoor ik dat opeens wel zo te lezen. Waarom?

Al mijn hele leven voel ik al dat mijn talent ligt niet in mijn sekse, maar in wie ik ben. En toch zou ik dat, omdat ik vrouw ben, niet mogen uitdragen. Alleen in Nederigheid en mijn bek te houden. Laat dat nou net niet mijn talent zijn.

De zonen werden daarvoor gestraft. Dochters niet? Die mogen gewoon talenten krijgen en hun mannen behagen en verspelen aan een narcistische zak die ze per ongeluk tegen het lijf zijn gelopen?

In de bijbel staat ook dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen. Maar volgens mij heeft het Israëlisch volk dat niet gedaan. Dat ging massaal door een opengespleten zee. Toch is het uitverkoren.

Er staat zoveel meer dat ik niet snap. Iemand een idee hierover?

Wat het met mij doet is dat ik me vaak alleen voel hierin. Voor de wereld ben ik een christen, voor de christenen ongehoorzaam. En dat ben ik volgens mijn hart niet. Dat voelt raar. Hier worstel ik trouwens al jaren mee.

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Natuurlijk zie ik ook wel dat ik soms (vaak) domme keuzes in het leven maak en dat daar een reactie op komt en consequenties zijn die ik niet als prettig ervaar (blaren op billen enzo). Dan zit je erop en dat is niet leuk.

Maar ik begrijp “the bigger picture” al niet, dus hoe kan ik dan iets met de details?

Ja, ik weet wel 1 ding, wat ik in mijn hart als waarheid voel en ik weet donders goed wanneer ik iets fouts/stoms doe.

Maar ik lees graag inzichten. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
quote:scriptum schreef op 09 september 2013 @ 18:17:

@ hmdl, dank voor je uitleg, al vind ik het nog steeds onlogisch. Ik had de OP maar half gelezen en dacht dat het een discussie topic over godsdiensten in het algemeen was maar nu lees ik (pas) dat er een bijzonder persoonlijk tintje voor Flakes aan zit en vind ik het derhalve niet gepast om hierover verder te schrijven.Scriptum, past wel hoor. Deze vragen zijn niet nieuw. Ik lees ook graag jouw ideeën hierover. Dus ik hoop dat je mee blijft schrijven. Als ik boos word, dan weet je het meteen en als het onterecht is dat ik boos word dan meteen zeggen!
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:24:

[...]

Ik vond het nou juist zo fijn dat dat niet hoefde

Serieus, dat moet ik maar eens goed onderzoeken dan.In hoog Arabisch is pronoun zowel hij als zij en dat geldt voor veel talen in dat gebied van de wereld.
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:29:

[...]

Scriptum, past wel hoor. Deze vragen zijn niet nieuw. Ik lees ook graag jouw ideeën hierover. Dus ik hoop dat je mee blijft schrijven. Als ik boos word, dan weet je het meteen en als het onterecht is dat ik boos word dan meteen zeggen!

Ik moet zo weg maar kom later vanavond bijlezen.
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 18:28:

[...]

O, je bent écht niet de enige. Echt niet. Maar het kan moeilijk zijn om daar met medegelovigen over te praten. Want iedereen schiet meteen in de kramp, omdat ze zelf bang zijn hun geloof kwijt te raken. Of door er over te praten het onheil overzich af te roepen.

Als ik er met mijn medegelovigen over probeerde te praten, kreeg ik braaf bijbelteksten als antwoord. Maar dat schoot niet op, want ze snapten niet wat ik bedoelde. Ik ben toen naar een christelijke psycholoog gegaan. Die kon me ook niet helpen, ik wilde gewoon antwoord op de vraag of het zinvol en waar was om te geloven. En een psycholoog probeert toch meer je gedachten helder te krijgen. Nou, die waren wel helder...

Uiteindelijk heb ik een random gesprek gehad met een pastoor op een Open Dag van een kerk die me uitlegde dat het Oude Testament helemaal niet praat over zoiets als de hel. Dat het idee wat wij van de hel hebben, helemaal niet bijbels is. Hij heeft me allemaal boekentips gegeven. Maar die had ik niet nodig. De schellen vielen me van de ogen. Ik heb er ook nooit meer iets over willen lezen.

De hel is mijn grootste probleem met religie. Ik heb daar veel te veel tijd en angstige gedachten aan besteed.

Ik snap het zingevende aspect van religie, het fijne van rituelen, het saamhorigheidsgevoel bij de bijeenkomsten en de feestdagen. Ik kan oprecht genieten van koorzang, van een verhaal met een moraal, ik vind het idee wat wij hebben rond de persoon van Jezus fantastisch, maar de enige reden om actief te geloven is de stille angst voor de hel. Want zonder hel is het niet nodig om twee keer op de zondag de vermaningen van de dominee aan te horen. Zonder hel is het niet erg om seks voor het huwelijk te hebben: je kunt volop van de ander genieten. Zonder hel hoef ik mijn medemens niet actief te wijzen op zijn ongelovige levensstijl.

Zonder hel is het leven de hemel. En zonder hel kan ik ongedwongen genieten van de mooiere dingen in het leven. Ik ben een groot fan van de Johannes Passion. Maar ik vermoed dat zonder hel, de Johannes Passion heel anders had geheten. Wat zou Bach dán gedaan hebben? En zou iemand anders die niet gebukt ging onder angst voor de hel grootse dingen hebben gedaan die wij eeuwen later nog zouden toejuichen?

Wie weet...Goh..mooi geschreven!
quote:hmdl schreef op 09 september 2013 @ 18:24:

@debora, dat met die gunsten en bestraffing is ook weer ingewikkeld.. Stel god wil iets goeds voor mij.. En ik kies ervoor om bier te gaan drinken, uiteindelijk alcoholist te worden, in de goot terecht te komen, dan is dat mijn bestraffing, tot ik inzie dat je beter geen alcohol kunt drinken = het goede wat god voor je wou

En natuurlijk onderga ik liever geen pijn en heb ik heus wel angst voor de hel! Maar het is niet mijn motivatie, god is mijn motivatie. Maar wáárom is God jouw motivatie? Zo'n aardige vent is het niet. Er is een hoop gruwelijke ellende op de wereld, en na dit leven zal hij een groot deel van de mensheid tot in de eeuwigheid martelen. Jij gooit het dan op dat God zoveel van ons houdt dat hij de vrije wil heeft gegeven, maar zoals ik aangetoond heb: God vindt de vrije wil helemaal niet relevant. Want na je dood neemt hij je vrije wil af. Na je dood kun je niet meer zondigen. Ben je dan een engel geworden? Nee, dan ben je nog steeds een mens volgens de religies. Dus de vrije wil is niet nodig om mens te kunnen zijn. En de hemel moet fantastisch zijn. En dat zonder vrije wil. Dus waarom nu op aarde wél de vrije wil toestaan met alle ellende van dien? Dat hoeft toch niet? Hij had toch meteen een hemel kunnen schapen, in plaats van een aarde? Als God meteen alle mensen in de hemel had laten 'geboren' worden, had hij ze ook niet zo gruwelijk hoeven straffen. En nogmaals: wij zijn Gods ontwerp. Als wij dingen fout doen, is dat omdat God ons niet goed ontworpen heeft. Omdat God het kwaad in de wereld toegelaten heeft. Als Hij de zonde zo gruwelijk vindt, dan had hij die, als Almachtige zijnde, nooit moeten creëeren...
Occam's razor
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 18:29:

[...]

In hoog Arabisch is pronoun zowel hij als zij en dat geldt voor veel talen in dat gebied van de wereld.Interessant. Is er iemand die weet of de bijbel oorspronkelijk voor de man of voor de vrouw geschreven is?
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 18:40:

[...]

Maar wáárom is God jouw motivatie? Zo'n aardige vent is het niet. Er is een hoop gruwelijke ellende op de wereld, en na dit leven zal hij een groot deel van de mensheid tot in de eeuwigheid martelen. Jij gooit het dan op dat God zoveel van ons houdt dat hij de vrije wil heeft gegeven, maar zoals ik aangetoond heb: God vindt de vrije wil helemaal niet relevant. Want na je dood neemt hij je vrije wil af. Na je dood kun je niet meer zondigen. Ben je dan een engel geworden? Nee, dan ben je nog steeds een mens volgens de religies. Dus de vrije wil is niet nodig om mens te kunnen zijn. En de hemel moet fantastisch zijn. En dat zonder vrije wil. Dus waarom nu op aarde wél de vrije wil toestaan met alle ellende van dien? Dat hoeft toch niet? Hij had toch meteen een hemel kunnen schapen, in plaats van een aarde? Als God meteen alle mensen in de hemel had laten 'geboren' worden, had hij ze ook niet zo gruwelijk hoeven straffen. En nogmaals: wij zijn Gods ontwerp. Als wij dingen fout doen, is dat omdat God ons niet goed ontworpen heeft. Omdat God het kwaad in de wereld toegelaten heeft. Als Hij de zonde zo gruwelijk vindt, dan had hij die, als Almachtige zijnde, nooit moeten creëeren...Dat ben ik gek genoeg dan niet met je eens. Op de een of andere manier denk ik dat God geen kwaad is. Dat maakt overigens niet dat ik me rustiger voel, of kan berusten. David is een watje vergeleken bij mij zeg maar en blijkbaar deed hij wat goed. Wat dan? En kom ik weer terug op mijn eerste vraag.....doet het er toe wat ik denk? Ik ben "slechts" een vrouw. De bijbel is niet voor mij gemaakt? Ben ik sowieso schuldig door Eva? Zijn mijn hersenen en talenten niet van waarde? Ik heb al veel gelezen ondertussen... de bijbel is geschreven voor en door mannen. In eerste oogopslag. Ik ga nog meer lezen. En ik hoop nog meer te lezen van jullie.
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:42:

[...]

Interessant. Is er iemand die weet of de bijbel oorspronkelijk voor de man of voor de vrouw geschreven is?Voornamelijk voor de diverse stammen die uiteindelijk de joden vormden. De mensen die het schreven, lazen, en toepasten waren vooral mannen, maar zo zaten die culturen toen nu eenmaal in elkaar. Sommige stukken zijn specifiek voor vrouwen of mannen (bijvoorbeeld over besnijdenis), maar over het algemeen is het aan het joodse volk en hoe zij zich tegenover God moeten gedragen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik bedoel dat ik een watje ben ivm David....
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 18:36:

[...]

Goh..mooi geschreven!

Dank je

Ik zou dit artikel graag willen lezen: http://www.kijkmagazine.nl/artikel/hel/

Als ik me niet vergis is bijvoorbeeld in het Jodendom het begrip 'hemel' en 'hel' helemaal niet zo sterk aanwezig. In tegendeel tot wat de meeste Christenen geleerd zullen hebben.

Mij was bijvoorbeeld ook nooit verteld dat de bijbel in elkaar gezet was door een paar invloedrijke wereldleiders. Ik verbaas me er nu nog over, maar ik heb altijd gedacht dat het al een heeeeel oud boek was waar iedere zoveel eeuwen een boek bijgekomen is tot ie klaar was en eruitziet zoals we m nu kennen. Het was echt een enorme schok toen iemand me dat vertelde en ik wilde het eigenlijk niet horen. (Ook omdat diegene vertederd erbij kijk en zei: 'Wat ben je toch heerlijk naïef'. De eikel )

Ik had wel vrienden die me erop probeerde te wijzen, wat de inconsistenties waren, maar ik wilde er niks van weten. Iemand die niet geloofde, kon mij toch niet begrijpen. Maar de mensen die wel geloofden, begrepen mij ook niet. Tot die ene pastoor, die niet eens van mijn denominatie was.

Als de hel al een bijbels concept is, dan is dit een nieuwe testament concept. En zelfs daar is het vrij summier, zeker als je kijkt naar de verschillende vertalingen en interpretaties. Dat daar in het geloof zo'n enorm grote rol aan toebedeeld wordt, is gewoon disproportioneel. Als de hel echt bestond, dan is dat enorm belangrijk. En dan zou de bijbel veel meer moeten spreken over de hel (en niet in vage termen als 'het binnengaan van het koninkrijk der hemelen'). Maar dat is niet zo. De vraag is dan: waarom is dat niet zo?
Occam's razor
Misschien zou het goed zijn als je de Thora eens zou lezen, dat is de bron van het oude testament. Het kan zijn dat je daar je antwoorden in vindt, want aan dat boek is nooit gehannest, inhoudgewijs.
quote:tyche schreef op 09 september 2013 @ 18:54:

[...]

Voornamelijk voor de diverse stammen die uiteindelijk de joden vormden. De mensen die het schreven, lazen, en toepasten waren vooral mannen, maar zo zaten die culturen toen nu eenmaal in elkaar. Sommige stukken zijn specifiek voor vrouwen of mannen (bijvoorbeeld over besnijdenis), maar over het algemeen is het aan het joodse volk en hoe zij zich tegenover God moeten gedragen.Ook nog. Voor wie is het bedoeld. Ik ga het weer even laten bezinken.
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 18:57:

[...]

Dank je

Ik zou dit artikel graag willen lezen: http://www.kijkmagazine.nl/artikel/hel/

Als ik me niet vergis is bijvoorbeeld in het Jodendom het begrip 'hemel' en 'hel' helemaal niet zo sterk aanwezig. In tegendeel tot wat de meeste Christenen geleerd zullen hebben.

Mij was bijvoorbeeld ook nooit verteld dat de bijbel in elkaar gezet was door een paar invloedrijke wereldleiders. Ik verbaas me er nu nog over, maar ik heb altijd gedacht dat het al een heeeeel oud boek was waar iedere zoveel eeuwen een boek bijgekomen is tot ie klaar was en eruitziet zoals we m nu kennen. Het was echt een enorme schok toen iemand me dat vertelde en ik wilde het eigenlijk niet horen. (Ook omdat diegene vertederd erbij kijk en zei: 'Wat ben je toch heerlijk naïef'. De eikel )

Ik had wel vrienden die me erop probeerde te wijzen, wat de inconsistenties waren, maar ik wilde er niks van weten. Iemand die niet geloofde, kon mij toch niet begrijpen. Maar de mensen die wel geloofden, begrepen mij ook niet. Tot die ene pastoor, die niet eens van mijn denominatie was.

Als de hel al een bijbels concept is, dan is dit een nieuwe testament concept. En zelfs daar is het vrij summier, zeker als je kijkt naar de verschillende vertalingen en interpretaties. Dat daar in het geloof zo'n enorm grote rol aan toebedeeld wordt, is gewoon disproportioneel. Als de hel echt bestond, dan is dat enorm belangrijk. En dan zou de bijbel veel meer moeten spreken over de hel (en niet in vage termen als 'het binnengaan van het koninkrijk der hemelen'). Maar dat is niet zo. De vraag is dan: waarom is dat niet zo?Volgens mij is het in het evangelie van Filipus in de Nag Hammadi dat er wordt gesproken over hel. Het zou kunnen dat daar die overtuiging vandaan komt. We weten niet welke samenstelling de bijbel had voordat men er boeken uit begon te halen.
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 18:57:

Misschien zou het goed zijn als je de Thora eens zou lezen, dat is de bron van het oude testament. Het kan zijn dat je daar je antwoorden in vindt, want aan dat boek is nooit gehannest, inhoudgewijs.Dat betwijfel ik...
Occam's razor
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 19:01:

[...]

Dat betwijfel ik...Tja kan, maar alle boeken zijn er nog in aanwezig toch?
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 19:04:

[...]

Tja kan, maar alle boeken zijn er nog in aanwezig toch?

Ja, maar je weet niet wat er van de oorspronkelijke tekst nog aanwezig is. Dat geldt overigens net zo goed voor de Koran, ondanks wat sommige moslims geloven.

En numeri is nou niet het meest enerverende boek met antwoord op je levensvragen. Netzoals Leviticus dat vol onbegrijpelijke regeltjes staat.
Occam's razor
quote:Debora schreef op 09 september 2013 @ 19:06:

[...]

Ja, maar je weet niet wat er van de oorspronkelijke tekst nog aanwezig is. Dat geldt overigens net zo goed voor de Koran, ondanks wat sommige moslims geloven.

En numeri is nou niet het meest enerverende boek met antwoord op je levensvragen. Netzoals Leviticus dat vol onbegrijpelijke regeltjes staat.

Vertalingen hebben inderdaad zo hun uitwerking, maar zoals er tijdens concilies is gehannest met de bijbel, daar kan verder niets bij in de schaduw staan.

Laten we wel zijn. De bijbel is ontworpen met een bepaald doel, gericht op de westerse bevolking.
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 19:01:

[...]

Volgens mij is het in het evangelie van Filipus in de Nag Hammadi dat er wordt gesproken over hel. Het zou kunnen dat daar die overtuiging vandaan komt. We weten niet welke samenstelling de bijbel had voordat men er boeken uit begon te halen.Ja daar heb je een punt. En in dat geval snap ik sommig filosofen die dachten dat God dood is. Anders zouden we wel veel meer van Hem merken.
Occam's razor
quote:flakes schreef op 09 september 2013 @ 15:10:

Ik snap mijn eigen geloof niet meer.

Oké, eerst dacht ik...oh gelukkig iemand die gaat nadenken...

De laatste tijd wat meer dan normaal. Zeker ook door dood van partner. Maar door dit stukje tekst, denk ik dat je toch nog wel wil blijven geloven en daar ook steun in wil vinden. Misschien moet je dit boek eens lezen:

When Bad Things Happen to Good People (ISBN 1-4000-3472-8) is a 1978 book by Harold Kushner, a Conservative rabbi. Kushner addresses in the book one of the principal problems of theodicy, the conundrum of why, if the universe was created and is governed by a God who is of a good and loving nature, there is nonetheless so much suffering and pain in it - essentially, the evidential problem of evil.

The book is dedicated to the memory of his young son, Aaron, who died at the age of 14 in 1977 of the incurable genetic disease progeria.[1]
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Dank je Fietje, daar ben ik wel in geïnteresseerd.
quote:Cateautje schreef op 09 september 2013 @ 19:20:

Dank je Fietje, daar ben ik wel in geïnteresseerd.

Het is een goed boek, zelfs ik als ongelovige had er wel steun aan.

Ik weet alleen niet of het vertaald is in het nederlands.
anoniem_118070 wijzigde dit bericht op 09-09-2013 19:35
Reden: typo
% gewijzigd
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 09 september 2013 @ 19:34:

[...]

Het is een goed boek, zelfs ik als ongelovige had er wel steun aan.

Ik weet alleen niet of het vertaald is in het nederlands.

Hoeft ook niet.

Ik zit er nu een samenvatting van te lezen en heb een download gevonden, dus maar doen.
Flakes, om te beginnen, wat jammer dat je hier al zo lang mee worstelt. Het klinkt alsof je ergens ook het gevoel hebt dat je er niet helemaal mag zijn.

Ik kan je alleen zeggen hoe het voor mij is. Ik geloof in God en ik volg hierin mijn eigen waarheid. Ik heb mijzelf de vrijheid gegund om enerzijds een bepaald geloof aan te hangen, anderzijds mijn eigen invulling daaraan te geven. Net zo goed als dat ik God op een bepaalde manier ervaar, ervaar ik ook wat hierin waar is. Dat is mijn waarheid en van niemand anders. Omdat 'mijn waarheid' voldoende overeenkomsten vertoont met wat anderen geloven, geef ik het een naam, blijf ik het een naam geven. Ik ben hier in de loop van de tijd in gegroeid en weet inmiddels dat het geen 'naam' nodig heeft.

Ik ben niet bezig met de hel (helemaal niet) en ik weet - net als jij - heel goed wat goed en echt is. En dat zijn de dingen die eigenlijk elke religie wel heeft: voor elkaar zorgen, liefde, anderen wat gunnen, goed zijn voor de natuur, vergeving etc.

Hoe en wat ik geloof is tussen mij en God.

Misschien werkt het voor jou ook om los te laten dat je precies binnen een bepaalde stroming moet passen en geeft het je vreugde om je eigen waarheid te volgen, ook m.b.t. man/vrouw.

Heb je hier iets aan?
Nu dit topic toch verschillende kanten op gaat, heb ik ook een vraag:

@ongelovigen

Als jullie dan toch niet geloven in God, Hemel, Hel, Vagevuur, enz....

Waarom maken jullie je er dan zo druk over dat alleen de gelovigen een plek in de Hemel kunnen verwerven? En dat jij als ongelovige daar gene plekje hebt?
quote:Naara schreef op 09 september 2013 @ 20:49:

Nu dit topic toch verschillende kanten op gaat, heb ik ook een vraag:

@ongelovigen

Als jullie dan toch niet geloven in God, Hemel, Hel, Vagevuur, enz....

Waarom maken jullie je er dan zo druk over dat alleen de gelovigen een plek in de Hemel kunnen verwerven? En dat jij als ongelovige daar gene plekje hebt?

Omdat die overtuiging heel veel mensen diepongelukkig heeft gemaakt. Ik ben er daar één van. En ik had geen keuze, want ik was jong en ik moest wel vertrouwen op de oudere mensen.

Ik maak me overigens niet druk om in de hemel komen. Ik maak me druk om de vreselijke hypocrisie dat God Almachtig/Liefdevol/Rechtvaardig is, maar zijn schepsels toch gruwelijke dingen aandoet, omdat 'ie boos is op iets waar ze niks aan kunnen doen, want per slot van rekening zijn wij creaties van diezelfde Almachtige/Liefdevolle/Rechtvaardige God. En dat volwassenen dat zonder met de ogen te knipperen nog een goed iets vinden ook...

Als er nou alleen een hemel zou zijn waar gelovigen in komen en de rest stopt met leven na dit leven, bij zo'n religie zou ik denken: lekker geloven waar je zin in hebt!
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven