Werk & Studie alle pijlers

ww vraag.

27-11-2013 21:56 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Allemaal.

Sinds 31 december zou ik werkloos raken. Ik moest nu een vast dienstverband krijgen maar dat ging niet door. Ik werk in de welzijnssector (32 uur) maar ik heb een lerarenbevoegdheid.

Nu heb ik een baan gevonden in het onderwijs maar niet als docent. Ik word ingeschaald als onderwijsassistent voor 20 uur tot juli. Ik ga enorm achteruit qua inkomen, maar ik heb deze baan aangenomen in de hoop dat er een vacature vrijkomt in het nieuwe schooljaar.

Tijdens de maand december ga ik deze 2 banen combineren. want ik wil wel ww aanvragen per 1 januari. Maar klopt mijn constructie wel. Heb ik wel recht op ww als ik al een andere werkgever heb voor 20 uur?

En is het een beetje dom om deze baan te nemen. Want stel dat ik in juli geen baan meer heb. Dan ontvang ik een fors lager bedrag aan ww.

Als ik deze baan niet zou aannemen dan heb ik op 11 maanden ww. Ik zit echt met de handen in het haar.

Graag tips en advies.
Je hebt recht op 12 uur ww dan. Mocht je die 20 uur weer verliezen dan wordt je ww verhoogd naar de 32 uur.
bedankt voor je berichtje lillyfee. Weet je ook of ze dan je uitkering herberekenen. Of gaan ze uit van het salaris die je voor die 12 uur kreeg?
Dit is een zeer goede vraag

Het antwoord op de vraag komt erop neer dat je beter een week, desnoods een paar dagen VOLLEDIG werkloos kunt zijn waarbij de WW op basis van die 32 u in je huidige betrekking volledig tot uikering komt.

Waarom?

Voor 1 juni 2013 was het zo dat als een werknemer werkloos werd vanuit functie A en direct aansluitend een baan vond met een lager salaris en vanuit deze baan ook werkloos werd, dat hij terug kon vallen op het hogere dagloon van functie A. Dit is nu gewijzigd!!

Je krijgt straks inderdaad WW over het arbeidsurenverlies vanuit je huidige betrekking. Daarbij zal het dagloon (en dus de hoogte van de WW-uitkering) gebaseerd zijn op je HUIDIGE inkomen. Voor wat betreft de uren dat je (tevens) bij je nieuwe werkgever gaat werken, treedt echter geen werkloosheid in (de WW komt niet tot uitkering omdat je geen dag werkloos bent over die uren dat je (tegelijk) bij je nieuwe werk begint) en daarover krijg je dus geen WW.

So far so good.... Maar als je uit die nieuwe betrekking na meer dan 26 uit 36 weken gewerkt te hebben (nog 'meer'), dat wil zeggen: volledig werkloos wordt, heb je voor wat betreft die werkloosheid een 'nieuw' WW recht opgebouwd. Hierdoor ontstaan twee WW-rechten naast elkaar. En kan je voor wat betreft de hoogte van die laatste WW-uitkering niet terugvallen op de hoogte van het dagloon uit je huidige dienstbetrekking.

Terwijl dat eerst wel zo was....

Mee eens Nummer Zoveel en Tia Dalma?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
quote:Argentovivo schreef op 28 november 2013 @ 00:54:

Het antwoord op de vraag komt erop neer dat je beter een week, desnoods een paar dagen VOLLEDIG werkloos kunt zijn waarbij de WW op basis van die 32 u in je huidige betrekking volledig tot uikering komt

Probleem is alleen: je bent gehouden werkloosdheid (ook in de voorfase) te voorkomen en mag door eigen toedoen dus ook in die pre-werkloze fase passende arbeid niet verliezen/niet aanvaarden.

Zo je kunt zeggen dat de huidige functie passend is, heb je dus goed gehandeld TO, maar kun je straks wel in de problemen komen met je dagloongarantie...

Zo zie ik het nu, maar is er bijval in deze ingewikkelde materie?
quote:Argentovivo schreef op 28 november 2013 @ 00:54:

Je krijgt straks inderdaad WW over het arbeidsurenverlies vanuit je huidige betrekking. Daarbij zal het dagloon (en dus de hoogte van de WW-uitkering) gebaseerd zijn op je HUIDIGE inkomen. is dit ook zo als je bv maar 4 maanden gewerkt hebt in je huidige betrekking? moet je dus eerst een bepaald aantal maanden hebben gewerkt in je huidige betrekking voordat je dagloon gebaseerd word op je huidige inkomen?
aanvulling: er is ook gewerkt in andere dienstbetrekkingen in de jaren voor de huidige dienstbetrekking dus er is sowieso recht op ww

het gaat alleen om de berekening van de hoogte van het dagloon
Als ik het goed begrepen heb kun je als je minder dan de 26 weken bij de nieuwe werkgever werkt wel terugvallen op je dagloon gebaseerd op je oude baan (met hoger salaris).

In mijn geval heb ik na mijn baan waarin ik 40 uur werkte 4 maanden een contract gehad voor 32 uur. De ww aanvraag voor het verlies van 8 uur was gebaseerd op het loon voor 40 uur. Toen ik na de vier maanden alsnog volledig werkloos raakte, was het dagloon nog steeds gebaseerd op mijn volledige dienstverband en dus niet op het dienstverband van die laatste vier maanden.
je vraag of het klopt of je ww kunt krijgen is heel simpel

JA

Als u werknemer bent en geheel of gedeeltelijk werkloos wordt, heeft u mogelijk recht op een WW-uitkering. Hiervoor moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet u in de 36 weken voordat u werkloos werd, minimaal 26 weken hebben gewerkt (wekeneis).

Voorwaarden WW

U heeft recht op een WW-uitkering als u:

bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal het geval als u werkzaam bent als werknemer en de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt;

5 uur of meer van uw arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over die uren;

direct beschikbaar bent voor betaald werk;

in minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis). Bent u musicus of artiest, dan gelden aangepaste eisen.

niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Als u zelf ontslag neemt, heeft u alleen in uitzonderingssituaties recht op een WW-uitkering.

Verder is het belangrijk dat u zich op tijd hebt ingeschreven als werkzoekende bij UWV.

bron: http://www.rijksoverheid. ... -op-een-ww-uitkering.html
quote:milna schreef op 28 november 2013 @ 07:12:

is dit ook zo als je bv maar 4 maanden gewerkt hebt in je huidige betrekking? moet je dus eerst een bepaald aantal maanden hebben gewerkt in je huidige betrekking voordat je dagloon gebaseerd word op je huidige inkomen?"Vanaf 1 juni 2013 gaan wij, bij het berekenen van het dagloon, uit van het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat u verdiende in het dienstverband waaruit u werkloos werd. Het SV-loon is het loon waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald. Hoe hoog uw SV-loon precies is, kunt u vaak zien op uw salarisstrook. We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in 1 jaar verdiende. We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat uw dagloon berekend wordt door het SV-loon te delen door een lager aantal dan 261 dagen, namelijk het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We kijken van maandag tot en met vrijdag."

Bron: UWV.nl
Inderdaad Ravati, hier gaat het om
Voor de duidelijkheid: na 26 uit 36 weken (grofweg een half jaar) werken, bouw je in de regel een 'nieuw' WW recht op. Vroeger kon je dan evenwel onder omstandigheden geruime tijd terugvallen op een gunstiger dagloon uit een eerdere werkloosheidsuitkering. DAT is dus nu veranderd, en dat moet je in jouw indivuduele geval checken TO.

Zoals je het nu omschrijft ontstaat er na verlies van je huidige betrekking een WW-recht, omdat je uren verliest. Maar tegelijk heb je een nieuwe baan voor welk gedeelte geen werkloosheid intreedt.

De vraag is nu: hoe hoog is het dagloon van de WW die je gaat krijgen mocht je ook de nieuwe betrekking verliezen.
Jongens bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb dus geregeld dat ik eerst 2 dagen werkloos ben en dan voor een aantal uur bij mijn nieuwe werkgever begin. maar ik vraag me ook het volgende af.

vanaf januari heb ik 11 maanden ww-recht. Maar ik ga dus 20 uur werken en vraag voor 12 uur ww aan. Maar als ik na 6 maanden werkloos raak, heb ik daarna dan nog steeds recht op 11 maanden ww? Of alleen nog maar 5 maanden? Want in principe heb ik tijdens mijn ww ook ww rechten opgebouwd.

Ik weet het. Ik had ook naar het uwv kunnen bellen, maar ik kwam er deze week niet aan toe.
Je bouwt dan inderdaad een nieuw recht op, wat betekent dat er twee rechten gaan lopen (jij merkt hier niks van). Het is een beetje een ingewikkeld verhaal om te typen, je kunt het beste hiervoor even UWV bellen. Zijn van 8-17uur bereikbaar.

@Argentovivo: Het garantiedagloon bestaat toch nog steeds (terugvallen op zelfde hoogte WW-uitkering na 26 weken - nieuw recht)? Of heb ik dat gemist?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven