Schoonvader op mijn huwelijk

25-06-2008 15:23 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Graag wil ik even mijn verhaal kwijt en ook jullie advies hierover krijgen.

16 mei zijn mijn man en ik getrouwd en achteraf hebben we begrepen van verschillende mensen dat mijn schoonvader niet van mijn beste vriendin/getuige heeft gezeten. Het was niet heel erg schokkend, maar wel erg ongepast (niet aan borsten, maar wel aan heup en een "verkeerd geplaatste zoen")

De maandag na ons trouwen heeft hij ook haar nog een smsje gestuurd met een tekst wat ook echt niet gepast is. Toen ik het hoorde was ik echt woest. Ik heb het gevoel of hij een klein gedeelte van de herrinering heeft verpest.

We hebben hem hiermee geconfronteerd en hij heeft het toegegeven.

Ik wil mijn schoonvader voorlopig niet zien, in ieder geval niet zonder dat er over gesproken gaat worden en hij zijn excuus aanbied. Ik ben er erg verdrietig over en heel erg kwaad. Daarbij wil ik hem niet zien op momenten dat mijn vrienden en andere familie hier zijn (verjaardagen en andere feestjes enz).

Ook hangt het tussen mijn man en mij in en zodra we er over beginnen, krijgen we er ruzie over.

Hij vind dat ik veel te emotioneel en te heftig reageer. En hij vind het jammer voor zijn moeder dat ik daar nu niet meer kom. Ook zijn moeder vind dat ik te heftig reageer en dat ik er een te groot drama van maak. Dit vinden ze omdat ze het idee hebben dat ik hier geen partij in ben.

Wat vinden jullie. Reageer ik overdreven? En hoe kan ik hier het beste mee omgaan. Het blijft in mijn hoofd draaien en ik kan het niet loslaten.

Liefs, M
Kaetje, op zich heb je gelijk. We moeten er over praten. Maar het probleem is dat het een familie is waar niet gepraat word. Op het moment dat man er over begon tegen zijn vader, hing hij zelfs de telefoon op de haak.

Maar mijn probleem is ook dat ik vind dat hij er mee moet komen. Waarom moet ik de eerste stap zetten? (tja, omdat ik ermee zit, maar die is te gemakkelijk)

Inmiddels hebben man en ik er behoorlijk veel over gesproken de afgelopen 2 avonden. Hij ziet dat ik er erg mee zit en vind dat erg vervelend voor mij. We hebben echt samen geprobeerd er over te praten zonder verwijten, zonder schreeuwen, kortom, zonder ruzie.

Man vindt het jammer dat het hele gebeuren een schaduw over mijn herrinering geeft. Hij vindt dat we dat zijn vader niet moeten "gunnen". Ik snap wat hij daarmee bedoeld, maar ik kan dat niet zomaar uitschakelen. Vandaag is mijn schoonmoeder jarig en volgende week mijn schoonvader. (ze zijn nu op vakantie) Hij zou graag zien dat ik volgende week meega om de verjaardag te vieren. Maar ik vind dat erg moeilijk.

Maar aan de andere kant, kan ik er natuurlijk wel proberen om boven te staan door heel koel naar hem te reageren.

Vind het erg moeilijk
Eerlijk gezegd, een schoonvader die aan mijn kont heeft gezeten, zou ik uberhaupt niet meer willen zien.
quote:Branwen76 schreef op 27 juni 2008 @ 09:27:

Eerlijk gezegd, een schoonvader die aan mijn kont heeft gezeten, zou ik uberhaupt niet meer willen zien.

Ja en dan?

Het blijft wel de man van de moeder van mijn man (en dus ook zijn vader). Ik kan toch niet zomaar alle contact verbreken?

En dan vind ik het inderdaad wel: Het is maar mijn kont, hij heeft me niet verkracht ofzo.
Ik vind het eigenlijk ook niet zo heel gek hoe je reageert! De vraag is alleen hoe lang wil je het volhouden en wat zullen zijn excuses waard zijn? Als hij er zelfs de volgende dag nog een ongepaste sms achteraan heeft gestuurd, dan lijkt het mij niet dat hij spijt heeft van zijn actie. Ik denk dat je naar je vriendin toe inmiddels duidelijk hebt laten zien dat je het vreselijk vindt wat je schoonvader heeft gedaan. Ga anders met haar praten, want uiteindelijk zul je toch weer contact met je schoonouders moeten krijgen, lijkt mij. Lastig hoor dit. Kan me voorstellen dat je er een rotgevoel aan over hebt gehouden en dat je schoonvader behoorlijk heeft afgedaan bij je. In het vervolg zou ik je schoonouders dan ook apart uitnodigen op feestjes. In ieder geval zolang ze weigeren er over te praten en het blijven afdoen als een 'incidentje'. Mochten ze er dan op een gegeven moment zeggen: waarom worden wij altijd apart uitgenodigd, kun je ze dat haarfijn uitleggen. Zolang ze er niet over beginnen ben jij van het probleem af en hoef je je vrienden en familie niet te confronteren met je schoonouders. Succes met het vinden van een oplossing.
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 09:40:

[...]

Ja en dan?

Het blijft wel de man van de moeder van mijn man (en dus ook zijn vader). Ik kan toch niet zomaar alle contact verbreken?

En dan vind ik het inderdaad wel: Het is maar mijn kont, hij heeft me niet verkracht ofzo.Het is geen verkrachting, maar wel seksuele intimidatie. Ik vind het ontzettend respectloos van je schoonvader dat hij jou en je vriendin op je bruiloft zo behandelt. Als jij en je man normaal blijven doen keur je eigenlijk het gedrag goed. Je schoonvader kan vrouwen ongewenst aanraken, maar niemand vindt dat blijkbaar erg want iedereen blijft op zijn verjaardag komen.
Wanda, dat ben ik met je eens. En ik doe ook zeker niet normaal. Het is ook niet zo dat mijn man het gedrag goedkeurt, en mijn schoonouders hebben hier zeker ook enorme ruzie over gehad. Ook mijn man is enorm boos geworden op zijn vader. Maar zij vinden dat ze wel verder moeten, en mijn schoonouders ook met elkaar. Mijn man mist zijn moeder gewoon, en dat begrijp ik ook allemaal wel. (ik mis mijn schoonmoeder ook wel hoor, ik vind haar echt een schat)

Maar ik wil en kan me er niet zomaar overheen zetten, want dan doet hij het de volgende keer gewoon weer.

Man en ik zijn het er wel over eens dat we ze niet meer uitnodigen bij de rest van het feestje.

En zijn welkom als het ons uitkomt (en wat mij betreft betekend dat niet op de middag van het evt feestje of de dag erna, dan heb ik genoeg andere dingen te doen).
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 09:40:

[...]

Ja en dan?

En dan vind ik het inderdaad wel: Het is maar mijn kont, hij heeft me niet verkracht ofzo.

Ik denk dat mijn man zijn vader ook niet meer zou hoeven zien. Hij zou er in ieder geval alle respect voor hebben dat ik hem (schoonvader) niet meer zou willen zien. Ik vraag me ook af wat voor een man die (schoon)vader dan in hemelsnaam wel niet is, als deze gewoonweg zijn eigen schoondochter betast, en een vriendin een huwelijksdag lang blijft betasten, nota bene naderhand het mobiele nummer uit de prullenbak haalt en respectloze en intimiderende sms-jes na gaat sturen. Wat is dat voor een man.

Ergens in een posting wordt overigens aangegeven dat de reden dat je schoonvader maar door bleef gaan kwam omdat je vriendin niet duidelijk genoeg zou hebben aangegeven dat hij moest kappen. Wat is dat nu voor omgedraaide wereld.
Tja dan moet je je er toch overheen gaan zetten, want het blijven de ouders van je man en je schoonmoeder is er uiteindelijk natuurlijk wel de dupe van. En reken maar dat je schoonvader zich de oren van zijn kop schaamt. Hij laat het waarschijnlijk niet merken, maar kom op zeg...iedereen weet wat hij gedaan heeft en jij hebt hem inmiddels goed laten voelen dat ie dit soort dingen niet vaker hoeft te flikken. Daar voelt hij zich echt wel ongemakkelijk bij. Het lijkt mij dat ie het in de toekomst wel uit zijn hoofd laat. Maar goed, voortaan komen zij gewoon apart op feestjes. Lijkt mij voor je schoonmoeder ook wel prettig, want ik kan me voorstellen dat ook zij zich er erg vervelend onder voelt. Succes weer.
Branwen, man man is zijn vader ook zat. Maar dan. Contact met zijn vader verbreken betekend ook zijn moeder niet meer zien. Je snapt toch zelf ook wel dat dat niet kan?

Mijn man is enigs kind en jij zegt dus eigenlijk dat we mijn schoonmoeder moeten "straffen" voor wat haar man heeft gedaan.

En ja, mijn vriendin heeft haar mond gehouden om de lieve vrede te bewaren. Ook was ze aan het begin eigenlijk een beetje van haar stuk gebracht door wat er gebeurde en niet wist hoe ze moest reageren.

Wat ik erger vind is dat veel mensen het gezien hebben en ook niet gereageerd hebben. Maar inderdaad, gevalletje kont en koe
quote:Chica Latina schreef op 27 juni 2008 @ 10:11:

Tja dan moet je je er toch overheen gaan zetten, want het blijven de ouders van je man en je schoonmoeder is er uiteindelijk natuurlijk wel de dupe van. En reken maar dat je schoonvader zich de oren van zijn kop schaamt. Hij laat het waarschijnlijk niet merken, maar kom op zeg...iedereen weet wat hij gedaan heeft en jij hebt hem inmiddels goed laten voelen dat ie dit soort dingen niet vaker hoeft te flikken. Daar voelt hij zich echt wel ongemakkelijk bij. Het lijkt mij dat ie het in de toekomst wel uit zijn hoofd laat. Maar goed, voortaan komen zij gewoon apart op feestjes. Lijkt mij voor je schoonmoeder ook wel prettig, want ik kan me voorstellen dat ook zij zich er erg vervelend onder voelt. Succes weer.

Weet je dat ik me dat nog afvraag ook. Ik denk dat hij het erger vind dat het is uitgekomen dan dat ie het heeft gedaan.

En ik denk dat het voor mijn schoonmoeder misschien de eerste tijd wel prettig is, maar aan de andere kant ook niet. Door zijn gedrag mist zij misschien wel leuke momenten en feestjes. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor erg jaloers word op mijn ouders die daar wel bij kunnen zijn.
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 10:12:

Branwen, man man is zijn vader ook zat. Maar dan. Contact met zijn vader verbreken betekend ook zijn moeder niet meer zien. Je snapt toch zelf ook wel dat dat niet kan?

Mijn man is enigs kind en jij zegt dus eigenlijk dat we mijn schoonmoeder moeten "straffen" voor wat haar man heeft gedaan.

En ja, mijn vriendin heeft haar mond gehouden om de lieve vrede te bewaren. Ook was ze aan het begin eigenlijk een beetje van haar stuk gebracht door wat er gebeurde en niet wist hoe ze moest reageren.

Wat ik erger vind is dat veel mensen het gezien hebben en ook niet gereageerd hebben. Maar inderdaad, gevalletje kont en koeJe man kan ook alleen op bezoek gaan bij zijn ouders.
En anders kan je schoonmoeder met de trein komen.
De stelligheid waarmee wordt gezegd dat er geen contact meer zou moeten zijn vind ik typisch een reactie van mensen die niet in dat schuitje zitten. Je zult maar net getrouwd zijn en nog tot in lengte van dagen (als het met dat huwelijk verder goed zit) dezelfde schoonouders hebben.

Nooit meer contact?

Dat lijkt me werkelijk nogal veel gevraagd en een beetje te ver gezocht. Schoonpa is een eikel, duidelijk. Er is ook nog een schoonmoeder en een relatie tussen een echtgenoot en zijn ouders en dan nog een huwelijk dat niet mag gaan lijden onder het feit dat de schoonvader zich met een borrel op niet kan gedragen.

De factor schoonvader zal voorlopig vast nog een negatieve rol spelen in het leven van MVLB maar het slijt en bij herhaling kan er altijd nog gekozen worden voor minder/geen contact. Verder is MVLB volgens mij prima in staat om haar schoonvader keurig te vertellen wat ze allemaal vindt en denkt van wat er gebeurd is. Ik denk ook dat ze dat moet doen.

Maar 'nooit' meer contact....Nooit meer is lang hoor en lastig in familieomstandigheden, vooral als de echtgenoot in kwestie er geen oren naar heeft.
anoniem_12394 wijzigde dit bericht op 27-06-2008 10:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Branwen76 schreef op 27 juni 2008 @ 10:15:

[...]

Je man kan ook alleen op bezoek gaan bij zijn ouders.Duhhhh.....
Juist omdat ik in mijn (schoon)familie genoeg situaties heb meegemaakt met mensen die te ver over grenzen heen zijn gaan, ben ik zo resoluut.
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 10:20:

[...]

Duhhhh.....Beetje rare reactie. Je vraagt om meningen en oplossingen, dus dan zullen mensen met meningen en oplossingen komen.
quote:eleonora schreef op 27 juni 2008 @ 10:18:

De stelligheid waarmee wordt gezegd dat er geen contact meer zou moeten zijn vind ik typisch een reactie van mensen die niet in dat schuitje zitten. Je zult maar net getrouwd zijn en nog tot in lengte van dagen (als het met dat huwelijk verder goed zit) dezelfde schoonouders hebben.

Nooit meer contact?

Dat lijkt me werkelijk nogal veel gevraagd en een beetje te ver gezocht. Schoonpa is een eikel, duidelijk. Er is ook nog een schoonmoeder en een relatie tussen een echtgenoot en zijn ouders en dan nog een huwelijk dat niet mag gaan lijden onder het feit dat de schoonvader zich met een borrel op niet kan gedragen. (er was geen drank in het spel btw, hij begon in de ochtend al met vervelende opmerkingen bij ons thuis en haar continue op de foto te zetten)

De factor schoonvader zal voorlopig vast nog een negatieve rol spelen in het leven van MVLB maar het slijt en bij herhaling kan er altijd nog gekozen worden voor minder/geen contact. Verder is MVLB volgens mij prima in staat om haar schoonvader keurig te vertellen wat ze allemaal vindt en denkt van wat er gebeurd is. Ik denk ook dat ze dat moet doen.

Maar 'nooit' meer contact....Nooit meer is lang hoor en lastig in familieomstandigheden, vooral als de echtgenoot in kwestie er geen oren naar heeft.Eleonora, ben het zo met je eens. Inderdaad, nooit meer contact is geen optie. Niet omdat er een man ook nog wat over te zeggen heeft en omdat ik dat zelf niet wil. Het is ook gewoon niet mogelijk, ook met het oog op de toekomst en eventuele kinderen. Maar een tijdje geen contact (wat er nu dus is) is wel een optie.
quote:Branwen76 schreef op 27 juni 2008 @ 10:23:

[...]

Beetje rare reactie. Je vraagt om meningen en oplossingen, dus dan zullen mensen met meningen en oplossingen komen.Als je alles gelezen zou hebben, dan had je kunnen lezen dat deze opmerking een beetje mosterd zou zijn
Dan zal ik dat over het hoofd gelezen hebben.

Maar je bent er kennelijk al uit. Hopelijk gaat het zo voor jullie lukken. Het blijven lastige dingen, (schoon)familie. Succes.
Lieve Branwen,

Ik begrijp je. Echt, ik begrijp je helemaal want ook ik heb issues met mijn schoonfamilie gehad in mijn vorige langdurige relatie en helaas nu ook. In mijn huidige relatie is nu een situatie ontstaan waarin ik inderdaad gekozen heb voor een contactstop, van mijn kant en eigenlijk alleen opgaand voor mij schoonmoeder.

Voorlopig laat ik ze gewoon. Tot wanneer weet ik niet, dat zie ik wel maar ik ben er even helemaal klaar mee. Mijn man is het met me eens maar wil wel met zijn ouders omgaan. Dat maakt het lastiger om definitief te zijn en dat wil ik ook niet want ik begrijp dat hij wel behoefte heeft aan contact.

Van mij hoeft het niet maar mijn man wil wel en ik ben met hem getrouwd en het zijn zíjn ouders. Ik hoef niet van ze te houden maar respecteer wel zijn wens om met zijn ouders om te willen gaan en als het zo te pas komt zie ik ze ook gewoon.

Een knoop doorhakken kan alleen als beide echtelieden daar achter staan en dat staat MVLB niet en haar man al helemaal niet.

Maar geloof me, ik begrijp wat je zegt over toestanden met schoonfamilies en ik snap ook dat het in sommige gevallen de contactbreuk echt definitief zal zijn.
Dat is een lieve en fijne reactie van je Eleonora. Dank je.
Eleonora, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 10:04:

Wanda, dat ben ik met je eens. En ik doe ook zeker niet normaal. Het is ook niet zo dat mijn man het gedrag goedkeurt, en mijn schoonouders hebben hier zeker ook enorme ruzie over gehad. Ook mijn man is enorm boos geworden op zijn vader. Maar zij vinden dat ze wel verder moeten, en mijn schoonouders ook met elkaar. Mijn man mist zijn moeder gewoon, en dat begrijp ik ook allemaal wel. (ik mis mijn schoonmoeder ook wel hoor, ik vind haar echt een schat) .Is er geen mogelijkheid om je schoonmoeder alleen te zien? Ik neem aan dat zij wel alleen het huis uit mag van je schoonvader en dat zij ook iets van een eigen wil heeft?
quote:wanda_p schreef op 27 juni 2008 @ 12:17:

[...]

Is er geen mogelijkheid om je schoonmoeder alleen te zien? Ik neem aan dat zij wel alleen het huis uit mag van je schoonvader en dat zij ook iets van een eigen wil heeft?

Hahhaa, ja tuurlijk mag ze dat.

Maar mijn schoonvader werkt niet meer en is dus altijd thuis. En haar alleen met het ov hiernaartoe laten komen is geen optie. Vooral omdat ze dan heel vaak over moet stappen.

Ik denk ook dat het allemaal nog te "vers" is om dit soort stappen te ondernemen. Ik denk dat het vooralsnog gewoon mijn man moet zijn die die kant op gaat en met ze afspreekt.
quote:MVLB schreef op 27 juni 2008 @ 12:21:

Ik denk dat het vooralsnog gewoon mijn man moet zijn die die kant op gaat en met ze afspreekt.Ik denk ook dat dat de beste oplossing is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven