Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten.. ervaringen?

22-07-2008 15:56 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics geopend over laseren, maar ik heb er niet één gevonden over lensimplantaten.

Ik heb vorige week gehoord dit ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor lensimplantaten.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen
Lonkaa, ik heb dat opgevangen met een ooglapje. Ik zag met mijn geopereerde oog heel slecht, die snapte er nog niks van. Dus rechteroog ooglapje, linkeroog lens in. Drie dagen voor de operatie moest de linkerlens uit dus daar een ooglapje. Was wel echt even behelpen. Heb wel mijn geplande activiteiten gewoon door kunnen laten gaan.
Leuk om dit topic te vinden. Ik ben me ook aan het orienteren op implantaatlenzen omdat ik na 28 jaar (probleemloos) harde lenzen te hebben gedragen er niet meer tegen kan. Ook zachte lenzen (silicone hydrogel) lukt niet echt goed. Mijn rechteroog accepteert deze wel (op een goede dag een uur of twaalf) maar mijn linkeroog helaas niet. En gezien mijn sterkte (-20 en -16, beide met cilinder) is een bril ook niet echt een optie.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Desiday is gegaan.
Hallo,

Ben vandaag bij de oogarts geweest, omdat ik altijd had gezegd dat wanneer ik mijn lenzen niet meer redelijk kan verdragen, zou overwegen om implantaatlenzen te nemen. Mijn sterkte is ong. -13.50 en 12.00.

Het traject is in werking gezet.Wie A zegt moet ook B zeggen, maar ik zie erg op tegen de ingreep op zich. Hoe gaat het met verdoven. Oogarts zegt plaatselijk. Had zelf liever dat ik er niks van mee kreeg. Ik val nl. nogal snel flauw. Wie kan mij uit eigen ervaringen iets meer vertellen. over de pijn enzo.
Volgende week is zo ver, dan gaat mijn eerste lens er in! Ik krijg een roesje en mn oog wordt met een prik verdoofd. Ben nog helemaal niet zenuwachtig, vooral benieuwd!!
quote:riannevanbenthem schreef op 25 februari 2013 @ 16:41:

Hallo,

Ben vandaag bij de oogarts geweest, omdat ik altijd had gezegd dat wanneer ik mijn lenzen niet meer redelijk kan verdragen, zou overwegen om implantaatlenzen te nemen. Mijn sterkte is ong. -13.50 en 12.00.

Het traject is in werking gezet.Wie A zegt moet ook B zeggen, maar ik zie erg op tegen de ingreep op zich. Hoe gaat het met verdoven. Oogarts zegt plaatselijk. Had zelf liever dat ik er niks van mee kreeg. Ik val nl. nogal snel flauw. Wie kan mij uit eigen ervaringen iets meer vertellen. over de pijn enzo.

Verdoving is plaatselijk, narcose is helemaal niet nodig.

Bij mij ging het zo: Ik kwam aan bij de kliniek en kreeg om het kwartier een serie van drie oogdruppels, vervolgens mocht ik naar de anesthesieruimte waar ik een infuuskreeg met een spulletje erin waar ik heeel rustig van werd. Toen de plaatselijke verdoving, dat is een injectie die onder de oogbol door gezet wordt, in het spierkapsel. Klinkt eng maar valt echt heel erg mee. De ingreep op zich vond ik totaal niet vervelend, het enige dat je voelt is de klem om je oog open te houden (niet pijnlijk!) en het water waarmee ze spoelen.

Bij welke kliniek ga je geopereerd worden?
Hoi DM en Lonkaa,

Ik wordt geholpen bij MST en krijg mijn operatie volledig vergoed i.v.m sterkte.DM je schrijft narcose is niet nodig maar je kreeg wel een infuusje met wat erin. dus..... Lonkaa ben jaloers op je want mijn oogarts vind een roesje niet nodig(ik had het zo graag standaard gehad).Ben echt een zenuwpees.

Volgens de oogarts kun je gewoon werken maar is dat ook tussen de beide ogen door???Hoe gaat dat met het wennen??

Lonkaa hou je me op de hoogte??Succes!
quote:riannevanbenthem schreef op 26 februari 2013 @ 10:58:

Hoi DM en Lonkaa,

Ik wordt geholpen bij MST en krijg mijn operatie volledig vergoed i.v.m sterkte.DM je schrijft narcose is niet nodig maar je kreeg wel een infuusje met wat erin. dus..... Lonkaa ben jaloers op je want mijn oogarts vind een roesje niet nodig(ik had het zo graag standaard gehad).Ben echt een zenuwpees.

Volgens de oogarts kun je gewoon werken maar is dat ook tussen de beide ogen door???Hoe gaat dat met het wennen??

Lonkaa hou je me op de hoogte??Succes!p.s. moesten jullie ook één week de (harde)lenzen uit i.v.m. de meting??
Rianne, narcose is vrij belastend voor je lichaam.

Ik was heel zenuwachtig dus kreeg een half tabletje valium en in mijn infuus iets waar ik ontspannen van werd, alsof ik een beetje aangeschoten was. Heb wel alles gewoon meegekregen. Ik dacht ook dat ik liever narcose had, maar achteraf was het dus helemaal niet nodig. De tandarts is vervelender.

Ik had niet kunnen werken, ik had een plussterkte en die accommoderen heel erg, ik zag dus geen kont met mijn rechter oog. Toen het linkeroog geopereerd was zag ik vrij snel prima.

Ik heb zachte lenzen en die moest ik twee weken uit voor de meting, harde lenzen moeten bij mijn kliniek vier weken vantevoren uit. Voor de operatie drie dagen geen lenzen dragen.
quote:riannevanbenthem schreef op 26 februari 2013 @ 10:58:

Hoi DM en Lonkaa,

Lonkaa hou je me op de hoogte??Succes!

Mijn operatie zit er aan te komen (zeg even geen exacte datum) en ik heb alles klaar liggen. Ben al begonnen met één soort druppels, om de boel alvast steriel te krijgen volgens mij. Ik ben ook wel blij met het roesje, maar ben niet echt een zenuwpees, zie er ook totaal niet tegenop!

Ik heb me voor de operatiedag en de dag erna wel ziek gemeld op mijn werk. Daarna probeer ik een dag thuis te werken en dan ga ik gewoon weer. Al zal het in de tussenweek wel lastig zijn, met één goed oog en één slecht oog. Ik heb al een bril klaar liggen met een glas er uit voor in die tussenweek. Verder heb ik geen dingen gepland, ja een verjaardag volgend weekend waar ik wel even heen wil.

Ik ben zooo benieuwd! Onze sterktes zijn vergelijkbaar, en je schijnt echt zo veel scherper te kunnen zien. Ik kan niet wachten! Ik hou je op de hoogte!
Nou de eerste lens zit er in hoor! Is er behoefte aan uitgebreid verslag?
Ja lonkaa, graag of wel hier of graag via prive mail maar ik weet niet hoe t prive zou moeten.

Ik wacht op een oproep heb de druppels in huis en zodra de lens binnen is wordt ik gebeld en ingepland. Spannend.
A Rianne, bij mij zitten beide lenzen er in en nu is het resultaat beter zichtbaar!

Na de eerste lens was het een rare week, ik had nog een bril op met één glas er uit. Maar dan zie je nog alles dubbel, niet echt ideaal. Het geopereerde oog moest ook enorm wennen en ik was moe van het roesje.

Nu zit dus de tweede lens er ook in, en wat een verschil! Geen hoofdpijn, maar gewoon twee ogen die het doen! Ik zit nog op -0,5, maar heb in allebei de ogen een hechtinkje die er over een paar weken pas uit mag. Hopelijk (arts wist het niet zeker) trekt het dan nog bij.

De ingreep is me mee gevallen. Bij het eerste oog zie je met je andere oog niks (bril is af vanaf dat je de steriele ruimte in gaat), dus je krijgt er weinig van mee. Bij de tweede operatie zie je alles met je goede oog en dat vond ik wat minder Maar goed, even doorbijten en dan is het zo voorbij. Pijn heb ik niet echt gehad, beetje geirriteerd gevoel. En je mag niet bukken en tillen, vervelend!

Wat wil je nog meer weten?
Ik zie dat dit forum topic niet heel actief meer is maar misschien komt dat wel weer? Heb het van begin tot einde gelezen omdat ik ook lensimplantaten wil. Geld is gespaard en over een maand heb ik een uitgebreid onderzoek bij een kliniek. Aan de andere kant van het land, maar heb goede verhalen gehoord hoop zo dat ik helemaal geschikt ben voor het type lens wat ik wil: Visian ICL met aquaport.

Ik heb trouwens s-3,50 c-0,50 en s-3,00 c-0,50, niet heel hoog zoals de meesten hier.
Vooronderzoek gehad, eind maart krijg ik in beide ogen een implantlens, zooo spannend!
Spannend peddy!

Ik heb weer gebeld voor de controle begin 2014. Ben benieuwd. Heb geen last oid.
Ik ben zo bang dat ik niet stil genoeg kan liggen. Hoe hadden jullie dat ? En hadden jullie last van een droog gevoel aan de ogen tijdens de tijd dat de oogspreider er in zit? Of is dat gevoel er niet door de verdovende oogdruppels?
Voor het eerst dat dit me begint te boeien merk ik. Draag al meer dan 20 jaar 1 contactlens, - 5, andere oog is zo goed als blind. Was altijd tevreden maar nu ik ouder wordt en een leesbril nodig heb is het de hele dag balen met die bril. Het scherp stellen als ik hem af doe valt me zo tegen. Zie van dichtbij alleen nog lekker met de lens uit maar dat lukt alleen in bed, met lezen dus.

Wilde graag een lens met leesgedeelte maar dat gaat niet lukken vanwege lens die het liefst hoog in mijn oog woont, en dan heb je het leesgedeelte midden op je oog.

En nu denk ik..laseren? Maar ben zo bang dat het net bij mij mis gaat, heb maar 1 werkend oog.

Dat vraagstuk wordt bij lensinplantaten niet minder en ik weet ook helemaal niet of ze daar ook je leesdeel mee kunnen corrigeren maar mijn vraag is eigenlijk aan jullie die er mee bezig zijn..hebben ze het ooit over de kans dat het mis gaat? is dat verwaarloosbaar of wordt het toch wel degelijk genoemd?

Ik heb nog nooit echt op internet gezocht of in een kliniek informatie ingewonnen maar op de een of andere manier heb ik dan toch het idee dat ik naar een verkooppraatje luister. Vandaar dat ik het liever van ervaringsdeskundigen zou horen..

kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Sterkte voor diegene die nog gaan. Lees net trouwens 4 weken je lens uit, mag je dan wel een bril op? Anders zie ik echt geen snars..
Ja bril op is geen probleem, gaat er meer om dat je hoornvlies helemaal in oorspronkelijke vorm komt na het niet dragen van lenzen voor een periode van een aantal weken ivm met de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de meting.

En natuurlijk kan er, zoals bij elke operatie, iets mis gaan, en bij deze ingreeo is het grootste risico een infectie, die overigens bijna altijd goed te behandelen is. Hier krijg je preventief en na de operatie antibiotica voor en druppels volgens mij, plus het feit dat je de dag na de oparatie en in de weken erna ook weer gecontroleerd wordt, maakt dit de kans op complicaties zeer klein.
peddy, dat klinkt logisch, van in de normale vorm terugkomen. Ergens heb ik nog wel een bril liggen

je verhaal klinkt zeer geruststellend.. bijna een verkooppraatje

Hmm, mss dat ik me toch eens zoetjes aan in deze materie ga verdiepen. Of even op mijn broer wachten, die wil gaan laseren ivm duiken. (lens in of bril op lijkt hem niet handig in een duikbril).

Dank je wel en succes alvast!
I'll take that as a compliment haha. Ik zit misschien iets dichter bij het vuur, ik ben namelijk opticien en heb veel vragen bij miijn collega optometristen neergelegd haha.

Er zijn overigens oook duikbrillen op sterkte verkrijgbaar, wist je dat! Als dat de enige reden is om te laseren is dat misschien ook een optie

Je kan ook eens kijken op ooglasertrefpunt website, daar staan verhalen van mensen over zowel laseren als lensimplantaten. Ik heb flink wat verhalen doorgekezen daar.
Peddy, dank je wel voor je goede adviezen! je zit inderdaad dicht bij het vuur, soms is dat handig (soms weet je dan meer dan je zou willen..).

Ik zal het eens aan broer doorgeven want volgens mij is dat de enige reden, dat duiken. Hij heeft een nieuwe liefde die graag duikt en hem mee wil nemen, vandaar zijn plotselinge enthousiasme. Zo leuk, op zijn 45e . maar goed daar ging het niet over he.

Zit jij nu niet je eigen handel omver te halen, door je ogen te laten opereren?
Wat leuk voor hem zeg!

Zonnebrillen blijf ik nodig hebben, bescherming tegen de schadelijke UV-straling
Peddy, ik heb zelf moeite met stilzitten en liggen zeker als ik iets spannend vind, dan ga ik trillen. Bij de operatie geen last van gehad en ook niet toen de hechtingen er later uitgehaald werden (die waren gaan uitgroeien).

Voor mij is het inmiddels een jaar geleden. De laatste controle, drie maanden na de operatie was zo goed dat ik pas volgend jaar april terug hoef te komen. MIjn rechteroog is nog steeds minder dan het linkeroog, maar dat is ook een licht lui oog. Bij mij was het best een lange weg voordat de sterkte goed was, vanwege mijn hoge verziendheid maar het was het zo waard. Ik zou het zo weer doen.
Fijn om te horen, dm. Dat stelt me wel gerust! Ik ben ook zo'n 'triller' haha
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een halve valium kreeg en een rustgevend spulletje in mijn infuus, niet echt een roesje maar wel iets waardoor je je wat aangeschoten voelt.

Het enige echt vervelende was de plaatselijke verdoving, maar dat is ook zo weer over. Ik vond het echt een mooie ervaring. Na mijn eerste operatie zag ik nog amper wat met dat oog maar een dag na de tweede operatie zat ik weer te lezen en was mijn zicht volgens mijn eigen opticien ( hij heeft ook voor volledige vergoeding gezorgd) al 100%.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven