Vraag over loon ww
maandag 16 december 2013 om 17:29
Ik zit op het moment in mijn tweede ziektejaar en krijg nu dus 70% van mijn loon betaald. Waarschijnlijk kom ik straks (als ik daadwerkelijk twee jaar ziek ben) niet in aanmerking voor een WIA-uitkering, dan zal het ww worden. Nu is mijn vraag: hoe hoog wordt die uitkering? Is dat 70 % van het loon dat ik nu krijg of 70 % van mijn oorspronkelijke loon? Weet iemand hier het antwoord op?
maandag 16 december 2013 om 17:39
Om voor WW in aanmerking te komen moet je ontslagen zijn. Na 2 jaar ziekte met loondoorbetaling eindigt je dienstverband niet automatisch. Die kan wel worden opgezegd door je werkgever, mits je niet binnen 26 weken (na die 2 jaar ziekte dus) alsnog zou kunnen re-integreren.
Hoe kun je nu al weten dat je straks niet in aanmerking komt voor de WIA?
Voorwaarde voor WW is verder dat je beschikbaar bent voor werk, en je hebt een sollicitatieplicht. Kun je daar wel aan voldoen?
Hoe kun je nu al weten dat je straks niet in aanmerking komt voor de WIA?
Voorwaarde voor WW is verder dat je beschikbaar bent voor werk, en je hebt een sollicitatieplicht. Kun je daar wel aan voldoen?
maandag 16 december 2013 om 17:44
Ik kom niet in aanmerking voor de WIA omdat er genoeg functies te duiden zijn die ik nog wel zou kunnen vervullen. Uitgaande van ww vraag ik me dus af of die uitkering gebaseerd wordt op het loon dat ik nu verdien of het loon dat ik verdiende toen ik nog voor 100 % betaald werd. Als het gebaseerd wordt op het loon dat ik nu verdien, dan ga ik dus ingeval van een ww-uitkering naar 70% van 70%? Of blijft het dan de 70 % die ik nu heb.
maandag 16 december 2013 om 18:02
Ik krijg het idee dat je er heel makkelijk vanuit gaat dat je na de 2 jaar ziekte automatisch wel WW zult ontvangen. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan.
Niet in aanmerking komen voor de WIA, houdt niet automatisch in dat er geen WIA beoordeling en beoordeling van het re-integratiedossier zal worden uitgevoerd door het UWV. En als dan blijkt dat er voldoende gedaan is aan de re-integratieplicht dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor zowel werknemer (loonopschorting) als werkgever (nog een jaar loondoorbetalingsplicht).
Is er geen mogelijkheid om nu al te re-integreren op een alternatieve functie bij je huidige werkgever (danwel 2e spoor)?
Om in aanmerking te komen voor WW, zal de werkgever eerst een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV. Daar worden eisen aan gesteld, ontslag is geen voldongen feit, plus dat die procedure een aantal weken in beslag neemt.
Niet in aanmerking komen voor de WIA, houdt niet automatisch in dat er geen WIA beoordeling en beoordeling van het re-integratiedossier zal worden uitgevoerd door het UWV. En als dan blijkt dat er voldoende gedaan is aan de re-integratieplicht dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor zowel werknemer (loonopschorting) als werkgever (nog een jaar loondoorbetalingsplicht).
Is er geen mogelijkheid om nu al te re-integreren op een alternatieve functie bij je huidige werkgever (danwel 2e spoor)?
Om in aanmerking te komen voor WW, zal de werkgever eerst een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV. Daar worden eisen aan gesteld, ontslag is geen voldongen feit, plus dat die procedure een aantal weken in beslag neemt.
maandag 16 december 2013 om 18:10
Bedankt voor jullie reacties.
Er loopt al een reïntegratie-traject op dit moment en ik ga er vanuit dat er aan het eind van de twee jaar voldaan is aan de reïntegratieverplichtingen. Ik bedacht me alleen ineens dat een eventuele uitkering na twee jaar weleens gebaseerd zou kunnen zijn op mijn huidige loon van 70 %, zodat ik er straks nog eens 30% op achteruit ga, vandaar mijn vraag.
Er loopt al een reïntegratie-traject op dit moment en ik ga er vanuit dat er aan het eind van de twee jaar voldaan is aan de reïntegratieverplichtingen. Ik bedacht me alleen ineens dat een eventuele uitkering na twee jaar weleens gebaseerd zou kunnen zijn op mijn huidige loon van 70 %, zodat ik er straks nog eens 30% op achteruit ga, vandaar mijn vraag.
maandag 16 december 2013 om 19:55
quote:alice17 schreef op 16 december 2013 @ 18:10:
Er loopt al een reïntegratie-traject op dit moment en ik ga er vanuit dat er aan het eind van de twee jaar voldaan is aan de reïntegratieverplichtingen. Ik bedacht me alleen ineens dat een eventuele uitkering na twee jaar weleens gebaseerd zou kunnen zijn op mijn huidige loon van 70 %, zodat ik er straks nog eens 30% op achteruit ga, vandaar mijn vraag.Dat gebeurt niet, het word niet 70% van 70 %.
Er loopt al een reïntegratie-traject op dit moment en ik ga er vanuit dat er aan het eind van de twee jaar voldaan is aan de reïntegratieverplichtingen. Ik bedacht me alleen ineens dat een eventuele uitkering na twee jaar weleens gebaseerd zou kunnen zijn op mijn huidige loon van 70 %, zodat ik er straks nog eens 30% op achteruit ga, vandaar mijn vraag.Dat gebeurt niet, het word niet 70% van 70 %.
maandag 16 december 2013 om 21:16
maandag 16 december 2013 om 22:24
Nee, niets. Omdat ik minder dan 35% arbeidsongeschikt ben, namelijk 24%. Je krijgt sowieso geen WIA uitkering als je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent, maar over die uren dus ook geen WW omdat je die uren niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Mijn WW is dus eigenlijk 70% van de 75% die ik arbeidsgeschikt ben, een achteruit gang van ruim ¤ 600,00 ten opzichte van het loon dat ik oorspronkelijk verdiende.
Ik wil je niet bang maken hoor, jouw situatie is misschien (hopelijk) heel anders, maar misschien wel goed om te weten dat dit ook kan gebeuren.
Ik wil je niet bang maken hoor, jouw situatie is misschien (hopelijk) heel anders, maar misschien wel goed om te weten dat dit ook kan gebeuren.
maandag 16 december 2013 om 22:30
Jeetje! Wat erg Muriel! Ik heb geen idee hoe mijn situatie er straks uitziet. Mijn eigen werk kan ik niet meer doen maar volgens de functionele mogelijkhedenlijst die de bedrijfsarts heeft opgesteld kan ik wel ander werk doen. 600 euro is een smak geld zeg! Geen fijn vooruitzicht dat het ook zo kan gaan straks misschien! Toch bedankt voor je informatie: een gewaarschuwd mens telt voor twee!