Werk & Studie alle pijlers

Hoe leren jullie?

14-12-2013 13:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen/deden jullie dat? Ik doe een juridische opleiding en moet voor tentamens gewoon droge stof leren (arbeidsrecht, erfrecht etc.) Ik vraag me af hoe jullie altijd leren. Ikzelf maak meestal samenvattingen en probeer deze in mijn hoofd te stampen. Na de vakantie de belangrijkste tentamens. Als ik hier geen voldoende op haal moet ik stoppen met de opleiding. Misschien hebben jullie nog wat "leer-tips" voor me.
Eerst lees ik de stof een paar keer door, markeer alle begrippen.

Begrippen verwerk ik in een soort schema met pijltjes zodat ik de samenhang kan overzien. Beetje moeilijk uit te leggen, schema geeft een tijdlijn (geschiedenis) weer en de verschillende gevolgen (BV op sociaal, juridisch, economisch niveau).
Hangt van het vak af. Voor droge kost werken samenvattingen vaak niet zo goed voor mij, dan maak ik liever een schema met een paar standaardonderdelen per onderdeel van het vak. En oude tentamens maken en kijken waar het misgaat.
Ik schrijf het telkens opnieuw op en laat iemand mij overhoren
Who cares?
Bij simpele droge kost kijk ik of ik overeenkomsten en verschillen in een tabel kan zetten. Ook maak ik wel eens flashcards. Je bent het dan toch allemaal aan het opschrijven en kunt jezelf daarna fijn overhoren.
Ik heb diverse verschillende vakken. Bij droge kost is het stampen, met citrusgeur of bergamotolie in een brandertje (verhoogt helderheid en concentratie) en een grote pot thee (earl grey bijvoorbeeld, iig moet de thee heeel sterk en zoet zijn). Ik werk met kleurcodes bij begrippen en jaartallen, en ik probeer zelf ook tentamenvragen te formuleren.

Wat ook helpt om je concentratie te verhogen, is het kauwen van kauwgom. En geef jezelf met enige regelmaat pauze, zodat de stof ook kan landen. Het helpt mij ook vaak om uitgebreid te koken na een studie-sessie, zodat ik wat kan doen met mijn handen.
Ik las de tekst altijd, onderstreepte wat ik belangrijk vond. Een dag later maakte ik een samenvatting van datgene dat ik onderstreept had, geschreven, met verschillende kleurtjes. Niet specifiek, maar elke kleur een zin zeg maar.

En een paar dagen later maakte ik op de computer een samenvatting van de samenvatting en een lijst met begrippen.

Tegen die tijd had ik alles een week lang behoorlijk goed bestudeerd en onthield ik het wel.

Ik leer ook beter als ik 'afgeleid' word, dus ik ging ook vaak bij een vriendin zitten leren. Tussendoor kletsen en thee drinken.
Nog iets wat goed kan werken: flitskaartjes

Schrijf het woord/begrip/jaartal/ect op de ene kant van een systeemkaartje (te koop bij iig Hema en Paperchase) en de vertaling/verklaring/betekenis op de andere kant. Stapeltje maken van alle kaartjes, en dan moet je steeds zeggen wat er op de andere kant staat. Goed leg je op de ene stapel, fout op de andere. Blijf het foute stapeltje herhalen, en doe af en toe de goede erbij. Zo kun je goed zien wat je al weet.
Eerst twee keer doorlezen

Daarna samenvatting maken

Vanuit samenvatting leren.
Heb je wel eens de leerstijlen test van Kolb gedaan?

IK leer voornamelijk van dingen die visueel zijn, dus schema's en plaatjes. Ik maakte ook altijd spiekbriefjes, want 1. heb je dan alle belangrijke zaken op een overzicht staan en 2. ik kon me later altijd precies herinneren wat ik waar had neergezet. Of ik bedacht gekke afkortingen of ezelsbruggetjes, zo kon ik het beste onthouden.

En waar ik veel van leerde, door vooral heel veel vragen te stellen in de klas aan de docent. Zodat ik door het vragen stellen in mijn hoofd het plaatje compleet kreeg. Dat was voor mij vele malen effectiever dan een boek 6x door lezen en samenvattingen maken.
Ik doe ook een juridische opleiding. Veel van mijn vakken zijn niet om te stampen maar om te begrijpen, daarom maak ik veel oude opdrachten en oefententamens en maak ik dankbaar gebruik van verwijzingen in mijn wettenbundels. Ik maak hiervan een soort systeem zodat ik alle relevante artikelen direct kan vinden. Maar hoe ik dat doe is wat lastig uitleggen en waarschijnlijk alleen voor mijzelf te begrijpen.

Stampvakken zoals rechtsgeschiedenis leer ik door samenvattingen en mindmaps te maken tijdens colleges en werkgroepen, daar haal ik de stukken uit die ik nog niet goed genoeg beheers en daar maak ik een apart document van. Dat bestudeer ik goed, wat ik daarvan niet direct onthoud schrijf ik weer apart op. Dit doe ik eigenlijk net zo lang tot ik alles weet (wel de dingen die je al makkelijk af gaan vanaf het begin dagelijks even kort herhalen!)

Succes! Ik mag gelukkig as maandag er donderdag al, voor de vakantie. Daarna even lekker uitrusten.

Moet je herkansen?
Ik reken uit hoeveel dagen ik heb, hoeveel leerstof ik heb, dat deel ik door de hoeveelheid dagen en uren en dan weet ik wat ik precies per uur moet leren. Leren is bij mij begrijpend lezen en soms een aantal keren enige zinnen herhalen. Als het niet lukt, dan jammer en dan ga ik gewoon verder.
.
Samenvattingen maken werkt erg goed voor mij, ik hoef ze daarna vaak niet eens meer echt door te lezen, het samenvatten an sich is al genoeg studeren.

Heb je ook werkgroepen? Ik zou dan ook alle werkgroepen goed doornemen, met je wettenbundel erbij de antwoorden op de vragen proberen te begrijpen. Staar je niet suf op de tekstboeken, oefen ook voldoende met je wettenbundel! Maak tabjes. Markeer en leer.

Oh en elke twee uur een kwartiertje pauze nemen! Telefoon uit en niet stiekem tussendoor ook pauze nemen in de vorm van Facebook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven