Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
@prima, het is wel iets anders lopen dan buiten, maar ik ben heel erg blij met mijn loopband.

Ik loop nu doordeweeks weer 2x.

En ik kan nu ook nog makkelijk om 9 uur 's avonds gaan hardlopen. Terwijl ik dan niet meer buiten zou lopen.

En als het in het weekend goed weer is, loop ik in het weekend buiten een rondje.

Maar zou houd ik wel mijn conditie op peil

Je bent bijna klaar met Evy! Hartstikke goed hoor

Ik heb ook wel een paar keer voor het eten gelopen.

En dan ben ik niet misselijk, maar mijn eetlust is dan wel een stuk minder.

@lexie, Ik ga wel door met de challenge, maar daar zullen er denk ik nog maar 2 bijkomen.

Volgende week dinsdag en donderdag.

Ben benieuwd wat het volgende maand wordt

Wat lekker dat het met Evy weer goed ging.

Gewoon weer lekker opbouwen.

@moonlight, Gelukkig dat het toch beter gaat met jou en je vader. En wat een super compliment op de reunie!!

En lekker dat je les 11 gewoon hebt kunnen uitlopen.

Kan je weer lekker verder.
Never regret something that once made you smile.
Ik zie het zelf alleen echt niet

Heb ook t idee dat voor het afvallen die korte stukjes van een paar minuten weinig zoden aan de dijk zetten, dat dat pas komt bij de latere lessen.

Maar t was in ieder geval leuk om even over het lopen te kunnen praten met haar, zij is zelf heeeeeeeel sportief.

Ben wel happy dat het weer gelukt is vandaag. Die paar lessen die ik laatst niet kon afmaken daar werd ik niet blij van.
quote:baukje schreef op 18 januari 2014 @ 16:36:

Aikal ik weet niet welke afstanden jij nu beheerst maar ik neem aan dat je hiervoor al tot de 5km hebt toegewerkt en nu verder aan het opbouwen bent naar de 10km. Of je die 7,5km aaneengesloten kunt lopen is dan puur een mentale kwestie. Niet dat het erg zou zijn als je zou gaan wandelen maar als je dat niet wil tijdens die loop dan moet je die optie ook niet open houden. Doe je dat wel dan ga je namelijk op een gegeven moment wandelen. Eenmaal voldoende getraind (en oké misschien komt die 7,5 net iets te vroeg maar in dit stadium zou je het moeten kunnen) is het een kwestie van goed doseren (lees rustig starten) en een mentale kwestie.

Door rustig te beginnen (onder je gebruikelijke trainingstempo) zal je het tempo gaande weg de wedstrijd wat op kunnen voeren en zal je mensen kunnen gaan inhalen en geloof me daar krijg je extra power van.

Terwijl bij een te snelle start of steeds gaan wandelen je op een gegeven moment steeds ingehaald wordt. Dat werkt heel demotiverend en daardoor zal het mentale spelletje nog veel zwaarder worden.

Wat betreft de ondergrond, bij mij is bij gelijkblijvend tempo mijn hartslag op onverharde ondergrond vaak een slag of 5 hoger dan op bijvoorbeeld asfalt. Die hogere hartslag zal jou nog in de opbouw op gaan breken. Voorkom dat door het tempo wat terug te schroeven op de onverharde stukken zodat het gevoel hetzelfde blijft.

Doorzetten kan ik wel, en ik ben niet van plan te gaan wandelen. Ik was alleen bang dat ik me conditioneel over de kop ga lopen en daarna een paar dagen niks kan.

Ik ben alleen wel bang dat ik te snel start omdat er nu nog andere mensen bij zijn en ik die wil proberen bij te houden. Ik loop maar 9 km/u dus veel zullen me in het begin voorbij lopen.

@lexie: les 4 ging goed. Les 5 inmiddels ook gedaan, die ging ook goed.

@prima: dit is de eerste keer, tot 3 maand terug kon ik niet eens hardlopen....
quote:aikal schreef op 21 januari 2014 @ 14:03:

[...]

Doorzetten kan ik wel, en ik ben niet van plan te gaan wandelen. Ik was alleen bang dat ik me conditioneel over de kop ga lopen en daarna een paar dagen niks kan.

Ik ben alleen wel bang dat ik te snel start omdat er nu nog andere mensen bij zijn en ik die wil proberen bij te houden. Ik loop maar 9 km/u dus veel zullen me in het begin voorbij lopen.

.

Kijk dat is de spirit , gewoon er voor gaan. Dat over de kop lopen zal wel meevallen hoor. Door bij je huidige trainingen steeds afwisselend te rennen met wandelpauzes train je je conditie en door steeds de herhalingen het duurvermogen goed. zo doe je dat later ook met echte interval trainingen. Dan loop je ook steeds maar betrekkelijk korte intervallen op wedstrijdtempo. Eigenlijk kun je dan niet geloven al trainende dat je dat tempo vervolgens 5, 10, 15 of zelfs een halve marathon vol kunt houden. Maar in de praktijk kan dat dus wel.

Met dit tempo gewoon helemaal achterin starten. Loop je niet het risico dat je je laat verleiden door met te snelle lopers mee te gaan en loop je ook niet het risico door sneller lopers onder de voet gelopen te worden. Bovendien zal je dan al naar een paar km's de lopers die wel te ver voorin gestart zijn en inmiddels zichzelf helemaal tegengekomen zijn mooi inhalen. Dat geeft je dan weer extra power.
Wat fijn dat je er zoveel vanaf weet en hier af en toe even langs komt

Heb net gelopen in de regen. Les wel volgehouden.

t Was vanmiddag wel wat mistig maar het regende nog niet, dat begon pas toen ik klaar stond om te vertrekken. Heb t nog even afgewacht en daarna toch gegaan.

Nat regenen vind ik niet zo erg, maar die plassen... bah.
Vraagje aan de meer deskundige renners:

Ik wandel regelmatig in het weekend. Komende tijd zal dat meestal zo'n 20 - 25 km zijn, vlak gebied.

Ik zit wat te rommelen met mijn hardloopdagen. Nu ga ik bijv zaterdag en zondag wandelen en het leek me niet handig om dan vrijdag te gaan hardlopen. Dan is mijn rust/hersteldag van t hardlopen geen echte rustdag.

Dan zou het er op neer komen dat ik het hardlopen een keer oversla

Of kan het geen kwaad om op een rustdag (van hardlopen) een flinke wandeling te maken?
Dinsdag en vanavond heb ik 4,5K op de loopband gedaan.

Dinsdag een intervaltraining van Podrunner.

En vanavond met de Run on Earth app in Miami gelopen

Zondag een 5K wedstrijd in Uithoorn.

En zus en ik hebben ons opgegeven voor de Rokjesdagloop op 6 april
Haha rokjesdsagloop, nooit eerder van gehoord maar geweldig
quote:Moonlight82 schreef op 23 januari 2014 @ 22:00:

Vraagje aan de meer deskundige renners:

Ik wandel regelmatig in het weekend. Komende tijd zal dat meestal zo'n 20 - 25 km zijn, vlak gebied.

Ik zit wat te rommelen met mijn hardloopdagen. Nu ga ik bijv zaterdag en zondag wandelen en het leek me niet handig om dan vrijdag te gaan hardlopen. Dan is mijn rust/hersteldag van t hardlopen geen echte rustdag.

Dan zou het er op neer komen dat ik het hardlopen een keer oversla

Of kan het geen kwaad om op een rustdag (van hardlopen) een flinke wandeling te maken?

Op zich kan het hardlopen een keertje overslaan omdat je druk bent met een andere vorm van bewegen natuurlijk helemaal geen kwaad. Maar zelf zit ik door mijn werk altijd met dagelijks vele fietskm's en die doe ik dan gewoon naast mijn hardloop trainingen. In het weekend ga ik zelfs vaak na een ochtend training 's middags nog een lange fietstocht maken of een extra lange boswandeling met de hond.

Het is toch een hele andere vorm van belasting. Zeker als je die andere vorm gewoon gewend bent en het gewoon een vorm van ontspanning is geworden.

Alleen kort voor grote wedstrijden probeer ik dergelijke extra 'belasting' te vermijden. Maar dan niet eens omdat die belasting te groot zou zijn maar meer omdat de trainingen dan op het randje van mijn kunnen zit en ik letterlijk extra slaap nodig heb om goed/snel te herstellen.

Je zou het dus gewoon een paar keer uit moeten proberen en dan de eerste keren de wandelafstanden iets korter houden dan gebruikelijk.
Bedankt voor je antwoord.

Het wandelen gaat om tochten met een groep, die kan ik niet inkorten.

Eigenlijk kan ik dus gewoon op mijn hardloop-rustdagen iets anders doen. Goed om te weten.

Ik houd ook wel van schaatsen, fietsen en zwemmen, gewoon voor de lol. Daarvan wist ik ook niet zo goed hoe ik het moest combineren met het lopen. Maar dan kan ik dat er ook gewoon naast doen zonder mijn loopschema aan te passen, denk ik..

Heb overigens ook nauwelijks klachten van het lopen maar de rustdagen hebben wel een functie natuurlijk.
quote:Moonlight82 schreef op 24 januari 2014 @ 00:06:

Haha rokjesdsagloop, nooit eerder van gehoord maar geweldig

Nu nog op zoek naar een rokje

De loop wordt in Amsterdam gehouden, mocht je willen meedoen
@ Moonlight, Met vakantie wandelen wij ook langere wandelingen met de honden, maar dan ga ik ook hardlopen.

Maar mijn wandelingen zijn wel een stuk korter dan de jouwe. Wij doen dan 5 à 6 K.

Dan wandel ik 's morgens 3 kwartier (zo'n 3K) met de honden.

En ga daarna hardlopen en dan in de middag de langere wandeling.
Ik zal ns kijken of het voor mij haalbaar is, qua planning. Klinkt wel leuk
Heb de laatste week wel meegelezen, maar was even Toos Internetloos want thuis hadden we even geen internet. En op mobiel reageert toch net even wat lastiger.

Maandagavond lekker getraind bij de hardloopvereniging en vanmiddag een rondje van 5,5 kilometer gelopen. Wil een trainingsschema voor mezelf maken en ook een keer extra gaan lopen in de week. Ik merk namelijk dat ik, met 1x hardloopvereniging en 1x zelf lopen, nu niet meer echt vooruit ga. En ik wil straks natuurlijk wel sneller en verder gaan lopen. Dus moet echt meer gaan lopen.

@Dorisdoos: haha, wat grappig zeg die rokjesdagloop. Helaas voor mij een beetje uit de richting...

@ Moonlight: ik zou wel een rustdag inplannen. Je benen moeten wel hard werken, dus om blessures te voorkomen zou ik gewoon even een dagje rust nemen.

@ Lexie: jij bent ook lekker bezig, je hebt weer een goede start gemaakt. Bij welke les van Evy ben je nu?
Sneeuwwitje als je geen vooruitgang merkt kan ik me voorstellen dat je een keer vaker wilt lopen in de week.

Wat jij zegt over rustdag is ook wel waar... Het vervelende is dat er volgende week een paar dagen zijn waarop het qua tijd lastig is (laat thuis) om te lopen en zo gaan er wel veel dagen voorbij. Ik kijk gewoon even hoe t gaat met wandelen, of mijn benen erg moe zijn of dat het meevalt.

Die rokjesloop vind ik best een leuk idee

Het is haalbaar. En t is ook weer niet zo duur dat het een ramp zou zijn als ik me wel inschrijf maar om wat voor reden dan ook, het niet zou redden.

Ik vind alleen wel dat een rokjesdag met blote benen moet. Al die zwarte broeken op de foto met een rokje erboven dat ziet er niet uit Zo heeft Martin Bril het niet bedoeld...
Ik heb de 7,5 km uitgelopen zonder wandelen in ongeveer 53 minuten. Er zijn problemen met de chips dus de exacte tijd weet ik nog niet.

Ik heb mijn doel dus gehaald: binnen het uur, niet wandelen en volgens mij ben ik ook niet laatste geworden...
quote:aikal schreef op 25 januari 2014 @ 15:11:

Ik heb de 7,5 km uitgelopen zonder wandelen in ongeveer 53 minuten. Er zijn problemen met de chips dus de exacte tijd weet ik nog niet.

Ik heb mijn doel dus gehaald: binnen het uur, niet wandelen en volgens mij ben ik ook niet laatste geworden...Super gedaan!
Wat goed aikal!
Super Aikal, helemaal zonder wandelen tussendoor. Je mag trots zijn op jezelf!
@aikal, Gefeliciteerd!! Hartstikke goed gedaan

@moonlight, ik denk niet dat Martin Bril mij alleen in een rokje wil zien

Ik doe er ook een broek(je) onder

Vanmorgen de 5K in Uithoorn gelopen. Was 5.3K

Niet geheel ontevreden. Heb hem in 32:29 gelopen (5K was volgens mijn app in 30:29)

Zus was vandaag sneller (32:06)

Nu op zoek naar een (of twee) wedstrijd die tussen nu en 21 maart pas.

Dan gaan we een Night Run doen.
Gefeliciteerd Dorisdoos met het weer uitlopen van een wedstrijd. Echt goed bezig!

Hier ligt een behoorlijke laag sneeuw. Vanmiddag lekker buiten gewandeld. Er waren wel bikkels die aan het hardlopen waren, maar dat durf ik toch echt niet. Morgenavond heb ik hardlooptraining, moet maar even kijken hoe de weg er dan bijligt. Aan de andere kant kan ik misschien wel veel leren van de trainer hoe je moet lopen bij deze omstandigheden. Maar goed, eerst morgen maar veilig naar mijn werk komen op de fiets
Doris, ik wil als het even kan in een kort broekje met daarover een rokje. Wel het blote-benen-idee van rokjesdag. (ja ik heb m dus wel in mijn hoofd )

Alleen een rokje idd niet, dat is niet handig met rennen

Sneeuwwitje: nee idd in de sneeuw wordt het lastig. Hoewel ik het zelf met een dun laagje 'krokante' sneeuw nog wel zou durven maar dan moet ik nog wel kunnen zien waar de weg ophoudt en de berm begint, zeg maar.

Ik vroeg vorige week van die rustdag. Nou.... de 2 x 21 km wandelen zijn me zwaar gevallen. Zelfs vandaag heb ik nog pijn in mijn benen. Dus op zijn vroegst morgen weer hardlopen grmblf. Hopelijk zijn mijn benen er wel sterker van geworden.
Ha, daar was ik weer!

Inmiddels Evy afgerond en ben oprecht blij! En gemotiveerd want we gaan verder met het volgende schema van 5 naar 10km! Maar als ik dat schema zie, lijkt het alsof ik halverwege kan instappen...ik kan nu ruim 30 minuten achter elkaar lopen en dat hoef ik pas in week 3 echt te doen. Daarvoor is het iedere keer 5 x 2 minuten, 15 x 1 minuut, 20minuten lopen, etc. Heeft iemand ervaring? Is dit echt zoals je die kilometers opbouwt of kan ik wat later instappen? Wil natuurlijk niet terugvallen ofzow.

Leuk om te lezen dat iedereen fanatiek aan het lopen is! Ik denk dat ik binnenkort ook maar es een wedstrijdje lopen ga. Rokjesdag...wie weet haha!
Ha, daar was ik weer!

Inmiddels Evy afgerond en ben oprecht blij! En gemotiveerd want we gaan verder met het volgende schema van 5 naar 10km! Maar als ik dat schema zie, lijkt het alsof ik halverwege kan instappen...ik kan nu ruim 30 minuten achter elkaar lopen en dat hoef ik pas in week 3 echt te doen. Daarvoor is het iedere keer 5 x 2 minuten, 15 x 1 minuut, 20minuten lopen, etc. Heeft iemand ervaring? Is dit echt zoals je die kilometers opbouwt of kan ik wat later instappen? Wil natuurlijk niet terugvallen ofzow.

Leuk om te lezen dat iedereen fanatiek aan het lopen is! Ik denk dat ik binnenkort ook maar es een wedstrijdje lopen ga. Rokjesdag...wie weet haha!
Gisteravond heerlijke hardlooptraining gehad. Het was prima te doen op de paden. Waren maar met een klein groepje en hebben meer dan 7 kilometer gelopen, echt lekker.

Mijn nieuwe sportschema heb ik bijna klaar. Plan is nu om 4x per week te gaan sporten. Liefst 3x hardlopen en 1x sportschool en soms 2x hardlopen en 2x sportschool (komt soms zo uit met rustdagen tussen hardlopen). Ik heb er zin in. Merk dat ik me weer veel beter voel nu ik weer structureler aan het sporten ben

@ Prima: gefeliciteerd met het afronden van Evy. Heerlijk gevoel is dat he! Wat betreft het schema van Evy 5-10; je moet 30 minuten kunnen lopen want bij de lessen gan je niet meer tussendoor wanddelen. Ben je niet in de war met Renate? Want zij wandelt nog wel bij het vervolgschema. Ik heb Evy 5-10 gelopen en daar is geen wandelen meer tussendoor.

@ Moonlight: Oef, dus toch spierpijn. Hoe gaat het nu met je benen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven