Wachten, wachten, wachten (deel 3)

25-10-2013 15:47 2776 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel drie alweer van het topic: Wachten, wachten, wachten.

Een topic voor mensen met een kinderwens, die vanwege de meest uitlopende redenen nog moet wachten. Hier gaan we verder met kletsen, fantaseren, elkaar een schouder bieden om uit te huilen en afleiding zoeken.

Nieuwe schrijfster zijn van harte welkom, maar let op even het volgende:

- Beginnen vanaf begin 2015 (geldt voor nieuwe schrijfsters)

- Wij hebben een realistische kijk op het leven en op onze kinderwens

- Voor mensen die al begonnen zijn, zijn er andere topics(geldt voor nieuwe schrijfsters)

NaamLeeftijdLeeftijd partnerWanneer beginnen?Waarom wachten?BijzonderhedenTara823132herfst 2014Baan vriend & trouwenflora_2627282016?Sparen & vriend (pas afgestudeerd)Bezigebij23302015/2016Wachten op man & genieten van de tijd met z'n 2tjesInspiratielooos2727najaar 2015Sparenukkie213333dec 2014Uitslag bloedonderzoekunderstatement2526voorjaar/zomer 2015Zekerheid huis & baandrika793527januari 2015groen licht huisartseerst gewacht op vriend & reis
@Ephina was een klantenservices functie op vrouwen magazijn die allemaal zwanger zijn

@hoppala ik weet even niet meer hoe zit met college geld, ik ga er ff in verdiepen hoe ik het had geregeld. Ik dacht dat ik voor eerste gewoon collegegeld betaalde en ik de 2de gelijk af moest ronden dan hoefde ik niet extra college geld te betalen. wel moest ik bedrag inleggen om te mogen studeren Het was ook wel grotendeels zelfstudie waardoor het niet zo duur was.
OMG MENSEN! Hoeveel schrijven jullie! Ik hou het allemaal niet bij

@ Eline! Hoi, welkom! Wat jammer van je sollicitatie! Volgende keer beter, misschien kan je inderdaad een spellingscursus doen (bestaat dat?) zodat je daar een volgende keer niet (meer) tegenaan loopt? Waarschijnlijk heb je inderdaad 2 bachelors tegelijk afgerond

@ GP/huwelijk: ik wil sowieso trouwen, wel op HV want na twee scheidingen van mijn moeder voor mijn 18e ben ik ietwat sceptisch over 'tot de dood ons scheidt'. Zoiets zou ik dan ook nooit zeggen op mijn trouwdag, want dat is een belofte waarvan ik geloof dat je hem pas kan doen op het moment dat je in je kist ligt

Bovendien, en dit is iets waar ik nooit over nagedacht zou hebben als het me niet gebeurd zou zijn: ik wil iets vast laten leggen waardoor bij scheiding de nieuwe partner (getrouwd, GP, gewoon vriendin) van mijn vriend GEEN aanspraak kan maken op de erfenis, indien er kinderen zijn die nog niet zelfvoorzienend zijn. Voor ons allebei.

Door mijn persoonlijke ervaringen die ik hier niet teveel uit de doeken ga doen wil ik gewoon zeker weten dat mijn kinderen geld erven zolang ze niet zelfvoorzienend zijn in ieder geval, ik vind dat ze daar recht op hebben en dat een stiefmoeder daar niet even zomaar mee vandoor moet gaan als ze besluit 1.5 maand voor de dood van een terminaal zieke man nog even snel met hem te trouwen. Dus daarvoor zou een clausule opgenomen moeten worden.

Ik vertrouw mijn vriend wel. Ik vertrouw Boze Stiefouders niet, ik heb er genoeg van meegemaakt om te weten dat die lui volstrekt onbetrouwbaar zijn en dat je ze als kind van beter kwijt dan rijk bent.

@ Ephina: ik herken het wel hoor, ook al ga ik vrijwel nooit meer uit. Ik ga bijvoorbeeld nogal graag een paar maanden op reis, dat zal ik wel missen. Maar dat is sowieso nu ook veel zwaarder nu ik mijn vriend heb. Ik wou eerst een jaar weg na mijn bachelor, maar een jaar vind ik nu wel heeeeel erg lang.

Wat ik ook zal missen is gewoon de vrijheid om je laatste geld aan kleding uit te geven ofzo, onverantwoordelijk te kúnnen zijn als je dat wil.

Ik zal het uitslapen missen, het gemak van bedenken: morgen ga ik eens een dagje + nachtje naar Antwerpen en dan gewoon genoeg voer neerzetten voor de katten, want die overleven het wel een nachtje zonder je.

Gewoon, de spontaniteit, het avontuur op kunnen zoeken zonder dat je daarmee iemand schaadt.

Ik was zaterdag nog op een Halloweenfeest en ik moet heel eerlijk zeggen: ik vind uitgaan gewoon niet meer leuk. Ik doe het nog wel een paar keer per jaar, maar ik ben gewoon zó moe tegen een uur of 2, ik val dan echt in slaap. Ik ben echt wel studentenleven af inmiddels. Komt overigens denk ik grotendeels doordat ik gewoon een jaar lang nooit ben uitgegaan omdat ik er geen tijd voor had omdat ik voor papa moest zorgen. Ik lig er gewoon uit, zeg maar.

@ Hier: hier gaat het wel oke. Ik ben begonnen aan mijn blok neurologie en moet de hele tijd naar de snijzaal en ik heb zo'n hekel aan de snijzaal

Volgende week weer een tentamen dus inmiddels ook maar aan de studie.

Verder ben ik op dit moment mijn verjaardag aan het regelen en ik vrees dat het nu toch echt gaat gebeuren:

Mijn moeder en mijn vriend's vader gaan elkaar ontmoeten Na 2.5 jaar relatie wordt dat misschien wel eens een beetje tijd, dus ik dacht: achja, laten we daar maar eens mee beginnen. Maar ik zie er zo tegenop. Straks vinden ze elkaar helemaal niet aardig en ze moeten wel een leuke opa en oma voor mijn kinderen worden want die hebben al maar 1 van elk!

HELP! Dus ik heb mijn zwagers en schoonzusjes ook maar gewoon uitgenodigd, en mijn eigen broertje en zusje uiteraard, want dan is het lekker druk en dan maak ik me minder zorgen :P

Moet nu wel gaan koken voor 12 mensen op mijn verjaardag Iemand een lekker recept voor een groep?

Verder: ik ben geblesseerd. Heb vreselijke pijn als ik op mijn borstbeen druk (syndroom van Tietze?) zo ongeveer ter hoogte van de angulus (Ephina ) ---> dat is een soort scheidslijn tussen het kop- en onderstuk van je borstbeen.

Ik denk dat het tijdens een basketbalwedstrijd is gebeurd, maar ik kan me geen trauma herinneren, maar ik denk dat ik misschien met springen te hard 'op elkaar' geklapt ben met mijn ribben tegen mijn sternum daar ofzo. Hoe dan ook, het doet dus vreselijk veel pijn als ik er op druk, als ik buk, als ik ademhaal ... het is verschrikkelijk IRRITANT!

Dus ik zat vanochtend op de fiets en ik kon niet eens naar de uni racen want ik kan dus niet diep ademhalen. En door dat oppervlakkige ademhalen krijg ik een astma-aanval waarvan ik weer ga hijgen... En daardoor wordt de pijn weer erger en ga ik dus nog minder proberen te ademhalen, waardoor ik nog meer benauwdheidsklachten krijg...

Nouja het is NIET leuk. Als het niet over gaat ga ik naar de dokter en dan gaat hij me natuurlijk paracetamol voorschrijven maar dan hoop ik dat hij wat beters er tegen heeft

Verder: ja ik ben dus met neuro begonnen en het gaat alleen maar over hersentumoren. Heel fijn, barstte al 2x bijna in tranen uit want het ging net over het glioblastoom en toen zei de neuroloog die het college gaf: 'ja dit is gewoon een doodsvonnis. Die mensen hebben geen kans en gaan op een mensonterende manier dood. Vreselijk om te zien en vrijwel niks aan te doen.'

Ja no kidding, dacht ik.

Goed, nu verder aan mijn thesis, die vind ik wel leuk (Gaat over MDL, is veilig )
quote:dekleinekapitein schreef op 30 oktober 2013 @ 14:19:

@ Ephina: ik herken het wel hoor, ook al ga ik vrijwel nooit meer uit. Ik ga bijvoorbeeld nogal graag een paar maanden op reis, dat zal ik wel missen. Maar dat is sowieso nu ook veel zwaarder nu ik mijn vriend heb. Ik wou eerst een jaar weg na mijn bachelor, maar een jaar vind ik nu wel heeeeel erg lang.

Wat ik ook zal missen is gewoon de vrijheid om je laatste geld aan kleding uit te geven ofzo, onverantwoordelijk te kúnnen zijn als je dat wil.

Ik zal het uitslapen missen, het gemak van bedenken: morgen ga ik eens een dagje + nachtje naar Antwerpen en dan gewoon genoeg voer neerzetten voor de katten, want die overleven het wel een nachtje zonder je.

Gewoon, de spontaniteit, het avontuur op kunnen zoeken zonder dat je daarmee iemand schaadt.

Met je laatste zin vat je idd totaal samen wat ik bedoel. Ik ben zelf nooit van het uitgaan geweest. Doe mij maar een biertje in de kroeg en een groot feest op zn tijd. Maar eigenlijk ben ik een enorme einzelganger die zich het lekkerst voelt met 2 vriendinnen waar ik me écht goed bij voel. Maar, ja komtie weer, met een dispuut ligt dat anders. Afgelopen maandag was dus verplicht doorzakken :P . En je bent met een grote groep mensen die je allemaal goed kent. Dan trek ik dat nog wel hahaha. En idd.. Toch die laatste paar euries aan die ene mooie panty uitgeven oid .

Ik was zaterdag nog op een Halloweenfeest en ik moet heel eerlijk zeggen: ik vind uitgaan gewoon niet meer leuk. Ik doe het nog wel een paar keer per jaar, maar ik ben gewoon zó moe tegen een uur of 2, ik val dan echt in slaap. Ik ben echt wel studentenleven af inmiddels. Komt overigens denk ik grotendeels doordat ik gewoon een jaar lang nooit ben uitgegaan omdat ik er geen tijd voor had omdat ik voor papa moest zorgen. Ik lig er gewoon uit, zeg maar.

Kan me voorstellen dat als je er een jaar uit bent geweest, je ook niet meer zo vaak de mogelijkheid om uit te gaan aangeboden krijgt + dat je het niet meer gewend bent idd.

@ Hier: hier gaat het wel oke. Ik ben begonnen aan mijn blok neurologie en moet de hele tijd naar de snijzaal en ik heb zo'n hekel aan de snijzaal

Volgende week weer een tentamen dus inmiddels ook maar aan de studie.

Bah, neuro! Ik vind het interessant maar te ingewikkeld om me te blijven boeien. Al moet ik zeggen dat ik de kliniek van de pathologie leuk vind, en vooral de fysiologie echt bagger. In dit filmpje kom ik voor bij het blok neuro . Durf het wel even te plaatsen denk ik.. We waren hersenen aan het fileren haha. *poef*

Verder ben ik op dit moment mijn verjaardag aan het regelen en ik vrees dat het nu toch echt gaat gebeuren:

Mijn moeder en mijn vriend's vader gaan elkaar ontmoeten Na 2.5 jaar relatie wordt dat misschien wel eens een beetje tijd, dus ik dacht: achja, laten we daar maar eens mee beginnen. Maar ik zie er zo tegenop. Straks vinden ze elkaar helemaal niet aardig en ze moeten wel een leuke opa en oma voor mijn kinderen worden want die hebben al maar 1 van elk!

Meid, dat komt vast helemaal goed! Ik wil hier geen ego post van maken haha, maar voor jouw geruststelling.. Ik had afgelopen maand hetzelfde (vriend en ik vieren samen verjaardag, want 1 week tussen). Mijn extreem onzekere, niet hoogopgeleide mamma ging mijn schoonouders ontmoeten. Beide hoog opgeleid, en vooral mijn schoonvader is extreem slim en kritisch en schept genoegen in (imo leuke) discussies. Niet echt een match dus. Maar het ging goed! Ze vinden elkaar aardig!

HELP! Dus ik heb mijn zwagers en schoonzusjes ook maar gewoon uitgenodigd, en mijn eigen broertje en zusje uiteraard, want dan is het lekker druk en dan maak ik me minder zorgen :P

Moet nu wel gaan koken voor 12 mensen op mijn verjaardag Iemand een lekker recept voor een groep?

Ik heb wel het recept voor een uiensoep voor je. Heb ik afgelopen verjaardag gemaakt voor 16 mensen. Prima te doen. En anders kun je gaan voor bami, nasi, oid. Stamppot kan ook. Of desnoods 1 pan stamppot en 1 pan bami.

Verder: ik ben geblesseerd. Heb vreselijke pijn als ik op mijn borstbeen druk (syndroom van Tietze?) zo ongeveer ter hoogte van de angulus (Ephina ) ---> dat is een soort scheidslijn tussen het kop- en onderstuk van je borstbeen.

Ik denk dat het tijdens een basketbalwedstrijd is gebeurd, maar ik kan me geen trauma herinneren, maar ik denk dat ik misschien met springen te hard 'op elkaar' geklapt ben met mijn ribben tegen mijn sternum daar ofzo. Hoe dan ook, het doet dus vreselijk veel pijn als ik er op druk, als ik buk, als ik ademhaal ... het is verschrikkelijk IRRITANT!

Dus ik zat vanochtend op de fiets en ik kon niet eens naar de uni racen want ik kan dus niet diep ademhalen. En door dat oppervlakkige ademhalen krijg ik een astma-aanval waarvan ik weer ga hijgen... En daardoor wordt de pijn weer erger en ga ik dus nog minder proberen te ademhalen, waardoor ik nog meer benauwdheidsklachten krijg...

Zo, t'zit je lekker mee he . Laten we hopen dat je geen syndroom van Tietze ontwikkeld idd . Je bent hopelijk en vast gewoon gekneusd. Balen ! Heb je je college/wg/snijzaal nog gehaald?

Nouja het is NIET leuk. Als het niet over gaat ga ik naar de dokter en dan gaat hij me natuurlijk paracetamol voorschrijven maar dan hoop ik dat hij wat beters er tegen heeft

Verder: ja ik ben dus met neuro begonnen en het gaat alleen maar over hersentumoren. Heel fijn, barstte al 2x bijna in tranen uit want het ging net over het glioblastoom en toen zei de neuroloog die het college gaf: 'ja dit is gewoon een doodsvonnis. Die mensen hebben geen kans en gaan op een mensonterende manier dood. Vreselijk om te zien en vrijwel niks aan te doen.'

Ja no kidding, dacht ik.

Jeetje, dat is ook bizar kut. Soms vraag ik me af of artsen door hebben dat studenten ook mensen zijn. Met geschiedenis enzo. Hij had die informatie ook anders kunnen geven! Genant echt. Ik zie het ook best nog vaak op het LUMC.

Goed, nu verder aan mijn thesis, die vind ik wel leuk (Gaat over MDL, is veilig )

Veel plezier met je MDL thesis ! Laat je maar lekker afleiden! Geneeskunde is soms heel confronterend en simpelweg gewoon kut.
He jakkes, hebben jullie dit gezien? http://www.youtube.com/watch?v=x3uZPWzemqk

Ik vind dat zo sneu voor die oude dame.
Kapitein, ik heb ook af en toe last van mijn borstbeen(bij overbelasting) daar krijg ik gewoon diclofenac voor hoor, helpt als een tierelier. (maar nu kan ik dat zonder recept kopen)

Verder herken ik je ideen over HV, zo denk ik er ook over, terwijl ik degene zonder geld ben bij ons.

Ouders die elkaar leren kennen: Bij ons is dat al geweest en dat was een succes! Eerst mijn vader bij de ouders van mijn vriend en een paar maanden later mijn moeder. Was beide keren erg gezellig en mijn moeder heeft de hele middag duits gepraat, echt super knap vond ik. Gelukkig is er dus geen taalprobleem want iedereen in onze families kan vloeiend engels.

koken voor 12 personen: Ik zou een groot stuk vlees in de oven doen, of een stoofpot maken, maakt veel indruk en is makkelijk.
@ Eline, jammer dat je bent afgewezen.

@ Paddle, ik heb er geen problemen mee dat vriend getrouwd is geweest. Het was om praktische redenen en ze waren beiden nog erg jong. Volgens mij zijn ze ongeveer 3 jaar getrouwd geweest. Plus weet ik wie het is en ik mag haar wel

@Kapitein, beterschap met je borstbeen. Volgens mij hou je wel regelmatig wat over aan het sporten of niet?

Wat betreft recepten ben ik niet zo creatief Maar de ontmoeting tussen je moeder en schoonvader gaat vast goedkomen! Mijn schoonouders zijn ook hele andere types dan mijn ouders, en ze kunnen wel met elkaar opschieten. Maar snap dat het spannend is!

@Ephina, ben jij verder in je opleiding dan Kapitein?
Onze uni's verschillen geloof ik een beetje. Ik weet niet precies waar kapitein nu zit. Ik heb mijn bachelor gehaald en zit in de theoretische fase van mijn master. In april doe ik mijn wetenschapsstage en vanaf oktober Co's voor 1.5 a 2 jaar. Dan een semi-artsstage en klaar is kees . m.a.w. ik studeer af eind 2015-2016.
aah zo :-) Dacht misschien studeren jullie aan dezelfde uni!
@ Ephina: Haha welke van die in dat filmpje was je Wij hebben nog geen hersenen ontleed alleen het ruggenmerg bekeken tot nu toe (de radixen vervolgen enzo). Ik vind neuro wel interessant opzich, maar inderdaad, fysiologie is gewoon onbegrijpelijk

Ephina is trouwens verder in haar opleiding dan ik, want ik ben in het laatste jaar van mijn bachelor (3e jaar). Als de wachttijd bij ons wat omlaag gaat beginnen we wel tegelijkertijd aan onze coschappen ongeveer, want bij mij duren die 2.5 jaar (+ daarna een halfjaar wetenschappelijke stage) en bij Ephina dus korter. Ik heb bijvoorbeeld ook al in mijn 2e jaar de juco's gedaan terwijl bij sommige andere universiteiten dat pas in het 4e jaar komt.

Bachelor = preklinisch bij ons, master = klinisch. Bij Ephina is een halfjaar van de master ook nog preklinische fase toch?

Ik studeer af in het studiejaar 2016-2017 (als het meezit na een keuzecoschap en een oudste coschap in Zweden --> oudste coschap = semi-artsstage toch Ephina? Ongeveer hetzelfde).

Uiensoep is wel lekker! Groot stuk vlees ook maar mijn moeke is vegetarier. Dan moet ik voor haar even wat anders verzinnen. Ik zat ook nog te denken aan gewoon allemaal kleine hapjes of kaasfonduen.

Mijn moeder en zijn vader zijn inderdaad heel verschillend (mijn moeder is nogal 'groen' en 'iedereen is gelijk' en 'links is goed en rechts is slecht (politiek)' en mijn schoonvader is nogal ehm... aristocratisch. En ze zijn allebei echt super aardig maar ik weet gewoon niet of en hoe het gaat matchen

Maar als ik jullie verhalen lees komt het vast goed

En JA artsen, het lijken soms wel gewoon autisten haha. Echt vreselijk zoals sommigen les staan te geven. Er zijn echt wel meer mensen in de zaal die iets naars op een geneeskundig vakgebied hebben meegemaakt schat ik zo in.

Hehe sealight: ja ik ben nogal accident prone denk ik Ik heb echt vaak ongelukjes. Maar basketbal is ook best een ruwe sport. Ik denk inderdaad dat ik nu mijn borstbeen gekneusd heb, maar kan me het bijna niet voorstellen omdat ik dus nergens tegenop gebotst ben. Maar ik denk gewoon teveel kracht erop bij het springen / tegen iemand op botsen ofzo. Meisjes bij basketbal zijn vaak niet zo slank en ik wil niet beweren dat ik nou zo'n frêle gebouwd meisje ben, maar met mijn gezonde BMI leg ik het toch af tegen iemand van 1.85 en 120 kg als we tegen elkaar opspringen. Dan bounce ik terug en niet zij

Die meiden kunnen meestal ook helemaal niet basketballen en staan alleen maar de bal weg te vangen onder de basket zodat degene die het wel kunnen het spel kunnen spelen. Ze rennen vaak niet eens mee want daar hebben ze niet genoeg conditie voor (en zo groot is een basketbalveld nou ook weer niet).

Nou weer een halve roman van mij! Sorry J22! (of was jij niet degene die dat zij in de fb-groep? Kan het niet meer vinden)
okok ik verzin wat anders, wacht ff
Ja een hapjes buffet is altijd goed.

Of dat vegenistische indiaanse menu dat ik op de fb heb gezet. Met aubergine curry, gevulde paprikas en maiskoekjes. en dan lekkere chutneys erbij. Kan niet misgaan.
Dat filmpje is uit mijn eerste jaar :P . Wij waren vrij vlot met snijzalen etc. Jaaa welke ben ik nou . Als je ook maar iets weet over hoe ik er uit zie dan weet je het .

Ik kies er idd voor om eerst mn stage te doen. Die duur is afhankelijk van wat ik zelf wil. Duurtie korter, moet ik keuzecoschappen erbij doen.

Bij ons gaat het idd dezelfde vorm aannemen als op jouw uni, maar ik zit nog in het curriculum daarboven. Dus idd, nu nog preklinisch. En ja, een oudste coschap is idd de semi-arts.

Laat maar ff weten of je nog het recept wilt voor de uiensoep.

Ik had vorige week college over de ziekte van Kawasaki. Toen kwam de vraag wie er wel eens van had gehoord. Nou ik dus. Arts vraagt: Hoe komt dat zo? Ik: Ik heb het gehad. Vervolgens ziet arts in kwestie dat als uitnodiging om me het hemd van het lijf te vragen over dingen die ik zelf niet meer weet + ben je wel volledig herstelt? Heb je nog ergens last van? BLABLABLA. Rot OP vent. Gaat je geen dónder aan of en zo ja waar ik nu nog last van heb.

@Sealight: Als we op dezelfde uni hadden gezeten ging ik de 3e jaars colleges af om te kijken wie er aan het forummen was .
quote:hoppala schreef op 30 oktober 2013 @ 15:50:

Ja een hapjes buffet is altijd goed.

Of dat vegenistische indiaanse menu dat ik op de fb heb gezet. Met aubergine curry, gevulde paprikas en maiskoekjes. en dan lekkere chutneys erbij. Kan niet misgaan.

He, nóg meer spijt dat ik ben weggegaan ! Of zou je zo lief willen zijn om hem een x hier naartoe te kopieren ?

Dit klinkt erg lekker.
ja hier is het:

Vegan smulmenu

Dit is een vegan Indiaas menu, echt lekker en niet moeilijk. Als je vegan gasten krijgt en je zet dit voor, gaan ze zeker weten tevreden naar huis. Als je minder tijd hebt, maak je gewoon de gevulde paprikas en de aubergine curry en kookt er rijst bij.

Gevulde paprikas maar dan anders

Deze gevulde paprikas zijn heel anders dan de normale vegetarische gevulde paprika. Ze komen uit het boek 'World food cafe' , wat een prachtig vegetarisch wereldkookboek is.

voor 4 personen:

4 rode punt paprikas

200 gr cashewnoten

1 kleine ui

2 teentjes knoflook

1 rode peper

2 theelepels kerriepoeder

1 blikje kokosmelk (op 3 eetlepels na, als je ook de maiskoekjes maakt)

(evt 5 curryblaadjes)

1 theelelep koriander poeder

1/2 theelepel gemberpoeder

olie

Hak de cashewnoten met de ui, knoflook, peper, 1 theelepel kerriepoeder, 3 eetlepels kokosmelk in een keukenmachine fijn. Snij de paprikas in de lengte open en vul ze met het cashewnotenmengsel, dit gaat het handigst met een theelepeltje. Bak de paprikas in een beetje olie een grote koekenpan tot ze gaar zijn, ze mogen wel een paar zwarte vlekjes hebben. Haal de paprikas uit de pan, en braad de kruiden kort aan in een beetje olie aan. Voek de kokosmelk toe en breng aan de kook. Doe de paprikas terug in de pan en verwarm door.

Aubergine Curry

1 grote aubergine in blokjes gesneden

1 ui, gesnipperd

2 teentjes knoflook, geperst

2 theelepels garam masala

(of 1 theelepel kerrie, 1/2 theelepel gemberpoeder, korianderpoeder en chilipeper)

Olie (geen olijolie), zout en peper

Bak de aubergine in een eetlepel olie, druk de aubergine goed aan, dan wordt hij lekker bruin en knapperig, evt een extra eetlepel olie toevoegen. Als de aubergine gaar is, dit duurt ongeveer 15 minuten, haal je hem uit de pan. Fruit het uitje, de knoflook en de kruiden aan in een beetje olie en doe de aubergine er weer bij als de ui gaar, maar nog niet te bruin is.

Mango-sperziebonensalade

1 rijpe mango

500 gr sperzieboontjes

250 gr cherrytomaatjes

1 ui

1 teentje knoflook

1 rode peper

handje gezouten pindas

Punt de sperziebonen en kook ze in 5-7 minuten beetgaar, Schil de mango en snijd het vruchtvlees in blokjes. Pureer 1/4 van de mango met 1/4 van de sperziebonen, het uitje, de knoflook en de peper tot een dressing. Meng met de rest van de ingredienten, serveer meteen! Als je dit van te voren wilt maken, houd je de pindas apart tot het laatste moment.

Maiskoekjes

1 blikje mais, of 2 maiskolven (snijd daar dan de korrels van af)

2 lente uitjes in ringen genseden

2 eetlepels bloem

3 eetlepels kokosmelk (of gewone melk als het niet vegan hoeft te zijn)

zout, peper (of een halve rode peper)

Olie

Mix alles behalve de olie tot een klonterig beslag. Verhit een beetje olie in een koekenpan en maak hoopjes van een eetlepel beslag. Bak de koekjes tot de bonvent droog wordt en keer ze om. Houd de gebakken koekjes warm in alufolie, of in de oven, en bak de rest.
en dan nog dit:

Hoppalas hapjes avond (tapas buffet)

Champignongs in sherry roomsaus

1 sjalotje (klein gesneden)

500 gr kleine champignons (schoon geborsteld)

250 ml creme fraiche

100 ml sherry, of witte wijn

handje vol verse peterselie

zout, peper, olie

Bak het sjalotje een paar minuten in de olie in een steelpan of een hapjespan. Doe de champignons erbij en bak ongeveer tien minuten, tot de champignongs gaar zijn. Giet de creme fraiche en de sherry/wijn in de pan en breng alles aan de kook. Breng op smaak met zout, peper en peterselie.

Lekker met stokbrood.

Vijgen met geitenkaas en spek

1 zak gedroogde vijgen

1 pakje ontbijtspek

100 gram verse geitenkaas (Bettine Blance)

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Knip of snij de vijgen doormidden, smeer een beetje (theelepeltje) geitenkaas op een vijgenhelft en rol er een plakje spek omheen. Ga door tot 1 van de ingredienten op is. Bak de vijgen in ongeveer 10-12 minuten tot het spek knapperig is.

