Werk & Studie alle pijlers

Dit verdient geen schoonheidsprijs

25-11-2013 08:37 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een paar maanden ben ik leidinggevende op een een afdeling met 15 mensen.

Sinds het begin heeft 1 medewerker steeds gevraagd om nieuwe uitdagingen, een promotie. Na meerdere keren vragen heb ik deze persoon uitgenodigd voor een interview alsmede een testcase. Het gesprek en de case verliepen heel goed en ik besloot ongeveer een maand geleden om deze persoon die nieuwe kans te geven. Deze persoon vertoonde redelijk negatief gedrag in de vorm van lange pauzes houden, klagen en roddelen. Ik heb dat ingeschat als demotivatie vanwege de oude functie waardoor deze persoon niet genoeg uitgedaagd werd.

Deze maand kon deze persoon al meelopen met het bestaande team en onder hun supervisie gezien ik op een andere locatie ben (buitenland). Helaas blijkt dat het negatieve gedrag niet minder is geworden, integendeel. Nu is mij ook ter oren gekomen dat het contract van deze persoon per 10 december afloopt en daarna alleen verlengd kan worden voor onbepaalde tijd. Dus ik moet kiezen of ik deze persoon houd of niet.

Nu heb ik mijn keuze gemaakt en ik wil deze persoon niet houden. Ik vind het alleen zeer niet netjes van mezelf dat deze persoon ontslagen gaat worden maar de persoon zelf heeft geen enkel idee, die ziet alleen maar de promotie. Ondanks dat er best wel wat feedback gegeven is, denkt deze persoon zelf dat het allemaal fantastisch gaat.

Hoe kan ik dit meer netjes maken?
Ik zou het niet bij je eigen leidinggevende melden. Als je dat voor ieder wissewasje doet, kan hij/zij net zo goed je baan overnemen. Slecht nieuwsgesprekken horen erbij. Plan het in en handel het af.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:52:

Eens over de inzage in dat dossier. Ik had dat moeten weten.

Maar dat doet niet ter zake of er wel of niet promotie gegeven kan worden?

Bottomline is dat deze persoon echt wel capabel kan worden, deze persoon heeft de brains, maar het gedrag en instelling is gewoon belabberd en dat krijg ik er niet uit denk ik. De effecten op het team zijn dan te groot.

- Hoe heb je dat vastgesteld als je zelf op een andere locatie werkt?

- Welke maatregelen heb je tot nu toe genomen om te zorgen dat de medewerker zijn gedrag verbetert?
Ga in therapie!
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 08:57:

[...]

Dit is pas opgevallen ná de promotie. Voorheen stoorde me het nog niet echt, nu wel.

Ik begrijp jullie reacties, alleen het is wel zo dat ik in het buitenland zit en niet dagelijks op die afdeling dus ik moet mijn mening baseren op korte bezoeken, cijfers en feedback van derden.

Aha. Dus het negatieve gedrag in de vorm van lange pauzes, klagen en roddelen heb je afgeleid uit:

- korte bezoeken

- cijfers

- feedback van derden?

Ik snap ook niet waarom je het negatieve gedrag weet aan demotivatie wegens de oude functie als het zich pas ná de promotie voordeed. Heb je dit gedrag überhaupt wel eens met de betrokkene besproken of baseer je je op verhalen van derden en aannames?
Ga in therapie!
Is er echt geen mogelijkheid om haar nog een keer een tijdelijk contract te geven, ook niet na promotie of als ze een net iets andere functie heeft? Dan kan ze in elk geval nog de kans krijgen om haar gedrag te verbeteren. Nu heb je haar niet eens erop aangesproken en vliegt ze meteen de laan uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hoeveel "derden" waren dat eigenlijk? En wat is hun positie? Kan het zijn dat het vermeende geklaag en geroddel van de gepromote collega vooral toenam in de ogen van jaloerse collega's die zelf die promotie ook wel hadden willen hebben? Want het is wel vreemd dat iemand die net een felbegeerde promotie heeft gekregen méér gaat klagen over zijn werken en roddelen, toch?

Ik vind het een dubieus verhaal en zou het erg oneerlijk vinden deze persoon te laten vertrekken voordat je de onderste steen boven hebt. Daarvoor is het wel rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit.
Ga in therapie!
Precies dubiootje.... Ik krijg het gevoel dat het bedrijf best wel eens een zeer waardevolle medewerker kan gaan verliezen .. Hoe dan ook speelt er meer, en los van de blunder van to, zal dit moeten worden uitgezocht.
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 09:17:

jochebed, ik heb deze werknemer pas sinds eind september onder mijn hoede, daarvoor was deze persoon werkzaam op andere afdelingen die naar nu blijkt deze persoon niet wilden hebben door gedrag.

Wanneer heb je dat gehoord en van wie/van hoeveel leidinggevenden? Als je deze informatie voordien niet had, rechtvaardigt dit je beslissing enigszins.

Het verhaal doet me trouwens erg denken aan een voorval waarbij mijn contract niet werd verlengd en mijn leidinggevende me dit pas op het laatste moment vertelde. Gelukkig hoorde ik diezelfde dag dat ik was aangenomen op een betere functie in hetzelfde bedrijf De exacte woorden van de directeur waren: Dit verdient geen schoonheidsprijs.

Hij heeft het er op de afdelingsvergadering bij mijn leidinggevende nog eens fijn ingewreven door aan te kondigen dat ik de afdeling ging verlaten en in functie X aan de slag ging. Mijn leidinggevende stond tot mijn grote genoegen flink voor joker.
Ga in therapie!
Nee die collega's die er over repten, doen dat 100% niet uit jaloezie omdat ze er zelf niet beter van worden. Sterker nog, zij waren in het begin juist enthousiast over die promotie en moedigden deze persoon juist aan.

Deze info had ik helemaal niet vantevoren, het is pas later bekend geworden.

Het gedrag is verergerd na die promotie. Naar collega's maar ook naar mij. Ik kan niet in detail treden in verband met herkenning.
@Rik78 voor je haar promotie gaf merkte je al wel dat het niet lekker liep en waren er tekenen van ongemotiveerdheid toch?

Jij weet dat aan te weinig uitdagingen in huidige functie. Toen je haar de promotie gaf heb je toen nog besproken wat je verwachtingen waren ten aanzien van het gebrek aan motivatie dat ze tot dan toe had?

Als je dat namelijk wel met haar aangekaart hebt en er blijkt nu dat de promotie de boel eerder verergerd dan verbeterd heeft dan is het niet verlenen van een vast dienstverband nog niet netjes, maar vind ik het zelf wel minder onkies dan waneer er helemaal niet met haar over gesproken was.

En natuurlijk mag je haar een vast contract weigeren en kan je tot de laatste werkdag wachten, maar het zou wel zo netjes zijn om haar vandaag nog te melden dat haar contract niet verlengd wordt. Niet dat dan de hele gang van zaken opeens ok maakt, want je hebt echt fouten gemaakt, maar dan maak je in ieder geval niet nog een fout in hoe netjes met personeel omgaan.

Want dat iets voor de wet mag wil nog niet zeggen dat het ook netjes is om zo te doen.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
quote:denachtzuster schreef op 25 november 2013 @ 09:02:

[...]

Ja hoor. Dat kan ik wel. Zet een goede medewerker in een slecht systeem en het systeem zal het altijd winnen.

