warme maaltijd vaak hetzelfde

04-01-2014 16:39 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
als ik warm eten maak , maak ik vaak hetzelfde.

ik kom niet verder als :

bloemkool

broccoli

spitskool

sperziebonen

snijbonen

prei

spinazie

rode kool

sla

van hutspot hou ik niet zo van en mijn man niet van boerenkool

o, ja zuurkool eten we ook wel eens

wie heeft er tips?

van andijvie houden we niet en ook niet van witlof

spruiten lust alleen mijn man, dat maak ik wel eens voor hem klaar
Ja,die wereldgerechten zag ik vandaag nog staan bij de AH. Denk dat ik er daar de volgende keer 1 van meeneem. De beef shangai verpakking vond ik er lekker uit zien. Ze hebben ook van die pakken van knor van hollands potje enzo. Misschien dat ik dat ook eens moet proberen.

@Dolfje: ik heb regelmatig dingen bij elkaar in de pan gegooid, onder het mom van 'als ik alles lekker vind wat ik in de pan gooi,wordt het samen heerlijk' maar dat pakte bij mij niet zo goed uit.

Ik ga nu trouwens even eten : sla met aardappelen en een bal gehakt
Wanneer je rijst een klomp wordt kook je het in te weinig water. Rijst moet in heel ruim water worden gekookt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Rijst maken:

Nodig: Rijst en een kookpannetje met deksel. Per persoon reken je ongeveer 1 beker rijst, dat is ongeveer 150 gram. De rijst gaat in de pan.

Voeg water aan de pan toe totdat de rijst een (gemiddelde) duimdikte onder water staat. Dat is ongeveer 1,5 centimeter of anderhalf keer zoveel water als dat je rijst hebt. Zet de pan met deksel op een matig vuur. Zodra de rijst kookt het vuur zo klein mogelijk maken : De rijst moet net aan de kook blijven.

Na ongeveer 10 tot 15 minuten is al het water door de rijst opgenomen, en moet het vuur uit. Laat de pan met de deksel erop nog tenminste 10 minuten nagaren. Hierdoor wordt de rijst zacht en blijft er zo min mogelijk op de bodem plakken.

Als je rijst maakt voor nasi, dus rijst om te bakken, dan moet de rijst goed zijn afgekoeld voordat je deze gaat bakken. De bereidingswijze van de rijst blijft identiek, maar je moet hem ruim van tevoren klaarmaken zodat hij goed is afgekoeld.
quote:Missprincesa schreef op 04 januari 2014 @ 17:42:

[...]

Ga eens naar de receptenvinder van ah. Typ een ingrediënt waar je wat mee wil maken en een bereidingstijd van max 30 minuten en selecteer dan op waardering. Zie je direct de gerechten die als lekkerste worden beoordeeld bovenaan en met een bereidingstijd onder de 30 min kan het bijna niet moeilijk zijn.Heb eens zitten kijken,maar dat moet inderdaad te doen zijn. Goede tip!
Je kan surinaamse bruine bonen dal maken. Dat is knoflook, uien en evt. een pepertje fruiten, bruine bonen erbij, maggiblokje er in, zwarte peper erbij (voor hartig) of paprika er in (voor zoet) en aan het eind nog wat peterselie er bij. Dit eet je over de rijst met daarnaast wat vlees of boontjes of doperwtjes of spinazie.

Daarnaast kan je vleesjus gebruik voor over de rijst of curries proberen. Als je je rijst niet te droog maakt is het best te doen zonder 'jus'. Is het wel droog dan kan je het na het laten afkoelen voor nasi gebruiken.
Er zijn zoveel heerlijke gerechten met rijst te maken! Curry bijv.. Zoek maar eens op Curry met kip ofzo. Kan zout, zuur, zoet, pittig smaken, precies hoe je het lekker vindt!

En pindasaus is ook heerlijk bij rijst, met jonge spruitjes en kip of spekjes.

Of spinazie met blauwe kaas, kan ook heel goed bij rijst!
Maak eens wat anders dan de eeuwige aardappel. Pasta of rijst, mijoen, taco's, burrito's, omelet met groenten, couscous, om maar wat te noemen. Zo moeilijk is dat toch niet. Internet staat vol met lekkere recepten,
Ik kook rijst in ruim kokend water. 8 minuten koken, afgieten en 8 minuten laten staan.. (volgens aanwijzing op de verpakking). Maak altijd teveel. Dat wat overblijft wordt de volgende dag gebruikt voor de nasi.
quote:jessicaaa schreef op 04 januari 2014 @ 18:00:

@Dolfje: ik heb regelmatig dingen bij elkaar in de pan gegooid, onder het mom van 'als ik alles lekker vind wat ik in de pan gooi,wordt het samen heerlijk' maar dat pakte bij mij niet zo goed uit.

Niet alles is lekker bij elkaar maar door proberen en varieren met kruiden kom je al een heel eind.
quote:amy2010 schreef op 04 januari 2014 @ 18:00:

Rijst maken:

Nodig: Rijst en een kookpannetje met deksel. Per persoon reken je ongeveer 1 beker rijst, dat is ongeveer 150 gram. De rijst gaat in de pan.

Voeg water aan de pan toe totdat de rijst een (gemiddelde) duimdikte onder water staat. Dat is ongeveer 1,5 centimeter of anderhalf keer zoveel water als dat je rijst hebt. Zet de pan met deksel op een matig vuur. Zodra de rijst kookt het vuur zo klein mogelijk maken : De rijst moet net aan de kook blijven.

Na ongeveer 10 tot 15 minuten is al het water door de rijst opgenomen, en moet het vuur uit. Laat de pan met de deksel erop nog tenminste 10 minuten nagaren. Hierdoor wordt de rijst zacht en blijft er zo min mogelijk op de bodem plakken.

Als je rijst maakt voor nasi, dus rijst om te bakken, dan moet de rijst goed zijn afgekoeld voordat je deze gaat bakken. De bereidingswijze van de rijst blijft identiek, maar je moet hem ruim van tevoren klaarmaken zodat hij goed is afgekoeld.

Voor een dummie vind ik dit geen goed advies. Dan kan je volgens mij beter het volgende doen:

Zet een pan met ruim water op, breng aan de kook. Doe de rijst erbij (idd een kopje pp) en breng weer aan de kook. Dan zo lang koken als op het pak staat (meestal 8 of 10 minuten). Zorg dat de rijst niet droogkookt, dus als je geen water meer boven de rijst ziet staan gewoon er wat heet water bij gooien. Zodra de kooktijd om is afgieten en nog even na laten garen.

Dat is een stuk makkelijker/minder kans op mislukking en als je gewoon een pak rijst uit de supermarkt koopt maakt het nauwelijks uit qua eindresultaat.
Op inspiratieloze avonden gaat er hier gewoon een potje Chicken Tonight in de pan

Naast het uitproberen van nieuwe gerechten kun je ook afwisselen met verschillende side dishes.

Gepofte aardappel met knoflookboter, röstikoekjes, gebakken courgettereepjes, koolsalade, tomaten uit de oven, vers broodje met kruidenboter.

Zo gepiept! Maar het ziet eruit alsof je je uitgesloofd hebt
Eet helemaal niks van je lijstje TO, maak wel vaak mijn favorieten bv pasteitjes, heel veel soorten salades, curry's, risoto, pasta, tortilla's enz..

Maar eigenlijk nooit hollandse pot, niemand lust dat ook bij mij thuis ondertussen.

Met de Appie app kan je bv recepten met bepaalde groentes zoeken, dus eens wat anders zoeken en maken.
quote:betjebig schreef op 04 januari 2014 @ 17:42:

Ik ken mensen met kinderen die een nog beperkter lijstje hebben. Wij eten elke week wel een keertje aardappelkroketjes met doperwten/wortelen, bami of Mexicaanse wraps. Daarnaast lusten ze dan ook nog pasta met kibbeling en spinazie, en aardappeltjes met sperziebonen. Qua groenten hebben we het dan wel gehad Ook mensen zonder kinderen eten volgens mij vaker hetzelfde in 1 maand tijd.Is ook praktischer want veel ingredienten zoals kruiden en saus etc heb je dan al in huis
Appie app is altijd mijn redding als ik even niet weet wat te koken. Maar als je alleen agv eet dan schiet het nooit op.
Toen ik alleen woonde at ik 5x per week pasta nog net wel met verschillende groenten en saus.
Ik eet ook wel regelmatig dezelfde groentes, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk te combineren.

Veel groentes zijn best een tijdje houdbaar, en dan gebruik ik ze elke dag weer in een andere combinatie.

Bijvoorbeeld de ene dag iets met wortel, bleekselder en tomaat, de volgende dag wortel, ui en kool, de volgende dag bleekselder, paprika en tomaat etc.

Dan maak ik gewoon verschillende dingen zoals bijvoorbeeld salades, curries en pastagerechten en steeds koop ik er weer andere groente bij, daarnaast heb ik ook altijd wel heel veel kruiden en dingen als uien,knoflook rijst, pasta, peulvruchten etc in huis, dus ik kan steeds iets anders maken.

Je noemt alleen de groentes trouwens, betekend dat dat je elke dag gekookte aardappels eet?

Met aardappels kun je ook best variëren.

Gooi voor de gein de ingrediënten die je hebt eens door google, dan kom je al veel verschillende ideeën tegen.
Ik heb laatst dit gemaakt. Heel simpel en erg lekker.

http://www.ah.nl/allerhan ... lde-pasta-met-puntpaprika
Met pasta en rijst kan je zoveel. Er zijn verschillende pasta soorten: macaroni/spaghetti etc. de een is vlug klaar, de ander volkoren. Je kan er zoveel groente/saus/vlees bij combineren.

Hetzelfde geldt voor rijst: witte rijst/zilverrijst/notenrijst etc.

Je kan nasi maken of bv rijst/groenten/jachtsaus etc.

Of bami, eet makkelijker weg dan rijst.

Mijn favoriet als kind: rijst/doperwten/jachtsaus/kip. Heel simpel.

Als rijst mislukt: Er zijn rijstbuideltjes te koop. Weet je zeker dat het je lukt ;).
Ik heb ooit eens bij iemand die echt niet kon koken zo'n Knorr wereldgerecht voorgeschoteld gekregen, hemeltjelief, wat is dat goor en zoút, niet normaal. Smaakt echt nergens naar, nou ja, iets gekookt in zeewater komt nog het meest in de buurt. Waarom toch altijd al die pakjes en potjes? Alles is vers te koop.

Ik maak straks roti met kip en kousenband. De rotivellen koop ik wel, bij een Surinaamse kraam op de markt, dat is een rotklus om te maken, zeker als je ze vult.
verba volant, scripta manent.
Zeg joppiefan heb je wat aan de tips? Of ben jij er een van topic openen en niet meer terug komen?
Ik denk dag joppiefan nu heel druk bezig is in de keuken
quote:betjebig schreef op 04 januari 2014 @ 17:42:

Ik ken mensen met kinderen die een nog beperkter lijstje hebben. Wij eten elke week wel een keertje aardappelkroketjes met doperwten/wortelen, bami of Mexicaanse wraps. Daarnaast lusten ze dan ook nog pasta met kibbeling en spinazie, en aardappeltjes met sperziebonen. Qua groenten hebben we het dan wel gehad Oh dit lijkt veel op ons weekmenu
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:idalise schreef op 04 januari 2014 @ 18:05:

Maak eens wat anders dan de eeuwige aardappel. Pasta of rijst, mijoen, taco's, burrito's, omelet met groenten, couscous, om maar wat te noemen. Zo moeilijk is dat toch niet. Internet staat vol met lekkere recepten,Ik zou juist zeggen maak eens wat anders dan de eeuwige pasta. ( niet voor TO)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 05 januari 2014 @ 09:47:

[...]

Oh dit lijkt veel op ons weekmenu

Ook op het onze,

Wij zijn de laatste tijd ook niet heel erg gevarieerd op culinair gebied. Qua groenten meestal courgette, paprika, ui, champignons, groentepakket voor bami/nasi, spinazie

Ik houd niet zo van de traditionele Nederlandse manier van groenten bereiden, in water koken en met aardappels en vlees serveren. Ik roerbak ze het liefst met wat kruiden en knoflook. Ook gewoon een kom sla of uitgebreide maaltijdsalade (met geitenkaas ofzo) of een zelfgemaakte soep kan een manier zijn om aan onze dagelijkse portie groenten te komen.
heel erg lekker is knolselderij-pastinaakpuree

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven