Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken, wie schrijft er mee?

27-12-2013 18:35 285 berichten
Goede voornemens, ik heb er eigenlijk nooit iets mee gehad. Maar ik wil eigenlijk heel graag stoppen met roken en ik vind dat januari daar een mooi moment voor is. In juni heb ik een mislukte poging gedaan, maar ik wil het echt niet meer. Helaas rookt mijn vriend wel (moeilijk) en mijn compagnon ook, maar ik wil er nu echt van af.

Dus wie wil er ook stoppen met roken en schrijft er mee? Om elkaar te steunen en om alle goede momenten te delen?

Om het overzichtelijk te houden, een tabel.

Naam Leeftijd Rookt sinds? Poging Methode Reden om te stoppen Bijzonderh. Elke2614eDrie Geen (tot nu toe) Heb er genoeg vanDoor verbroken relatie even uitgesteld, maar gaat nu echt stoppens.y.s.3116eVier Geen wil stoppen omdat ik de geur echt smerig vind-Geit3014e2 champix Ben het zat om afhankelijk te zijn van een stokje.-Sam-rookt 11 jaar2, voorheen 1 jaar gestopt - --Spininhoek2615e3 Geen Roken slaat nergens op-Melbrw2516twee accupunctuur -
Alle reacties Link kopieren
Lieve support Van Jullie Hier

Bedankt daarvoor !

Jullie ook allemaal sterkte/succes !

Toevallig heb ik morgen een afspraak bij de HA dus Dan leg ik het gelijk voor

De cold turkey (in 1x stoppen is dat toch) dat is de manier hoe ik ben/was gestopt laatst.. Dat ging in het begin super goed maar nu dus tota weer niet. Ik weet dat het bij mij echt in mijn hoofd zit en dat is het irritante

Het ivf project was wel de voornaamste reden waardoor ik ineen keer wou kappen, buiten het feit dat het weggerookt geld is, stinkt, en ongezond is .. Dat het ongezond is weet ik ook dondersgoed ivm moeder overleden aan longemfyseem.. En dan toch.. Blijf ik het doen..

Ahg wat klink ik dramatisch haha maar heb er ook wel het vertrouwen in dat het gaat lukken hoor de vraag is alleen hoe en wanneer. Die terugval is alleen heel irritant.
@Titato

Wat jammer dat het nog niet gelukt is.. ja de huisarts kan je altijd om advies/hulp vragen natuurlijk, die kan vast helpen!

Het is gewoon een rotverslaving er vanaf komen staat of valt met je instelling.. nicotine is niet het grootste probleem helaas.

Maar het gaat je gewoon lukken! Lees anders eens dat boek van allen carr of de opluchting van jan geurtz misschien heb je daar wel wat aan?

Nou succes verder komt vast goed en succes met ivf natuurlijk wanneer je begint!
If you can dream it you can do it
Hoi dames,

Is er nog plek voor een stoppende meeschrijver?

Ik rook al sinds mijn 12de en dit word mijn 3de 'poging' maar nu wil ik het echt volhouden! De laatste keer dat is stopte was 3maanden terug ongeveer, toen ging het net als de 1ste keer heel goed. Tot ik er weer 1 opstak.. Eéntje bestaat niet! Mijn man rookt ook en hij moet eigenlijk stoppen, zijn saturatie is in 1jaar tijd gedaald van 100% naar net 98% voor zijn werk word hij jaarlijks medisch gekeurd en als hij op 96% komt haalt hij de keuring niet meer.

Dat is een grote motivatie voor mij, naast natuurlijk dat ik het zelf ook graag wil. Zie alleen zo op tegen de eerste dagen van het stoppen.

Ik vind het stinken, ik ruik mezelf, in huis stinkt het en ik wil zo graag dat het fris ruikt. Ik wil witte muren ipv nicotinewit en ik wil geld overhouden!

Vorige week zat ik s' morgens tv te kijken waar het over roken ging, welke stoffen erin zitten. Daar werd ik ook niet vrolijk van.

Sinds 2weken denk ik elke dag na het kopen van een pakje, dat dit de laatste is. Ben vanmiddag weer speciaal voor sigaretten naar de winkel gegaan. Terwijl ik snipverkouden en beroerd ben en geen energie/ zin had weg te gaan..

Elke dag vind ik wel weer een reden om toch te roken... Nu ben ik het zat om zo afhankelijk te zijn van die sigaretten!
Ik vermijd dit topic al een tijdje maar knop moet om! Ben 22, rook sinds mijn 16e. Rokende ouders dus stap was snel gemaakt, mocht binnen roken en tja.. Zusjes rookte daarna ook.

Inmiddels zijn zusjes het huis uit, eentje is op een dag gestopt omdat ze keelpijn had. Van een pakje per dag naar niets noppes nada, nooit meer een trekje genomen. Groot voorbeeld dus!

Ik heb een tijdje terug één serieuze stoppoging gedaan. Met het boek van Alan Carr wat me echt geholpen heeft, 2,5 week gestopt. Was minder lastig dan ik dacht. Maar toen was er een avond in de kroeg..Was dronken en zonder nadenken had ik opeens een sigaret. Daarna gewoon weer gaan roken, stom!

Over 4//5 weken ga ik verhuizen, daar mag binnen niet gerookt worden en wil er mee kappen. Het stinkt, is duur en ben al niet gezond. Wil weer gaan sporten en verheug me op de geur van wasverfrisser ipv die eeuwige rooklucht. Zit nu thuis en mijn peuken zijn op, was net aan het overwegen om me om te kleden om naar de winkel te gaan toen ik dit topic zag. Ik hou m'n chillbroek aan en pak zo het Alan Car boek er maar weer bij denk ik!

Zal even een stukje terug lezen.
quote:loviedovie schreef op dinsdag 18 februari 2014 17:33 @Titato

Wat jammer dat het nog niet gelukt is.. ja de huisarts kan je altijd om advies/hulp vragen natuurlijk, die kan vast helpen!

Het is gewoon een rotverslaving er vanaf komen staat of valt met je instelling.. nicotine is niet het grootste probleem helaas.

Maar het gaat je gewoon lukken! Lees anders eens dat boek van allen carr of de opluchting van jan geurtz misschien heb je daar wel wat aan?

Nou succes verder komt vast goed en succes met ivf natuurlijk wanneer je begint! Bedankt voor de tip en steun ga het Zeker be kijken.. Post morgen nog wel iets Als de HA iets heeft Gezegt
Ja gezellig! Hoe meer ziel hoe meer vreugde.

glijdendepoes rook vandaag je laatste peuk, hoest nog 1 keer de longen uit je lijf en gooi dan gewoon dat pakje weg. Opzouten met die smerige bende, joh. Dat heb jij echt niet nodig!

Ga op internet nog even de voordelen na.

En Koettie ook: je hebt ze gewoon niet meer nodig, die peuken. Tuurlijk kun jij dat!

Ben benieuwd Titato naar wat je HA zegt morgen.
Only dead fish go with the flow
Heb ze ook niet in huis dus dat scheelt al de helft! Hoewel ik er nu wel een beetje rusteloos van word maar goed, hoort erbij!
Geldt overstappen op dampen ook als stoppen met roken? Of gaat het in dit topic echt alleen om mensen die helemaal gekapt zijn/willen kappen?
Ik wil ook mee schrijven!

Ben nu 4 maanden gestopt en heb het sinds 3 weken pas echt moeilijk.

Helaas voor een aantal sigaretjes gevallen op een feestje, maar ik wil het helemaal niet

Ben 22 jaar oud en begonnen met roken op mijn 17e.

Dit is poging 3 trouwens.

Groetjes, BW
Chasepoes, je mag gewoon meeschrijven, hoor. Dampen is niet roken. Sommigen houden ook dat niet vol.

Koettie, het scheelt echt als je ze niet meer in huis hebt. Gewoon volhouden en afleiding zoeken.

Blackwater, ik ben ook al 5 maanden gestopt en heb sindsdien niet meer gerookt ivm zwangerschap. Maar ik kan het me zo voorstellen dat je stiekem voor gaas gaat op een feestje! En hoewel ik me laatst nog afvroeg of ik wel gestopt was gebleven zonder zwangerschap, ben ik eigenlijk nog steeds heel blij dat ik niet meer dagelijks rook en steeds minder afhankelijk ben!

denk dat het goed is om het zo te zien: je bent gewoon nog steeds getopt en een paar eer voor een aantal sigaretjes gevallen, maar de volgende dag ben je gewoon blijven stoppen en niet opnieuw begonnen met pakjes wegwerken de hele week/ elke dag toch? En daar gaat het om! Je bent ook maar een mens. Belangrijkste is dat je het niet opgeeft, dat je het weer oppakt en denkt: zie nu, ik heb er echt helemaal geen zin meer in, die afhankelijkheid.
Ja, het gaat echt gebeuren! Heb nog 2 sigaretjes over van het nieuwe pakje van gistermiddag 15.00...

Ga geen nieuwe meer halen en gewoon stoppen! Ik baal elke keer weer van mezelf als ik een nieuw pakje heb gehaald, en telkens denk ik dit is de laatste.. Als het pakje vol is voel ik me sterk maar als hij bijna leeg is krijg ik haast een paniekgevoel...

Straks naar de kapper en dan de ramen even flink open zetten, dan is het iig weer iets frisser in huis.

Ik kan het! Ik kan het! Dat weet ik.!
Nou, dan schrijf ik een stukkie mee. Ik rookte sinds mijn 14de ongeveer en ben inmiddels 44. Dat komt dus uit op ongeveer 30 jaar roken a gemiddeld 1 pakje van 20 sigaretten per dag.

Ik voelde nooit echt de behoefte tot stoppen, maar toen nu bijna 3 jaar geleden mijn zoon werd geboren wilde ik stoppen. Ik wilde dat menneke niet het beeld geven dat roken iets fijns/leuks/goeds was, want inmiddels wist ik dat zelf ook wel.

Ik ben een aantal keren cold-turkey gegaan, zonder veel succes, heb tot 2 maal toe een 'cursus' gevolgd, uiteindelijk zonder succes. Heb pleisters geplakt, kauwgom gegeten en zoethout gekauwd. Dit alles met als enige resultaat dat ik nog steeds rookte, een hoop extra geld kwijt was en mijn zelfvertrouwen op het gebied van stoppen aan diggelen lag. Om mij heen stopten verstokte rokers van de 1 op de andere dag alsof het niets was (wat natuurlijk een heel vertekend beeld van de realiteit was) en ik was die slappeling die het niet kon. Elke keer voelde ik mij weer schuldig als mijn zoontje tegen mij zei dat pappa maar even moest gaan jooken (zijn versie van roken) of als ik tijdens het spelen met hem even weg moest omdat ik weer behoefte kreeg aan zo'n klote sigaret.

Ondertussen kreeg ik ook last van het roken. 'S Ochtends stond ik eerst een kwartier te roggelen, hoesten en gieren als een oude diesellocomotief en als ik een trap op moest dan begon ik langzaam maar zeker steeds meer te lijken op een stoomfluit. Maar ondanks dat....Het stoppen lukte maar niet en ik had mij er min of meer bij neer gelegd dat ik al rokend het graf in zou gaan.

In 2007 had ik voor de gein eens de SuperSmoker geprobeerd en dat beviel totaal niet. Leuke gadget, maar ook niet veel meer dan dat en het elektrisch roken (of dampen) zat daardoor voor mij in het verdomhoekje. Tot dat in de eerste week van dit jaar een collega van mij aan kwam lopen met een eGo sigaret op zijn lippen. Deze persoon rookte zware shag en ook al zijn stoppogingen waren mislukt. Hij was gevoelsmatig een beetje mijn partner-in-crime. Hij vertelde heel enthousiast erover en in een impuls heb ik toen diezelfde dag ook zo'n ding gehaald.

Inmiddels is dat ruim 6 weken geleden en na een overgangsfase van pak 'm beet 2 weken rook ik geen sigaretten meer. Ik ben dus al 4 weken gestopt! En weet je wat het mooie is? Het was even wennen, maar ook niet meer dan dat. Ik ben inmiddels al wel overgestapt naar een ander type damper dan de eGo, omdat er nog betere alternatieven bleken te zijn.

Ik heb ,op enkele sporadische momenten na, geen enkele behoefte meer aan een sigaret gehad. Mijn vrouw rookt nog gewoon en zo heel af en toe nam ik wel eens een heel klein trekje om te constateren dat ik de rook gewoon vies vindt smaken! Ik snap nu werkelijk niet meer wat ik er al die jaren nu zo lekker aan heb gevonden.

Ik kan een heel reclame verhaal afsteken over de voordelen van dampen voor je gezondheid en je portemonnee, maar dat zal ik niet doen. Helemaal stoppen is nog steeds beter, maar niet heel veel meer dan overstappen op dampen volgens veel onderzoeken. Er is op het net genoeg info over te vinden en er loopt ook hier bij Viva een draadje over. Ik ga ook niet beweren dat het allemaal 100% gezond is en het verkondigen als het nieuwe evangelie, maar mij heeft het in ieder geval fantastisch geholpen tot nu toe. Mijn rokershoestje is weg, 's ochtends hoest en proest ik niet meer en ik kan weer een trap op lopen zonder aan de zuurstof te moeten. En dat alles zonder heel veel moeite en dat terwijl mijn vrouw nog gewoon rookt en ik dus als ik zou willen elk moment naar een echte sigaret zou kunnen grijpen. Maar het komt gewoon niet eens in mij op.

Mocht je dus willen stoppen, maar lukt het je maar niet, misschien is dampen dan iets voor jou. Elke sigaret die je er minder door rookt is er 1 in mijn optiek. En even voor de volledigheid: Ik heb geen enkel belang, nog commercieel, nog privé, bij het promoten van elektrisch roken. Ik ben gewoon echt een enthousiaste gebruiker die zo blij als een kind is dat hij die verschrikkelijke kankerstokken eindelijk links kan laten liggen!
Oeps, gezakt. Zonder na te denken toch peuken meegenomen bij boodschappen doen. Zucht. Morgen maar beginnen in Alan Car, dat werkte vorige keer als een speer.

Als dát niet lukt (maar daar ga ik uiteraard niet vanuit, het lukt wel! ) naar de huisarts.
quote:Koettie schreef op 19 februari 2014 @ 23:10:

Oeps, gezakt. Zonder na te denken toch peuken meegenomen bij boodschappen doen. Zucht..

Ik ook.... en durfde het niet te zeggen hier.. Gelijk op de 1ste dag al... Gewoonte hé

Vandaag gaan we ervoor!
Chasepoes, klinkt goed hoe je het hebt aangepakt. En met dampen neem je ook vaak minder, omdat je dat ding zo weg kan leggen. Een peuk moet altijd op, hè. Je gaat 'm niet halverwege uit maken vaak. Bij dampen kun je telkens je nicotinegebruik toch verminderen?

Misschien is dat ook wat voor jullie, Koettie en GP?

Of wat meer richten op voorbereiding: http://www.prostop.nl/voo ... =Voorbereiding+op+stoppen

Kom op jullie zijn toch sterker dan die stomme peuken!
Jaaa. Moet echt die knop weer vinden. Vorige keer mijn bijna volle pakje onder de kraan gehangen en weggegooid, hoppa.

Ga nu beginnen in Alan Car.
Gister bij de HA. Beetje uitgelegd wat er aan de hand is

Zij vertelde mij dat ik de "nicotinedrang" al voorbij ben met de 3 maanden dat ik was getopt. Medicatie is dan ook niet nodig + met de vooruitzichten van ivf mag je die medicaties ook niet. Zit dus puur in mijn hoofd op bepaalde "vertrouwde" momenten dat ik sterk moet blijven.. Hmm net wel een hijsje genomen van een vriendin maar iig geen hele toch? Haha

Nou dus nu volhouden en sterk zijn!
Is dampen niet wat voor jou titato. Je kunt deze ook krijgen zonder nicotine.

Ik heb een tijdje de shisapen gehad in het begin. Dat hielp me wel met de moeilijke momenten soms.
wat is het hier weer actief, leuk,leuk!

ik ben vandaag op dag 11. heerlijk dat ik er al 2 cijfers

achter kan zetten!!

maar of het nou zo lekker gaat. 1 voordeel totaal geen zin

in de sigaret. maar voel me gewoon lusteloos. val heel moeilijk

in slaap en overdag hartstikke moe! maar ik hou vol!!!

iedereen heel veel succes! en koettie en gp. 1 keer misstap is niet erg,gewoon de draad weer proberen op te pakken!
Goed bezig, marloes! Ik hoop dat je snel je nachtrust weer terug krijgt. Jij bent ook nog steeds aan de champix toch? Kan een bijwerking zijn daarvan.

Heb je ook met je HA gesproken over wanneer afbouwen?
quote:Dreamglasses schreef op 20 februari 2014 @ 09:29:

Chasepoes, klinkt goed hoe je het hebt aangepakt. En met dampen neem je ook vaak minder, omdat je dat ding zo weg kan leggen. Een peuk moet altijd op, hè. Je gaat 'm niet halverwege uit maken vaak. Bij dampen kun je telkens je nicotinegebruik toch verminderen?

Misschien is dat ook wat voor jullie, Koettie en GP?

Of wat meer richten op voorbereiding: http://www.prostop.nl/voo ... =Voorbereiding+op+stoppen

Kom op jullie zijn toch sterker dan die stomme peuken!

Het viel mij in eerste instantie op dat ik meer ging dampen dan ik rookte. Een peuk moet inderdaad op, maar als die op is, is die ook op. Met dampen kun je doorgaan tot de batterij leeg is...en dat kan heel lang zijn :-)

Maar al snel dampte ik minder (of beter gezegd) anders dan dat ik rookte. Ik weet niet waar het precies in zit, maar volgens mij is de afgifte van nicotine tijdens het dampen anders dan bij roken.

Als ik trek had in een sigaret dan had ik bij de eerste trek al zo'n lekker voldaan gevoel. Zo'n 'Aaahhhhh' gevoel zeg maar

Bij dampen is dat effect wat minder, maar wel langduriger. Het lijkt wel alsof de nicotine langzamer, maar constanter afgegeven wordt dan bij een gewone sigaret. En dat is even wennen, maar je leert als vanzelf hoe je in je behoefte moet voorzien, net als dat je dat ooit bij het roken hebt geleerd.

Ik merk wel dat ik anders damp dan dat ik rookte. Als ik vroeger zin had in een peuk stak ik hem op. Of ik nou op de fiets zat, in de auto of gewoon door het bos aan het wandelen was (vroeger probeerde ik zelfs nog op de brommer met een helm op mijn kop te roken ). En dat beviel mij prima. Bij dampen doe ik dat eigenlijk niet, daar neem ik er veel meer de tijd voor (maar veel minder vaak per dag dan met roken) en ga ik er even rustig voor zitten zeg maar en zo in de loop van de dag neem ik tussendoor nog zo af en toe eens een trekje (of moet ik zeggen dampje). Daardoor heb ik eigenlijk op geen enkel moment van de dag echt trek/behoefte zoals ik die vroeger met roken had. Roken voelde als het ware 'up' en 'down'. Je rookte, voelde je 'up' (voldaan) en kreeg langzaam maar zeker steeds meer trek in een sigaret (down) en dan stak je de volgende op en was je weer 'up'. Bij dampen heb ik niet meer dat hele sterke 'up' gevoel, maar bestaat het 'down' gevoel ook nauwelijks meer. Ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen, ik voel mij constant een beetje 'up'.

Je kunt, zoals je al aangaf, bij dampen inderdaad zelf je nicotine gehalte bepalen. De vloeistoffen die je koopt zijn er in verschillende sterktes en je kunt dus afbouwen. Omdat nicotine zelf geen herkenbare smaak heeft, merk je er eigenlijk niets of heel weinig van als er minder nicotine in je vloeistof zit. Het enige dat je misschien zult merken is dat je meer zin blijft houden in 'iets' als je nicotine-vrij dampt. Datzelfde gevoel waardoor de meeste stoppers gaan eten, zo'n vaag honger gevoel, gekoppeld aan wat lichamelijke onrust. Maar als je langzaam afbouwt kun je uiteindelijk op 0% nicotine dampen, zonder dat je dat echt gemerkt hebt. Veel dampers die overgestapt zijn van roken doen dat ook. Die zijn niet meer verslaafd aan de nicotine, maar aan de smaakjes. Die beginnen de dag met taart-smaak, nemen lekker caramel, butterscotch, whiskey of koffiesmaak tussendoor en sluiten de dag af met een stukje fruit zoals Aardbei of Meloen en dat zonder er dik van te worden

Maar om eerlijk te zijn is afbouwen niet voor iedereen wat. Sommige mensen (ik ben daar ook 1 van) kunnen/willen gewoon niet zonder de nicotine-kick. Maar op zich is dat ook niet zo erg, want ondanks dat nicotine verslavend is, is het in tegenstelling tot wat men vaak beweert, niet de schadelijkste stof in een sigaret. Rokers krijgen gezondheidsproblemen door de rook, niet door de nicotine.

Maar goed, ik wil ook niet al te enthousiast klinken, want hoe je het ook wendt of keert, het menselijk lichaam is niet gemaakt om de hele dag door damp of rook in te ademen en gewoon 100% stoppen zal nog altijd beter zijn. En ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand die gestopt is en het moeilijk heeft nu door mijn enthousiasme ineens naar een damper grijpt, dat zou zonde zijn. Daarom vroeg ik ook of dit topic ook voor dampers was en voel ik mij nog steeds een beetje bezwaard, want ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik het na de overstap geen 1 moment moeilijk heb gehad en dat is niet echt inspirerend om te lezen voor iemand die gestopt is en er echt even doorheen zit.

Maar als stoppen je echt niet lukt, ondanks dat je wilt of moet (het schijnt dat maar 5%-8% van de rokers erin slaagt om cold-turkey te stoppen en ongeveer evenveel m.b.v. kauwgom/pleister en andere middelen) dan zou dampen een oplossing kunnen zijn. Er zijn veel discussies over de schadelijke effecten van dampen en iedereen moet voor zich maar uitmaken wat hij of zij daarvan vindt, maar het is een feit dat dampen in ieder geval veel minder schadelijk is dan roken. Dus je wint altijd wat.
quote:marloes1987 schreef op 20 februari 2014 @ 16:57:

wat is het hier weer actief, leuk,leuk!

ik ben vandaag op dag 11. heerlijk dat ik er al 2 cijfers

achter kan zetten!!

maar of het nou zo lekker gaat. 1 voordeel totaal geen zin

in de sigaret. maar voel me gewoon lusteloos. val heel moeilijk

in slaap en overdag hartstikke moe! maar ik hou vol!!!

iedereen heel veel succes! en koettie en gp. 1 keer misstap is niet erg,gewoon de draad weer proberen op te pakken!

Maak je niet druk Marloes, dat lusteloze is het teken dat je aan het afkicken/ontwennen bent. Alhoewel het misschien rot voelt, is het wel een goed teken. Dat duurt niet zo lang en gaat weer voorbij en voor je het weet ben je weer vol energie en slaap je als een os!

Ik zag trouwens in deze draad Alan Carr een paar keer voorbij komen. Ik heb hier nog een Alan Carr stoppen met roken DVD. Overgehouden aan een Alan Carr stop-cursus. Wie er behoefte aan heeft mag hem hebben (of zal ik hem ter download aanbieden?....Oh nee, dat mag niet )
De DVD hoef ik niet hoor. Het boek doet serieus wonderen. Ben op blz 30 en heb er al minder zin in. Voelt ook als een minder groot issue nu, de vooruitzicht om niet meer te roken. Lees langzaam verder. Vandaag 'maar' tien peuken ipv ruim het dubbele.
quote:Koettie schreef op 21 februari 2014 @ 22:37:

De DVD hoef ik niet hoor. Het boek doet serieus wonderen. Ben op blz 30 en heb er al minder zin in. Voelt ook als een minder groot issue nu, de vooruitzicht om niet meer te roken. Lees langzaam verder. Vandaag 'maar' tien peuken ipv ruim het dubbele.Goed zo! Ga zo door!
vandaag precies 2 weken gestopt met roken!!

ik blijf me alleen zo lusteloos voelen, en nu ook emotioneel erbij!

heeft iemand enig idee hoelang dit nog gaat duren?

en hoe gaat het met iedereen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven