Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
maandag 4 november 2013 om 22:49
Pumps, ik heb vorig jaar bladeren van mijn werk verzameld (4 zakken vol) en dat in de lente over de moestuin verspreid. Die bladeren zijn nu allemaal vergaan. Eigenlijk wil ik dit weer doen, maar ik heb geen werk meer en mijn appelboompje is nog veels te klein om een leuke laag aan te leggen (met 15 blaadjes kom je niet zover).
Maar het beviel wel erg goed hoor. Door dat laagje had ik minder onkruid.
Maar het beviel wel erg goed hoor. Door dat laagje had ik minder onkruid.

dinsdag 5 november 2013 om 16:35
Ik heb hier een groene kliko vol met bladeren. Om van de zeurende buren af te zijn. Van mij mogen ze wel blijven liggen. Ik vind het wel jammer. Nu hebben andere buren ook bomen gekapt om er vanaf te zijn. Heb ik opeens uitzicht op van alles wat ik niet had willen zien. Maar sommige denken in steen. Gelukkig kan ik van lekker naar een natuurpark hier in de buurt. Is op zich ook niet verkeerd om wat vaker te gaan uitwaaien en meer te bewegen.
Ook hier weinig gelegenheid om de balkontuin te onderhouden.
Misschien dat ik de overige bladeren wel bewaar in een plastic zak (met wat gaatjes) en dat als compost ga gebruiken.
@stukje_cake
Ik heb een tip. Ga eens informeren waar ze veel klagen over bladblazers. In zo'n straat kan je heel veel scheppen. Zijn ze wel blij mee. Eikenbladeren schijnen niet te verrotten. Die kan je beter niet gebruiken. Met berken moet je wel opletten dat er geen nieuwe bomen uit groeien. Die worden wel erg groot en groeien erg snel.
Veel tuinplezier. Ik ga weer speuren op het net naar behang, lampen en zo. Want ook hier moet e.e.a. worden opgeknapt.
Ook hier weinig gelegenheid om de balkontuin te onderhouden.
Misschien dat ik de overige bladeren wel bewaar in een plastic zak (met wat gaatjes) en dat als compost ga gebruiken.
@stukje_cake
Ik heb een tip. Ga eens informeren waar ze veel klagen over bladblazers. In zo'n straat kan je heel veel scheppen. Zijn ze wel blij mee. Eikenbladeren schijnen niet te verrotten. Die kan je beter niet gebruiken. Met berken moet je wel opletten dat er geen nieuwe bomen uit groeien. Die worden wel erg groot en groeien erg snel.
Veel tuinplezier. Ik ga weer speuren op het net naar behang, lampen en zo. Want ook hier moet e.e.a. worden opgeknapt.
dinsdag 5 november 2013 om 16:46
Pumps, in de zak verteerd het ook prima hoor. Zorg wel voor wat gaatjes in de zak, dan wordt het niet zo'n slijmerige zooi.
Ik had bedacht om donderdag even naar mijn oude werk te gaan in de hoop dat de kinderen weer willen helpen. Ik kan zelf niet heel veel meer ivm veelvuldige, pijnlijke, harde buiken en alweer 32 weken zwanger.
Ik had bedacht om donderdag even naar mijn oude werk te gaan in de hoop dat de kinderen weer willen helpen. Ik kan zelf niet heel veel meer ivm veelvuldige, pijnlijke, harde buiken en alweer 32 weken zwanger.

vrijdag 15 november 2013 om 23:59
quote:marjolein852 schreef op 15 november 2013 @ 23:19:
Stukje Cake, hoe gaat het met je zwangerschap?
Hier doen we even niks aan de tuin. Voor liggen er blaadjes, achter een stuk minder. Ach, dit voorjaar beginnen we weer vol goede moed!
Wel ok. Zoon ligt gelukkig nu met zijn hoofd naar beneden. Verder vandaag teveel gedaan dus het voelt weer alsof ik mezelf 3 borden overeten heb.
In de tuin dus ook ff niets. Bladeren scoren op de Bso ook niet gedaan, de sfeer was er niet naar. Wel qua kinderen, maar ik vond meer aansluiting bij de invallers dan bij mijn oud-collega's. Die zijn gewoon niet my cup of tea. Degene waar ik voor kwam was er helaas niet.
Ik wil wel kijken of mijn man ff de bamboestokken uit de grond wil halen en de resten van de courgetteplant, ivm mogelijke ziektes.
Stukje Cake, hoe gaat het met je zwangerschap?
Hier doen we even niks aan de tuin. Voor liggen er blaadjes, achter een stuk minder. Ach, dit voorjaar beginnen we weer vol goede moed!
Wel ok. Zoon ligt gelukkig nu met zijn hoofd naar beneden. Verder vandaag teveel gedaan dus het voelt weer alsof ik mezelf 3 borden overeten heb.
In de tuin dus ook ff niets. Bladeren scoren op de Bso ook niet gedaan, de sfeer was er niet naar. Wel qua kinderen, maar ik vond meer aansluiting bij de invallers dan bij mijn oud-collega's. Die zijn gewoon niet my cup of tea. Degene waar ik voor kwam was er helaas niet.
Ik wil wel kijken of mijn man ff de bamboestokken uit de grond wil halen en de resten van de courgetteplant, ivm mogelijke ziektes.
zaterdag 1 februari 2014 om 10:55
Hoi allemaal. Ik heb dit topic gevonden en dacht het is weer bijna voorjaar! Het is tijd voor de voorbereidingen. Ik heb vast heel wat zaadjes besteld bij van der wal en zodra het binnen is ga ik vast de paprika, pepers en mini komkommer binnen voor zaaien. Ik heb er nu al zin in Ik heb geen vreselijk zonnige tuin dus ik ben benieuwd welke planten wel zullen pakken en welke niet. De pepers, paprika, mini komkommers en tomaten komen wel in een kas.

zaterdag 1 februari 2014 om 11:06

zaterdag 1 februari 2014 om 11:32
Mijn oma bestelt er al jaren en is heel tevreden met ze. Ik zit er over te denken om de appel-meloen oftewel de meloenpeer bij ze te bestellen. Maar eerst moet de tuin gedaan worden, de borders moeten gemaakt worden, gras gezaaid (nog steeds), moestuin opgehoogd en de aardbeien weer uitgezocht en verplant.
Vorig jaar groeide mijn buik behoorlijk hard waardoor ik de uitschieters van de aardbeien niet meer uit kon trekken. Dus dit jaar ook jonge aardbeienplantjes. Zoon is 2 januari geboren, dus ik ben straks helemaal hersteld zodat ik kan spitten en graven.
Voor vandaag staat het overpotten van de binnenplanten op het menu en wat kruiden en knoflook zaaien. Ik mis verse kruiden.
Vorig jaar groeide mijn buik behoorlijk hard waardoor ik de uitschieters van de aardbeien niet meer uit kon trekken. Dus dit jaar ook jonge aardbeienplantjes. Zoon is 2 januari geboren, dus ik ben straks helemaal hersteld zodat ik kan spitten en graven.
Voor vandaag staat het overpotten van de binnenplanten op het menu en wat kruiden en knoflook zaaien. Ik mis verse kruiden.
zaterdag 1 februari 2014 om 12:45
[img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... q0HixlJCGB[/img]
Heeft iemand ervaring met zo een kas? Ik was van plan een muurkas te maken met broeikasglas maar misschien kan ik mijzelf de moeite besparen voor zo een prijs.
[img]https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/i ... /w,200/h,0[/img]
hmm jammer schijnbaar mag ik geen foto's plaatsen
Heeft iemand ervaring met zo een kas? Ik was van plan een muurkas te maken met broeikasglas maar misschien kan ik mijzelf de moeite besparen voor zo een prijs.
[img]https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/i ... /w,200/h,0[/img]
hmm jammer schijnbaar mag ik geen foto's plaatsen
anoniem_181679 wijzigde dit bericht op 01-02-2014 12:46
Reden: foto toegevoegd
Reden: foto toegevoegd
% gewijzigd

zaterdag 1 februari 2014 om 16:56
Jajaja! Daar zijn we weer! 
Stukje cake: gefeliciteerd met je zoon!!
Ik heb wel ervaring met zo'n muurkas: dat was best te doen! Vorig jaar is hier een van glas/staal tegen de muur gekomen, dus die van plastic staat nu een beetje voor niks in de schuur. (mocht iemand hem willen hebben voor niks... regio 024
)
Je moet er wel rekening mee houden dat je er een beetje zuinig mee om gaat, en door het lichte gewicht gemakkelijk weg waait, dus als het even kan: maak het met wat ijzerdraad vast aan wat spijkers in de muur/ de regenpijp oid.
Ik heb alle zaadjes in huis, over een maand of 2 laat ik wat champignonmest brengen en dan kunnen we alles gaan vol zetten!
Over een week of 2 gaan de eerste tomaatjes en andere vroege dingen de grond in.
Fijn weekend nog!

Stukje cake: gefeliciteerd met je zoon!!
Ik heb wel ervaring met zo'n muurkas: dat was best te doen! Vorig jaar is hier een van glas/staal tegen de muur gekomen, dus die van plastic staat nu een beetje voor niks in de schuur. (mocht iemand hem willen hebben voor niks... regio 024

Je moet er wel rekening mee houden dat je er een beetje zuinig mee om gaat, en door het lichte gewicht gemakkelijk weg waait, dus als het even kan: maak het met wat ijzerdraad vast aan wat spijkers in de muur/ de regenpijp oid.
Ik heb alle zaadjes in huis, over een maand of 2 laat ik wat champignonmest brengen en dan kunnen we alles gaan vol zetten!
Over een week of 2 gaan de eerste tomaatjes en andere vroege dingen de grond in.
Fijn weekend nog!
Computer says nooooo

zaterdag 15 februari 2014 om 11:32
Bij de Action lag er ook van alles.
Ik had toch het idee dat er nog een streng vervolg zou komen van de winter, maar dat zal dan wel Amerika zijn. Daar is het wel extreem.
Is wel typisch (maar USA is groot) dat daar extreem winterweer is en bij de Olympische winterspelen is het te zacht. Niet in de Europese wintersportgebieden. Daar ligt veel sneeuw.
En donderdag heeft het ook hier gesneeuwd.
Maar ook ik heb een paar bolletjes die zijn uitgekomen.
Er moet hier nodig gesnoeid worden. Zodra het loof er aan zit dan is het over met het groeien. Dan is er bijna alleen nog maar schaduw.
Ik had toch het idee dat er nog een streng vervolg zou komen van de winter, maar dat zal dan wel Amerika zijn. Daar is het wel extreem.
Is wel typisch (maar USA is groot) dat daar extreem winterweer is en bij de Olympische winterspelen is het te zacht. Niet in de Europese wintersportgebieden. Daar ligt veel sneeuw.
En donderdag heeft het ook hier gesneeuwd.
Maar ook ik heb een paar bolletjes die zijn uitgekomen.
Er moet hier nodig gesnoeid worden. Zodra het loof er aan zit dan is het over met het groeien. Dan is er bijna alleen nog maar schaduw.
dinsdag 18 februari 2014 om 15:53

dinsdag 18 februari 2014 om 16:55
Hallo mag ik wat vragen?
Ik ga verhuizen van de week, krijg eindelijk een huis met een tuin.
Zou graag een vierkantemeter bak willen met wat groente er in.
Welke groente raden jullie me aan? Heb nog nooit eerder zoiets gedaan dus niet al te moeilijk als het kan.
Had afgelopen jaar een kleine bak met wat sperziebonen en aardbeien op mijn balkon, dit ging prima.
Ik ga verhuizen van de week, krijg eindelijk een huis met een tuin.
Zou graag een vierkantemeter bak willen met wat groente er in.
Welke groente raden jullie me aan? Heb nog nooit eerder zoiets gedaan dus niet al te moeilijk als het kan.
Had afgelopen jaar een kleine bak met wat sperziebonen en aardbeien op mijn balkon, dit ging prima.

dinsdag 18 februari 2014 om 17:06
Komende dinsdag (vanavond 19:30) aflevering van Kassa Groen en daarin zit een stukje over start van een eigen moestuin. Ik zag een preview voorbij flitsen. Het wordt nog wel herhaald en is uiteraard ook te bekijken via uitzending gemist en zo.
http://kassa.vara.nl/actu ... zo-begin-je-een-moestuin/
http://kassa.vara.nl/actu ... zo-begin-je-een-moestuin/