Gezondheid alle pijlers

Gevoelsstoornis romp en been

12-12-2013 15:13 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik rare symtomen waar vooralsnog geen oorzaak voor gevonden is. Aan één kant van mijn lichaam heb ik vanaf mijn ribben tot aan voet een doof gevoel en voelt vooral kou heel anders (dover, maar toch ook pijnlijker). Daarnaast soms een wat prikkend/tintelend gevoel in mijn been en voet. Bloed is onderzocht op vanalles en nog wat, en een MRI van mijn ruggenmerg wees alleen uit dat ik een nekhernia heb, die mijn klachten niet zouden kunnen verklaren. Heeft iemand ervaring met soortgelijke klachten en kan het tóch zijn dat de nekhernia hiermee te maken heeft?
Misschien gaan die klachten na verloop van tijd vanzelf over als je probeert het te negeren.
Dat hoop ik van harte, de neuroloog denkt nu aan MS. Negeren is echter makkelijker gezegd dan gedaan...
Gevoelloosheid van met name het been, kan eventueel wijzen op een beknelling in de onderrug. Dat zou dus ook een hernia kunnen zijn, maar dat eentje die lager zit (in de lumbale zone). Is jouw onderrug ook onderzocht met de MRI? (Overigens kun je ook een hernia hebben zonder dat deze op MRI's zichtbaar wordt, spreek ik helaas uit ervaring).

Er zijn meerdere tests die artsen en fysiotherapeuten gebruiken om te testen of er een zenuwbeknelling in de lumbale zone zit. 2 tests zou je zelf thuis eens kunnen proberen:

- http://nl.wikipedia.org/wiki/Proef_van_Las%C3%A8gue

Ga (goed vlak en stabiel) op je rug liggen en til je voel op totdat je been in een stand van ca 45 graden staat (je been goed recht houden en de tenen naar je toegetrokken houden). Als het gevoel in je been tijdens deze oefening verandert (bijv meer tintelingen, pijn, enz) voordat je been de hoek van 45 graden heeft bereikt, dan kan dat wijzen op een zenuwbeknelling.

- Probeer een stuk te lopen op je tenen, zonder met je hielen de grond te raken. (Dat gaat meestal prima). Doe nu hetzelfde, maar dan andersom, dus je tenen van de vloer en je hiel op de grond (dat gaat meestal niet).

Mocht je idd bij de eerste test een verandering opmerken en bij de tweede test niet op je hielen kunnen lopen, dan zou ik dat met de huisarts bespreken.
Hernia in de onderrug kan deze klachten niet verklaren. Want ze zijn aanwezig van af de ribben. En nekhernia zou wel kunnen, maar is dus uitgesloten.

Wij kunnen nu wel gaan filosoferen, maar het is een uitzonderlijke klacht. Laat de neuroloog eerst maar eens gaan puzzelen. Ik ben het in de praktijk wel eens tegengekomen. En de oorzaken waren steeds verschillend. Geduld hebben dus. En sterkte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Raremuts schreef op 12 december 2013 @ 16:00:

Dat hoop ik van harte, de neuroloog denkt nu aan MS. Negeren is echter makkelijker gezegd dan gedaan...Wacht even af wat de neuroloog zegt dan. Je wilt hier eigenlijk geruststelling dat het wel een hernia kan zijn, dat is begrijpelijk, maar mensen kunnen hier geen diagnose geven.
Thx NummerZoveel, ga de oefeningen zometeen proberen. En het klopt wat jullie zeggen hoor, maar geduld is niet mijn sterkste kant. En ik snap dat niemand hier een diagnose kan stellen.
Ik heb iets gehad wat hier wel een beetje op leek. Tintelingen, doof, stijf gevoel in linkerkant gezicht, linkerarm, hand, linkerbeen, voet. Alles links. Bij mij bleek de oorzaak een stuk overbelasting/stress, wat zich naast het directe effect op mijn lichaam ook had vastgezet in mijn bindweefsel in mijn rechteronderbuik, hetgeen weer doorwerkte naar de linkerkant. Een osteopaat heeft mij enorm goed geholpen met deze klachten. Ik voeg er aan toe dat dit was na meerdere bezoeken huisarts, manuele therapie, neuroloog en een MRI van mijn hoofd, hetgeen allemaal niets op had geleverd. De link tussen mijn rechteronderbuik en linkerkantklachten was echt een eureka moment (en knap dat de man dat ontdekte vind ik).

Ik weet niet of je iets hebt aan dit verhaal, weet niet of je veel stress heb. Het is natuurlijk ook zaaks om de reguliere dingen te laten checken, maar als uiteindelijk blijkt dat er niets gevonden wordt helpt dit verhaal misschien om een open mind te houden tav mogelijke oorzaken en het niet perse aan de linkerkant te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven