Werk & Studie alle pijlers

Dit verdient geen schoonheidsprijs

25-11-2013 08:37 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik leidinggevende op een een afdeling met 15 mensen.

Sinds het begin heeft 1 medewerker steeds gevraagd om nieuwe uitdagingen, een promotie. Na meerdere keren vragen heb ik deze persoon uitgenodigd voor een interview alsmede een testcase. Het gesprek en de case verliepen heel goed en ik besloot ongeveer een maand geleden om deze persoon die nieuwe kans te geven. Deze persoon vertoonde redelijk negatief gedrag in de vorm van lange pauzes houden, klagen en roddelen. Ik heb dat ingeschat als demotivatie vanwege de oude functie waardoor deze persoon niet genoeg uitgedaagd werd.

Deze maand kon deze persoon al meelopen met het bestaande team en onder hun supervisie gezien ik op een andere locatie ben (buitenland). Helaas blijkt dat het negatieve gedrag niet minder is geworden, integendeel. Nu is mij ook ter oren gekomen dat het contract van deze persoon per 10 december afloopt en daarna alleen verlengd kan worden voor onbepaalde tijd. Dus ik moet kiezen of ik deze persoon houd of niet.

Nu heb ik mijn keuze gemaakt en ik wil deze persoon niet houden. Ik vind het alleen zeer niet netjes van mezelf dat deze persoon ontslagen gaat worden maar de persoon zelf heeft geen enkel idee, die ziet alleen maar de promotie. Ondanks dat er best wel wat feedback gegeven is, denkt deze persoon zelf dat het allemaal fantastisch gaat.

Hoe kan ik dit meer netjes maken?
Zo snel mogelijk melden. En als een malle zelf je huiswerk gaan doen. Dit kan eigenlijk echt niet, zo ga je niet met mensen om. Je gaat iemand 'ineens' naar huis sturen die al meerdere contracten in dienst is. Hoe kan het dat dit niet eerder is opgemerkt door eerdere leidinggevenden?
Goh mensen, denken jullie nu echt dat dit de precieze info is? Het was ter illustratie, ik ga geen feitelijke details op internet zetten natuurlijk.
Nou, de titel klopt in elk geval. Dit moet zeker geen schoonheidsprijs krijgen.

Is er ooit met deze persoon gepraat over dat negatieve gedrag? Heb je het ooit zelf geconstateerd of is het echt alleen maar van horen zeggen? (om het hele 'iemand een oor aannaaien' even uit te sluiten).

Ik vind het rijkelijk laat om over dat contract te beginnen, helemaal als iemand al een maand meedraait in het nieuwe team en rekent op die promotie.

Bah.
jochebed, ik heb deze werknemer pas sinds eind september onder mijn hoede, daarvoor was deze persoon werkzaam op andere afdelingen die naar nu blijkt deze persoon niet wilden hebben door gedrag.
quote:norahdubois schreef op 25 november 2013 @ 09:16:

Nou, de titel klopt in elk geval. Dit moet zeker geen schoonheidsprijs krijgen.

Is er ooit met deze persoon gepraat over dat negatieve gedrag? Heb je het ooit zelf geconstateerd of is het echt alleen maar van horen zeggen? (om het hele 'iemand een oor aannaaien' even uit te sluiten).

Ik vind het rijkelijk laat om over dat contract te beginnen, helemaal als iemand al een maand meedraait in het nieuwe team en rekent op die promotie.

Bah.Dus wat is je conclusie: uit medelijden haar houden?
Dan maar geen schoonheidsprijs. Eens met viva-amber.
Je bent niet geschikt voor je vak wanneer je deze persoon weer aan neemt, welk signaal geef je dan binnen je bedrijf af?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 09:15:

Goh mensen, denken jullie nu echt dat dit de precieze info is? Het was ter illustratie, ik ga geen feitelijke details op internet zetten natuurlijk.

Tja, wat heb je dan aan ons advies? Als de details afwijken zou mijn advies misschien ook afwijken.

En als het gaat om 14 medewerkers en een contract dat per de 12e dec afloopt, dan ben je nog steeds heel herkenbaar.
Ik zou even sparren met jouw leidinggevende over hoe je dit het beste kan aanpakken.
Niet uit medelijden, maar wat zou er mis zijn met een eerlijk gesprek over haar gedrag? (had je al moeten doen)

Ik vraag of dat ooit gedaan is. Zo nee, zou ik daar eens beginnen. Je zegt zelf dat de testcase en het gesprek heel goed ging en dat ze zeker capabel is.

En steek je hand ook eens in eigen boezem. Je bent te snel gegaan met die promotie. Je bent niet goed ingelezen geweest.

Ja hoor, inderdaad voor haar honderd positieve anderen. Maar aangezien je zelf ook een steek heb laten vallen (en wellicht je voorgangers ook al, hoor, daar kun jij ook niets aan doen) vind ik zeker dat je hier nog wat aan recht kunt breien en niet iemands leven op zo'n korte termijn op de kop hoeft te gooien.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 09:17:

jochebed, ik heb deze werknemer pas sinds eind september onder mijn hoede, daarvoor was deze persoon werkzaam op andere afdelingen die naar nu blijkt deze persoon niet wilden hebben door gedrag.Dus in jullie bedrijf wordt geschoven met medewerkers die eigenlijk niemand wil hebben. Net zo lang tot iemand het durft te zeggen? Ik zou het hogerop zoeken. Jouw leidinggevende erbij betrekken en om advies vragen.
Dat is trouwens ook een leidinggevende trucje. Direct na aanstelling mensen ontslaan 'onder het mom van kijk eens wat ik durf, wat mijn voorgangers niet durfden'.

Als iemand niet functioneert. Prima, maar dan geef je niet eerst een promotie. Ben je nou helemaal gek geworden?
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Je hebt het negatieve gedrag voor de promotie ingeschat als demotivatie en daarna is het je ter ore gekomen terwijl je zelf in het buitenland zit. Heb je er ooit zelf met die persoon over gepraat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:norahdubois schreef op 25 november 2013 @ 09:23:

Niet uit medelijden, maar wat zou er mis zijn met een eerlijk gesprek over haar gedrag? (had je al moeten doen)

Ik vraag of dat ooit gedaan is. Zo nee, zou ik daar eens beginnen. Je zegt zelf dat de testcase en het gesprek heel goed ging en dat ze zeker capabel is.

En steek je hand ook eens in eigen boezem. Je bent te snel gegaan met die promotie. Je bent niet goed ingelezen geweest.

Ja hoor, inderdaad voor haar honderd positieve anderen. Maar aangezien je zelf ook een steek heb laten vallen (en wellicht je voorgangers ook al, hoor, daar kun jij ook niets aan doen) vind ik zeker dat je hier nog wat aan recht kunt breien en niet iemands leven op zo'n korte termijn op de kop hoeft te gooien.Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat je het jezelf nu lastig hebt gemaakt. Niet zozeer het al dan niet ontslaan van je werknemer, maar ook de geloofwaardigheid m.b.t. je eigen positie.

Als iemand disfunctioneert, zou je die kunnen ontslaan/geen nieuw contract aanbieden. Zelfs zo kort van te voren. Wat vertrouwensverlies bij andere werknemers (waarschijnlijk) zal oproepen, is dat je deze persoon eerst een promotietraject hebt in laten gaan, terwijl werknemer al veel langere tijd dit negatieve gedrag vertoont. Gedrag dat jij nu als reden aanvoert voor het niet verlengen van een contract. Een reden die meestal op de een of andere manier ook de overige werknemers ter ore zal komen.

Je geeft dubbele signalen af en lijkt niet consequent te handelen. Dit zorgt voor onrust en is niet goed voor je geloofwaardigheid en slagkracht als leidinggevende.
Helemaal niet eens met norah. Je gaat iemand uit medelijden geen vaste aanstelling geven omdat je een verkeerde beslissing hebt genomen. Zeker niet als de werkhouding nieuwe oké is.
Dat is wel een domme fout van je. Ondanks dat ik vind dat jij een fout hebt gemaakt door iemand een promotie te geven zonder haar dossier en dus haar werkhouding te kennen, vind ik ook dat je haar contract niet moet verlengen. Ik vind wel dat je dit z.s.m. moet zeggen. Zij is nu op het verkeerde been gezet. Gun haar ook langer dan twee weken de tijd om actie te ondernemen op haar komende baanverlies.
quote:hanZie schreef op 25 november 2013 @ 09:42:

Helemaal niet eens met norah. Je gaat iemand uit medelijden geen vaste aanstelling geven omdat je een verkeerde beslissing hebt genomen. Zeker niet als de werkhouding nieuwe oké is.Je geeft iemand normaal gesproken ook geen promotie bij disfunctioneren.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:57:

[...]

Dit is pas opgevallen ná de promotie. Voorheen stoorde me het nog niet echt, nu wel.

Ik begrijp jullie reacties, alleen het is wel zo dat ik in het buitenland zit en niet dagelijks op die afdeling dus ik moet mijn mening baseren op korte bezoeken, cijfers en feedback van derden.

Hoe kun je leiding geven aan een team van 15 man terwijl je constant in het buitenland zit?

Wat mij betreft mag je dan ook wel even kritisch naar je eigen functioneren kijken.

Je behoort leiding te kunnen geven, lukt dat op de een of andere reden niet dan moet je zo verantwoordelijk zijn om dat aan te geven bij je eigen LG of de directie. Medewerkers zouden hiervan niet de dupe moeten worden. Met de juiste sturing had deze medewerker misschien prima gefunctioneerd.
quote:denachtzuster schreef op 25 november 2013 @ 09:48:

[...]

Je geeft iemand normaal gesproken ook geen promotie bij disfunctioneren.Zoals gezegd, dat geroddel en geklaag is alleen maar erger geworden. Ik heb dat destijds ingeschat als demotivatie omdat deze persoon niet op de juiste plek zat. Deze persoon kan ook veel meer. Ik heb deze persoon qua capaciteiten niet verkeerd ingeschat, maar het gedrag en instelling is nog erger geworden sinds die promotie. Dat was onverwacht voor mij.
Zo, al onderweg vanuit dat buitenland om een gesprek te hebben met die werknemer?

Want dit kan zo natuurlijk niet.
Of was je van plan dat gesprek telefonisch te voeren?
quote:guirne schreef op 25 november 2013 @ 09:51:

[...]

Hoe kun je leiding geven aan een team van 15 man terwijl je constant in het buitenland zit?

Wat mij betreft mag je dan ook wel even kritisch naar je eigen functioneren kijken.

Je behoort leiding te kunnen geven, lukt dat op de een of andere reden niet dan moet je zo verantwoordelijk zijn om dat aan te geven bij je eigen LG of de directie. Medewerkers zouden hiervan niet de dupe moeten worden. Met de juiste sturing had deze medewerker misschien prima gefunctioneerd.Helemaal mee eens. Er zal op korte termijn iemand op de afeling bij gaat zitten vanwege deze gebeurtenissen.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 09:51:

[...]

Zoals gezegd, dat geroddel en geklaag is alleen maar erger geworden. Ik heb dat destijds ingeschat als demotivatie omdat deze persoon niet op de juiste plek zat. Deze persoon kan ook veel meer. Ik heb deze persoon qua capaciteiten niet verkeerd ingeschat, maar het gedrag en instelling is nog erger geworden sinds die promotie. Dat was onverwacht voor mij.Heb je al gevraagd naar de reden van het geroddel en geklaag?
Mijn 1e vraag zou alleen maar zijn 'waar komt dat geroddel & geklaag vandaan????' En wie meld jou dat? Zeker als het dus van iemand komt die 'brains en weet ik veel wat' heeft.

Linea recta gesprek aangaan!!! Contract niet verlengen kan altijd!!! Dus een gesprek is het minste wat je nu kan doen!

Want 1 ding word voor mij duidelijk: er lopen hier nogal wat sporen fout in het bedrijf. (Overplaatsing en jij hoort nu pas de reden ).

Newsflash: dit soort geroddel gebeurt vaker over capabele, kritische mensen dan over mensen die gewoon hun snuit houden en meedraaien in het gebeuren (en niet perse goed functioneren). Je zou nog wel eens verrast kunnen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven