tuintopic 2014

03-03-2014 13:16 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie is er ook dol op zijn tuin?

Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.

Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?

Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Been there, done that, got the T-shirt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 maart 2014 @ 13:53:

[...]

Aardbeien gaan pas in hun derde jaar echt vrucht dragen, voor die tijd zijn het er niet zo veel en vaak niet zo lekker. Daarom haal ik nu flinke planten, dan heb ik wat meer oogst.Fijn te weten, dan verwacht ik nog ff helemaal niks .
quote:Ephina schreef op 03 maart 2014 @ 13:55:

[...]

Fijn te weten, dan verwacht ik nog ff helemaal niks .

Niet te moeilijk doen met zaadjes hoor.

Soms zijn bepaalde planten niet echt geschikt om vanaf zaadjes te laten groeien, thuis.

Ik vond het altijd alsof ik aan het valsspelen was wanneer ik planten kocht maar daar ben ik wel van terug gekomen
quote:Scamp schreef op 03 maart 2014 @ 13:59:

[...]

Ik vond het altijd alsof ik aan het valsspelen was wanneer ik planten kocht maar daar ben ik wel van terug gekomen Hier in de omgeving is het heel normaal dat je plantjes koopt, veel winkels bieden ze aan. Dus de hobbyboeren doen het ook
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 maart 2014 @ 14:00:

[...]

Hier in de omgeving is het heel normaal dat je plantjes koopt, veel winkels bieden ze aan. Dus de hobbyboeren doen het ook Ik was een beetje te perfectionistisch ooit
quote:Dreamer schreef op 03 maart 2014 @ 13:53:

Ik heb er bewondering voor, dat mensen zó blij kunnen zijn met een tuin. Bij mij in de buurt is een vrouw, die 's morgens voor 7 uur al druk bezig is met de gemeentetuin achter haar huis. Haar eigen grote tuin is een plaatje. Ik loop daar dan dus met de hond, nog slaperig en wat humeurig, omdat ik het nog veel te vroeg vind Ik vind het heerlijk, in de zomermaanden loop ik altijd eerst een rondje door de tuin alvorens te ontbijten. Maar ik ben niet om 7.00 uur al bezig met onderhoud hoor. En mijn tuin is zeker geen plaatje, ik laat de natuur ook gewoon zijn gang een beetje gaan. Heb dan ook vele vogels in de tuin bijvoorbeeld.
Ik heb gisteren de gok gewaagd en voor en achter planten erin gezet. Voor hebben we 7x9 en achter 7x7 meter. Achter ligt op zuidwesten. Voor hebben we veel schaduw van grote bomen (bosrand).

Achter bestraat met borders, en een mooie sering.

Ik heb een hoekje voor broccoli, paprika, tomaat, ui, courgette, die staan nu nog binnen.
quote:Scamp schreef op 03 maart 2014 @ 13:59:

[...]

Niet te moeilijk doen met zaadjes hoor.

Soms zijn bepaalde planten niet echt geschikt om vanaf zaadjes te laten groeien, thuis.

Ik vond het altijd alsof ik aan het valsspelen was wanneer ik planten kocht maar daar ben ik wel van terug gekomen

Hmmm . Nouja, als't allemaal niet opkomt /niet goed opkomt, dan ga ik wel plantjes halen! Tvoelt voor mij idd nog als valsspelen haha.

Vorig jaar 9 zaailingen--> 3 volwassen tomatenplanten over.

10 dilleplantjes--> 1 uitgegroeid ^^.
Wat een heerlijk grote tuin Soley. Ik word er jaloers van
Ephina, heb je de tomaten voorgezaaid of gelijk de volle grond in? Ik zaai ze altijd voor en alle zaadjes komen eigenlijk wel op. Ik pot ze op en de beste zet ik in de tuin. De rest gooi ik weg.
quote:Scamp schreef op 03 maart 2014 @ 13:47:

Dit onze volkstuin, hoe we hem kregen vorig jaar Maart.

[afbeelding]

En zo zag het er uit in Juni vorig jaar:

[afbeelding]

We hebben nu overal gras en een mooie schuur waar we heerlijk in kunnen zitten.Kijk, daar droom ik nu van. Mijn oom zei vorige week dat we wel een stuk van zijn grond mogen gebruiken als we verhuisd zijn. Maar dat duurt misschien nog wel 5 jaar
al heel lang niet meer actief op viva, maar nu toch maar weer even ingelogd.

Ik ben ook dol op m'n tuin, al ziet ze er nu een beetje havenloos uit.

In de voortuin heb ik lavendelstruiken, hedera (die bij de poort omhoog groeit) en een kornoelje struik. Verder altijd veel potten op een tafel voor het raam en een grote mand op een stoel waar elke keer weer andere bloemen in komen (in het vroege voorjaar viooltjes en heb er afgelopen jaar dahlia's in gehad) En bij de voordeur staat vingerhoedskruid.

Achter is vorig jaar helemaal op de schop gegaan en heb ik een extra terras onder de kersenboom gemaakt. Dit jaar gaat nog een stuk van de achtertuin op de schop, dit wordt betegelt en er komt een grote border voor bloemen, planten en groenten. Mijn droom is een pluktuin. Als je bedenkt "wat gaan we eten", dat je gewoon de tuin in kan lopen en daar kan plukken wat je nodig hebt. Ook een kruidentuintje met dille, tijm, munt, kamille bieslook, peterselie. Heel veel aardbeien (maar die gaan dit jaar omhoog, vanwege de slakken) en eigenlijk altijd wel (pluk)sla, courgettes, worteltjes, komkommer en tomaten. Mijn schoonvader heeft een grote moestuin, waar we ook regelmatig wat van mee krijgen. Lekker hoor.

Het meest lastige vind ik om de tuin in de winter ook een beetje aantrekkelijk te houden. dus als iemand nog goede tips heeft?

hmmm plaatje werkt niet. Op welke.nl haal ik ook altijd veel inspiratie voor de tuin.
tegen groene aanslag gebruik ik geen azijn. Een fles van de HG (of merkX van tuincentrum) werkt veel beter
Als verjaardagscadeau heb ik voor mijn moeder 3 verschillende vlinderstruiken gegeven. Leek mij zo leuk een tuin vol met vlinders

Nu bedenk ik dat ik dat eigenlijk ook wel wil, maar ik weet niet of dat geschikt is voor op balkon? (7 hoog)

In ieder geval gaan we het balkon opleuke met een kunstgrastapijt en een rek in de hoek en van die plantenbakken die we kunnen ophangen.

Oja, en we willen LED-verlichting hebben voor s'avonds.

Ik kijk er al echt naar uit in het weekend lekker te ontbijten op het balkon of lekker even de grill aan.

Of gewoon heerlijk ontspannend zitten en genieten.
quote:Dahlia74 schreef op 03 maart 2014 @ 14:20:

Ephina, heb je de tomaten voorgezaaid of gelijk de volle grond in? Ik zaai ze altijd voor en alle zaadjes komen eigenlijk wel op. Ik pot ze op en de beste zet ik in de tuin. De rest gooi ik weg.Voorgezaaid . Ze kwamen allemaal wel op, maar vorig jaar kwam er ineens tussendoor een slechte week waarbij het grootste deel dood ging. Vandaar
quote:cinnamonnswirl schreef op 03 maart 2014 @ 14:39:

Als verjaardagscadeau heb ik voor mijn moeder 3 verschillende vlinderstruiken gegeven. Leek mij zo leuk een tuin vol met vlinders

Nu bedenk ik dat ik dat eigenlijk ook wel wil, maar ik weet niet of dat geschikt is voor op balkon? (7 hoog)

Welke ? Ik wil er ook 1!
@Ephina

Deze heb ik gekocht: Buddleja Vlinderstruiken (Buddleja Davidii) in 3 verschillende kleuren.

De Vlinderstruiken (Buddleja davidii) zijn zeer fraaie probleemloze heesters voor in de tuin. Zij bloeien met vele geurende pluimachtige bloemen aan licht gebogen takken. Het zijn echte vlinderbomen, omdat ze tijdens hun bloei, opvallend veel vlinders aantrekken. U kunt deze vlinderstruiken in het najaar flink terugsnoeien. Hierdoor blijft de heester altijd hanteerbaar en wordt hij niet te groot. Dit zal bovendien de bloei in het volgende seizoen bevorderen.

Heerlijk geurend

Geleverd als Potplant

Potmaat 9 cm

Hoogte bij aflevering inklusief pot 25 cm

Volgroeide hoogte 1 - 1.50 m

Volgroeide breedte 75 - 100 cm

Vinderstruiken onze grote is rigoureus teruggesnoeit. Er staan ook 2 dwergvlinderstruiken, die pluimen daar in zijn bijna net zo lang als de rest van de struik!

ik heb een heel klein stukje moes/kruidentuin. Dit jaar zou ik er wel een plukbloemen- bloementuin van willen maken. Heeft.iemand daar tips voor?
Leuk een tuintopic. Onze is nog geheel plantloos, dus doe hier graag inspiratie op. Er is ook een moestuintopic op dit forum: Kleine moestuin
Oja en voor mijn moeder heb ik ook dit gegeven voor haar verjaardag. Is eens was anders als een gewoon bosje bloemen

De Amelanchier, ook Krentenboom genoemd, is een buitengewone struik die het hele jaar door de meest uiteenlopende kleuraccenten aan uw tuin toevoegd. Tegelijk met de witte bloesem in het voorjaar, vormt zich het bronsachtige blad, dat in de zomer overgaat in een groene kleur. Bovendien vormen zich donkerrode bessen die wanneer ze rijp zijn, lila/zwart van kleur zijn.

Heerlijk geurend

Geleverd als Wortelgoed

Wortelgoed

Hoogte bij aflevering incl pot 30 - 50 cm

Oogsttijd juli - augustus
Okay, dus ik moet een dwergvlinderstruik kopen .

Leuk voor op de tafel buiten!
Wij wonen op een boomkwekerij, dus zijn eigenlijk altijd wel bezig met tuinieren. We kweken vooral coniferen en zelf heb ik een groentekas en een fruitboomgaard als hobby. Gaat wel veel werk in zitten in al die groenten, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Op mijn werk vinden ze het ook erg leuk zo in de zomer en eind zomer als al het fruit, tomaten en andere groenten rijp zijn, ik neem het meeste mee naar mijn werk of gaat naar familie.

Het tuinhobbyproject voor dit jaar wordt een strandje maken op de kwekerij.
Krentenboompje valt bij mij onder 'gemeente onkruid'
Canna's zijn ook leuk om in een grote pot op je balkon te zetten. Lekker tropisch. Je kan ze nu al binnen in een grote pot doen en dan later naar buiten zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven