Even praktisch
dinsdag 5 november 2013 om 12:59
Mijn vriend woont sinds kort met huisgenoten. Een paar weken geleden zijn ze er met 3 vrienden ingetrokken. Ik loop tegen 2 dingen aan. De boodschappen. Ik ben er een paar keer wezen eten waarvan 2 keer traktatie etentjes waren van ouders die kookten, één keer heb ik niet meebetaald aan het eten maar dat wel gecompenseerd door iets anders te betalen. Dat was prima. Hoe zorg ik dat het eerlijk verloopt en ik niet op hun zakken zit te teren? Na elke keer boodschappen doen een bedrag overmaken ofzo? Lijkt me ook niet echt handig.
Verder.. Tot nu toe was ik steeds degene die vroeg op moest maar morgen moet mijn vriend een stuk eerder op dan ik. Alle huisgenoten trouwens. Nu moet ik dus ook vroeg op terwijl ik juist een verdiend weekje vrij heb. Op zich vind ik dit niet erg, maar het is niet héél handig dat ik afhankelijk ben van zijn opstaan tijden.
Natuurlijk heb ik overlegd met mijn vriend, maar daar kwam niet echt iets uit. We wisten het allebei eigenlijk niet. Ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen.
Verder.. Tot nu toe was ik steeds degene die vroeg op moest maar morgen moet mijn vriend een stuk eerder op dan ik. Alle huisgenoten trouwens. Nu moet ik dus ook vroeg op terwijl ik juist een verdiend weekje vrij heb. Op zich vind ik dit niet erg, maar het is niet héél handig dat ik afhankelijk ben van zijn opstaan tijden.
Natuurlijk heb ik overlegd met mijn vriend, maar daar kwam niet echt iets uit. We wisten het allebei eigenlijk niet. Ben benieuwd naar jullie tips/ervaringen.
dinsdag 5 november 2013 om 13:01
Hoe vaak ben je daar wel niet dan? Als dat vaak is dan zou ik zeggen: boodschappen gedeeld door het aantal personen.quote:Verder.. Tot nu toe was ik steeds degene die vroeg op moest maar morgen moet mijn vriend een stuk eerder op dan ik. Alle huisgenoten trouwens. Nu moet ik dus ook vroeg op terwijl ik juist een verdiend weekje vrij heb. Op zich vind ik dit niet erg, maar het is niet héél handig dat ik afhankelijk ben van zijn opstaan tijden.Dit antwoord is heel simpel: dan slaap je toch thuis? Of draai je je nog eens om?
dinsdag 5 november 2013 om 13:07
Je vriend en zijn huisgenoten zouden online een rekening bij kunnen houden.
Je hebt wel site waarop ook bv. voor het avondeten erop kan worden gezet hoeveel iets heeft gekost en hoeveel mensen er mee eten. Als jij bv een keer mee eet kan jouw vriend voor 2 personen tellen en de anderen voor 1. Kijk maar rond, wel handig ook voor andere uitgaven zoals schoonmaakartikelen etc.
En je hoeft het pas na een tijd af te rekenen afhankelijk van wat zij willen.
http://www.onlinehuisrekening.nl/
Je hebt wel site waarop ook bv. voor het avondeten erop kan worden gezet hoeveel iets heeft gekost en hoeveel mensen er mee eten. Als jij bv een keer mee eet kan jouw vriend voor 2 personen tellen en de anderen voor 1. Kijk maar rond, wel handig ook voor andere uitgaven zoals schoonmaakartikelen etc.
En je hoeft het pas na een tijd af te rekenen afhankelijk van wat zij willen.
http://www.onlinehuisrekening.nl/
dinsdag 5 november 2013 om 13:08
Vanavond thuis slapen, dan kun je morgen uitslapen.
Het is wel een ding he, dat je vriend nu op zichzelf woont? Ik herinner me je vorige topic nog.
Je maakt het zo moeilijk op de één of andere manier. Je hebt ze nu toch leren kennen. Dan kun je toch gewoon eens open vragen hoe je kan bijdragen de keren dat je er eet? Of vragen hoe de andere vriendinnen van je vriends huisgenoten dat doen?
Het is wel een ding he, dat je vriend nu op zichzelf woont? Ik herinner me je vorige topic nog.
Je maakt het zo moeilijk op de één of andere manier. Je hebt ze nu toch leren kennen. Dan kun je toch gewoon eens open vragen hoe je kan bijdragen de keren dat je er eet? Of vragen hoe de andere vriendinnen van je vriends huisgenoten dat doen?
dinsdag 5 november 2013 om 13:10
quote:norahdubois schreef op 05 november 2013 @ 13:08:
Klopt. En nu?
Bedankt voor de tips iedereen.
Klopt. En nu?
Bedankt voor de tips iedereen.
dinsdag 5 november 2013 om 13:13
quote:slempie schreef op 05 november 2013 @ 13:07:
1 keer per week mee eten, dan hebben we het niet echt over hele grote bedragen hè? Haal en betaal een keer boodschappen en kook voor ze.
En maak gewoon een sleutel bij of tuk thuis.
Maak het jezelf niet zo moeilijk.Zo lijkt het mij wel prima inderdaad. Alleen zat ik me af te vragen of het zo wel hoort. Geen idee hoe die dingen gaan/acceptabel zijn.
1 keer per week mee eten, dan hebben we het niet echt over hele grote bedragen hè? Haal en betaal een keer boodschappen en kook voor ze.
En maak gewoon een sleutel bij of tuk thuis.
Maak het jezelf niet zo moeilijk.Zo lijkt het mij wel prima inderdaad. Alleen zat ik me af te vragen of het zo wel hoort. Geen idee hoe die dingen gaan/acceptabel zijn.
dinsdag 5 november 2013 om 14:40
dinsdag 5 november 2013 om 15:26
Er was ooit zo'n online intekenlijst voor studentenhuizen. wieeetermee ofzo? Dat hadden wij, dan kon je je op de uni intekenen en achteraf werd dan verrekend wie hoeveel moest betalen.
Als je een keer per week mee eet, dan doe jij toch een keer per maand de boodschappen. (je eet 4 keer per maand mee, jullie zijn dan met z'n vieren en jij betaalt een van de vier keer dat je mee eet) dat lijkt mij het handigst.
Als je een keer per week mee eet, dan doe jij toch een keer per maand de boodschappen. (je eet 4 keer per maand mee, jullie zijn dan met z'n vieren en jij betaalt een van de vier keer dat je mee eet) dat lijkt mij het handigst.
dinsdag 5 november 2013 om 15:32
dinsdag 5 november 2013 om 15:40
Ik neem aan dat ze in het huis alles precies verrekenen? Dat doen de meeste studentenhuizen (in ieder gevak alle die ik ken). Tegenwoordig moet dat ook online kunnen. De betaler geeft aan wat hij/ zij betaald heeft, en wie profiteert. Algemeen spul (afwasmiddelof zo) wordt door iedereen betaald, eten alleen door degenen die die avond meenten. En jouw vriend eet als jij er bent 2 keer mee, en betaalt dus 2 van de 4 porties.
Dit werkt goed om inzichtelijk te maken wat alles kost, en je hebt een precieze afrekening. Niet dat gezeur dat ik altijd voor 4 euro persoon kook en jij maar 2 euro, dus dat ik meer uitgeef en jij dus extra… etc etc. Boevendien verreken je als het uitkomt, dwz. de verschillen te groot worden.
Of jij aan je vriend moet betalen is dan tussen jullie, en zo hou je de huisgenoten er mooi buiten.
Dit werkt goed om inzichtelijk te maken wat alles kost, en je hebt een precieze afrekening. Niet dat gezeur dat ik altijd voor 4 euro persoon kook en jij maar 2 euro, dus dat ik meer uitgeef en jij dus extra… etc etc. Boevendien verreken je als het uitkomt, dwz. de verschillen te groot worden.
Of jij aan je vriend moet betalen is dan tussen jullie, en zo hou je de huisgenoten er mooi buiten.
dinsdag 5 november 2013 om 15:56
Ik zou het een keer overleggen met ze qua eten en dan zou ik meteen voorstellen om de volgende keer gezellig voor hun te koken ook wel zo leuk!
En in een studentenhuis waar ik een keer gewerkt heb gebruikten ze die wiebetaaltwat website ook, ging erg goed! Dan kunnen ze jouw naam ook toevoegen in het lijstje en dan betaalt je vriend dus voor 2, kunnen jullie het later samen verrekenen mocht het nodig zijn.
En wat dat slapen betreft, kun je niet gewoon de deur achter je dichttrekken?
Is het echt een deurklink of een deurknop? Je zou ook de sleutel ergens kunnen verstoppen.
Sleutel bijmaken is ook geen slecht idee, al zou ik dat als ik vriend was ook even overleggen/meedelen aan huisgenoten.
En in een studentenhuis waar ik een keer gewerkt heb gebruikten ze die wiebetaaltwat website ook, ging erg goed! Dan kunnen ze jouw naam ook toevoegen in het lijstje en dan betaalt je vriend dus voor 2, kunnen jullie het later samen verrekenen mocht het nodig zijn.
En wat dat slapen betreft, kun je niet gewoon de deur achter je dichttrekken?
Is het echt een deurklink of een deurknop? Je zou ook de sleutel ergens kunnen verstoppen.
Sleutel bijmaken is ook geen slecht idee, al zou ik dat als ik vriend was ook even overleggen/meedelen aan huisgenoten.