Een goede leidinggevende helpt zijn collega's naar een 'hoger' plan. Een contract niet verlengen in deze tijd is vrij onmenselijk. Vooral als er net promotie is gegeven.Contract niet verlengen in deze tijd onmenselijk? Is in deze tijd juist zeer veel voorkomend en daar moet deze (en alle werknemers) dan ook rekening mee houden. Zij/hij had zich dubbel kunnen bewijzen met deze promotie. Helaas niet gedaan, volgende!
Voor het gemak neem ik even aan dat je zelf ook een tijdelijk contract hebt. Hoe zou jij het vinden als je 2 weken voor het aflopen daarvan te horen krijgt dat deze niet verlengd wordt, terwijl je net promotie hebt gehad?
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Eens met denachtzuster. Verder: je had je gewoon echt eerder in dat contract moeten verdiepen. Ik zou maar eens met je leidinggevende gaan sparren over hoe je je hier nog uit gaat redden.
Het spijt me Rik, dit komt heel dubieus over. Je hoort het via derden, en af en toe een bezoekje. Maar je weet echt 100% zeker dat het allemaal waar is. Ik vind eerder dat die andere collega's dan roddelen, klikken bij de baas. Dat is pas achterbaks gedrag. Het enthousiasme over de promotie kan ook fake geweest zijn. Kortom, je hebt je gewoon onvoldoende verdiept in een capabele medewerker. En jouw gut-feeling en roddels van anderen werken haar nu de tent uit. Vind jij dat goed leiderschap? Ik vind dat je gefaald hebt in deze situatie. Je hebt maar aangenomen dat bepaald gedrag daadwerkelijk plaats vindt, en je hebt zelf de oorzaak ook nog eens bedacht. Dat zijn toch geen feiten, dat is allemaal giswerk van jouw kant. Dat moet jij op jouw niveau toch ontstegen zijn?!?
quote:zoniet_dantoch schreef op 25 november 2013 @ 11:35:

[...]

Contract niet verlengen in deze tijd onmenselijk? Is in deze tijd juist zeer veel voorkomend en daar moet deze (en alle werknemers) dan ook rekening mee houden. Zij/hij had zich dubbel kunnen bewijzen met deze promotie. Helaas niet gedaan, volgende!Daar ga jij maar vanuit, is dat waar? Iemand heeft nog maar net promotie gemaakt? In mijn wereld krijg je een jaar om jezelf daarin te bewijzen, niet een paar weekjes.
Je hebt je beslissing gemaakt. Nu moet je het moeilijke stuk dan ook uitvoeren. Plan dat slecht nieuws gesprek, vertel de werknemer waarom het contract niet wordt verlengd en deal met de reactie die je krijgt.

Zo simpel is het, daar hoef je geen hulp voor te vragen op het vivaforum. Dat verbaasd me echt ontzettend.
Mensen, voor de duidelijkheid, het gaat me NIET om het functioneren in de job qua taken maar om de houding en instelling.

Die is niet verbeterd in sinds het vooruitzicht op de promotie.

Mijn punt: waarom zou iemand nog blijven klagen en roddelen terwijl het bedrijf juist zijn hoofd uitsteekt voor je door promotie aan te bieden. Dan zou ik wel even wat nederiger/bescheidener zijn om steeds overal commentaar op te leveren. En nee, ik heb niets tegen kritiek, kom graag er mee maar loop niet overal over te zeuren. Dat werkt demotiverend naar het team.

En ik ben de laatste die zegt dat dit allemaal fantastisch is en vanuit je stoel is het natuurlijk ook makkelijk om te roepen dat ik gefaald heb.

Jullie vullen vanalles is over jaloezie. Er van uitgaande dat die er NIET is en dat de informatie klopt en betrouwbaar is, ga daar eens van uit?
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 11:12:

Nee die collega's die er over repten, doen dat 100% niet uit jaloezie omdat ze er zelf niet beter van worden. Sterker nog, zij waren in het begin juist enthousiast over die promotie en moedigden deze persoon juist aan.

Deze info had ik helemaal niet vantevoren, het is pas later bekend geworden.

Het gedrag is verergerd na die promotie. Naar collega's maar ook naar mij. Ik kan niet in detail treden in verband met herkenning.

Ten eerste: jaloezie heeft niets te maken met er zelf beter van worden, het heeft te maken met een ander iets niet gunnen.

Ten tweede: zoals iemand al schreef, kan het enthousiasme geveinsd zijn geweest. Als mensen jaloers zijn, laten ze soms dergelijk achterbaks gedrag zien.

Ten derde: het is niet logisch dat deze collega's (over hoeveel mensen hebben we het?) heel enthousiast waren over de promotie van deze persoon terwijl zij zich toen al ergerden aan het vervelende gedrag van lange pauzes, roddelen en klagen.

Zonder het te herkenbaar te maken, om voor voor soort gedrag ging het tegenover jou dat jij niet acceptabel vindt? Rapporteren, productiviteit, sociale omgang, respect voor jouw gezag, ...?
Ga in therapie!
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 12:43:

Mensen, voor de duidelijkheid, het gaat me NIET om het functioneren in de job qua taken maar om de houding en instelling.

Mijn punt: waarom zou iemand nog blijven klagen en roddelen terwijl het bedrijf juist zijn hoofd uitsteekt voor je door promotie aan te bieden. Dan zou ik wel even wat nederiger/bescheidener zijn om steeds overal commentaar op te leveren. En nee, ik heb niets tegen kritiek, kom graag er mee maar loop niet overal over te zeuren. Dat werkt demotiverend naar het team.

En ik ben de laatste die zegt dat dit allemaal fantastisch is en vanuit je stoel is het natuurlijk ook makkelijk om te roepen dat ik gefaald heb.

Jullie vullen vanalles is over jaloezie. Er van uitgaande dat die er NIET is en dat de informatie klopt en betrouwbaar is, ga daar eens van uit?

Nederiger/bescheidener?

Ik snap waar het misgaat.

Wat een KUL reactie!!!!

Nogmaals waar komt dat geklaag vandaan ?? En hoe is het ik hemelsnaam mogelijk dat hier nog niets van is gezegd? Cq functioneringsgesprekken?! Dat vind ik eigenlijk al onacceptabel.

En dan een 'het bedrijf zijn nek uitgestoken'- kots mag ik even over mijn nek? Je spreekt jezelf verschrikkelijk tegen en ik vond het al een blunder vd bovenste plank maar nu begrijp ik dat het geen op zichzelf staande blunder.

Natuurlijk gaat het wel om functioneren. Je zegt 'het lijkt niet te veranderen' maar het enige wat je hebt gedaan is een promotie er tegenaan gooien....

Ik kan echt nog een half uur doorgaan maar dovemansoren... Blijkbaar kan je toch niet zo goed met kritiek?
Is hij/zij inmiddels al op de hoogte?
quote:Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 12:43:

Ik doe geen aannames, ik stel alleen een hypothese voor waar jij naar mijn idee geen rekening mee houdt, namelijk dat de verslagen over klagen en roddelen niet waar zijn. Als jij nu uit de eerste hand weet dat zij dit doet, is het een ander verhaal, maar jij geeft aan dat je dit van haar collega's weet.

Aangezien deze persoon zeer goede capaciteiten heeft om haar werk goed te doen en daar ook in te groeien, zozeer zelfs dat jij haar een promotie hebt aangeboden, dan vind ik het zeer mager om op basis daarvan haar contract niet te verlengen, waardoor ze de facto bij het bedrijf vertrekt. Niet alleen niet kies tegenover haar, maar wellicht ook een reëel verlies voor het bedrijf dat enkele jaren lang in haar geïnvesteerd heeft.

Roddelen en klagen op en over het werk hoort bij elke werkplek en bij elk team, sorry als ik je uit de droom moet helpen. Het is jouw taak als leidinggevende om te zorgen voor een goede sfeer binnen het team. De makkelijkste manier is natuurlijk om iemand eruit te wippen waarvan je vermoedt dat ze de sfeer verstieren, maar het gevaar is dat je dan de verkeerde hebt (er bestaat immers al een klaag- en roddelsfeer) en bovendien los je daar de klaag- en roddelsfeer niet mee op. Want de reden waarom jij nu weet van het geklaag en geroddel van deze collega (lange pauzes vallen onder de noemer "geroddel") is... juist: het geklaag en geroddel van haar collega's.

Het is dus een illusie te denken dat dit probleem opgelost is door deze persoon eruit te gooien. Ik zou zelfs denken dat het roddelen wordt gestimuleerd doordat gebleken is dat het effect sorteert, omdat jij meegaat in de zwartmakerij.

De vraag of de beschuldigingen aan het adres van de werknemer gefundeerd zijn, is dus van wezenlijk belang. Heb je dat voldoende geverifieerd?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op maandag 25 november 2013 12:53 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Rik78 in "Dit verdient geen schoonheidsprijs"" class="messagelink">Rik78 schreef op 25 november 2013 @ 12:43</a>:</b>

Jullie vullen vanalles is over jaloezie. Er van uitgaande dat die er NIET is en dat de informatie klopt en betrouwbaar is, ga daar eens van uit?</div></blockquote>

Ik doe geen aannames, ik stel alleen een hypothese voor waar jij naar mijn idee geen rekening mee houdt, namelijk dat de verslagen over klagen en roddelen niet waar zijn. Als jij nu uit de eerste hand weet dat zij dit doet, is het een ander verhaal, maar jij geeft aan dat je dit van haar collega's weet.

Aangezien deze persoon zeer goede capaciteiten heeft om haar werk goed te doen en daar ook in te groeien, zozeer zelfs dat jij haar een promotie hebt aangeboden, dan vind ik het zeer mager om op basis daarvan haar contract niet te verlengen, waardoor ze de facto bij het bedrijf vertrekt. Niet alleen niet kies tegenover haar, maar wellicht ook een reëel verlies voor het bedrijf dat enkele jaren lang in haar geïnvesteerd heeft.

Roddelen en klagen op en over het werk hoort bij elke werkplek en bij elk team, sorry als ik je uit de droom moet helpen. Het is jouw taak als leidinggevende om te zorgen voor een goede sfeer binnen het team. De makkelijkste manier is natuurlijk om iemand eruit te wippen waarvan je vermoedt dat ze de sfeer verstieren, maar het gevaar is dat je dan de verkeerde hebt (er bestaat immers al een klaag- en roddelsfeer) en bovendien los je daar de klaag- en roddelsfeer niet mee op. Want de reden waarom jij nu weet van het geklaag en geroddel van deze collega (lange pauzes vallen onder de noemer "geroddel") is... juist: het geklaag en geroddel van haar collega's.

Het is dus een illusie te denken dat dit probleem opgelost is door deze persoon eruit te gooien. Ik zou zelfs denken dat het roddelen wordt gestimuleerd doordat gebleken is dat het effect sorteert, omdat jij meegaat in de zwartmakerij.

De vraag of de beschuldigingen aan het adres van de werknemer gefundeerd zijn, is dus van wezenlijk belang. Heb je dat voldoende geverifieerd? Dankjewel !!.... Nogmaals ik denk dat ze een goede kracht gaan verliezen, daarentegen is het voor die werknemer misschien maar beter. Mijn reactie is nu misschien kort door de bocht Rik maar ik denk dat we daarin elkaar de hand kunnen schudden.
Ik vraag me trouwens echt af waarop je zulke vergaande conclusies baseert na welgeteld één maand, terwijl jij zelf in het buitenland zit en je oordeel baseert op a) korte bezoekjes (zullen er niet veel geweest zijn in één maand) b) cijfers (niet beschikbaar of nietszeggend over één maand) en c) *bingo!* "feedback van derden".

Besef je wel hoe kwetsbaar jouw eigen positie is als frisgroene leidinggevende die een werknemer laat vertrekken één maand nadat je haar een promotie hebt aangeboden? Hoe zit het met jouw geloofwaardigheid?
Ga in therapie!
Heb jij als leidinggevende trouwens niks beters te doen als op een forum hangen in de baas zijn tijd?
Dus als ik het goed begrijp zeggen de mensen uit het team van deze persoon over haar dat ze roddelt en klaagt? De pot verwijt de ketel, zoiets?

Verder zie ik ook niet in waarom ze nederig en bescheiden zou moeten zijn. Ze heeft die promotie gekregen omdat ze er de kwaliteiten voor heeft, niet omdat jij een of andere goedheiligman bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven