Werk & Studie alle pijlers

Dilemma CV

10-02-2014 15:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in tweestrijd. Ik ben nu een tijdje aan het solliciteren en wil graag een nieuwe strategie uitproberen.

Ik ben WO afgestudeerd, echter heb ik ook een HBO diploma. Nadat ik mijn Hbo had afgerond ben ik bij een instelling gaan werken die daarop aansloot. Daarna is het mijn bijbaan naast mijn studie geworden.

Nu merk ik dat ik hbo vacatures erg leuk vind alleen vermoed ik dat wanneer ik mijn wo diploma erbij zet te hooggeschoold voor de functie ben.

Is het een optie om mijn gehele wo diploma niet te vermelden op mijn CV? Ik heb immers geen gat op mijn cv doordat ik er altijd naast heb gewerkt. Anderzijds begin ik, wanneer ik überhaupt op gesprek mag komen, met een leugen.

Heeft een van jullie wel eens iets verzwegen, of is jullie tip om vooral eerlijk te zijn?
Vermoed je dat of weet je dat zeker?
Zet op je CV relevante werkervaring of relevante diploma's neer.

Dan heb je niks verkeerd gezegd toch?

Waarom zou je met een leugen beginnen als je het niet vermeldt? Een CV hoort kort en bondig te zijn, dus als je informatie niet neerzet omdat het niks toevoegt aan de functie is daar niets mis mee.
Ik vermoed het omdat dat benoemd wordt in verschillende artikelen en door mensen om mij heen. Maar omdat ik er eigenlijk geen idee van heb wilde ik graag jullie mening daarover horen of dit inderdaad het geval is.
Daar heb je wel gelijk in ja! Hoewel mijn wo diploma wel relevant zou kunnen zijn, maar het op zich in waarde niets toevoegt, zou ik hem inderdaad weg kunnen laten.
Liegen in je CV kan ontslag op staande voet betekenen als de werkgever erachter komt. De werkgever heeft je dan aangenomen op basis van valse voorwendselen, waardoor het contract nietig wordt verklaard.

Maar dat gaat dan voornamelijk over diploma's die men claimt te hebben, maar niet heeft. Of werkgevers noemen waar de kandidaat nooit heeft gewerkt.

Ik weet niet of het ook geldt voor verzwijgen van diploma's.

Het is natuurlijk super vervelend dat je je papiertje moet verzwijgen om aan een baan te komen. Je hoort er eigenlijk super trots op te zijn.
Ja dat klopt. Maar op zich zie ik het dan als een stukje persoonlijke ontwikkeling. Ik hoef ook niet direct een baan op dat niveau te hebben. En natuurlijk ben ik er trots op, maar dat betekent niet dat ik niet open sta voor andere mogelijkheden. Misschien dat een ander baan alsnog leidt tot de functie waarvoor ik opgeleid ben.
Is het een optie om het wel te vermelden, maar in een begeleidende brief expliciet te vermelden waarom je met een WO diploma toch graag een baan op HBO niveau wilt?
Toevallig dat je het zegt Matroesjka, ik ben er net mee bezig. Ik bedacht me dat er veel meer mensen zijn die 'onder hun niveau' werken, en dat het niet erg is zolang je het maar kunt motiveren en enthousiast over de functie bent. Dit benoem ik dan ook allemaal in de brief.

Toch bedankt voor de tip! Nu hoef ik niets te verzwijgen en ik heb dan een weloverwogen beslissing genomen om erop te solliciteren.
Geef inderdaad een toelichting in de begeleidende brief en geef daarbij aan dat je een en ander graag toelicht in een persoonlijk gesprek
Precies. Dan komt het niet over alsof je daar maar op solliciteert bij gebrek aan beter.
Het lijkt mij ook niet dat dat onder liegen valt, het lijkt mij dat je dan inderdaad alleen je relevante diploma's en werkervaring noemt. Je zet nergens expliciet neer dat je verder nooit diploma's hebt gehaald, of zoiets dergelijks.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nou dat is ook wel een beetje waar ik bang voor ben. Terwijl dat juist niet het geval is omdat ik sowieso de functie (nog) niet uit wil voeren waarvoor ik ben opgeleid.

Ik ga het gewoon doen, en hopelijk met een positief resultaat.
quote:boerderijgeit028 schreef op 10 februari 2014 @ 15:20:

Liegen in je CV kan ontslag op staande voet betekenen als de werkgever erachter komt. De werkgever heeft je dan aangenomen op basis van valse voorwendselen, waardoor het contract nietig wordt verklaard.

Maar dat gaat dan voornamelijk over diploma's die men claimt te hebben, maar niet heeft. Of werkgevers noemen waar de kandidaat nooit heeft gewerkt.

Ik weet niet of het ook geldt voor verzwijgen van diploma's.

nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2014 @ 16:01:

[...]

nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.Daarom schreef ik ook "ik weet niet of verzwijgen daaronder valt"
Ik ken meer mensen die een geupgraded cv en een gedowngraded c.v. hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2014 @ 16:01:

[...]

nee hoor, dat gaat hier niet op. Dit is niet liegen, dit is verzwijgen. Als TO een kopje aanmaakt: Relavante diploma's en er daar 1 weglaat is dat geen probleem.Dat lijkt me een heel goed idee; een kopje 'relevante diploma's'. Zo hoef je het niet vermelden en heb je ook niet gelogen/dingen verwegen.
Lijkt me toch ongemakkelijk, als je aangenomen wordt kun je het nooit over die tijd hebben.
To: weet je dat wel zeker? Dat je met je WO-diploma wrs niet gekozen wordt voor een hbo-baan? In mijn branche is dat nl niet zo. Ik reageer meer op hbo-functies dan academische en word ook gewoon voor die eerste uitgenodigd. Mijn cv is dus gewoon met almijn studies er in genoemd en men is juist positief hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven