Handgeschakeld of automaat?

14-06-2008 22:26 48 berichten
Ik ben nog steeds op zoek naar een auto (had tijdje geleden topic over de Toyota Aygo geopend). Nu rijd ik de laatste tijd vaker in de auto van mijn moeders vriend en das een automaat. Eigenlijk bevalt me dat prima en ik zou best een automaat zelf ook willen.

Zag vandaag een peugeot 206 met 43000 op de teller voor net geen EUR 10.000.

Wat vinden jullie, handgeschakeld of automaat? Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd het liefst automaat. Schakelen is ook geen probleem hoor, maar ik vindt het heerlijk om automaat te rijden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als ik mag kiezen: automaat! Heerlijk!
Ik rij automaat, zalig.

Schakelen ook geen probleem, maar liever automaat.
Schakelen.
Cum non tum age
Ik rij ook automaat. Maar kan ook niet schakelen.
schakelen: is als je het goed doet veel zuiniger in de benzine!
Automaat is veiliger. Volgens een bepaald onderzoek.

Ik snap het ook niet, alles is of word automatisch waarom dit niet.
als je een automaat hebt kun je eigenlijk niet meedoen aan het zuinig rijden; met een schakelauto kun je je laten uitrijden als het verkeerslicht op rood staat, bij een automaat moet je altijd remmen. Dit is een aanslag op je remschijven, die dus vaker vervangen moeten worden.

Bovendien rijdt een automaat echt duurder. En de aanschafprijs is hoger.

Dus als je vanwege gezondheidsredenen geen automaat hoeft; niet doen.

Maar het rijdt wel heerlijk, dat is waar. Nooit meer problemen met de hellingproef, hij trekt hem zo omhoog.

Ik moet wel automaat rijden ivm mijn handen, maar als ik kon kiezen ging ik voor een versnellingsauto, louter en alleen vanwege alle extra kosten.
Gewoon een schakelbak hoor! Veel sportiever!!! Voor mij dus GEEN automaat.
Wat wel leuk ook is van een automaat. Als je daar van houd. Je staat naast een gepimpt volkswagen gti'tje met booming boxen,onderuitgezakt ventje met één hand aan het stuur. Je kijkt naar hem en zoef, je bent eerder weg.
quote:Aruba schreef op 14 juni 2008 @ 23:05:

Wat wel leuk ook is van een automaat. Als je daar van houd. Je staat naast een gepimpt volkswagen gti'tje met booming boxen,onderuitgezakt ventje (mét baseball-pet) met één hand aan het stuur. Je kijkt naar hem en zoef, je bent eerder weg.
Ow, je kent hem
Schakelen. Rij nu automaat en eerlijk is eerlijk het is heerlijk in de file. Maar mijn voorkeur heeft schakelen, net iets sportiever rijden.
Handgeschakeld. Ik denk dat je schakelen verleert als je eenmaal in een automaat rijdt en het niet meer zo makkelijk aan te leren is. En je hebt zelf geen controle meer over hoeveel benzine je verbruikt in een rit zoals de andere meiden al zeiden.
Schakelen, vind ik gewoon leuker....

Met een automaat trek je wel inderdaad eerder mensen eruit. Ik reed voor mijn werk eerder altijd automaat. Maar er gaat niets boven mijn Aygo-tje met schakelbak!
Ik ben altijd sneller met schakelen. Komt wellicht omdat mijn handgeschakelde auto's wellicht beter waren.

Schakelen verleer je niet hoor. Hooguit dat je zelf weer even moet omschakelen
quote:Eclair schreef op 14 juni 2008 @ 23:32:

Handgeschakeld. Ik denk dat je schakelen verleert als je eenmaal in een automaat rijdt en het niet meer zo makkelijk aan te leren is. En je hebt zelf geen controle meer over hoeveel benzine je verbruikt in een rit zoals de andere meiden al zeiden.Welnee, ik had laatst panne en kreeg een schakel-leenauto mee. Geen probleem hoor.

Ja, toen ik mijn eigen auto weer terug kreeg, toen ben ik weer even op mijn wapperende rechterhandje gaan zitten hahaha
schakelbak heerlijk automaat rijden bleghhhh onsportief ook, en schakelbak reageert ook veel sneller! 1 keer een automaat gehad, nooit meer.
Ik hoef ook niet zo nodig sportief te rijden, is geen smoel ook met onze refo-auto
Ik heb allebei gehad maar ik schakel liever zelf. Geeft meer controle over het voertuig (o.a. afremmen op de motor is veel beter te doseren) en een automaat gebruikt altijd meer brandstof. Ook slijten je remblokken en -schijven veel sneller bij een automaat. Alleen als je veel file moet rijden is een automaat handig.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Wij hadden vroeger een camper die een automaat was, en aan het begin van de vakantie was het áltijd weer een paar keer dat we met z'n allen naar voren schoten omdat mijn vader dacht de koppeling in te moeten trappen. Tja, dat was de rem

Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar het lijkt me heerlijk. Een auto is voor mij een gemaksmiddel, geen sport. Heb ook nog niet echt gemerkt dat mijn rechterarm nou zo gespierd wordt van dat schakelen. Vind het wel een nadeel dat je inderdaad niet meer zuinig kan rijden. Daar moeten ze nog eens wat slims op verzinnen, komt vast wel!
-
@Donkeyshot, offtopic, maar reactie is met een C.
-
[quote]Donkeyshot schreef op 15 juni 2008 @ 00:13:

Ik heb allebei gehad maar ik schakel liever zelf. Geeft meer controle over het voertuig (o.a. afremmen op de motor is veel beter te doseren) en een automaat gebruikt altijd meer brandstof. Ook slijten je remblokken en -schijven veel sneller bij een automaat. Alleen als je veel file moet rijden is een automaat handig.[/quote]

Iedereen zijn voorkeur, maar moderne DSG's verbruiken vaak minder brandstof dan handbakken, idem voor 6 of 7 traps automaten. (Maar die zijn 2de hands duur en nog relatief weinig verkrijgbaar).

Ouderwetse 4-trap automaten in combinatie met een klein motortje verbruiken idd wel behoorlijk meer.

Afremmen op de motor gaat ook met een automaat: in sportstand zetten. Remblokken en -schijven "meer"-slijtage lijkt mij zeer beperkt. Ligt ook voor een groot gedeelte aan je rijstijl en het gewicht van de auto.
[quote]ambra schreef op 14 juni 2008 @ 22:56:

als je een automaat hebt kun je eigenlijk niet meedoen aan het zuinig rijden; met een schakelauto kun je je laten uitrijden als het verkeerslicht op rood staat, bij een automaat moet je altijd remmen. Dit is een aanslag op je remschijven, die dus vaker vervangen moeten worden.

Bovendien rijdt een automaat echt duurder. En de aanschafprijs is hoger.

Nieuw is dat idd zo. Maar 2de hands zie je van de meerprijs voor de automaat weinig tot niks meer terug.

Dus als je vanwege gezondheidsredenen geen automaat hoeft; niet doen.

Automaat heeft niets te maken met gezondheidsredenen hoor. Veel dure auto's kun je niet eens met een handbak kopen: BMW 7, X5 en X6, Range Rover (Sport), MB S-klasse/ML/GL/SL/CL, etc.

En ook in sportieve auto's zijn moderne automaten of op automaat lijkende DSG systemen sneller en zuiniger dan een handbak:

Test BMW M3 DKG (2008)

Maar het rijdt wel heerlijk, dat is waar. Nooit meer problemen met de hellingproef, hij trekt hem zo omhoog.

Ik moet wel automaat rijden ivm mijn handen, maar als ik kon kiezen ging ik voor een versnellingsauto, louter en alleen vanwege alle extra kosten.[/quote]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven