Geen verjaardagscadeau

04-10-2013 14:40 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me bijna dat ik hier een topic over moet maken. Iets onbenulligs als een verjaardagscadeau is uitgelopen tot een grote ruzie met mijn vriend.

Het verhaal:

Mijn vriend heeft mij geen verjaardagscadeau gegeven voor mijn verjaardag. Hij heeft gezegd dat hij niks had omdat hij niet wist wat hij voor me moest kopen. Ik vond het een beetje stom, en was er eerlijk gezegd wel een beetje verdrietig om. Vooral vanwege de reden, ik vind het nogal een flauwekul reden namelijk. Tegelijkertijd wil ik ook geen cadeau eisen, maar ik verwachtte het wel een beetje natuurlijk, dat valt niet te ontkennen.

Mijn vriend heeft toen gezegd dat het verjaardagscadeau nog komt, en dat hij iets leuks zou plannen. Er zijn intussen 3 maanden verstreken. Hij zei dat we in oktober ergens heen zouden gaan.

Nu vroeg ik gister of ik nog een weekend moest vrijhouden deze maand, en kwam eruit dat hij helemaal niks gepland had. Er was niet echt een reden voor. Hij wist het gewoon nog niet en had nog niks besloten.

Wat moet ik hier nou mee? Mijn vriend is heel chaotisch en ik wil niet verwend overkomen, maar eigenlijk doet dit me toch wel pijn, en voel ik me minder speciaal. Ik heb hem wel een leuk cadeau gegeven voor zijn verjaardag, en had op z'n minst een lief briefje of gedicht terug verwacht.

Ik weet dat mannen moeilijk zijn met cadeau's, dat ze bang zijn het verkeerde te kopen, etc, maar ik heb al duizenden keren aangegeven dat alles wel goed is, en dat het mij gaat om de moeite die erachter steekt. Ik krijg hiervan het idee dat ik de moeite niet waard ben... Mijn vriend zijn insteek blijft: maar ik weet niet wat ik voor je moet kopen. En daarmee is voor hem de kous een beetje af. Hij zegt wel het spijt me enzo, maar daar houd het ook op. Het doet me pijn dat hij niet eens op zijn minst geprobeerd heeft om iets leuks voor mij te vinden. Toen zei hij dat hij het heus wel probeerde, maar het gewoon echt niet wist.

Wat moet ik hier nou mee? Gewoon niet meer verwachten? Ik voel me intussen bijna een slecht persoon dat ik nog iets verwacht :(

Voor de beeldvorming: we zijn 1 jaar samen, ik ben 24 en mijn vriend 27.
Ik kan me je reactie goed voorstellen hoor, ik wil zelf graag verjaardag vieren met (liefst ook nog slingers bij wijze van spreken) gelukwensen, taart en cadeaus. En dan in ieder geval van mijn gezin/man.

Maar mijn vriend heeft dat dus totaal niet; hij is zelf in de vakantie jarig en heeft het vieren van zijn verjaardag al jaren geleden afgeschaft.

Inmiddels weet hij wel dat ik er wel waarde aan hecht, dus hij komt altijd met iets, ook namens de kinderen.

Maar dat komt ook omdat ik dat uitgesproken heb, hij is niet zo goed in het opvangen van hints.

Mijn tip aan jou, zeg nog een keer dat jij je verjaardag wel belangrijk vindt, en dat je het vervelend vindt dat hij het er bij laat zitten.

En laat het daarbij. Dan zie jij wel hoe hij er verder mee omgaat. En stel dan je verwachtingen bij, hoe jammer ook.
Ozo.
quote:Broedkippetje schreef op 04 oktober 2013 @ 15:37:

[...]

Ja, dit is denk ik ook precies waar ik mee zou zitten.

Dat hij het vergeet, het belang niet inziet, een andere norm heeft, gewoon chaotisch of laks is, à la.

Maar als hij dan van je hoort dat het je teleurstelt, dan los je dat als echte vent toch op?

Direct, door je mee te nemen naar de stad en samen iets leuks uit te zoeken. Of door je mee uit eten te nemen.

Of inderdaad door te beloven je binnenkort te verassen met een uitje. Maar dan moet je dat ook wel echt doen.Ja, dit is precies wat ik bedoel! Ik had verwacht dat, als ik aangaf dat ik hierom verdrietig ben, hij zou schrikken en zou zeggen, nou schatje, dan gaan we nu wat voor je uitzoeken, kom eens hier.
quote:sushilala schreef op 04 oktober 2013 @ 15:19:

Je hebt teveel verwachtingen! Ik vind het lief dat hij bloemen heeft gekocht voor je, veel leuker dan een nietszeggend cadeau.

Mijn man en ik geven elkaar niets. We zijn bijna tegelijk jarig en bedenken van tevoren wat we graag willen hebben. Dan gaan we rondom onze verjaardag op pad en kopen we dat, meestal iets voor het huis, niet iets nuttigs maar iets wat we allebei mooi vinden en al een tijd wilden kopen.

Och, je kunt er natuurlijk prima voor kiezen om geen moeite voor dingen te doen en om geen verwachtingen te hebben in het leven. Dan wordt je natuurlijk ook nooit teleurgesteld. Maar persoonlijk vind ik mijn vriendin veel waard, en mag ze dust best verwachtingen hebben waar ik moeite in moet steken. Dat geeft betekenis aan de dingen, als je naar elkaar luistert en moeite in elkaar steekt.

Ik snap niet waarom je bloemen afsteekt tegen een nietszeggend cadeau. Want met een nietszeggend cadeau is natuurlijk ook niemand blij. Met een veelzeggend of een attent cadeau daarentegen kan een bos bloemen niet concurreren, en zo moeilijk is dat niet om te geven hoor. Zeker als TO het nota bene na de misser van de bloemen letterlijk uitspelt wat ze leuk zou vinden.

Kom op zeg, fijn dat jij low-maintenance bent, maar als je een vent bent wil je toch gewoon vanuit je hart je vriendinnetje verwennen op haar verjaardag?? Zeker als zij dat omgekeerd ook doet op jouw verjaardag.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:35:

Ik wil zo graag dat hij. omdat ik verdrietig hierom ben, de wil heeft om het goed te maken. Maar dat heeft hij dus niet... Wat stelt onze relatie dan voor? Als het blijkbaar niks betekent als de ander aangeeft gekwetst te zijn.Hier kunnen de meeste mannen niets mee. Dan zullen ze denken 'jammer', maar ze hebben niet door dat zij dat gevoel veroorzaakt hebben. Of ze vinden het een boel gedoe om niets. Wat dat betreft vind ik deze reactie ook wel wat over the top hoor. 'Wat stelt onze relatie dan voor?'. Je maakt nu iets heel groots van iets wat gewoon een botte hondenactie is van een doorsnee kerel (sorry voor al diegenen die wel empathisch/attent zijn ).
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:27:

[...]

Ja, heb ik gedaan. Als reactie krijg ik dan dat het heus nog wel komt. Wanneer ik dan luchtig probeer te vragen wanneer dan, reageert hij naar mijn gevoel geirriteerd. En hij blijkt dus ook helemaal niks te hebben. Geef dan gewoon toe dat je niks gaat kopen! Vind ik dan... maar dat mag ik niet zeggen van hem, want het komt heus wel, maar nu nog niet...Laat 't rusten en als hij tegen dat zijn verjaardag er aan komt nog geen initiatief heeft genomen, dan doe je dus ook niets extra's voor hem. En als ie daar dan verbaast over is, dan zeg je 'm dat dat nog wel komt nadat jullie jouw verjaardag gevierd hebben.
Ik snap je best hoor, maar dit moet je echt niet persoonlijk opvatten! Mannen zijn volgens mij gewoon niet zo van de cadeautjes..

Ik krijg ieder jaar een brief dat ie niet weet wat ie moet kopen en dat we dan samen iets uitzoeken, en dan moet ik nog tegen hem zeggen 'goh laten we ff de stad in gaan voor m'n verjaardagscadeau:D'. En wij vieren ook geen anniversary's o.i.d. Ik ben gewoon opgehouden met iets te verwachten, ik koop nog steeds graag cadeautjes voor hem en hij doet weer andere 'lieve' dingen.
quote:elninjoo schreef op 04 oktober 2013 @ 15:44:

[...]

Laat 't rusten en als hij tegen dat zijn verjaardag er aan komt nog geen initiatief heeft genomen, dan doe je dus ook niets extra's voor hem. En als ie daar dan verbaast over is, dan zeg je 'm dat dat nog wel komt nadat jullie jouw verjaardag gevierd hebben.Ik wil geen quid pro quo relatie.
Ik zou niet weten waarom een cadeautje nodig zou moeten zijn.

Maar als hij aangeeft niets te weten, dan kan je hem toch gewoon vertellen wat je graag zou willen hebben zodat hij dat voor je kan halen?

Bloemen zijn trouwens ook een cadeau.

Man en ik hebben elkaar nog nooit cadeautjes gegeven voor de verjaardag. We gaan wel elke keer gezellig uit eten of iets anders leuks doen (nu we een baby hebben is gaan uit eten soms toch iets lastiger). En dat plannen we samen.
Ik zou echt not amused zijn. Misschien ben ik verwend, maar ik kijk echt altijd uit naar mijn verjaardag. Vriend heeft me gewoon gevraagd wat ik wil, want zelf kon hij niks bedenken.

Prima vind ik. Hij laat wel zien dat hij moeite doet ervoor en ik heb een superleuke dag gehad.

Hij zegt altijd dat hij niets hoeft, maar ik heb wel pakketjes laten bezorgen op zijn naam (hij was verbaasd: huh? Ik heb niks besteld!) en daar was hij ook echt blij mee. Verder zijn we nog de hele dag op stap geweest op mijn kosten uiteraard.

Is het nou zoveel gevraagd om even op die ene dag je partner te verwennen? Als je samen besluit om geen kado's te doen, prima. Maar niet met een lullig bosje bloemen aan komen zetten en daarna doen alsof vriendin degene is die een zeikerd is.
Roaaarrrrr!
Ooit wel eens van de talen van de liefde gehoord?

Als ik het zo lees, laat jouw vriend merken dat hij van je houd door dingen te doen. Dat waardeer en zie je, maar jij voelt je (ook/meer) geliefd door een cadeautje dat met zorg is uitgezocht. Dikke kans dat hij daar zelf veel minder om geeft (ook op zijn verjaardag) maar juist helemaal blij is als jij iets (spontaans) voor hem doet.

Het kan veel schelen als je weet waardoor jij en de ander je geliefd voelt, dan is het namelijk ook makkelijker om iemand te laten merken dat je van hem/haat houd, en het helpt om te begrijpen dat cadeautjes voor jou veel meer zijn dan naar de winkel gaan en een paar euro voor iemand uitgeven aan iets wat je ook zelf kan kopen (om het maar heel bot te zeggen).
quote:klijno schreef op 04 oktober 2013 @ 15:45:

Ik snap je best hoor, maar dit moet je echt niet persoonlijk opvatten! Mannen zijn volgens mij gewoon niet zo van de cadeautjes..

Ik krijg ieder jaar een brief dat ie niet weet wat ie moet kopen en dat we dan samen iets uitzoeken, en dan moet ik nog tegen hem zeggen 'goh laten we ff de stad in gaan voor m'n verjaardagscadeau:D'. En wij vieren ook geen anniversary's o.i.d. Ik ben gewoon opgehouden met iets te verwachten, ik koop nog steeds graag cadeautjes voor hem en hij doet weer andere 'lieve' dingen.

Dankjewel voor je reactie. Was jij niet in het begin ook teleurgesteld hierom? Ik vind het zo moeilijk om dit los te laten, maar wil het zo graag los laten.

Echt, eerlijk is eerlijk, mijn vriend is verder fantastisch. Hij neemt altijd kleine dingetjes voor me mee van de supermarkt, denkt aan me op elk moment van de dag en laat dit ook merken. Alleen cadeau's zijn er niet. Dit moet toch te accepteren zijn voor mij Voel me zo stom. Verder doet hij echt niks verkeerd en houd altijd rekening met me.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:39:

[...]

Ja, dit is precies wat ik bedoel! Ik had verwacht dat, als ik aangaf dat ik hierom verdrietig ben, hij zou schrikken en zou zeggen, nou schatje, dan gaan we nu wat voor je uitzoeken, kom eens hier.

Niet alle reacties gelezen maar hier ga je echt mis... ik ken jouw vriend niet maar ik kan me zo voorstellen dat je hem uiteindelijk alleen maar het idee hebt gegeven dat hij het verkeerd doet. Eerlijk gezegd; je steld best hoge eisen zoals een gedicht en een brief?? Weet je wel hoevéél mannen dat absolute onzin vinden, "gay" en zeker niet mannelijk? Dus wellicht kon hij niets verzinnen omdat je veel eisend bent en hij daardoor het niet meer weet omdat hij het graag goed wil doen? Vervolgens tranen (pijnlijk voor de man, hij heeft het dus fout gedaan) en het enige gevoel dat hij daarvan krijgt is dat hij in jouw ogen een loser is. En geloof me, mannen willen geen loser zijn...

Mijn ex is ook precies zoals jouw vriend. En ik kon ook reuze teleurgesteld zijn. Verwachtte ook bossen rozen, liefdsegedichten, kaartjes en "kom eens hier schatje's". Maar ik heb ontdekt dat dát niet in hem zit en nooit zal komen. Hij heeft andere kwaliteiten, maar dit heeft hij niet. Oplossing: vóór mijn verjaardag / kerst / ander bijzonder moment aangeven "weet je wat ik graag van jou zou willen krijgen? Die mooie ring die we laatst zagen, dat lekkere geurtje of iets anders wat ik graag wil hebben. Hij blij (want zelf kon hij het echt niet verzinnen) en ik blij. Was de verassing er dan af? Tuurlijk. Maar hij verraste mij op andere momenten. Door mij spontaan mee uit eten te nemen door de weeks, mijn auto te wassen op een druilerige zaterdag, deel drie van mijn lievelingsserie te downloaden... alleen een "kneus" bij speciale momenten. Zet je er overheen, maak er geen olifant van en zie zijn goede kanten. En geloof me... dat gedicht met ik hou van jou's, serenade onder balkons en liefdesbrieven... dát bestaat voornamelijk in films. Echt.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:07:

Verder is hij echt de meest attente man ooit, in de zin dat hij altijd en overal voor me klaarstaat en altijd zorgt dat ik het goed heb. Wat doet hij dan concreet voor je dat zo bijzonder attent is?
quote:madelief_124 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:49:

Ooit wel eens van de talen van de liefde gehoord?

Als ik het zo lees, laat jouw vriend merken dat hij van je houd door dingen te doen. Dat waardeer en zie je, maar jij voelt je (ook/meer) geliefd door een cadeautje dat met zorg is uitgezocht. Dikke kans dat hij daar zelf veel minder om geeft (ook op zijn verjaardag) maar juist helemaal blij is als jij iets (spontaans) voor hem doet.

Het kan veel schelen als je weet waardoor jij en de ander je geliefd voelt, dan is het namelijk ook makkelijker om iemand te laten merken dat je van hem/haat houd, en het helpt om te begrijpen dat cadeautjes voor jou veel meer zijn dan naar de winkel gaan en een paar euro voor iemand uitgeven aan iets wat je ook zelf kan kopen (om het maar heel bot te zeggen).

Ja, ik denk zeker dat dit het is. Vind het alleen zo moeilijk om direct te praktiseren en mijn verwachtingen hieromtrent bij te stellen.

Ik ga het boek bestellen, bedankt voor de tip.
quote:medina schreef op 04 oktober 2013 @ 15:52:

[...]

Wat doet hij dan concreet voor je dat zo bijzonder attent is?Heb ik al eerder in het topic geschreven.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:39:

[...]

Ja, dit is precies wat ik bedoel! Ik had verwacht dat, als ik aangaf dat ik hierom verdrietig ben, hij zou schrikken en zou zeggen, nou schatje, dan gaan we nu wat voor je uitzoeken, kom eens hier.

Dit bestaat toch niet echt?

Het is je vriend niet je opa.

Je kunt eeuwig verdrietig zijn of gewoon concreet aangeven wat je wil hebben. En dan niet zoiets vaags en bewerkelijks als een picknick.

Welke man maakt nou een picknick als verjaardagskado? De enige picknick die ik ooit van een man heb gehad was met een sixpack en een zak chips in het park.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik snap het. Vriend vindt het ook heel moeilijk en laat me dus voor-of achteraf zelf kiezen en dat vind ik al jammer. Ik ben heel graag jarig en niet moeilijk dus het voelt alsof het gewoon teveel moeite is. Is niet zo maar ik vind het wel vervelend.
Vertel hem simpel hoe verdrietig je ervan wordt dat hij geen kadootje voor je heeft geregeld. Dat je je minder speciaal voelt. Wat je in je OP hebt geschreven. Alleen maar dat.

Sterkte meid.
quote:seabert81 schreef op 04 oktober 2013 @ 15:50:

[...]

Niet alle reacties gelezen maar hier ga je echt mis... ik ken jouw vriend niet maar ik kan me zo voorstellen dat je hem uiteindelijk alleen maar het idee hebt gegeven dat hij het verkeerd doet. Eerlijk gezegd; je steld best hoge eisen zoals een gedicht en een brief?? Weet je wel hoevéél mannen dat absolute onzin vinden, "gay" en zeker niet mannelijk? Dus wellicht kon hij niets verzinnen omdat je veel eisend bent en hij daardoor het niet meer weet omdat hij het graag goed wil doen? Vervolgens tranen (pijnlijk voor de man, hij heeft het dus fout gedaan) en het enige gevoel dat hij daarvan krijgt is dat hij in jouw ogen een loser is. En geloof me, mannen willen geen loser zijn...

Mijn ex is ook precies zoals jouw vriend. En ik kon ook reuze teleurgesteld zijn. Verwachtte ook bossen rozen, liefdsegedichten, kaartjes en "kom eens hier schatje's". Maar ik heb ontdekt dat dát niet in hem zit en nooit zal komen. Hij heeft andere kwaliteiten, maar dit heeft hij niet. Oplossing: vóór mijn verjaardag / kerst / ander bijzonder moment aangeven "weet je wat ik graag van jou zou willen krijgen? Die mooie ring die we laatst zagen, dat lekkere geurtje of iets anders wat ik graag wil hebben. Hij blij (want zelf kon hij het echt niet verzinnen) en ik blij. Was de verassing er dan af? Tuurlijk. Maar hij verraste mij op andere momenten. Door mij spontaan mee uit eten te nemen door de weeks, mijn auto te wassen op een druilerige zaterdag, deel drie van mijn lievelingsserie te downloaden... alleen een "kneus" bij speciale momenten. Zet je er overheen, maak er geen olifant van en zie zijn goede kanten. En geloof me... dat gedicht met ik hou van jou's, serenade onder balkons en liefdesbrieven... dát bestaat voornamelijk in films. Echt.

Bedankt. Nogmaals, het gedicht was omdat mijn vriend regelmatig gedichten schrijft (hoe gay dat ook is ;))

Verder kan ik veel met je reactie.
Kom ik weer met mijn pikstraf, maar ik zou de volgende keer dat hij in bed gezellig tegen je aan schurkt eens zeggen 'dat komt wel hoor, ergens in oktober ofzo'

Wedden dat ie t dan snapt?
Lorem Ipsum
quote:turquasi schreef op 04 oktober 2013 @ 15:55:

Kom ik weer met mijn pikstraf, maar ik zou de volgende keer dat hij in bed gezellig tegen je aan schurkt eens zeggen 'dat komt wel hoor, ergens in oktober ofzo'

Wedden dat ie t dan snapt?Hahaha
quote:turquasi schreef op 04 oktober 2013 @ 15:55:

Wedden dat ie t dan snapt?En dan koopt 'ie de volgende keer ovenwanten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Als ie wil dat ik hem voortaan alleen nog met ovenwanten aan aftrek dan moet ie dat vooral doen....
Lorem Ipsum
Ik vind niet dat je je aanstelt. Als hij je een beetje kent, weet hij dat je kadootjes leuk vindt. Hij heeft een jaar lang de tijd om te bedenken wat je voor je verjaardag wilt.

Het feit dat hij lief is en veel voor je doet betekent niet dat hij dan geen kadootjes hoeft te kopen.

Ik zou het nog eens bespreekbaar maken. Begin met: "ik weet dat we het hier vaak over gehad hebben en ik wil niet dat je boos wordt, maar ik vind een verjaardagscadeau heel belangrijk."

Geef hem een lijstje met dingen die je graag wilt. Als je een georganiseerde picknick wilt, geef hem een link van een website waar ze dat aanbieden. Dat helpt echt!

Wel iets minder romantisch, maar jij hebt je kado en hij is geholpen.

Als het dan nog heel lastig voor hem is, dan zou bij mij de pleuris uitbreken.
quote:anoniem00013 schreef op 04 oktober 2013 @ 14:46:

Ik schaam me ook echt hierom, volgens mij ben ik een verwend nest. Blijkbaar hecht ik er toch teveel waarde aan?

Ik begrijp je wel, hoor. Maar vraag je eens serieus af hoe belangrijk het is.

Ooit kregen al mijn vriendinnen die net moeder waren geworden van alles voor moederdag van hun man/vriend. Ik niet. Ik was toch een beetje boos en teleurgesteld. Tot de vriendin die het meest verwend was (armband, ontbijt op bed, bloemen) bij mij haar nood klaagde over haar man. Toen ze na een lange dag met een huilbaby vroeg of hij het kind even wilde pakken zei hij: "ik zit net aan de koffie". Boodschappen doen kon hij niet want meneer wist niet wat hij moest halen en toen zij hoogzwanger niet meer op haar benen kon staan na een lange dag werken kwam het niet in hem op om even het eten te maken.

Mijn man deed dat wel. Hij was zorgzaam, lief en gedroeg zich niet als een extra kind. Hij was alleen niet zo attent op moederdag. Ik heb mijn zegeningen geteld en voor mezelf iets gekocht. Vervolgens heb ik hem heel hartelijk bedankt, gezegd dat ik het een prachtig cadeau vond en dat ik van hem houd. Hij begreep helemaal niet waarvoor ik hem bedankte, daar kwam hij veel later pas achter.

Ben je gelukkig met hem? Houden jullie veel van elkaar? Boek dan gewoon een leuk weekendje weg voor twee ter ere van je verjaardag en geniet ervan. (Ik vergat mijn man 's ochtends te feliciteren dit jaar. En ik houd echt heel heel heel veel van hem.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven