Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Grappig, het stugge is nu helemaal verdwenen. Mijn haar voelt heel goed aan. Hier word ik echt blij van!
Leuk Eva

Ik ben er nog niet over uit wat ik van de deo vind. Toen ik gisteren thuis kwam stonk ik toch wel een beetje, maar wel een ander luchtje dan wanneer ik stink met gewone deo.

's Avonds ging ik nog weg, even een washandje over mn oksels gehaald (alleen water) en toen was de stank ook weer weg. Daarna de rest van de avond en nacht geen luchtjes meer bespeurd (ik snuffel de godganse tijd aan mezelf )

Wel raar dat ik nu zo neutraal ruik. Normaal gesproken ruik je toch iets van shampoo, zeep, deodorant, maar nu helemaal niets.
Ik ga zelf nog wel luchtjes gebruiken. Vind ik toch wel fijn, lekker parfum.
Alle reacties Link kopieren
quote:L0r schreef op 11 februari 2014 @ 19:00:

Leuk Eva

Ik ben er nog niet over uit wat ik van de deo vind. Toen ik gisteren thuis kwam stonk ik toch wel een beetje, maar wel een ander luchtje dan wanneer ik stink met gewone deo.

's Avonds ging ik nog weg, even een washandje over mn oksels gehaald (alleen water) en toen was de stank ook weer weg. Daarna de rest van de avond en nacht geen luchtjes meer bespeurd (ik snuffel de godganse tijd aan mezelf )

Wel raar dat ik nu zo neutraal ruik. Normaal gesproken ruik je toch iets van shampoo, zeep, deodorant, maar nu helemaal niets.Als je een paar druppels etherische olie aan je deo toevoegd heb je een beetje geur. Dat doe ik altijd.
Wasknijpers helpen ook.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Tenminste als je die uitdeelt aan je omgeving.
quote:eva-30 schreef op 11 februari 2014 @ 10:49:

Mijn tweede ervaring met BS. Ik moest een dagje eerder wassen dan normaal, maar volgens mij is de eerste keer ook niet helemaal goed gegaan.Had ik ook, pas bij de derde keer had ik het idee dat ik er grip op had. quote:Nu voelde ik dat er wat in mijn haar zat. Ik spuit de BS op droog haar er op, masseer het een tijdje in en was het dan uit.

In de appelcider heb ik een kaneelstokje gedaan en muntblaadjes, aanrader! Ruikt heerlijk!Klinkt lekker!quote:Mijn haar ziet er mooi, gezond en schoon uit nu. Wel iets doffer dan normaal, de natuurlijke glans zal gaandeweg wel meer naar voren komen en het voelt wat stugger. Maar daardoor lijkt het nu ook meteen een stuk voller (ik heb heeeeel dun haar).

Ik had de eerste 2 keer geen azijn gebruikt, toen was het ook doffer.

Nu na derde keer met azijn, mooie glans!

Jij gebruikt appelcider? Misschien nog een keer (verdunde!) azijn proberen?
Die kokosolie moet ik ook eens uitproberen als ik het zo hoor...

Gebruik nu nog wel dagcreme, maar minder dan normaal.

Kon olijfolie nu ook? Of metsel je daarna wél je huid dicht (ben het even kwijt en te druk om terug te lezen ).
Olijfolie kan ook, de allergoloog van mijn kinderen beveelt dat van harte aan bij mijn eczeemkinderen.
Amandelolie is trouwens ook erg fijn. Ik zag vanmiddag een flesje bij de toko staan, daarom denk ik er ineens aan.....
Ik wil ook amandelolie kopen. De deo bevalt hier echt heel goed, heb van mijn leven niet zulke zachte oksels gehad. Man en zoon worden gek van mij, want ik vraag bijna dagelijks of ze even onder mijn oksels willen ruiken of ik echt niet vies ruik. Gelukkig niet dus. Ik heb ook al BS met een poederkwast onder mijn oksels gedaan. Werkte ook tegen het zweten, maar door de kokosolie wordt mijn huid zo heerlijk zacht, dus de zelfgemaakte deo er weer bij gepakt.

Mijn haar heb ik al 2 weken niet met bs gewassen. (Wel met azijn gespoeld tijdens het douchen) Het was zo droog, dat ik er zelfs kokosolie in heb gedaan. Nu zit het echt heel goed, ga vanavond ervaren of de kokosolie er makkelijk uitgewassen kan worden. Eerst proberen met water, als het niet schoon wordt gebruik ik bs.

Ik zweer overigens bij de reisflacons om de bs en het azijn in mijn haar te doen. Ik ga eerst gewoon lekker onder de douche mijn haren natmaken en mijn lijf wassen, daarna is mijn haar goed gespoeld en voel ik of ik het met bs of alleen verdunde azijn moet behandelen. Goede tip van het kaneelstokje erin doen, ga ik ook proberen.

Ik ben nog steeds erg blij ermee dat ik geen shampoo meer gebruik, want mijn hoofdhuid is nu eindelijk niet meer zo droog.
Fijn is ie hè, de deo!
bs? waar staat dat voor?
Ik vind de ava van manmar zo treffend gevonden bij het onderwerp!
quote:manmar schreef op 12 februari 2014 @ 19:26:

Man en zoon worden gek van mij, want ik vraag bijna dagelijks of ze even onder mijn oksels willen ruiken of ik echt niet vies ruik.
Ik heb deze deo ook gemaakt en ben benieuwd hoe dat jullie vergaat.. Ik had de eerste keer de kokosolie niet gesmolten maar gewoon bij de maizena en baking soda gegooid.. Gevolg was een korrelige (droge) substantie wat ik uit het bakje moest schrapen 's ochtends... Maar werkte verder super!

Nu heb ik vandaag de olie gesmolten door het op een lepel te doen en dit boven een bakje kokend water te hangen..

Gevolg is nu een smeuig papje maar ik zweet vandaag meer en verbeeld me dat ie minder goed werkt...

Hoe maken jullie het?
quote:Pilou schreef op 12 februari 2014 @ 19:35:

bs? waar staat dat voor?Baking soda, oftewel zuiveringszout.
Ik heb trouwens geen ervaring met de deo.

Door dit topic realiseerde ik me dat ik alleen deo gebruikte voor het geurtje. Ik zweet niet tot nauwelijks en je ruikt bij mij 0,0. Dus ik ben er gewoon mee gestopt. Gewoon dagelijks douchen is voldoende. En nee, ik vraag mijn man niet dagelijks om me te besnuffelen.
quote:Very__Cherry schreef op 12 februari 2014 @ 19:38:

Ik vind de ava van manmar zo treffend gevonden bij het onderwerp!Dit is hoe mijn haar eruit zag toen het nog met shampoo gewassen werd.
quote:kopstoot schreef op 12 februari 2014 @ 21:51:

Ik heb deze deo ook gemaakt en ben benieuwd hoe dat jullie vergaat.. Ik had de eerste keer de kokosolie niet gesmolten maar gewoon bij de maizena en baking soda gegooid.. Gevolg was een korrelige (droge) substantie wat ik uit het bakje moest schrapen 's ochtends... Maar werkte verder super!

Nu heb ik vandaag de olie gesmolten door het op een lepel te doen en dit boven een bakje kokend water te hangen..

Gevolg is nu een smeuig papje maar ik zweet vandaag meer en verbeeld me dat ie minder goed werkt...

Hoe maken jullie het?

Dat eerste...en werkt goed. Ik veeg het uit het bakje alsof ik heel dikke zalf eruit haal. Maar m`n oksels zijn warm en dan is het verdelen makkelijk...Bij het maken was het inderdaad meer door elkaar prakken dan roeren.

(heb inderdaad 1 keer gehad dat ik heel nerveus was voor een afspraak toen ik de deo aangebracht, en toen zweette ik al bij het aanbrengen en toen werkte het ook niet zo goed. Maar dat heb ik ook bij andere deo)
quote:manmar schreef op 13 februari 2014 @ 06:59:

[...]

Dit is hoe mijn haar eruit zag toen het nog met shampoo gewassen werd. of alleen 10 el BS
Ik smelt de kokosolie als ik het maak. Voordat ik het gebruik zet ik mijn potje even in de wastafel waar ik toch al.warm.water in heb. Dan smelt het weer een beetje en dan ksn je het heel makkelijk opsmeren
Oja, nog even over wat ik gister schreef: als het weer warmer wordt zal ik de deo denk ik wel proberen. Dat ik nu schoon ben en blijf komt door het seizoen.

Ben nog steeds erg tevreden na de wasbeurt van afgelopen zondag. Ga het morgen wel wassen met BS maar echt vet is het eigenlijk niet eens. Heb het afgelopen dagen wel telkens met water goed gewassen. Het glanst ook nog steeds mooi en zit goed.
Ik heb de kokosolie ook eerst gesmolten toen ik de deo ging maken. Leek mij makkelijker met mengen. Als ik de deo gebruik druk ik met mijn vinger/ nagel een klontje deo uit het bakje en dat smelt als in het onder mijn oksels wrijf.
Ik heb ook al hoogzomeredeoervaring, ook dan is en blijft het perfect!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven