Baas geeft loon niet
zondag 19 januari 2014 om 14:01
Afgelopen 5 jaar heb ik zwart in een cafe gewerkt. Eerst deed ik dat naast m'n baan, af en toe een beetje bij springen. Nadat ik m'n baan kwijt was, kreeg ik daar vaste uren. Steeds werd mij een 0-uren contract beloofd, maar dat heb ik nooit gekregen. Twee maanden geleden terug kreeg ik te horen dat er in het cafe geen werk meer voor me was. Ik had echter nog wel geld tegoed. Ik was sinds juli niet meer uitbetaald. Heb wel 3x een voorschot gehad (kleine bedragen). Ik heb meerdere malen om m'n geld gevraagd, maar tot nu toe niets gehad. Steeds had die baas weer een vage reden om het geld nog niet uit te betalen. Afgelopen week heb ik hem gebeld en gevraagd wanneer ik dat geld nou eindelijk eens kreeg en dat ik het een beetje zat werd om er steeds maar om te vragen. Ik kreeg van hem toen te horen dat ik beschuldigd werd van diefstal. Ik zou herhaaldelijk geld uit de kassa hebben gestolen en dat moest hij eerst uitzoeken. Of ik over een maand terug wilde bellen. Ik heb toen gezegd dat ik hulp zou inschakelen als ik het geld niet kreeg. Hoe ik aan hulp moet komen weet ik echter niet. Via de officiele kanalen heb ik weinig kans. Ik werkte immers zwart, dus heb ik geen poot om op te staan. Mijn vraag is dus of er iemand hier is met een dergelijke ervaring. Of dat er iemand is die tips voor me heeft.
zondag 19 januari 2014 om 15:03
quote:Raldy schreef op 19 januari 2014 @ 14:36:
[...]
De baas schrok heftig toen ik zei dat ik hulp zou inschakelen. Ook heb ik hem gevraagd om aangifte te doen van m'n diefstal. Daar reageerde hij niet op.
Ik zou hem een deadline geven. En aangeven dat als hij voor die tijd het geld niet aan je gegeven heeft dat je dan aangifte gaat doen. En dan dus ook echt doen.
En.... Nooit meer zwart gaan werken
[...]
De baas schrok heftig toen ik zei dat ik hulp zou inschakelen. Ook heb ik hem gevraagd om aangifte te doen van m'n diefstal. Daar reageerde hij niet op.
Ik zou hem een deadline geven. En aangeven dat als hij voor die tijd het geld niet aan je gegeven heeft dat je dan aangifte gaat doen. En dan dus ook echt doen.
En.... Nooit meer zwart gaan werken
zondag 19 januari 2014 om 15:12
quote:kadanz schreef op 19 januari 2014 @ 14:47:
Eigenlijk heb ik maar weinig medelijden. Waarom zouden we je helpen, wij die wel netjes krom liggen om 40-50% af te dragen aan de staat?
Ik zal me niet heiliger voordoen dan ik ben. Maar als je zwart werkt en het gaat mis, tsja...Ik vraag ook niet om medelijden of hulp. Ik vroeg of er hier mensen waren die een dergelijke ervaring hebben of dat er iemand tips had. Overigens heb ik ook jaren lang gewerkt en ook netjes m'n geld afgedragen aan de staat. In het cafe heb ik herhaaldelijk om een contract gevraagd maar dat nooit gekregen. Wel heeft die baas me gezegd dat het allemaal in orde was, maar ik heb nooit iets gezien of ondertekend.
Eigenlijk heb ik maar weinig medelijden. Waarom zouden we je helpen, wij die wel netjes krom liggen om 40-50% af te dragen aan de staat?
Ik zal me niet heiliger voordoen dan ik ben. Maar als je zwart werkt en het gaat mis, tsja...Ik vraag ook niet om medelijden of hulp. Ik vroeg of er hier mensen waren die een dergelijke ervaring hebben of dat er iemand tips had. Overigens heb ik ook jaren lang gewerkt en ook netjes m'n geld afgedragen aan de staat. In het cafe heb ik herhaaldelijk om een contract gevraagd maar dat nooit gekregen. Wel heeft die baas me gezegd dat het allemaal in orde was, maar ik heb nooit iets gezien of ondertekend.
zondag 19 januari 2014 om 15:19
quote:paresseuse schreef op 19 januari 2014 @ 15:00:
[...]
Met wat voor tokkies ga jij om ??
Die tokkies, zoals jij ze noemt zijn klanten van het cafe. Ik ga verder niet met ze om.
Maar oke, je bent een volwassen kerel blijkbaar, hebt al elders in vaste dienst gewerkt, maar je hebt er nooit moeite mee gehad om 5 jaar lang zwart te werken en gaat na een half jaar voor noppes werken eens een keer achter zijn 'rechten' aan..
Ik heb er wel moeite mee gehad om zwart te werken of dacht je dat ik dat leuk vond. Je hebt wel gelijk dat ik pas laat achter m'n geld aangaat. Nou was het wel daar de gewoonte dat we pas na een paar maanden ons geld kregen, omdat hij naar eigen zeggen niet kon uitbetalen. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Maar toen werkte ik er nog. Nu is de situatie anders.
Ik denk dat het een dure les voor je is geweest.
[...]
Met wat voor tokkies ga jij om ??
Die tokkies, zoals jij ze noemt zijn klanten van het cafe. Ik ga verder niet met ze om.
Maar oke, je bent een volwassen kerel blijkbaar, hebt al elders in vaste dienst gewerkt, maar je hebt er nooit moeite mee gehad om 5 jaar lang zwart te werken en gaat na een half jaar voor noppes werken eens een keer achter zijn 'rechten' aan..
Ik heb er wel moeite mee gehad om zwart te werken of dacht je dat ik dat leuk vond. Je hebt wel gelijk dat ik pas laat achter m'n geld aangaat. Nou was het wel daar de gewoonte dat we pas na een paar maanden ons geld kregen, omdat hij naar eigen zeggen niet kon uitbetalen. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Maar toen werkte ik er nog. Nu is de situatie anders.
Ik denk dat het een dure les voor je is geweest.
zondag 19 januari 2014 om 15:24
quote:paresseuse schreef op 19 januari 2014 @ 15:02:
[...]
En dit. Want geen werk meer, officieel, maar dan wel een uitkering? En daarnaast dus dit zwart verdiende geld? Dan inderdaad geen medelijden!Ik had geen uitkering toen ik daar werkte. Nu inmiddels wel aangevraagd. Hoewel ik daar weinig gebruik van zal maken. Ik werk soms voor uitzendburo's en heb goeie vooruitzichten op een nieuwe baan.
[...]
En dit. Want geen werk meer, officieel, maar dan wel een uitkering? En daarnaast dus dit zwart verdiende geld? Dan inderdaad geen medelijden!Ik had geen uitkering toen ik daar werkte. Nu inmiddels wel aangevraagd. Hoewel ik daar weinig gebruik van zal maken. Ik werk soms voor uitzendburo's en heb goeie vooruitzichten op een nieuwe baan.
zondag 19 januari 2014 om 15:28
quote:rastan schreef op 19 januari 2014 @ 15:03:
[...]
Da's een goeie, daar zat ik ook al aan te denken.
En.... Nooit meer zwart gaan werken Nee, zeker niet. Ik ben ook nooit een fan geweest van zwart werken. Dit is dan ook de enige keer dat ik het heb gedaan. Ik kon namelijk door persoonlijke omstandigheden geen andere kant op. Maar dat is een heel lang verhaal.
[...]
Da's een goeie, daar zat ik ook al aan te denken.
En.... Nooit meer zwart gaan werken Nee, zeker niet. Ik ben ook nooit een fan geweest van zwart werken. Dit is dan ook de enige keer dat ik het heb gedaan. Ik kon namelijk door persoonlijke omstandigheden geen andere kant op. Maar dat is een heel lang verhaal.
zondag 19 januari 2014 om 15:34
zondag 19 januari 2014 om 15:46
quote:kadanz schreef op 19 januari 2014 @ 14:47:
Ik zal me niet heiliger voordoen dan ik ben. Maar als je zwart werkt en het gaat mis, tsja...Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.
Ik zal me niet heiliger voordoen dan ik ben. Maar als je zwart werkt en het gaat mis, tsja...Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.
zondag 19 januari 2014 om 15:51
Je bent er ondanks "herhaaldelijk" om gevraagd te hebben en nooit gekregen tóch blijven werken , dus begrijp niet waarom je ons verteld dat je om een contract gevraagd heb , laten zien dat je eigenlijk van goede ( witte ) wil was?
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Risico van het vak zullen we maar zeggen.
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Risico van het vak zullen we maar zeggen.
zondag 19 januari 2014 om 15:54
zondag 19 januari 2014 om 15:57
quote:strike schreef op 19 januari 2014 @ 15:46:
[...]
Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.
Met dit verschil dat je met zwart werken nou eenmaal geen poot hebt om op te staan als het misgaat.
Geen rechten .....wettelijk gezien....dus tja.
[...]
Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.
Met dit verschil dat je met zwart werken nou eenmaal geen poot hebt om op te staan als het misgaat.
Geen rechten .....wettelijk gezien....dus tja.
zondag 19 januari 2014 om 16:27
Ik zou nog één keer langsgaan, en dreigen met het aangeven bij de belastingdienst als hij niet per direct over de brug komt. Als hij zwart mensen uitbetaald, komt er ook zwart geld binnen (waarschijnlijk contante betalingen die hij niet opvoert), en wordt er dus flink gesjoemeld met de boekhouding.
Dit alles zou ik overigens wel op een rustige toon doen, maar met zo veel mogelijk publiek erbij. Maar dat ben ik.
Dit alles zou ik overigens wel op een rustige toon doen, maar met zo veel mogelijk publiek erbij. Maar dat ben ik.
My shrink just killed himself. Blamed me in the note.
zondag 19 januari 2014 om 16:34
quote:strike schreef op 19 januari 2014 @ 15:46:
[...]
Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.Loon is haast per definitie niet zwart. Kies je er toch voor om zwart te werken, dan zijn alle gevolgen voor jezelf. Het is eigenlijk net als een dief die z'n opdrachtgever om achterstallig loon vraagt.
[...]
Je doet je wel heiliger voor dan je bent. Want loon moet gewoon betaald worden. Wit of zwart. Afspraak is afspraak. Dat lijkt me niet heel erg vreemd.Loon is haast per definitie niet zwart. Kies je er toch voor om zwart te werken, dan zijn alle gevolgen voor jezelf. Het is eigenlijk net als een dief die z'n opdrachtgever om achterstallig loon vraagt.
zondag 19 januari 2014 om 18:01