Gevulde krieltjes met gerookte zalm

500 gram krieltjes in de schil

125 ml zure room

1 handje bieslook of een lentje uitje, fijn gesneden

200 gr gerookte zalm (of evt geraspte kaas als je vegetarisch bent)

sap van een halve citroen (alleen als je de zalm gebruikt)

Zout, peper

Kook de krieltjes 12-15 minuten tot ze gaar zijn. NIET schillen, nergens voor nodig. Snijd een kapje van elk krieltje en hol ze een beetje uit. Vang het kruim op in een schaal. Mix het aardappelkruim met de bieslook, zure room, citroensap en zout & peper. Vul de krieltjes met het mengsel en leg er een stukje gerookte zalm op. Leg elk kapje weer op het krieltje en serveer!

Gegrilde paprikas

veel rode, gele of oranje paprikas (van de markt, lekker en goedkoop, punt paprikas zijn nog beter)

Olijfolie

1 klein potje kappertjes

hele teentjes knoflook (naar smaak)

witte wijn azijn

1-2 grote lege potten ( 10 min uitgekookt of direkt uit de vaatwasser)

verwarm de oven voor op de grillstand, of de hoogste stand. Was de paprikas en snijd ze door de helft en verwijder de zaadlijsten. (alleen bij normele paprikas, puntpaprikas kan je heel laten). Grill de paprikas gaar in ongeveer 15-20 minuten, tot ze zwarte vlekken krijgen. Doe de paprikas in een diepvrieszak en leg 15 minuten in de vriezer, daarna gaat het vel er makkelijk af. Ontvel de paprikas en doe ze in een of twee potten, verdeel er de knoflook teentje en de kappertjes over. Maak een dressing van 3 delen olie en 1 deel azijn en giet over de paprikas. Je kund deze salde zo een paar weken bewaren, of natuurlijk meteen serveren.
Lekker! Kook je graag?
Ja heel graag! is een van mijn hobbys, is het te lezen?
@ Ephina, haha! Wilde op vind ik leuk klikken bij jouw opmerking over de collegezalen afgaan..

Of studeer je nou in Zweden? Naar aanleiding van Kapiteins opmerking over coschappen in Zweden?

Oh en het smulmenu van Hop was hier een succes!
@Hop, ja hoor. Lekker duidelijk . Ik ben ook dol op koken. Meestal iets wat ik zelf bedenk. Volgende uitdaging: Recept opvolgen .

@Sealight; Haha nee ik studeer in het LUMC. Zie filmpje in mijn post naar kapitein.
quote:Ephina schreef op 30 oktober 2013 @ 16:13:

@Hop, ja hoor. Lekker duidelijk . Ik ben ook dol op koken. Meestal iets wat ik zelf bedenk. Volgende uitdaging: Recept opvolgen .

@Sealight; Haha nee ik studeer in het LUMC. Zie filmpje in mijn post naar kapitein.Oh ik zie hem al ja!
Ik moest zoveel doorlezen dat ik eroverheen gelezen heb. Je schrijft ook over het LUMC. Leuk dat je ook in het filmpje voorkomt!
@ Hop: ohjaaaa dat klonk ook goed! Denk dat ik dat ga maken! Je hapjes bedoel ik! Dan doe ik er wat uit mijn tapaskookboek bij.

@ Ephina: wij hebben in het eerste jaar ook snijzaal gehad, maar alleen van thorax en abdomen, dat moesten we zelf in een maand helemaal prepareren. Vorige blok de spieren van de extremiteiten gedaan en nu dus het ZS.

Wel cool

Wat een stomme docent had jij zeg. Wat een sukkel! Als je dan geen normale fatsoensnormen beheerst, stel dan ook niet dat soort vragen

@ Sealight: nee ik ben verliefd op Zweden ik wil daarheen voor mijn keuze- en oudste coschap
Hop: ik vind je curry ook goed klinken! Die ga ik als vriend weg is voor mezelf maken. Mijn schoonvader is echt van het segment 'aardappels VIS en groente is al een avontuur', aangezien vis geen vlees is

Dus een veganistische curry is misschien wat te exotisch voor hen. Maar voor Kat en mij lijkt het me heeeerlijk

Ga het zaterdag maken denk ik!
Meiden, zo hou ik jullie toch noooooit bij
Nou luiervrij wordt het hem hier definitief niet. Ik was er al niet meer zo enthousiast over maar toen ik vriend erover vertelde keek hij me echt aan of ik een alien was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven