Dilemma CV
maandag 10 februari 2014 om 15:01
Ik ben in tweestrijd. Ik ben nu een tijdje aan het solliciteren en wil graag een nieuwe strategie uitproberen.
Ik ben WO afgestudeerd, echter heb ik ook een HBO diploma. Nadat ik mijn Hbo had afgerond ben ik bij een instelling gaan werken die daarop aansloot. Daarna is het mijn bijbaan naast mijn studie geworden.
Nu merk ik dat ik hbo vacatures erg leuk vind alleen vermoed ik dat wanneer ik mijn wo diploma erbij zet te hooggeschoold voor de functie ben.
Is het een optie om mijn gehele wo diploma niet te vermelden op mijn CV? Ik heb immers geen gat op mijn cv doordat ik er altijd naast heb gewerkt. Anderzijds begin ik, wanneer ik überhaupt op gesprek mag komen, met een leugen.
Heeft een van jullie wel eens iets verzwegen, of is jullie tip om vooral eerlijk te zijn?
Ik ben WO afgestudeerd, echter heb ik ook een HBO diploma. Nadat ik mijn Hbo had afgerond ben ik bij een instelling gaan werken die daarop aansloot. Daarna is het mijn bijbaan naast mijn studie geworden.
Nu merk ik dat ik hbo vacatures erg leuk vind alleen vermoed ik dat wanneer ik mijn wo diploma erbij zet te hooggeschoold voor de functie ben.
Is het een optie om mijn gehele wo diploma niet te vermelden op mijn CV? Ik heb immers geen gat op mijn cv doordat ik er altijd naast heb gewerkt. Anderzijds begin ik, wanneer ik überhaupt op gesprek mag komen, met een leugen.
Heeft een van jullie wel eens iets verzwegen, of is jullie tip om vooral eerlijk te zijn?
maandag 10 februari 2014 om 15:05
Zet op je CV relevante werkervaring of relevante diploma's neer.
Dan heb je niks verkeerd gezegd toch?
Waarom zou je met een leugen beginnen als je het niet vermeldt? Een CV hoort kort en bondig te zijn, dus als je informatie niet neerzet omdat het niks toevoegt aan de functie is daar niets mis mee.
Dan heb je niks verkeerd gezegd toch?
Waarom zou je met een leugen beginnen als je het niet vermeldt? Een CV hoort kort en bondig te zijn, dus als je informatie niet neerzet omdat het niks toevoegt aan de functie is daar niets mis mee.
maandag 10 februari 2014 om 15:20
Liegen in je CV kan ontslag op staande voet betekenen als de werkgever erachter komt. De werkgever heeft je dan aangenomen op basis van valse voorwendselen, waardoor het contract nietig wordt verklaard.
Maar dat gaat dan voornamelijk over diploma's die men claimt te hebben, maar niet heeft. Of werkgevers noemen waar de kandidaat nooit heeft gewerkt.
Ik weet niet of het ook geldt voor verzwijgen van diploma's.
Het is natuurlijk super vervelend dat je je papiertje moet verzwijgen om aan een baan te komen. Je hoort er eigenlijk super trots op te zijn.
Maar dat gaat dan voornamelijk over diploma's die men claimt te hebben, maar niet heeft. Of werkgevers noemen waar de kandidaat nooit heeft gewerkt.
Het is natuurlijk super vervelend dat je je papiertje moet verzwijgen om aan een baan te komen. Je hoort er eigenlijk super trots op te zijn.
maandag 10 februari 2014 om 15:24
Ja dat klopt. Maar op zich zie ik het dan als een stukje persoonlijke ontwikkeling. Ik hoef ook niet direct een baan op dat niveau te hebben. En natuurlijk ben ik er trots op, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor andere mogelijkheden. Misschien dat een ander baan alsnog leidt tot de functie waarvoor ik opgeleid ben.
maandag 10 februari 2014 om 15:31
Toevallig dat je het zegt Matroesjka, ik ben er net mee bezig. Ik bedacht me dat er veel meer mensen zijn die 'onder hun niveau' werken, en dat het niet erg is zolang je het maar kunt motiveren en enthousiast over de functie bent. Dit benoem ik dan ook allemaal in de brief.
Toch bedankt voor de tip! Nu hoef ik niets te verzwijgen en ik heb dan een weloverwogen beslissing genomen om erop te solliciteren.
Toch bedankt voor de tip! Nu hoef ik niets te verzwijgen en ik heb dan een weloverwogen beslissing genomen om erop te solliciteren.
maandag 10 februari 2014 om 15:46
Het lijkt mij ook niet dat dat onder liegen valt, het lijkt mij dat je dan inderdaad alleen je relevante diploma's en werkervaring noemt. Je zet nergens expliciet neer dat je verder nooit diploma's hebt gehaald, of zoiets dergelijks.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 10 februari 2014 om 16:01
quote:boerderijgeit028 schreef op 10 februari 2014 @ 15:20:
Liegen in je CV kan ontslag op staande voet betekenen als de werkgever erachter komt. De werkgever heeft je dan aangenomen op basis van valse voorwendselen, waardoor het contract nietig wordt verklaard.
nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.
nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.
maandag 10 februari 2014 om 16:02
maandag 10 februari 2014 om 16:10
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2014 @ 16:01:
[...]
nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.Dat lijkt me een heel goed idee; een kopje 'relevante diploma's'. Zo hoef je het niet vermelden en heb je ook niet gelogen/dingen verwegen.
[...]
nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.Dat lijkt me een heel goed idee; een kopje 'relevante diploma's'. Zo hoef je het niet vermelden en heb je ook niet gelogen/dingen verwegen.
dinsdag 11 februari 2014 om 09:43
To: weet je dat wel zeker? Dat je met je WO-diploma wrs niet gekozen wordt voor een hbo-baan? In mijn branche is dat nl niet zo. Ik reageer meer op hbo-functies dan academische en word ook gewoon voor die eerste uitgenodigd. Mijn cv is dus gewoon met almijn studies er in genoemd en men is juist positief hierover.