Huis te koop!

01-04-2012 21:14 2348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de Open Huizen Dag voorbij is, en we weer gewoon proberen ons huis te verkopen...dacht ik dat het misschien leuk was om een beetje op de hoogte te blijven van elkaars ontwikkelingen.
Hallo, ik sluit me graag aan!

Sinds twee weken staan we op Funda, en vandaag de eerste bezichtiging gehad. Kreeg zojuist een behoorlijk positieve terugkoppeling van de makelaar terug, dus ik ben niet ontevreden.

Deze kijker wil er een bedrijfspand van maken, dus dat stemt mij hoopvol. Dat betekent dat er anders naar de woning wordt gekeken, het wordt immers geen woonhuis. Deze kijker wil nog eens terugkomen met een aannemer...spannend!

Wij zijn in de afgelopen weken enorm veel bekeken, maar weet niet of dat veel zegt hoor. Heel veel mensen kijken uit nieuwsgierigheid, om te zien hoe het eruit ziet binnen (denk ik).

En ik denk ook dat het enorm af gaat nemen de komende tijd, wat niet nieuw meer.

Ik vind het enorm spannend om mijn huis te verkopen. Een keer eerder een huis verkocht, binnen drie weken! Dus tja..ben beetje verwend wat dat betreft. Het is trouwens van mij en mijn ex en ik wil dan ook enorm graag van dit huis af. Zodat ik ook helemaal van mijn ex af ben.

Ook wij blijven met een restschuld achter, dat kan niet anders. Maar ik neem dat voor lief. Het gaat mij vrijheid geven en dat vind ik dan belangrijker dan geld.

Ik lees hier al goed nieuws; gefeliciteerd! Kan snel gaan soms!
@Anna

Huis is uit 2009, wij hebben het in 2010 gekocht. Er is geen achterstallig onderhoud. Kleuren zijn neutraal, vloer ook. Er zit nog 3 jaar GIW-garantie (heet inmiddels anders dacht ik) op het huis, vanwege de nieuwbouw. Ex woont er momenteel nog in maar als er een bezichtiging is komen exschoonmoeder en ik gezamenlijk langs voor een uitgebreid poetsbeurtje . Kosten met betrekking tot het huis delen we 50/50 via een storting op de gezamenlijke rekening waarna dat automatisch geïncasseerd wordt. De buitenboel is in het voorjaar nog geschilderd via de VVE (die overigens ook gezond is).

Hier hetzelfde.. deze woning staat helaas ruuuuuiiiimschoots onderwater (obv hypotheek/VP zo'n 45 duizend), in een toptijd gekocht voor misschien toch wat te veel blijkt achteraf.. en nu doen de 'nieuwe nieuwbouw' + de gekelderde huizenprijzen geen goed. We hebben uitgebreid de bank + NHG gesproken en dit is het laagste wat we kunnen gaan qua VP... nog lager en je zit tegen de executiewaarde aan. We willen niet het risico lopen dat NHG niet akkoord gaat, dan zitten we beide met een torenhoge restschuld...
@Julus

Van je ex af zijn, dat herken ik inderdaad wel Hoewel het contact bij ons zeer minimaal is en voor zover dat kan met een ex nog wel fatsoenlijk te noemen. Voor mij geldt vooral de financiële verplichtingen en het verder willen met mijn leven.

Gunstige berichten voor jou tot nu toe, ben benieuwd of het wat wordt met die koper! Ik had in het begin ook veel meer views dan nu, heeft inderdaad met nieuwsgierigheid te maken denk ik
Dayy, jij zit dus in hetzelfde schuitje..Ook ik heb minimaal contact met ex, alleen via de mail de zakelijke dingen omtrent het huis. Ook komt hij daags voor een bezichtiging hier kijken of het wel netjes is...ben ik niet blij mee, maar goed. Alleen daarom al wil ik er zsm vanaf! Hoe doen anderen dit eigenlijk, van degenen die nog met een ex een woning moeten verkopen? Ik woon nog in onze gezamenlijke woning, dus vind het logisch dat ik het schoonmaak. Maar mijn ex wil echt die vinger in de pap hebben. Ik heb drie keer een huis gekocht, waarvan 1 verkocht. Dus denk dat ik wel weet hoe het allemaal werkt

Succes, ben benieuwd!
Mijn ex is/was niet zo hygiënisch op zichzelf of zijn omgeving. Ziet het gewoon niet, heeft het vanuit huis niet meegekregen en ik kreeg het er niet meer in. Ik heb er daarom geen vertrouwen in het aan hem over te laten om het netjes te maken (en zijn moeder ook niet ) Af en toe ga ik ook langs om te kijken of er post is en neem ik weer wat spulletjes van mezelf mee. Doe dit overigens wel aangekondigd, bijvoorbeeld vandaag een bericht sturen of het voor morgen oké is. Het is ook nog steeds mijn huis, betaal mee aan de lasten dus vind dat ik dat recht heb. Als hij me dat wil ontzeggen zal er een andere financiële regeling moeten komen
Oh dayy, nhg vind ik eigenlijk nog best "luxe" als je een restschuld hebt... Wij hebben geen nhg en moeten sowieso de hele restschuld zelf betalen dus... Erg lastig hoor, dat er zoveel vergelijkbaars te koop staat. Kunnen jullie niet ook VON verkopen (zelf overdrachtbelasting voor jullie rekening nemen) zondag dag geen bezwaar meer is...? Kost wel wat maar dan zouden jullie wel mét nhg van het huis af kunnen...
Ha Anna,

Ik weet dat het een luxe is en maak er daarom ook graag gebruik van. Wil hun niet tegen het verkeerde been schoppen. We hebben bij de makelaar aangegeven dat als er serieus geïnteresseerden zijn die het misschien net niet rondkrijgen we bereid zijn 'iets' te regelen, maar we willen er niet mee 'te koop' staan. Laatste bezichtiging een week of 3 geleden was een jong stel welke afhankelijk zijn van startershypotheek via de gemeente. Dat potje is leeg voor 2013, maar ze zouden gaan kijken voor 2014.. Nog geen geheel uitzichtloze situatie dus
Julis endavy.... ik hoopndat het snel verkocht wordt hoor. Snap de lading die het huis heeft.

Anna... al iets gehoord?

Net als je denkt dat de statistieken niet beroerder kunnen: 263 4

Dayy, je hebt zeker dat recht om nog langs te gaan. Goed dat je dat van te voren afspreekt. Bij ons is dat ook vastgelegd, dat hij dat recht heeft. Maar ik woon er en betaal alle lasten nu, en ivm vertrouwenskwestie wil ik er liever zelf bij zijn als hij langskomt.

Heb de statistieken goed bekeken en er is geen peil op te trekken. Volgens mij zegt het ook niet zoveel. Kan zomaar zijn dat een paar mensen er heel vaak op klikken, en dan schieten die cijfers omhoog. En veel mensen klikken uit nieuwsgierigheid, of lukraak. Ik kijk er dus maar niet teveel naar. Laatst was er iemand die na bijna 40 bezichtigingen het huis verkocht heeft...dat betekent 40x je huis perfect in orde hebben. Bah.

Kaatje, niet teveel naar kijken, je maakt jezelf compleet gek en het zegt m.i. dus niet zoveel..
Nou, gisteren weer kijkers gehad en hij was heel enthousiast, zij had nog een kleine twijfel. Makelaar dacht dat hij de beslissing zou maken en ze hadden hun eigen huis al verkocht, dus you never know.

Julus, wij zitten dus ook al op 25+ bezichtigingen (deels open huizen dag en deels gecombineerd, meerdere kijkers op een dag) en ik word er nu al gek van. Onze makelaar verkoopt een huis meestal (inschrijvingen daargelaten) na 30-50 bezichtigingen dus gek is het niet maar het is wel rete vermoeiend...

En kaatje, inderdaad niet e vaak op funda kijken, want behalve betere presentatie of top huis oid kun je niks doen aan hoevaak je huis bekeken wordt, toch?
Anna, dat is al best veel, 25+ bezichtigingen. Jij bent dus al een heel eind op weg. Hoelang staat het huis te koop nu?

Als het gemiddelde 30-50 bezichtigingen is, baal ik nu al en ik ben net begonnen...aarggh.

De makelaar vertelde mij al dat er niks over te zeggen is. Soms duurt het een tijd voordat er bezichtigingen worden gepland, maar dan loopt het daarna storm. Of juist in het begin veel bezichtigingen en daarna lange tijd stil. Ik heb niks meer gehoord n.a.v. de bezichtiging; die persoon wilde nog een keer terugkomen maar ik wacht af.

Ben zeer tevreden over de makelaar; direct terugkoppeling en pakt het aan zoals wij graag willen. Voordeel is dat wij het destijds ook van hem gekocht hebben, hij kent dit huis dus heel goed.

Wij hebben het destijds gekocht toen het nog maar net te koop stond en er waren al tig bezichtigingen geweest.

Gelukkig zit ik niet op de schopstoel; ik hoef er niet persé uit. Maar wil er wel graag een keer vanaf. De markt trekt aan en eigenlijk zou volgend jaar verkopen beter zijn ivm kleinere restschuld. Het loopt zoals het loopt.

Trouwens over de presentatie; ben ik erg tevreden over. Hadden een hele goeie fotograaf, veel foto's en 360 graden presentatie. Kan niet meer doen dus. Hebben jullie dat ook?
Anna, wat spannend! Klinkt alvast positief, ben benieuwd of je vandaag meer hoort!!
Julius ik denk dat 30-50 erg Amsterdams is hoor... Vanwege grote aanbod en kopersmarkt willen veel mensen veel zien voor ze beslissen. Ik denk dat als je in een kleiner dorp woont, mensen ook meer specifiek naar die locatie zoeken dan hier.

Wij staan nu ruim 2 maanden te koop, hoeven niet per se acuut weg maar ik vind verkopen ook vermoeiend met al die kijkers dus het zou ook wel welkom zijn...

en of volgend jaar verkopen meer oplevert weet je natuurlijk echt niet. Wij hebben een prijs in gedachten die 20.000 onder vraagprijs ligt, en dat is best scherp in onze prijsklasse, en onderburen hebben vorige maand verkocht voor dezelfde vierkante meterprijs. Maar of je dat er ook voor krijgt, nu dan wel over 4 maanden moet je maar bezien en een vergelijking kun je niet maken omdat je je huis maar een keer kan verkopen

Wij overigens ook erg goede foto's van een professionele fotograaf en goede plattegronden. Ook onze makelaar heeft het huis 6 jr. geleden ook aangekocht. En hoewel we blij waren met twee heel enthousiaste kijkers in een week verwacht ik er helemaal niks van, kan het alleen maar meevallen
Ja, denk dat het inderdaad wel uitmaakt waar je huis zich bevindt. En in hoeverre je een huis aanbiedt wat tot de verbeelding spreekt. Bijzondere objecten zullen denk ik meer kijkers opleveren, maar het gaat tenslotte om een koper. Maar goed, die kijkers kosten dus ook inspanning. Wij houden zeker ook een grote restschuld over, dat is al duidelijk. Maar niet verkopen is geen optie.

Het kan alle kanten op na een bezichtiging; juist in deze markt willen mensen zeker zijn van hun zaak, want keuze te over. Je moet iemand treffen die smoorverliefd wordt op je huis en niks anders meer wil

Dan nóg moet de financiering nog worden rond gemaakt...en ook dat is in deze tijd misschien een obstakel. Zucht.

Gelukkig gaan wij hierna huren, dus ben ik van het hele koop/verkoopgedoe af. Voor mij geen koopwoning meer!
Wat is het hier stil, bij jullie geen ontwikkelingen?

Ik denk dat de decembermaand een slappe maand is, voor ons huizenverkopers. Zal vanaf januari toch wel weer aantrekken?

Ik hoor niks meer van de makelaar, helaas. Er is dus geen tweede bezichtiging in de planning. Morgen een week geleden dat iemand kwam kijken..

Wel worden we redelijk vaak bekeken, maar dat zegt toch niet veel. We wachten af, nieuw jaar, nieuwe kansen!
Hoi, wij hadden vandaag weer kijkers maar die hadden wel een aantal minpunten. Besloten om als we het tegen kerst niet verkocht hebben te zakken, vooral ook omdat ik zo koe wordt van 1-2 x p w hele huis poetsen en alles eromheen plannen... Nu iets van 25-30 kijkers gehad.
Hoi Anna, dat is balen zeg. Maar je hebt dus wel weer kijkers gehad. Zijn er al best veel! Zijn jullie al gezakt, en is er nog ruimte om te zakken zonder er restschuld aan over te houden?

Wij hebben een vraagprijs waarmee we sowieso al restschuld hebben. Ik verwacht dat er nog flink onder geboden zal worden, en hou dus rekening met een restschuld van tigduizend euro. Volgens de makelaar is dat erg gangbaar nu, zeker omdat veel mensen hun huis verkopen vanwege relatiebreuk. Ik hoor om mij heen ook verhalen van mensen die pas enkele jaren in hun huis wonen en nu al moeten verkopen. Wrang. Om die reden wil ik echt heel lang niet meer kopen, misschien ooit nog. Maar veel relaties gaan vroegtijdig stuk, ik heb geen trek meer in de ellende van (te vroeg moeten) verkopen. Over 5 jaar is de huizenmarkt vast een stuk beter, dan zie ik wel weer verder.

Ik hoop eigenlijk, hoe gek het ook klinkt, dat er komende maand geen kijkers komen. Ik zit met een lastige thuissituatie, dus dan komt dat heel slecht uit. Wat zouden jullie doen indien er zich toch kijkers melden? Zeggen dat het even niet uitkomt, of toch door laten gaan onder minder gunstige omstandigheden?
Julus, wij houden ook een giga restschuld over. We hopen voor 20.000 onder eenhuizige vraagprijs te verkopen, en gaan straks ws 15.000 zakken, dus dan is er nog maar weinig onderhandelingsruimte, maar dat zie 'n we dan wel. Wij gaan hierna welwillend eer kopen (koophuizen waar we naar kijken zijn ook zo enorm in prijs gedaald) en huren is niet per de handiger. Wat zijn jullie onhandige omstandigheden? Ik zou altijd door laten gaan mits haalbaar (zo hoorden wij gisteren helemaal einde middag pas van bezichtiging vandaag, ook niet ideaal). Maar misschien is dat het voor jullie niet.
Nee, zoiets is het niet, want als het gaat om krap tijd dan komt dat wel goed. Het is meer in de trant van kinderen en huisdieren de deur uit wat nu praktisch gezien tijdelijk niet kan. Van tijdelijke aard, dat wel. Maar ik kan het door laten gaan en dan moet de makelaar maar uitleggen hoe of wat, of niet door laten gaan en hopen dat het de kijkers niet deert. Geen ideale omstandigheden, maar beter dan niet laten bezichtigen?

Jullie dus ook al grote restschuld...maar dat kun je mee laten financieren in een evt. nieuwe koopwoning dacht ik?

Ex en ik zullen ieder de helft moeten ophoesten, ik zie daar wel tegenop. Maar ja.
Lastig julus. Hier hebben we één peuter, en da's al heisa met poetsen steeds en dan het huis uit als de kijkers er zijn. Het enige dat we echt proberen vrij te houden is tijdens haar middagslaapje maar ook daar hebben we omheen gepland (kind en een ouder weg) voor open huizen routes. Ik vind verkopen echt strontvervelend dus zou alle bezichtigingen koste wat kost door laten gaan, dan maar beetje meer gedoe/stress...

en restschuld meefinancieren kan in principe, maar die norm van 105/104% woningwaarde geldt in principe wel dus dat maakt het erg lastig omdat je dan een huis ver onder marktwaarde moet kopen... Rabo gaf aan (bij een eerder orienterend gesprek) dat de kredietcommissie goedkeuring zou moeten verlenen, en dat die bv eerder gegeven zou worden als we ons zouden committeren om dan binnen 5 jaar de restschuld af te betalen. Dat is het streven (per maand X bedrag, plus bonus en vakantiegeld erin stoppen) en dat betekent al die tijd geen spannende vakanties, maar dat zij dan zo. Maar goed, eerst maar verkopen.
Ja, het is en blijft lastig, dat klaarmaken voor een bezichtiging. Je hebt wel een punt, want het is toch weer elke keer een potentiele koper. Ik pas er wel een mouw aan, mocht er iemand komen. Tot nu toe blijft het stil trouwens. Die ene kijker heeft niks meer van zich laten horen.

Ik heb mij niet zo verdiept in hoe en wat met de restschuld, maar natuurlijk word ik niet zo blij van die enorme schuld. Dat wordt op een houtje bijten, sowieso.

Niemand ontwikkelingen?? Wat een slappe tijd is het zeg.
haha, net gisterenavond besloten om toch nu al te zakken in prijs, om hopelijk toch nog voor het eind van het jaar te verkopen (we bleken aan de dure kant te zijn binnen relevante postcodes en vergelijkbare huizen), krijgen we maandag weer een kijker... gaan nu 15k zakken en komen dan in de funda prijscategorie hieronder. Ben benieuwd of het wat oplevert. Wij gaan straks direct als we verkocht hebben met een financieel adviseur zitten om het eens goed door te rekenen. We kunnen op zich veel meer lenen dan we zouden willen doen, maar die restschuld is een flink risico. Moeten zien of we dat mee kunnen financieren in de hypotheek of dat we dat consumptief moeten lenen (en dat hoop ik heeeeeel erg van niet).
Pfff nog steeds geen offerte of goedkeuring hier. Bank blijft maar zeggen dat het goedkomt maar zaterdag verlopen de ontbindende voorwaarden. Ik word er echt niet goed van! Stomme logge instellingen!!
Ha Anna, het is niet leuk, maar ik denk wel dat jullie hierdoor meer potentiele kopers gaan trekken. Ik las hier vaker, dat er bij prijsverlagingen ineens meer animo is, want je hebt ook mensen die wel interesse hebben, maar je huis niet kunnen betalen. Met een prijsverlaging zijn er opeens wel mogelijkheden, dus duimen maar! Hoop voor jullie dat e.e.a. gunstig uitpakt m.b.t. restschuld. Beter meefinancieren dan een krediet inderdaad. Je hebt iig weer een bezichtiging!

Aterlier, ergerlijk! Je word gek van de spanning natuurlijk. En dan is het vandaag ook nog eens 5 december en gaan ze eerder dicht, denk ik? Als ze zeggen dat het goedkomt, moet je daar gewoon vanuit gaan.
Julus, dat denk ik ook (althans dat hoop ik). Zullen zien hoeveel nieuwe kijkers het oplevert, kom het uiteraard hier even melden!

Atelier, hoe staan jullie ervoor nu? Is het gelukt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven