Gezondheid alle pijlers

Maak ik me onnodig ongerust?

17-12-2013 22:17 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 jaar oud, is sinds zaterdagmorgen goed ziek, de twee dagen ervoor was ze ook al niet ok, ze klaagde van spierpijn in de benen, mogelijk had ze die vrijdag al koorts.

Zaterdag na het zwemmen had ze meteen hoge koorts40+ en heel veel hoofdpijn. Zondagmorgen opnieuw veel hoofdpijn, veel koorts, op een gegeven moment kon ze niet veel licht mr verdragen, toen kwam ik gelijk wat ongerust en beslisten we dat we niet tot maandag gingen afwachten en hebben we een op zondagmiddag een dokter van wacht geraadpleegd. Die heeft ons doorverwezen naar de spoed, om hersenvliesontsteking uit te sluiten, hij voelde zich niet 100procent zeker..

Na een paar bange uren in spoed, en na een bloed en urinetest mochten we weer naar huis, ze had geen meningitis het was een gewone griep....gelukkig maar.

Ze blijft echter hoge koorts maken, ze ijlt, heeft het over rare dromen, en alles dat beweegt rond haar. Ik ben trouwens vanmorgen opnieuw naar huisarts geweest...die zei dat een kind 5 dagen koorts mag hebben...we moeten het nog even aankijken tot vrijdag.

Deze avond opnieuw 40.1 onder oksel, ik vind het best veel, ik vind dat we sinds zaterdag nog gn stap vooruit zijn. Het zou nu toch moeten beteren? Wat denken jullie, misschien maak ik me onnodig ongerust, ik heb er gewoon geen goed gevoel bij.
Eten doet ze niet veel meer, maar ik hou het in de gaten dat ze genoeg drinkt.

Ik ga deze nacht zeker nog eens de koorts checken, en ze nog wat doen drinken
Liever geen nurofen, is slecht voor de maag. Alleen paracetamol, tenzij anders op doktersadvies!
nurofen?

Waarom geen paracetamol
quote:woedie schreef op 17 december 2013 @ 23:04:

De koorts zakte naar 38.2, dan is ze toch heel wat beter, ze is enkel zo flou bij hoge koorts , boven de 39Dan is het dus echt ijlen en duizelen van de koorts en het ziekzijn. Allerlei enge neurologische ziektebeelden knap je niet op van een paracetamolletje. Paracetamol is inderdaad de eerste keus, tenzij arts anders geadviseerd heeft. Geeft het elke 6 uur om de koortspieken wat te dempen, dan zal ze zich ook wat minder ellendig voelen. Beterschap!
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 december 2013 @ 23:09:

nurofen?

Waarom geen paracetamol

In de spoed hebben ze me dit aangeraden, ze heeft dat daar ook gekregen. Maar ik beperk het tot 1 tablet per dag

Anders gebruik ik Junifen, vind ze nog lekker, wel aangepast aan haar gewicht natuurlijk
quote:hupseflups schreef op 17 december 2013 @ 23:11:

[...]

Dan is het dus echt ijlen en duizelen van de koorts en het ziekzijn. Allerlei enge neurologische ziektebeelden knap je niet op van een paracetamolletje.

Daar heb je gelijk in, ze doet niet zo verward bij lagere koorts, toch geruststellend

Paracetamol is inderdaad de eerste keus, tenzij arts anders geadviseerd heeft. Geeft het elke 6 uur om de koortspieken wat te dempen, dan zal ze zich ook wat minder ellendig voelen. Beterschap!
Ik ga slapen, nu, bedankt voor de reacties, we zien morgen wel, we gaan nog even aankijken
Ik heb als kind ook een periode zulke hoge koorts gehad. Toen ging ik ook ijlen. Zag allemaal rare dingen en kraamde onzin uit. Herinner het me nog steeds. Sterkte!
ik vind het raar dat men geen paracetamol adviseert. Dat kan je inderdaad om de 6 uur geven en dat zou de koorts moeten doen zakken. Ben je Vlaams?
Ik hoop dat het snel beter met jouw dochter gaat.

Maar ik ben ook enorm verbaasd, dat zij geen paracetemol slikt.

200 mg is best veel voor een kind per keer (nurofen) en staat mij zo bij, dat het helemaal niet geschikt is voor kinderen onder de 12 jaar
En met maar 1 tablet op een dag is het niet rast dat dat kind zich zo beroerd blijft voelen.

Misschien beter daar de huisarts in de ochtend nog even bellen. Of je haar niet beter een maximale (kinder)dosis paracetamol mag geven. En verspreid over de dag.

Sterkte!

Ps. De temp. onder mijn oksel is soms wel anderhalve graad hoger dan rectaal.

Overweeg eens om na deze periode een oorthermometer aan te schaffen als je niet rectaal wilt meten. Die oorthermometer moet je wel eerst een aantal keren gebruiken en noteren wat de temp. bij niet-ziekzijn is.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Vannacht veel koorts, ze begint ook veel te hoesten. Dat ijlen en verward zijn is wat achterwege gebleven...

Ze is al wakker, en maakt een goede indruk...niet meer zo lamlendig...koorts gemeten 36.8, perfect dus, dat is de eerste ochtend dat ze niet begint boven de 38.

Eindelijk wat progressie
quote:vivavrouw71 schreef op 18 december 2013 @ 00:21:

Ik hoop dat het snel beter met jouw dochter gaat.

Maar ik ben ook enorm verbaasd, dat zij geen paracetemol slikt.

200 mg is best veel voor een kind per keer (nurofen) en staat mij zo bij, dat het helemaal niet geschikt is voor kinderen onder de 12 jaar

Ze kreeg één tablet nurofen, en dan verder aangevuld met nurofensiroop voor kinderen (ipv junifen, heb me vergist) tussen 8-12jaar, wat toch ook koortwerend is, wij houden er hier in België andere gewoontes op na, misschien.

Jullie gebruiken de stofnaam paracetamol meer zou ik zeggen, ik weet dat dit in Dafalgan zit, heb je dit ook onder andere merknamen? Ooit eens een halve dafalgan willen geven, vond ze moeilijk te drinken.

Als ze opnieuw hoge koorts doet, dan geef ik ze eens dafalgan, met een glas water achteraf moet dit wel lukken

Maar goed, het zal misschien niet nodig zijn.
quote:hupseflups schreef op 17 december 2013 @ 22:54:

[...]

En het antwoord kan ik al geven; is nee. Encefalitis toon je aan/ sluit je uit met een LP. Diagnostiek duurt enkele dagen. Als hier op basis van het klinisch beeld aan gedacht wordt, start je dus gewoon met behandelen (voor zover mogelijk).

Maarre TO, niet druk over maken. Is een heel ernstig ziektebeeld, onzin dat artsen daar 'vergeten' aan te denken. Die kinderen zijn echt doodziek. Dan hadden ze je dochter stante pede in het ziekenhuis opgenomen met alle toeters en bellen.quote:sabbaticalmeds schreef op 17 december 2013 @ 22:56:

[...]

ja joh, en er zijn nog zeker 2 kantjes vol te schrijven met mogelijke ziekten die niet gecheckt kunnen zijn. Lekker geruststellend hoor.

Sorry, het is niet mijn bedoeling onzin te posten waarmee ze alleen maar extra ongerust wordt. Het is alleen dat ik jaren geleden dezelfde klachten had. Ik was hele dag bij EHBO en ook 3x bij 2 verschillende huisartsen maar ze wisten niet wat het was. Toen het 3 dagen later nog niet over was en ik raar begon te praten werd ik in ziekenhuis opgenomen en kwamen ze via hersenscan en ruggenmergpunctie erachter dat het virale hersenontsteking was. Ik weet niet waarom ze er destijds nooit aan gedacht hadden, ik weet wel dat ze alleen zochten op hersenvliesontsteking. Ik weet wel dat hersenontsteking destijds zeer weinig voorkwam, misschien dat ze er daarom niet aan dachten. Vandaar dat ik het toch even als tip wou geven.

@Woedie: fijn dat de koorts al af en toe zakt. Hopelijk is het gewoon een zware griep en gaat het snel weer beter.
@ Sanny: wat ontzettend naar voor je! Hopelijk ben je wel goed hersteld?

@ Woedie: fijn dat het wat beter met dochter gaat! In principe is zowel in NL als in Belgie paracetamol de eerste keus bij kinderen en volwassenen. Een NSAID (zoals nurofen) erbij wordt wel vaak gegeven als de pcm alleen niet voldoende helpt, maar dan is het complementair zeg maar, niet ter vervanging. Als het weer wat beter gaat, stop je eerst met de nurofen, en pcm gewoon door, en daarna pcm stop (allemaal tenzij arts anders geadviseerd heeft natuurlijk, sommige kinderen met bv leverproblemen mogen geen pcm).

Paracetamol is in Belgie inderdaad vooral onder de merknaam Dafalgan verkrijgbaar. Overigens ook in drankjes en bruistabletten (als dochter pillen vervelend vindt), en zetpillen, maar die zal ze ook wel niet willen . Andere merken zijn bv Curpol, Panadol en Perdolan, maar anders vraag je het beste even advies bij de apotheek!
Mijn dochter lijkt nu onderkoorts te hebben, is dit normaal? Gisteren had ze nog 39, deze nacht heeft ze enorm gezweet, alles was nat, we hebben alles ververst, want ze leek zo koud te hebben. Ik heb toen de temperatuur gemeten, en die gaf 34.5 aan, ik dacht gewoon dat thermometer een verkeerde meting gaf. Vanmorgen was het dan 35, nu 35.5. Ik heb onder de oksel gemeten, ze wou echt niet rectaal...ik koop mij meteen een oorthermometer. Ze voelt haar anders wel beter, ziet er kwik uit...hoest wel nog veel en die hoest is pijnlijk.
quote:sanny_82 schreef op 18 december 2013 @ 11:00:

[...]

[...]

Sorry, het is niet mijn bedoeling onzin te posten waarmee ze alleen maar extra ongerust wordt. Het is alleen dat ik jaren geleden dezelfde klachten had. Ik was hele dag bij EHBO en ook 3x bij 2 verschillende huisartsen maar ze wisten niet wat het was. Toen het 3 dagen later nog niet over was en ik raar begon te praten werd ik in ziekenhuis opgenomen en kwamen ze via hersenscan en ruggenmergpunctie erachter dat het virale hersenontsteking was. Ik weet niet waarom ze er destijds nooit aan gedacht hadden, ik weet wel dat ze alleen zochten op hersenvliesontsteking. Ik weet wel dat hersenontsteking destijds zeer weinig voorkwam, misschien dat ze er daarom niet aan dachten. Vandaar dat ik het toch even als tip wou geven.

@Woedie: fijn dat de koorts al af en toe zakt. Hopelijk is het gewoon een zware griep en gaat het snel weer beter.Gelukkig is het voor je allemaal goed gekomen, bedankt voor de tip, ik was er niet extra ongerust over, hoor
quote:hupseflups schreef op 18 december 2013 @ 14:16:

@ Woedie: fijn dat het wat beter met dochter gaat! In principe is zowel in NL als in Belgie paracetamol de eerste keus bij kinderen en volwassenen. Een NSAID (zoals nurofen) erbij wordt wel vaak gegeven als de pcm alleen niet voldoende helpt, maar dan is het complementair zeg maar, niet ter vervanging. Als het weer wat beter gaat, stop je eerst met de nurofen, en pcm gewoon door, en daarna pcm stop (allemaal tenzij arts anders geadviseerd heeft natuurlijk, sommige kinderen met bv leverproblemen mogen geen pcm).

Paracetamol is in Belgie inderdaad vooral onder de merknaam Dafalgan verkrijgbaar. Overigens ook in drankjes en bruistabletten (als dochter pillen vervelend vindt), en zetpillen, maar die zal ze ook wel niet willen . Andere merken zijn bv Curpol, Panadol en Perdolan, maar anders vraag je het beste even advies bij de apotheek!Heel erg bedankt voor de info, het is allemaal wat duidelijker nu, ga straks toch naar apotheker voor een oorthermometer, dan koop ik pcm onder vorm van een drankje ofzo
Zou het goed in de gaten houden als de tempratuur begint te schommelen.

Dan kan hij van laag opeens weer hoog schieten.

Ze lijkt dan aan de betere hand maar vaak krijgen ze dan later op de dag weer een terugval.

Hier heeft onze dochter dat erg vaak ( gehandicapt )

Wij geven dan om de 6 uur standaard paracetamol
Fijn dat het wel de betere kant op gaat!quote:hupseflups schreef op 18 december 2013 @ 14:16:

Lief dat je vraagt, ik denk dat ik veel geluk heb gehad. Het was ongeveer jaar revalideren met neuropsycholoog en logopedist, ging na half jaar deeltijd studeren. Ik had last van verkeerde woorden zeggen of zoeken naar juiste woord, bv appel ipv banaan of trein ipv bus. Dat heb ik nog steeds als ik erg moe ben maar dat vind ik niet zo erg, ik zie het als handig alarmsysteem dat ik rustiger aan moet doen, verlaagt weer kans op burn out. ;) En in het begin had ik last van korte geheugen, lezen en tv kijken ging niet, of als iemand belde wist ik pas half uur later weer waar we het over hadden, dat is helemaal overgegaan gelukkig. Ik lag 2 weken in ziekenhuis, kan van 1ste week niets herinneren. Mijn moeder zei dat de neuroloog toen keer zei 'ga met je linkerhand naar rechteroor' en ik dan naar linkerhand keek en niet meer wist wat ik moest doen.

Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ben je weleens zoiets tegen gekomen? Ik bleek herpesvirus (variant van de koortslip) te hebben, ik kreeg zovirax via infuus. Ik zag keer op tv iemand die dezelfde ziekte had gehad, die kon alleen de afgelopen 10 minuten onthouden, verder niets, zo erg. Dus ik heb veel geluk gehad.
quote:sanny_82 schreef op 19 december 2013 @ 12:09:

Fijn dat het wel de betere kant op gaat!

[...]

Mag ik vragen wat voor werk je doet? Ben je weleens zoiets tegen gekomen?

Ja hoor, mag je vragen :-) .........

*verwijderd, privacy*

.........Als ik het zo lees, ben jij er inderdaad heel goed uitgekomen dat vind ik fijn voor je zeg! Is het al lang geleden?
We weten eindelijk wat er met onze dochter scheelt, ze heeft een longontsteking, gelukkig maar geen te grote longontseking.

Vanmiddag had ze opnieuw 38.5 op dag 6, mijn kind 6 dagen koorts, ik was niet meer te houden. Ik ben ermee naar de spoed gereden, daar hebben ze een foto van de longen genomen, en zo de diagnose vastgesteld. we mochten opnieuw naar huis met antibiotica, binnen de 48 uur moet ze nu koortsvrij zijn, anders moeten we terug.

Raar om te zeggen dat ik opgelucht ben, je voelt dat er iets grondig mis is met je kind, na 6 dagen veel gesukkel weten we nu wat er scheelt en is er nu een juiste behandeling.
Hopelijk gaat het nu snel beter met haar, TO.

(Let op: je hebt een naam in je post staan.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Jeetje...longontsteking hadden ze toch wel eerder kunnen ontdekken?

Sterkte en,beterschap voor je meisje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Aishah@ na je tip ben ik niet uitgegaan van een te groot optimisme, ik hield een mogelijke terugval in mijn achterhoofd, en die kwam blijkbaar heel vlug, toch raar zo'n grote schommelingen

Elmermaan@ Thanks, naam heb ik gewist:-)

Calvijn1@Ik vraag me dat ook af, mochten ze zondag al een foto van de longen gemaakt hebben, zouden ze dit al gezien hebben? De assistent spoedarts hoorde vandaag zelf niks of toch weinig, blijkbaar niet altijd gemakkelijk vast te stellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven