Mode & Beauty alle pijlers

Bontjas

21-02-2014 13:11 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na het overlijden van mijn oma een aantal bontjassen in handen gekregen. Nou zijn ze, op een na denk ik, allemaal nep. Het gaat mij nu om die ene jas waarvan ik denk dat deze echt is. Ik heb de jas al onderworpen aan meerdere bonttesten. Nu zou ik alleen willen weten wat voor bont het dan is. Kan ik met de jas naar een winkel gaan zodat zij dit kunnen nagaan? Ik ben van plan om de jassen te gaan verkopen, dus het zou wel fijn zijn om dit te weten.
bovendien knuppelen ze niet de babyzeehonden maar de volwassenexemplaren. Het is ook niet uit esthetiek maar uit praktische overwegingen. De inuit zouden beter gevoerde windjacks kunnen dragen maar daar hebben ze geen geld voor.

Daarbij eten ze de zeehond ook nog tot de laatste kruimel op.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 februari 2014 @ 13:05:

Ik vind bont prachtig, als er een levend, gezond dier in zit. In geen enkele andere variatie is het mooi te noemen, slechts een getuigenis van de dood.
quote:scarry schreef op 22 februari 2014 @ 12:51:

Zoals ik al zei, ik ben geen bontdrager en eet weinig vlees. Ik heb een hekel aan hypocrisie en hysterie en daar reageerde ik op. Nu word ik neergezet als een voorstander van de bo-industrie, terwijl er allemaal aanstootgevende teksten en plaatjes worden gepost. Alsof ik achter dat soort praktijken sta.

Respectloos.

Je zegt zelf al " een bontjas is het mooiste wat er is, vooral een erfstuk."

En verder allemaal aannames, aannames. Het dragen van bont en de manier waarop dit bont verkregen word, is wat mij betreft een van de grootste praktijken van dierenmishandeling en leed dat er bestaat op deze aardkloot. Zo totaal zinloos. Zo wreed. Het staat zover af van het eten van bijvoorbeeld een biologisch kip of koe die een prettig en waardevol leven heeft gehad en humaan wordt gedood om er uiteindelijk een biefstuk van te maken. Je vergelijking gaat krom.

Ik vind de bio-industrie afschuwelijk en keur ik af. Ik wens er ook geen deel van uit te maken. De bontindustrie gaat voor mij nog een stapje verder op de Walchelijkheidsgraad. Het zou op geen enkele manier mogen worden gestimuleerd of verheerlijkt. Ook niet met tweedehandserfstukken.
Leer is een afvalproduct, zou je kunnen vergelijken met de zeehondenvellen van de inuit.

Jouw leren jas komt uit de vleesindustrie
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 februari 2014 @ 13:11:

bovendien knuppelen ze niet de babyzeehonden maar de volwassenexemplaren. Het is ook niet uit esthetiek maar uit praktische overwegingen. De inuit zouden beter gevoerde windjacks kunnen dragen maar daar hebben ze geen geld voor.

Daarbij eten ze de zeehond ook nog tot de laatste kruimel op.En die door de inuit geknuppelde zeehonden hebben wel lekker over het ijs gehobbeld hun hele leven. De nertsen en dashonden in fokkerijen in China kennen niks anders dan zo' n kutkooi met tig andere beesten.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 februari 2014 @ 13:12:

Leer is een afvalproduct, zou je kunnen vergelijken met de zeehondenvellen van de inuit.

Jouw leren jas komt uit de vleesindustrieEn nou maar hopen, dat het een scharrelkoe was!
quote:dubbeltje4 schreef op 22 februari 2014 @ 13:15:

[...]

En nou maar hopen, dat het een scharrelkoe was!

de meeste koeien zijn scharrelkoeien. Die lopen namelijk in de wei vanwege de melkproductie (nog wel tenminste).

Vooral varkens, kippen, kalveren zijn beroerd af
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 februari 2014 @ 13:16:

[...]

de meeste koeien zijn scharrelkoeien. Die lopen namelijk in de wei vanwege de melkproductie (nog wel tenminste).

Vooral varkens, kippen, kalveren zijn beroerd af

Dat zijn dan toch koeien die voor de melk worden gehouden. Sie worden pas geslacht als ze geen melk meer geven. Daarnaast heb je vleeskoeien, die worden geslacht als ze genoeg vlees hebben om op te eten.

Hoe gaat het slachten van 'vleesdieren'? Is dat zo humaan? (oprechte vraag overigens)
quote:Trotter schreef op 22 februari 2014 @ 13:10:

[...]

Voor de Inuit zijn zeehonden de enige dieren in de omgeving. Ze eten hun vlees en gebruik(t)en hun huiden om warm te blijven. In die zin zijn rendieren en zeehonden vergelijkbaar. Dat vind ik een totaal andere situatie dan de jassen van (zeehonden)bont die hier gedragen worden. De Inuit hadden geen keus, hier is bont onnodig, overbodig en niets anders dan een uiting van een zéér slechte en wrede smaak .Eens, en dat is dan ook nog net wat anders dan zoals ik al zei de bontindustrie, met nertsen, wasbeerhonden en blauwvossen etc. Etc. in kleine, tochtige kooitjes.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 februari 2014 @ 13:05:

Ik vind bont prachtig, als er een levend, gezond dier in zit. In geen enkele andere variatie is het mooi te noemen, slechts een getuigenis van de dood. Mooi gezegd Meds. Helemaal mee eens. Het enige bont dat ooit aan mijn lichaam heeft gezeten was 100% nep. Ik ben fel tegen echt bont.
In dit tabel kun je zien hoeveel dieren er gedood moeten worden voor één bontjas

Diersoort

Aantal dieren in een jas:

Eekhoorn

200 - 400

Chinchilla

30 - 200

Sabeldier

60 - 70

Nerts

30 - 60

Lam

25 - 45

Konijn

30 - 40

Huiskat

20 - 30

Hond

15 - 20

Vos

10 - 20

Zeehond

6 - 10

Kalf

6 - 8
En ook al kan het enorm koud worden in Rusland dan hoeven de Russen zich niet te kleden in luxe bontmantels van dieren die gevangen zijn met de uiterst wrede pelsdierklemmen.

Wildklemmen

Miljoenen in het wild levende nertsen, vossen, wasberen, marters, eekhoorns en hermelijnen worden jaarlijks het slachtoffer van een van de wreedste vormen van de jacht: wildklemmen. Zodra een dier in een dergelijke klem stapt, slaan twee metalen beugels met grote kracht dicht. Een metalen veer zorgt ervoor dat het dier zijn poot niet meer los krijgt. In grote doodsangst proberen de dieren dat toch, waarbij ze, als het lukt, hun poot er compleet af moeten scheuren of bijten. Als het dier niet los kan komen, moet het soms dagenlang lijden voordat de pelsjager komt om hem dood te knuppelen.

Naast de dieren die de pelsjager wil vangen, komen er tal van andere dieren in de klemmen. Honden, katten en vee zijn vaak het slachtoffer van deze vorm van jacht. Voor elk dier dat de klem beoogt te vangen sterven er één tot vier andere, voor de bonthandel niet bruikbare dieren een pijnlijke en langzame dood.

Sinds 1995 is het gebruiken van wildklemmen in de EU verboden. Maar nog steeds mag het bont van dieren worden verkocht die onder andere in Canada, Amerika of Rusland in een val zijn getrapt. Jaarlijks worden in deze landen 5 miljoen pelsdieren slachtoffer van de wildklem. Driekwart van dit bont wordt in Europa verkocht.

Jas verkopen en opbrengst overmaken aan de dierenbescherming en/of PETA
quote:renske1975 schreef op 22 februari 2014 @ 13:29:

[...]

Dat zijn dan toch koeien die voor de melk worden gehouden. Sie worden pas geslacht als ze geen melk meer geven. Daarnaast heb je vleeskoeien, die worden geslacht als ze genoeg vlees hebben om op te eten.

Hoe gaat het slachten van 'vleesdieren'? Is dat zo humaan? (oprechte vraag overigens)ja behoorlijk humaan voor zover je van humaan doden kan spreken, verdoven en dan pin door de kop, in 1 klap dood. Gegarandeerd.
maar to vroeg toch gewoon naar waar te verkopen...mag dat ook al niet als je te weinig geld hebt bij voorbeeld?

en ok geen bont dragen dus, maar kleding die gemaakt is door kinderen wordt minder ophef over gemaakt...sorry maar mensen gaan bij mij wel voor op dieren (al draag ik geen bont jas).
quote:strikjemetstippels schreef op 22 februari 2014 @ 19:01:

maar to vroeg toch gewoon naar waar te verkopen...mag dat ook al niet als je te weinig geld hebt bij voorbeeld?

en ok geen bont dragen dus, maar kleding die gemaakt is door kinderen wordt minder ophef over gemaakt...sorry maar mensen gaan bij mij wel voor op dieren (al draag ik geen bont jas).Omdat het over bont gaat duhhhuuhhh.
Cum non tum age
ook een stomme vergelijking. Bont is niet oké, en dat staat los van vlees eten, kinderarbeid, oorlog in Oekraïne of de winterspelen
het is niet vreemd toch dat als mensen ZO heftig reageren op bont, je je gaat af vragen of ze wel consequent zijn in hun ethiek..? dan vraag ik mij inderdaad af of ze na denken over iPhones die worden gemaakt door kindertjes, kleding in naai ateliers in India, vlees van slecht behandelde dieren...en dan denk ik: het een is dus niet slechter dan de ander...waarom de verontwaardiging bij het ene en niet bij de andere?

neemt niet weg dat ik het zelf ook erg vind voor de dieren en in west europa heel onnodig...maar ik vind de heftigheid soms eng. als of iemand in een bont jas het verdient om te worden geslagen of belaagd, of mensen die met dierproeven werken.
dbbl
wat doet het ertoe of iemand consequent is? En wat is uberhaupt consequent zijn? Iemand die principieel niet rookt maar ook niet sport is ook niet consequent. Iemand die biologisch eet maar wel af en toe een xtc pil neemt is ook niet consequent. Ben je tegen kinderarbeid en let je op welke kleren je draagt, maar ga je wel doodleuk naar zo'n land op vakantie? Who cares. Mensen zijn prima in staat hun lat ergens te leggen.

Als jij bont leuk vindt of (erger nog: geen mening hebt) omdat je anders niet consequent bent vind ik dat erg erg erg leeg en nietsig
Liever inconsequent goed dan consequent fout.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
heel mooi noes, dat is inderdaad waar
natuurlijk meds, voor je zelf moet je dat zelf weten, maar het oordeel gaat richting anderen...en dan zullen die anderen in discussie gaan en je op inconsequentie wijzen. Ik weet dat om dat ik mijn moeder, die dus wel bontmutsen draagt (dit gewend in een land met zeer koude winter), dat eens heb gezegd en ja, ik moet toch toe geven dat voor ik kan oordelen ik zelf wel wat consequenter moet zijn met dieren leed...
quote:quattro35 schreef op 22 februari 2014 @ 18:47:

Jas verkopen en opbrengst overmaken aan de dierenbescherming en/of PETAGeld overmaken aan de dierenbescherming en/of PETA en de jassen ritueel verbranden.
quote:strikjemetstippels schreef op 22 februari 2014 @ 19:25:

natuurlijk meds, voor je zelf moet je dat zelf weten, maar het oordeel gaat richting anderen...en dan zullen die anderen in discussie gaan en je op inconsequentie wijzen. Ik weet dat om dat ik mijn moeder, die dus wel bontmutsen draagt (dit gewend in een land met zeer koude winter), dat eens heb gezegd en ja, ik moet toch toe geven dat voor ik kan oordelen ik zelf wel wat consequenter moet zijn met dieren leed...die anderen hebben geen moer te zeggen over de inconsequenties van anderen zolang ze verschrikkingen die gewoon algemeen bekend zijn, zoals bont en de pelsdierenindustrie goedpraten of zelfs een bontjas "het mooiste vinden dat er is"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven