tuintopic 2014

03-03-2014 13:16 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie is er ook dol op zijn tuin?

Van 1m2 op het balkon tot flinke lappen grond met moestuin.

Wat verbouw jij? Wat staat er al in bloei? Wat ben je aan het zaaien waar je deze zomer van wil genieten?

Wie doet er mee met tuinieren en wil hier evt met foto's haar juweeltjes showen, tips & tricks uitwisselen en genieten?
Been there, done that, got the T-shirt.
Lavendel moet je toch 2x snoeien. 1X na de bloei en na de winter helemaal terug.

Volgens mn boek bij April: 'wacht met de lavendel snoeien tot onderin nieuwe groeischeutjes te zien zijn'

('Mijn tuindagboek' van Florentine van Eeghen)
Ik heb nog niks aan de tuin gedaan. Maar ik kan niet wachten tot het mooier weer is en dan weer flink aan de slag.

Bramenstuik snoeien, vlinderstruik snoeien, clematis snoeien (als dat nog nodig is want hij ziet er erg dood uit) Grond een stukje afgraven en nieuwe aarde er in en dan nog wat bollen planten.

Net zat ik wat foto's te kijken op fb en kwam ik dit tegen. Helaas heeft niemand van mijn vrienden gereageerd en ik weet dus nog steeds niet wat het is. Weet een van jullie het?

Ooievaarsbek. Geranium huppeldepup. Daar zijn er nogal veel van.
quote:Apatura schreef op 04 maart 2014 @ 20:56:

Akakia Een wingerd is prachtig in de herfst. Vuurrood.

In 'Mijn tuindagboek' staat ook een roodkleurende druif genoemt: vitis vinifera 'purpurea'. Die klinkt ook gaaf.

Op arme grond is een vuurdoorn ook een blikvanger. Hij kleurt dan wel niet maar er zijn er met veel rode, oranje of gele bessen.

Winter jasmijn moet je opbinden maar is wel een fijne bloeier op tijden dat andere planten niets doen.

Dank voor de leuke suggesties! Ik ga denk ik voor de wingerd, het is een stuk schutting waar ik vanaf de bank tegenaan kijk, en ik ben dol op herfst, dus dit is wat ik zoek!

Winterjasmijn vind ik ook erg leuk, daar weet ik ook nog wel een hoekje voor (klinkt nu net alsof ik een megagrote tuin heb, maar dat valt wel mee, 6 x 18).
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik heb recent overigens ook weer heel veel zaad gekocht, kan dat niet laten liggen in de winkel: lupine, duizendschoon enz.

Wij hebben een hoek met weinig zon, en of het nou daaraan ligt of niet, er wil niets groeien. Stop er al jaren van allerlei bollen in maar het enige wat dat oplevert is een hoop compost Dit jaar maar eens op zoek naar een mooi bloeiende schaduwplant.
Brunnera (kauwkasische vergeetmeniet) Tiarella(bodembedekker) Zilverkaars (wordt tot wel 2m)
wat weet jij veel! (of je hebt heul goede tuinboeken )

Zilverkaars heb ik, staat al in die hoek. Geweldig mooie plant. Die vergeetmeniet spreekt me erg aan.

Ik roep alleen maar wat wij o.a hebben staan.
Haha apatura, ik heb ook zo'n hoek in de tuin, en heb er precies dat geplant! De brunnera vind ik erg mooie bloempjes hebben.

Ik heb tegen de schaduwschutting een schizophragma als klimmer,tegen de zonkant een toscaanse jasmijn. Die deze winter met gemak overleefde, fijn.
Over juweeltjes in de tuin: bij zonsopkomst zat er een winterkoninkje in de top van de berk te zingen. Wat een geluid komt er uit zo'n klein beestje.

En er woont hier een roodborstje in mn viburnum
Heb toch maar een fles voor groene aanslag gehaald.

Heb bloemzaadjes in de schuur liggen, maar die kunnen vanaf april.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
En vorig jaar hadden we 2 rode bolchrysanten in 2 hoge potten. Die staan daar nu nog steeds.. Dood. Binnenkort iets anders moois uitzoeken
Yaaay de tomaatjes, dille en koriander zijn door !
quote:Apatura schreef op 05 maart 2014 @ 14:46:

Over juweeltjes in de tuin: bij zonsopkomst zat er een winterkoninkje in de top van de berk te zingen. Wat een geluid komt er uit zo'n klein beestje.

En er woont hier een roodborstje in mn viburnum
Ik heb groenten zaadjes voor een "kinder mini tuintje" Zou ik die ipv in kleine potjes, ook gewoon in onze borderrand kunnen zaaien? Of als ze in het potje opkomen, overzetten naar de borderrand?

Ik heb graag een mooie en nette tuin, maar heb geen hele groene vingers :-D
Geinspireerd door dit topic en uitgedaagd door het zonnetje ben ik vandaag de tuin in gedoken. De oude bloemen van de hortensia's afgehaald, siergrassen gesnoeid, aangeharkt. Veel mos tussen de bodembedekkers. En mijn akeleien (vorig jaar gezaaid met zaad van mijn moeder) komen al mooi op, hopelijk dit jaar gaan ze bloeien.

Ik heb ook veel zaad liggen, maar zaai het liefst in de volle grond, en dat kan pas vanaf april - mei.
Mijn tuin staat vol hortensia's. Die zijn allemaal al aan het uitlopen, maar de oude bollen hangen er nog in, omdat die pas na de nachtvorst eraf mogen volgens de boeken. Van het weekend toch maar gaan snoeien...

De tulpenboom heeft al een tijd flinke katjes, die al bijna open gaan. De krokussen zijn alweer bijna uitgebloeid en de eerste tulpen steken hun kopjes boven de grond. De lente begint officieel te kriebelen!

Ik hoop dat de in de afgelopen herfst geplantte beukhaag is aangeslagen en dat 'ie straks uit gaat lopen. En dat de appelbomen minstens net zoveel bloesems en appels zullen hebben als afgelopen jaar.

Verder wil ik dit jaar weer proberen om aardbeien te zaaien en ze dan wel goed te beschermen tegen de vogels, zodat we ze zelf op kunnen eten, net als de druiven.

Op mijn grote verlanglijst staan oa nog een heleboel lavendel. Maar ik ben bang dat onze grond daar veel te nat voor is. (Heb het al meerdere keren geprobeerd). Verder hoop ik dat de jasmijn het weer doet (na de vorige strenge winter enorm op zijn donder te hebben gehad) en wil ik weer nieuwe camelia's en rhodondenderons (blijf het een lastig woord vinden). Want die zijn de afgelopen jaren ook overleden.

En dan maar duimen op heel veel mooi weer zodat de heerlijke relaxstoelen en de nieuwe bbq die we afgelopen seizoen hebben aangeschaft maar heel veel gebruikt kunnen worden.

Ik heb er zin in!!
Leuk een tuin topic! Misschien kunnen jullie mij helpen.

Vorig jaar hebben wij onze tuin grondig aangepakt. Het was een grote wildernis en alles is eruit gegaan en hebben er compleet iets nieuws van gemaakt. Maar omdat het vorig jaar zo warm was en ons geld ook een beetje op was hebben we er toen nog geen planten ingezet.

Nou heb ik 2 borders van ongeveer 5-1,5 meter...die staan alleen nu helemaal vol met onkruid, er komt gras tussendoor naar boven en er staan allemaal narcisjes in.

Iemand een idee hoe ik dit er allemaal makkelijk uit krijg zodat het ook niet meer terug komt? Gaat vooral om het gras en die narcisjes....dat onkruid terug komt dat weer ik.

Er staan nog geen planten in maar die moeten er dus nog wel in. Dus hoe krijg ik het er het makkelijkste uit allemaal?

Nou wil ik in een van die borders 2 boompjes plaatsen en wat hortensia's eromheen. Weten jullie wanneer ik dit het beste kan plaatsen?
Volgens mijn prive tuinman

narcisjes er uit halen en ff op een veilige plek planten.

Border a.s.a.p. helemaal omspitten.

Boompjes en hortensia's (met kale wortel) kan je nog makkelijk in maart planten. Uit een pot kan altijd.

Verder veel schoffelen(platte schoffel), omwoelen, schoffelen, omwoelen tot alle zaadjes gekiemt zijn en jij alle plantjes heb verwijdert. Doe het heel regelmatig wan5 dat kleine spul zaait voor je er erg in heb en dan ben je te laat eigenlijk.

Succes
Dank je apatura. Gewoon omspitten dus. Ga er deze week nog maar even mee aan de gang. Vriend zei al: we zijn al klaar, het staat helemaal vol met bloemen.

Die narcisjes wil ik gewoon helemaal kwijt dus die ga ik er proberen met bolletje en al eruit te krijgen. Dacht dat ik dat vorig jaar al gedaan had maar blijkbaar zaten er nog genoeg in.

Ik heb zo'n hekel aan onkruid trekken maar een tuin met alleen maar stenen vind ik ook niks.

Deze week maar eens hard aan de slag.
Voorlopig veel omwerken en schoffelen. Zorg dat de bovengrond niet uitdroogt. Deste eerder kiemt alles en kan je alles omschoffelen en uitroeien. Let echt goed op dat het niet al bloeit en zaadmaakt.

Wij hebben klein springzaad in de tuin. Wat een zooi. Als het 3 cm is bloeit het al. Binnen een week van kiem tot zaaien.

Gelukkig let mijn prive tuinman goed op.

Hij heeft er tenslotte voor geleerd.
Ik ben gisteren de voortuin maar eens ingedoken en heb alles bijgesnoeid wat bij te snoeien was. Ik doe meestal maar wat en meestal komt het wel goed.

Ik probeer steeds foto's te plaatsen, maar lukt steeds niet*zucht*
anoniem_24589 wijzigde dit bericht op 06-03-2014 09:39
Reden: foto's lukken niet
% gewijzigd
Goeiemorgen. Wat een voorspellingen voor zondag! Misschien wel 20 graden!

Ik heb gisteravond minicocospotjes gevuld met potgrond. Nu nog bedenken wat ik wil zaaien. Sowieso coutgettes, suzanna-met-de-mooie-oogjes en pronkwinde. Die laatste hebben we vorig jaar zo veel plezier van gehad.

Verder nog wat voor in potten denk ik.

Ik heb nog veel oude zaden. Na hoeveel tijd gooien jullie ze weg?
Zaden gooi ik niet weg, wel bewaar ik ze vorstvrij. Ze zijn veel langer houdbaar dan op het zakje staat.

Voor voor zaaien gebruik ik gewoon boterbakjes en bakjes van de chinees. Werkt net zo goed als van die potjes.

De moestuin is omgespit, de borders zijn op orde, nu het gras nog onderhanden nemen. Daarvoor is het eigenlijk nog te vroeg, dus moet het ik het nog even bij maaien houden.

De moestuin schoffel ik minstens 1x per week, vanaf begin april gaat de groente erin, half april volgen de aardappels. Nu heb ik e.e.a. voorgezaaid in de kas. Deze heb ik nog niet zolang dus ben benieuwd naar het resultaat.
Hoe lang is lang? jaren?

Wij moeten nog het e.e.a. verplanten in de borders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven