Postcrossing deel 9

08-07-2012 12:53 2788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt postcrossing:

Eerst de verkorte versie:

Vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen.

Je zult het adres via e-mail, met een Postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het Postcard ID op de kaart.

Het Postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren.

Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Dag allemaal, een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

Ik heb vandaag mijn laatste drie adressen getrokken tot eind januari. Ze mogen naar China, Nederland en Wit-Rusland. Afgelopen dagen is er een kaartje naar Taiwan aangekomen, eentje expired geraakt en een kaartje naar Rusland is aangekomen. Mijn score van expired staat nu op 3, terwijl ik pas sinds september bezig ben. Misschien ligt het toch aan mijn adresschrijfskills. Ik had laatst op mijn werk geprobeerd de adressen uit te printen, maar dat werkte ook niet denderend eigenlijk.

Maar waarom ik tot eind januari geen nieuwe adressen trek: Ik ga dan drie weken op vakantie. Op die manier zijn de kaarten onderweg als ik ook onderweg ben. En een vriendin van mij woont op dat moment in mijn huis, dus als ik er 1 ontvang kan zij mij een foto sturen en kan ik mijn kaart alsnog registeren. Op die manier hoef ik mijn account niet op inactief te zetten.
It ain't me
Ah.. lekker vakantie

Ik heb zojuist de kaartjes pas kunnen posten van de adressen van eergisteren. De postbussen waren afgedekt, uiteraard.
Later is nu
Er zijn inderdaad vele mogelijkheden waarom een kaart expired raakt. Ik ga me er maar niet te zeer druk om ga maken, als je eenmaal meer mag versturen maakt het niet zo heel veel meer uit. Het is vooral jammer van je geld en moeite. Wel ga ik er steeds 1x een berichtje aan wagen, voor het geval iemand gewoon is vergeten om te registreren. Mijn eerste expired is naar China (nu 111 dagen), mogelijk komt China nr.2 daar binnenkort bij (nu 51 dagen). Beiden loggen wel in (nr 1. heel af en toe, nr. 2 dagelijks).

Bij beide heb ik het adres handgeschreven op de kaart gezet (er was alleen een 'Engels' adres gegeven). Misschien dat ik die voortaan voor China ook ga printen, normaal doe ik dat alleen bij adressen die in andere tekens worden gegeven. Maar misschien is voor Chinese postmedewerkers de stap andere letters + handgeschreven toch net te ingewikkeld.

Ik heb met na ruim 3 maanden 1 expired dus hetzelfde gemiddelde als jou, Dreamer, maar ja, de kans dat er meer bij komen wordt natuurlijk groter met meer kaartjes onderweg. Ik zou blij zijn als ik na een jaar ook op 4 expired sta

@Cocomo: fijne vakantie!

Ik heb twee dagen geleden 3 kaartjes ontvangen en vandaag weer 2, en ik vind ze allemaal leuk, vooral die van vandaag waren super Er zaten geen nieuwe landen bij, wel net een kaartje geschreven naar de UK: die is qua sturen nieuw voor mij.
Jippie! Mijn kaart naar China is na 49 dagen vandaag eindelijk geregistreerd. Hij had heel lang zijn brievenbus gecheckt schreef hij..

Heb gelijk een nieuw adres aangevraagd en dat werd Maleisië. Ga er een kaart heen sturen met een landend vliegtuig, hij wou o.a. graag vliegtuigen. Nou, kan hij krijgen!

Verder had ik van de week een adres in Bulgarije. Daar heb ik een zonsondergang boven de Noordzee heen gestuurd want ze houdt van zeeën en oceanen. Altijd leuk als je iets in je voorraad hebt wat past bij wat diegene vraagt!

Ik heb van de week wat nieuwe kaarten besteld, op 2 websites. Ik heb o.a. een pakketje gekocht met 'Keep Calm and..' kaarten, met allemaal verschillende teksten. Die kaarten zijn erg geliefd en ik vind ze zelf ook leuk.

Ik sta nu op 43 sent en 33 received, dus ik heb nog wat tegoed. Mijn laatste kaartje wat ik kreeg was van 3 dagen geleden. Ik ben benieuwd wat er komende week weer in mijn brievenbus ligt!!
Mriek? Op welke websites heb je deze besteld?
It ain't me
www.kaartenvoordeel.nl

Daar kun je oa. die 'Keep Calm' kaarten kopen. Moet je kijken bovenaan bij voordeelverpakkingen. Die 'Keep Calm' is er in een pakketje van 10 verschillende kaarten voor 6 euro.

En www.natuurlijkefoto.nl, dat zijn gewoon mooie kaarten met natuur, dieren, steden, vuurtoren, etc.

En wat echt bizar goedkoop is, is www.tss-nijkerk.nl De afbeeldingen zijn niet allemaal even interessant, maar er zitten wel leuke tussen. Echt spotgoedkoop en gewoon goede kwaliteit!
Hee Mriek83, bedankt voor je reactie. Ik ga snel eens even neuzen!
It ain't me
Graag gedaan ;)
Fijn dat China is aangekomen, Mriek, geeft mij ook weer een beetje hoop... Over 4 dagen expired die van mij, ik denk dat ik haar geen berichtje stuur want ze is dagelijks online, ontvangt maar af en toe een kaartje dus 'vergeten te registreren' lijkt me niet aannemelijk. Ik denk dat hij echt (nog) niet aangekomen is.

Ik heb een behoorlijke voorraad kaarten inmiddels en kan bijna altijd wel iets vinden waar iemand om vraagt. Ik vind zelf toeristische kaartjes niet zo interessant dus vind het altijd jammer als iemand alleen maar die wil, terwijl ik zoveel toffere kaarten heb om te sturen

Ik heb nu in totaal 50 kaartjes verstuurd (nog niet allemaal aangekomen). Ik had voor ik begon op wat fora zoals hier ingelezen en dus ook vanalles gelezen over lege profielen, eisende profielen en dergelijke, maar ik ben van beide nog geen tegengekomen bij de adressen die ik kreeg (wel 2x een kaartje ontvangen van iemand die zelf een leeg profiel bleek te hebben). Geluk misschien (afkloppen! ) , maar dat is me in ieder geval goed meegevallen. Hoe is jullie ervaring ermee tot nu toe?

En hoe gaat het met degenen die hier al een tijdje niet meer gepost hebben, wel nog actief met kaartjes sturen of niet?
Goh, je zegt dat je niet zo veel meer gaat sturen en ze komen aan als warme broodjes. Ik heb er nog maar 3 onderweg. Gaat echt heel snel... En gisteren had ik drie kaarten in mijn brievenbus, een record! Eentje uit Amerika, mijn eerste, uit het koude Chicago. Eentje uit Nederland, en 1 uit Zuid-Korea, voor mij ook nieuw.

Noora80: Ik ben al twee keer een leeg profiel tegen gekomen en 1 keer een best wel eisend profiel. Naar lege profielen stuur ik een kaartje waarvan ik denk dat ik die aan niemand anders kwijt kan en zet daar alleen mijn naam en het post-ID op. Naar eisende profielen kijk ik of ik heb wat ze eisen, als niet, dan hebben ze gewoon hele dikke vette pech!
It ain't me
Hier iemand die al een tijdje niet gepost heeft, maar nog wel regelmatig meeleest. Ik stuur nog steeds kaartjes, de teller staat bijna op 200 kaartjes, 197 om precies te zijn. Ik heb ondertussen al echt prachtige kaarten mogen ontvangen.
Ik vind toeristische kaartjes op zich wel leuk, maar heb natuurlijk ook een mooie stad te promoten

Kreeg gisteren 2 blije hurray's en vandaag één uit de UK met "thanks" Nounou, niet te enthousiast, dacht ik toen

Ik mag dus weer 3 sturen, maar wacht even.
Later is nu
Whoppa! Gisteren weer twee kaartjes in mijn brievenbus! Eentje uit Taiwan en eentje uit Duitsland. Ik vind het leuk!

Hoe houden jullie de kosten in de gaten? Ik heb het plan opgevat om nooit meer dan 10 kaarten tegelijk onderweg te hebben. Ik hoop dat ik het op deze manier een beetje kan beheren en het niet de spuigaten uitloopt. Ik mag op dit moment helemaal nog geen kaarten sturen. Er moeten nog drie aankomen voor ik 9 mag sturen, maar toch, ik denk vooruit.
It ain't me
@Dreamer: dat is het misschien ;) Heel postkaartwaardig is het hier niet....

Naar een leeg profiel zonder favorieten stuur ik denk ik ook iets wat ik niet snel op een wishlist verwacht tegen te komen, of waar ik veel van heb. Maar wel met tekst, ik vind schrijven gewoon leuk.

Qua kosten: heb ik ook over na zitten denken. Ik ben nu begonnen met steeds pas te sturen als ik er 2 of 3 mag (dat scheelt al een klein beetje). Verder zal ik ook wel afgeremd worden door de tijd die ik (niet) heb. Het komt meestal neer op doordeweekse avonden als ik niks anders hoef, of zondagen met niks op de planning. Daarbij vind ik 3 achter elkaar wel zo'n beetje max, ben ik zo 2 tot 3 uur zoet mee van adres trekken t/m scannen en plaatje uploaden. Hebben jullie dat ook of ben ik heel traag?
Ik lees net dit op de postnl site:

Wij voeren per 1 januari 2014 verschillende tariefwijzigingen door. De nieuwe tarieven gelden voor het versturen van poststukken in Nederland, naar Europese landen en naar landen buiten Europa.

De tarieven voor zakelijke post stijgen ook. En het basistarief voor verzending van een pakket blijft ongewijzigd.

Postzegel

Het basistarief voor brieven binnen Nederland stijgt met 4 cent tot 64 eurocent. De zones Europa en Wereld worden samengevoegd tot 1 zone: Internationaal. Het basistarief van deze zone wordt ¤ 1,05.

Nu heb ik nog zegels van 60, 96 en 1 euro!

Hoe doen jullie dat?
Er zijn gewoon zegels te koop van bv. 1 en 3 cent. Bijplakken dus.
Gister weer 2 kaartjes geschreven. Ukraine (zucht..) en NL. Die uit Ukraine had amper 3 woorden op haar profiel staan die ik al niet eens snapte dus daar heb ik een gratis kaartje heen gebonjourd ;) NL krijgt een mooie vlinder, dol op vlinders en ik had er nog 1 fladderen!

Verder had ik eergister 3 kaarten in de bus. Uit Polen, Rusland en VS!
Ja ik snap dat je kan bijplakken maar hoe doen de "ervaren" postcrossers het? Ook idd gewoon bijplakken dan maar?
Ik plak eigenlijk altijd maar wat. Heb extra kerstzegels gekocht en naar het buitenland doe ik daarvan 2. Staat ook leuk met de kerstzegels, heb je een mooi plaatje

Soms stuur ik per 2 of 3. Meestal blijft het door te weinig tijd toch langer liggen en stuur ik er 10 tegelijk. Zeker als de kaartjes er allemaal ongeveer even lang over doen. Australië had gewoon al binnen 10 dagen binnen! (wie rekent daar nou op )

Het voordeel van veel adressen ineens vind ik ook dat ik dan de adressen print. Met 10 kaartjes ben ik dan zo'n 2 uur bezig, denk ik, dus jij doet er wel lang(er) over Noora

Soms, bij een specifieke wens, wil ik ook nog wel eens naar de winkel gaan, meestal heb ik wel wat in m'n voorraad. Maar bijvoorbeeld: iemand vroeg een keer specifiek om Friese paarden, sja.. dan vind ik dat ik die zéker moet kunnen sturen
Later is nu
quote:blijdrukmeisje schreef op vrijdag 10 januari 2014 11:27 Ja ik snap dat je kan bijplakken maar hoe doen de "ervaren" postcrossers het? Ook idd gewoon bijplakken dan maar?Eeehhh?! En bedankt!
Goed dat ik hier weer eens voorbij dat ik lees dat het tarief weer eens omhoog is gegaan. Moest bij de Jumbo zijn om europazegels te kopen en merkte idd dat Europa en de wereld bij elkaar zijn gevoegd. En duurder.
Ho, wacht, ik denk dat je helemaal niet hoeft bij te plakken, BDM!

Ik neem tenminste aan dat op jouw zegels niet 60, 96 ct en 1 euro staat maar Nederland 1, Europa 1 en Wereld 1? Je hebt ze alleen gekocht voor die bedragen. Bij een tariefsverhoging, blijven ze geldig tegen het nieuwe tarief. Je hebt dus eigenlijk gewoon een gunstige investering gedaan (heb ik ook gedaan). Ik heb in 2013 nog een voorraad ingeslagen. Nu is een Europazegel dus ineens 1,05 waard. 9 cent winst

Europa en Wereld is voortaan inderdaad samengevoegd (Internationaal), maar je mag de oude nog gewoon gebruiken. Ik zou voor de zekerheid Europa wel alleen voor Europa gebruiken.

Klein beetje uitleg: https://www.postnl.nl/voo ... ls/postzegels-van-postnl/

Je hoeft alleen bij te plakken als je decemberzegels gebruikt buiten de periode rond Kerst. Een decemberzegel staat nu voor 0,55 cent, dus 2 decemberzegels zouden bv oke zijn op een kaart naar het buitenland. Wil je sturen binnen Nederland dan plak je 9 cent bij. Stel volgend jaar worden ze weer duurder, dan kun je in de kerstperiode decemberzegels van 2013 gewoon plakken zonder bijplakken. Ik weet dat er toen bekend werd dat ze dit jaar van 0,40 naar 0,55 gingen, een heleboel mensen heel snel de oude decemberzegels op de site van postnl weggekaapt hebben. Slim!

Goedkoper verzenden kan ook met de postzegels van postzegelsmetkorting.nl. Als ik door mijn voorraad heen ben, ga ik daar eens bestellen. Zelf dus nog niet gedaan, maar wel her en der over gelezen. Hierbij krijg je postzegels uit de tijd dat er wel nog bedragen op stonden, met uitleg erbij welke waardes je moet combineren voor het juiste tarief (NL of Int.). Vroeger deden ze dat met guldenpostzegels, maar die zijn sinds november niet meer geldig helaas. Nu dus met 'oude' eurozegels.
quote:mriek83 schreef op 10 januari 2014 @ 13:03:

[...]

Eeehhh?! En bedankt!

Ook snel op je teentjes getrapt zeg. Ik bedoel er toch verder niks mee? Hoef je niet zo boos te doen.

Ja ze zijn nu samen gevoegd en duurder geworden inderdaad. 1,05 !!

@ Noora mijn zegels zijn van PMK daar staan bedragen op jammer genoeg dus heb er nog wel mee te maken nu met bij plakken :( Ziet er saai uit die 2cent zegeltjes erbij die zijn niet "speciaal"

Dat van de december zegels snap ik niet helemaal hoe je het zegt maar denk dat ik beetje moe ben vandaar ;)
Haha, dan lees nog maar een keer op een ander tijdstip en als je dan nog vragen hebt, stel ze maar!

Idd, dan moet je wel nog bijplakken. Maar misschien is het ook mogelijk om met de zegels die je hebt zelf nieuwe combinaties te maken voor het nieuwe tarief? Geen idee natuurlijk welke bedragen er precies opstaan.

Voor mij was dat inderdaad de reden om ze nog even niet daar te bestellen. Ik heb eerst nog even bij Collectclub besteld, binnenkort maar eens PMK proberen. Ik plak vaak 2 Nederland-zegels, heb daarvan allerlei ontwerpen besteld. Het is duurder dan nodig, dat weet ik, maar vaak heb ik iets wat de ontvanger leuk vindt en dat vind ik dan weer leuk ;)

Misschien is dat ook een reden dat ik zo lang over die kaartjes doe: het beste kaartje kiezen uit mijn redelijk uit de klauwen gelopen voorraad, de beste postzegel, maximaal lang verhaal, stickers en washitape, soms een tekeningetje... Meestal is er geen vierkante centimeter meer leeg als ik klaar ben Gelukkig levert dat ook vrijwel zonder uitzondering uitgebreide hurrays op, anders vermoed ik dat de zin op een gegeven moment wel over gaat om er zoveel tijd in te steken.
Nou, postzegels heb ik inderdaad meestal niet voor het uitkiezen. Ik heb vaak wel (duurder) 2 Nederlandzegels naar landen buiten Europa. Omdat je dan meer keuze hebt, wat ik leuker vindt.

BDM decemberzegels hebben ook een waarde, minder dan de normale postzegelwaarde. Met 2 decemberzegels heb je nu voldoende waarde voor een kaartje naar het buitenland. Misschien is dit nog extra uitleg (ik vond die van Noora ook duidelijk)
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven