Hoe voorkom je dat mensen vragen hoe het met je gaat?
maandag 24 februari 2014 om 09:52
Na een spoedopname en een heftige diagnose, pak ik vandaag de draad weer op. Mijn leven ziet er sinds een paar weken ineens heel anders uit. Ik mag en kan een heleboel dingen niet meer, ben boos en bang, verdwaal in mijn eigen dorp en word moe en knettergek van de pillen. Omdat ik misschien in tranen uitbarst als iemand me vraagt hoe het gaat, heb ik mijn jongste vanmorgen opzettelijk te laat op school afgeleverd. Maar ik kan het natuurlijk niet blijven ontlopen. Vanmiddag sta ik dus toch maar op tijd bij het hek ... en dan??? Hoe reageer je op de vraag hoe het met je gaat, als je het daar met die mensen niet over wil hebben?
Komische oneliners zijn ook welkom, ik heb nog een paar uur om te oefenen
Komische oneliners zijn ook welkom, ik heb nog een paar uur om te oefenen

maandag 24 februari 2014 om 09:57
Heel vervelend maar dat kan je niet voorkomen. Mensen hebben nu eenmaal oprecht belangstelling voor je of zitten om een praatje verlegen.
Bij de mensen die oprecht in je geïnteresseerd zijn is het ook helemaal niet zo erg als je in tranen uitbarst. Bij de mensen die alleen om een praatje verlegen zijn zeg je gewoon goed of al ze weten dat er wat aan de hand is geweest het gaat al een stuk beter en dan begin je over wat anders of je draait je om.
Bij de mensen die oprecht in je geïnteresseerd zijn is het ook helemaal niet zo erg als je in tranen uitbarst. Bij de mensen die alleen om een praatje verlegen zijn zeg je gewoon goed of al ze weten dat er wat aan de hand is geweest het gaat al een stuk beter en dan begin je over wat anders of je draait je om.

maandag 24 februari 2014 om 09:58
Ik heb aan bekenden een mail gestuurd en daarin verteld dat ik lieven niet wil praten over hoe het met me gaat en dat ik, mocht ik dat alsnog willen, dat wel aan zal geven.
Oppervlakkige contacten vragen zelden hoe het met je is omdat ze dat écht willen weten, is mijn ervaring. Dus als zij dat vroegen, zei ik 'Goed!'.
Oppervlakkige contacten vragen zelden hoe het met je is omdat ze dat écht willen weten, is mijn ervaring. Dus als zij dat vroegen, zei ik 'Goed!'.
Wat erg, veel sterkte
Je voorkomt niet dat ze dat vragen (tenzij je idd opzettelijk altijd overal te vroeg of te laat komt )
Wel kun je een sociaal wenselijk antwoord geven. Vaak nemen mensen die maar half geinteresseerd zijn daar genoegen mee en de mensen die doorvragen die zijn wel oprecht.
Hoe gaat het?
Tja ik ben erg geschrokken maar gelukkig gaat het weer een stuk beter. Het gewone leven gaat ook door he, kind moet naar school blabla
Hoe gaat het?
Kon beter maar ik doe rustig aan en dan gaat het zijn gangetje.
Wat die school betreft, kan iemand anders niet voorlopig je zoon meenemen en thuis afzetten, als het je nog te veel is hem zelf op te halen?
Als je een gebroken been had gehad zou je het ook zo regelen. Voor een andere moeder die toch die kant op gaat is het kleine moeite.
Je voorkomt niet dat ze dat vragen (tenzij je idd opzettelijk altijd overal te vroeg of te laat komt )
Wel kun je een sociaal wenselijk antwoord geven. Vaak nemen mensen die maar half geinteresseerd zijn daar genoegen mee en de mensen die doorvragen die zijn wel oprecht.
Hoe gaat het?
Tja ik ben erg geschrokken maar gelukkig gaat het weer een stuk beter. Het gewone leven gaat ook door he, kind moet naar school blabla
Hoe gaat het?
Wat die school betreft, kan iemand anders niet voorlopig je zoon meenemen en thuis afzetten, als het je nog te veel is hem zelf op te halen?
Als je een gebroken been had gehad zou je het ook zo regelen. Voor een andere moeder die toch die kant op gaat is het kleine moeite.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Allereerst: veel sterkte. Het klinkt als pittige tijden voor jou en je gezin.
Je kunt denk ik gewoon heel duidelijk zijn in weinig woorden als mensen vragen hoe het gaat. Bedank ze voor hun interesse, zeg dat het (nog) niet goed gaat maar dat je een poging doet om vanaf deze week je leven weer op te pakken. En dat je het er verder nu niet over wilt hebben omdat het nog te emotioneel voor je is.
Je kunt denk ik gewoon heel duidelijk zijn in weinig woorden als mensen vragen hoe het gaat. Bedank ze voor hun interesse, zeg dat het (nog) niet goed gaat maar dat je een poging doet om vanaf deze week je leven weer op te pakken. En dat je het er verder nu niet over wilt hebben omdat het nog te emotioneel voor je is.

Och jeetje wat heftig! Ik ken het gevoel dat je liefst wilt verdwijnen ipv dat 'vreemde'mensen van alles van je willen weten.
Gewoon laat komen en kan je niet net buiten hek gaan staan?
En gewoon zeggen dat je er nu even niet over wilt hebben is ook gewoon prima.
Of ben je bang dat je misschien meteen gaat huilen?
Gewoon laat komen en kan je niet net buiten hek gaan staan?
En gewoon zeggen dat je er nu even niet over wilt hebben is ook gewoon prima.
Of ben je bang dat je misschien meteen gaat huilen?

maandag 24 februari 2014 om 10:01
maandag 24 februari 2014 om 10:03

maandag 24 februari 2014 om 10:05
Dit dus:quote:Moonlight82 schreef op 24 februari 2014 @ 09:58:
Hoe gaat het?
Hoe gaat het?
Beterschap Yette, hopelijk kan je vooruitgang boeken.
Hoe gaat het?
Hoe gaat het?
Beterschap Yette, hopelijk kan je vooruitgang boeken.
maandag 24 februari 2014 om 10:06
Of neem één moeder in vertrouwen dat het nog niet zo best gaat en vraag of zij je een beetje wil 'helpen' bij die situaties van kind brengen en halen.
Als je alleen staat komen mensen snel vragen stellen maar als je standaard met Tineke staat te beppen op het plein dan denken mensen: Ze staat met Tineke, ik spreek haar nu niet aan.
Weet niet of er één moeder is waar je meer klik mee hebt dan de rest.
Als je alleen staat komen mensen snel vragen stellen maar als je standaard met Tineke staat te beppen op het plein dan denken mensen: Ze staat met Tineke, ik spreek haar nu niet aan.
Weet niet of er één moeder is waar je meer klik mee hebt dan de rest.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maandag 24 februari 2014 om 10:07
quote:nursejacky schreef op 24 februari 2014 @ 09:58:
Je happy face opzetten en stralend zeggen dat het goed met je gaat.
Het is vaak een beleefdheidsvraag waarbij men toch niet verder vraagt. Doen ze dat wel dan weet je dat het een oprechte vraag is.
Dit dus
Vaak als je juist aangeeft dat het niet goed met je gaat, gaan mensen doorvragen.
Je happy face opzetten en stralend zeggen dat het goed met je gaat.
Het is vaak een beleefdheidsvraag waarbij men toch niet verder vraagt. Doen ze dat wel dan weet je dat het een oprechte vraag is.
Dit dus
Vaak als je juist aangeeft dat het niet goed met je gaat, gaan mensen doorvragen.
maandag 24 februari 2014 om 10:08
Overigens om die mensen allemaal af te schilderen als simpele roddelwijven vind ik niet terecht.
Natuurlijk schrik je als iemand plots in het ziekenhuis ligt (of waar je ook was) en hoop je dat het snel beter gaat. Zeker als iemand een jong kind heeft wil je gewoon het beste voor het hele gezin.
Maar als Yette er niet aan toe is er iets over te zeggen moeten ze genoegen nemen met een oppervlakkig antwoord.
Natuurlijk schrik je als iemand plots in het ziekenhuis ligt (of waar je ook was) en hoop je dat het snel beter gaat. Zeker als iemand een jong kind heeft wil je gewoon het beste voor het hele gezin.
Maar als Yette er niet aan toe is er iets over te zeggen moeten ze genoegen nemen met een oppervlakkig antwoord.
maandag 24 februari 2014 om 10:10
Als ik geen zin heb om er over te praten (heb chronische ziekte) en mensen vragen hoe het gaat zeg ik vaak iets in de trant van:
*grote glimlach opzetten*
"ach ja, onkruid vergaat niet!"
"Zoals je ziet ik ben er nog!"
Een enkele keer voeg ik er nog aan toe, dat het naar omstandigheden goed gaat.
De meeste mensen zijn niet oprecht geïnteresseerd en nemen die antwoorden voor lief en vragen niet meer door.
maandag 24 februari 2014 om 10:16
Al die ontwijkende situaties lijken mij nog meer energie te kosten. Wat je nu denk ik voor jezelf kunt gebruiken. Het zal nu misschien voelen als overleven.
Moeilijk wat je er aan kunt doen. Ik denk dat je nooithelemaal kan voorkomen dat je emotioneel wordt. Naar mijn idee kun je het pas rustig vertellen als je wat verder bent. Het is nu gewoon heftig.
Ik zou jezelf een beetje uit de luwte houden.
Bv je kind idd even op een andere plek afspreken.
Ik denk dat je dit nooit helemaal kan voorkomen.
Heel veel sterkte en kracht gewenst.
Moeilijk wat je er aan kunt doen. Ik denk dat je nooithelemaal kan voorkomen dat je emotioneel wordt. Naar mijn idee kun je het pas rustig vertellen als je wat verder bent. Het is nu gewoon heftig.
Ik zou jezelf een beetje uit de luwte houden.
Bv je kind idd even op een andere plek afspreken.
Ik denk dat je dit nooit helemaal kan voorkomen.
Heel veel sterkte en kracht gewenst.