Werk & Studie alle pijlers

Dit verdient geen schoonheidsprijs

25-11-2013 08:37 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik leidinggevende op een een afdeling met 15 mensen.

Sinds het begin heeft 1 medewerker steeds gevraagd om nieuwe uitdagingen, een promotie. Na meerdere keren vragen heb ik deze persoon uitgenodigd voor een interview alsmede een testcase. Het gesprek en de case verliepen heel goed en ik besloot ongeveer een maand geleden om deze persoon die nieuwe kans te geven. Deze persoon vertoonde redelijk negatief gedrag in de vorm van lange pauzes houden, klagen en roddelen. Ik heb dat ingeschat als demotivatie vanwege de oude functie waardoor deze persoon niet genoeg uitgedaagd werd.

Deze maand kon deze persoon al meelopen met het bestaande team en onder hun supervisie gezien ik op een andere locatie ben (buitenland). Helaas blijkt dat het negatieve gedrag niet minder is geworden, integendeel. Nu is mij ook ter oren gekomen dat het contract van deze persoon per 10 december afloopt en daarna alleen verlengd kan worden voor onbepaalde tijd. Dus ik moet kiezen of ik deze persoon houd of niet.

Nu heb ik mijn keuze gemaakt en ik wil deze persoon niet houden. Ik vind het alleen zeer niet netjes van mezelf dat deze persoon ontslagen gaat worden maar de persoon zelf heeft geen enkel idee, die ziet alleen maar de promotie. Ondanks dat er best wel wat feedback gegeven is, denkt deze persoon zelf dat het allemaal fantastisch gaat.

Hoe kan ik dit meer netjes maken?
Ik zou het in ieder geval zo snel mogelijk melden, 2 weken van tevoren melden is niet netjes! (Ondanks dat het wel gewoon mag)

Misschien heeft dievene wel een hypotheek en zit straks in de problemen!

Dus zo snel mogelijk vertellen! En er is überhaupt geen leuke manier om dit te vertellen dus gewoon doen.
Ik begrijp ook trouwens niet waarom er niet eerder een gesprek aan is gegaan over het negatieve gedrag van diegene. Aannames zijn nooit handig
Heeft hij voor dat negatieve gedrag al een officiële waarschuwing gehad? Dat zou toch een laatste redmiddel kunnen zijn.. Komt het in ieder geval duidelijk over. Duidelijk erbij vermelden dat indien zijn gedrag niet wijzigt hij per 10 december geen nieuw contract zal ontvangen.

Hoewel je daar in mijn ogen redelijk laat mee bent..
Moet dat dan?

Je ontslaat niet iemand, het contract wordt niet verlengd.

Je kan aangeven dat je het geprobeerd hebt om haar/hem meer verantwoordelijkheid te geven maar dat deze persoon het blijkbaar niet aankan.

Hou het zakelijk, dan is het netjes genoeg
Waarom stel je eerst een promotie in het vooruitzicht en verdiep je je daarna pas in het dossier? Dat van dat tijdelijke contract had je moeten weten voor je dat promotietraject in ging.

Naar de medewerker toe zou ik z.s.m. open kaart spelen over het contract. Des te langer je wacht, des te meer die medewerker gaat rekenen op verlenging, want je bent immers zo tevreden dat promotie zelfs in het verschiet ligt.
quote:Chartreuse schreef op 25 november 2013 @ 08:44:

Waarom stel je eerst een promotie in het vooruitzicht en verdiep je je daarna pas in het dossier? Dat van dat tijdelijke contract had je moeten weten voor je dat promotietraject in ging.

Naar de medewerker toe zou ik z.s.m. open kaart spelen over het contract. Des te langer je wacht, des te meer die medewerker gaat rekenen op verlenging, want je bent immers zo tevreden dat promotie zelfs in het verschiet ligt.

+1

Je bent pas een paar maanden leidinggevende, lijkt me met oog op je eigen carrière niet zo'n slimme zet. Ik had gezorgd dat ik eerst van al mijn medewerkers wist hoe de vlag er voor stond, voor wat betreft contract en zo. En bij deze persoon had ik als eerste dat negatieve gedrag aangepakt. Die persoon komt met vragen over promotie, prima moment om eerst dat negatieve aan te pakken. Helaas kun je dit niet meer terugdraaien, maar je hebt nog 14 andere medewerkers, dus verdiep je daar dan nu wel al vast in.
Blij dat jij mijn leidinggevende niet bent zeg.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Eens over de inzage in dat dossier. Ik had dat moeten weten.

Maar dat doet niet ter zake of er wel of niet promotie gegeven kan worden?

Bottomline is dat deze persoon echt wel capabel kan worden, deze persoon heeft de brains, maar het gedrag en instelling is gewoon belabberd en dat krijg ik er niet uit denk ik. De effecten op het team zijn dan te groot.
Een officiële waarschuwing voor negatief gedrag, er worden toch geen regels overschreden? En een beetje te laat.

Ik zou het z.s.m. melden. Er zijn momenteel genoeg werkzoekenden die wel gemotiveerd en positief aan het werk willen. Met een bepaald contract weet je dat deze niet verlengd kan worden.

Ik zou vandaag nog de persoon in kennis stellen, dat het contract niet verlengd gaat worden.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:52:

Bottomline is dat deze persoon echt wel capabel kan worden, deze persoon heeft de brains, maar het gedrag en instelling is gewoon belabberd en dat krijg ik er niet uit denk ik. De effecten op het team zijn dan te groot.

Dat had ik dus dan ook eerst geprobeerd, voordat ik iets van promotie liet blijken! En je had natuurlijk ook gewoon eens kunnen informeren waar dat negatieve gedrag vandaan kwam. Ben je er zelf bij of heb je het van horen zeggen?

Mijn leidinggevende vond ooit dat ik een vreselijke 9-tot-5-mentaliteit had. Zelf kwam zij altijd later dan ik en zag zij mij maar op één middag per week vertrekken. (zij werkte op meerdere vestigingen) En juist die middag was het mijn beurt om de kinderen van kdv te halen, en wilde ik gewoon echt om 17.00 uur weg. De andere twee middagen maakte het niet uit als het half zes werd.

Leiding geven is natuurlijk ook onbevooroordeeld je medewerkers beoordelen.
@denachtzuster: kun je constructief toelichten waarom je dat zo vindt?
Netjes maken door te zeggen dat de promotie niet geslaagd is. Is het trouwens niet zo, dat als er een functiewijziging plaatsvindt, je weer een contract voor bepaalde tijd mag aanbieden?

Weet het niet zeker, maar er zitten hier vast kenners op het forum.

Bottomline is dat deze persoon echt wel capabel kan worden, deze persoon heeft de brains, maar het gedrag en instelling is gewoon belabberd en dat krijg ik er niet uit denk ik. De effecten op het team zijn dan te groot.Ik twijfel trouwens enorm over jouw leidinggevende kwaliteiten als je voor advies op het Vivaforum terecht moet.

Tuurlijk doet dat wel ter zake.

Je gaat toch niet aan iedereen die in je kantoor binnen stapt zomaar een promotie geven?

Dan ga je eerst even kijken naar het dossier als je daar nog niet van op de hoogte was
quote:sandt schreef op 25 november 2013 @ 08:54:

[...]

Dat had ik dus dan ook eerst geprobeerd, voordat ik iets van promotie liet blijken!

Dit is pas opgevallen ná de promotie. Voorheen stoorde me het nog niet echt, nu wel.

Ik begrijp jullie reacties, alleen het is wel zo dat ik in het buitenland zit en niet dagelijks op die afdeling dus ik moet mijn mening baseren op korte bezoeken, cijfers en feedback van derden.
Keten blijft in stand na functiewijziging (net even gegoogled), dus gaat niet op.
Maar je hebt de beslissing toch al genomen?

Als iemand van dusdanige invloed op de sfeer is dan kun je er maar beter mee stoppen. Al het overige advies maakt denk ik niet uit !

Zie je diegene vandaag of deze week nog? Dan zsm melden!!
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:54:

@denachtzuster: kun je constructief toelichten waarom je dat zo vindt?

Ja hoor. Dat kan ik wel. Zet een goede medewerker in een slecht systeem en het systeem zal het altijd winnen.

Een goede leidinggevende helpt zijn collega's naar een 'hoger' plan. Een contract niet verlengen in deze tijd is vrij onmenselijk. Vooral als er net promotie is gegeven.
Als je vanuit het buitenland die afdeling runt, snap ik al helemaal niet waarom je je niet in het dossier hebt verdiept voor je dat traject in ging.

Maar je maakt het nu moeilijker dan het is: capaciteiten of niet, medewerker voldoet niet en het laatste tijdelijke contract loopt af: exit dus. En in het kader van karma en zulks vertel je dat best zo snel mogelijk.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:57:

[...]

Dit is pas opgevallen ná de promotie. Voorheen stoorde me het nog niet echt, nu wel.

Ik begrijp jullie reacties, alleen het is wel zo dat ik in het buitenland zit en niet dagelijks op die afdeling dus ik moet mijn mening baseren op korte bezoeken, cijfers en feedback van derden.Waarom zit jij in het buitenland en niet op de afdeling?
Niet en wat maakt het uit, jullie nemen afscheid van elkaar.

Meldt op korte termijn dat het contract niet wordt verlengd en vermeld op een nette manier de reden. Ga niet verder straffen of meldingen doen daarmee geef iemand een extra trap na en het gedrag herstellen in de toekomst kan de persoon bij jullie bedrijf toch niet. De persoon zal zich waarschijnlijk ziek melden of verder muiten...maar goed over 2 á 3 weken zijn jullie er vanaf.

It all in the game...grow some balls.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Goh, je geeft eigenlijk wel heel veel herkenbare info,

15 medewerkers

laatste bepaalde tijd contract dat per 10 dec afloopt

afdeling runnen vanuit het buitenland

medewerker loopt al mee in het team van promotie

Zal ik mijn buurman vast vertellen dat zijn promotie niet doorgaat, en dat ik dat op Viva-forum heb gelezen, misschien dropt hij dat dan als wraakactie wel weer bij jouw baas!
quote:sandt schreef op 25 november 2013 @ 09:09:

Goh, je geeft eigenlijk weel heel veel herkenbare info,

15 medewerkers

laatste bepaalde tijd contract dat per 10 dec afloopt

afdeling runnen vanuit het buitenland

medewerker loopt al mee in het team van promotie

Zal ik mijn buurman vast vertellen dat zijn promotie niet doorgaat, en dat ik dat op Viva-forum heb gelezen, misschien dropt hij dat dan als wraakactie wel weer bij jouw baas!Dit dus. Het zal je leidinggevende maar zijn.
Ik zou zsm aangeven dat het contract niet verlengd wordt doordat het gedrag als storend wordt ervaren en hij daarmee niet binnen het team past. Over drie maanden zou je diegene evt weer kunnen aannemen voor bepaalde tijd, dan nog een kans geven aan het negatieve gedrag te werken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven