Verkeersregels

11-03-2014 14:38 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik bracht vandaag ons kind naar school en ik verbaas me er telkens weer over dat men pats boem een zeebrapad oploopt zonder te kijken of er iets aan komt.

Vandaar dat ik, ik dacht nu ook eens een keer van ik doe net of ik niets zie, bijna een woedende huisvader onder de auto had die nog net even met opzet kon forceren dat ie zn spruit + fiets een halve mtr. vooruit was en zo mij even duidelijk ging maken dat hun in hun recht stonden.

Situatie: De auto vlak voor mij reed gewoon rechtdoor, ik wilde dat ook en de bestuurder van de auto achter mij stak later, na het incident, zn middelvinger naar me op.

Zo breek ik ook mn hoofd over dat fietsers kennelijk denken dat ze overal maar mogen voorsorteren.

Maar misschien zit ik wel helemaal fout, dan wordt dat hopelijk nu uit de wereld geholpen.
Carpe Diem
Ik snap werkelijk nog steeds niet waarom mensen na al die jaren deze regel nog niet kennen. Ik moet wel eens een drukke straat oversteken en sta daar soms best lang te wachten tot er iemand eens stopt. Soms is het zelfs zo dat mensen gas bij geven als je even snel wil oversteken omdat de auto nog ver weg is.

En nu zijn er weg werkzaamheden iets verderop in de straat = regelmatig file. Dan stoppen ze desnoods op het zebrapad maar niet ervoor, zodat je fatsoenlijk over kan steken, want ojee in dat gaatje voor mij zou zich wel eens een auto kunnen proppen.

Ik kan er gewoon zo kwaad om worden dat jij opzettelijk een vader met kind aan wil rijden terwijl je niet eens in je recht staat!
quote:Quote uit je andere topic:

Is er ergens een kaart te downloaden met daarop de B wegen van Nederland?

Ik rij nl niet (meer) op de snelweg en op B wegen dus wel.Doe ons allen een plezier en neem weer een aantal lessen. Het is niet normaal dat je geen snelwegen meer rijdt en moet vragen of voetgangers bij een zebra voorrang hebben. Ik schrik hier echt van.
Tja, ik verbaas me er ook over dat kwetsbare groepen in het verkeer zovele risico's nemen. Ik sta liever levend in m'n schoenen dan dood in m'n recht.

Maar dat is natuurlijk geen reden om voetgangers (met kinderen) geen voorrang te verlenen bij een zebrapad. Even los van het feit dat het niet netjes is om mensen (bijna) aan te rijden, zwakkere verkeersdeelnemers zijn in Nederland ontzettend goed beschermd door de wet. Je bent onwijs het haasje als je een fietser/voetganger aanrijdt. Je kan zelfs nog deels schuld hebben als iemand op een provinciale weg voor je auto springt.

En dat probleem van die voorsorterende fietsers ervaar ik niet dusdanig, mits ze dan ook echt vóór m'n auto voorsorteren, zoals in die vlakken waar fietsers kunnen opstellen.
Die mevrouw laatst bij de IKEA zal haar lesje wel geleerd hebben en voortaan netjes stoppen. Er lopen mensen op het zebrapad 2 medewerkers duwen een sliert karretjes en toch reed die mevrouw door. De jongens konden de karretjes niet meer tegenhouden waardoor ze met een punt tegen de auto aankwamen .
Ik heb vroeger geleerd dat ik eerst moest kijken of er ook iets aan kwam en dan pas mocht ik oversteken op het zebrapad.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.
Carpe Diem
En met het voorsorteren van fietsers heb ik het uiteraard niet over de daarvoor aanwezige vakken.
Carpe Diem
Meid, wat ben jij zielig.

Jij moet driedubbel uitkijken of er toch niet iemand wil oversteken.

Als jij zo'n moeite hebt met anticiperen en zelfs niet eens op de snelweg durft te rijden denk ik dat jij gevaarlijk bent op de weg. Je vist dat soort mensen er altijd moeiteloos uit in het verkeer.
quote:ikbenaandebeurt schreef op dinsdag 11 maart 2014 15:45 Ik heb vroeger geleerd dat ik eerst moest kijken of er ook iets aan kwam en dan pas mocht ik oversteken op het zebrapad.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo. De regel is altijd geweest dat mensen die (gaan) oversteken op een zebrapad voorrang hebben.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ikbenaandebeurt schreef op 11 maart 2014 @ 15:45:

Ik heb vroeger geleerd dat ik eerst moest kijken of er ook iets aan kwam en dan pas mocht ik oversteken op het zebrapad.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.En als er een auto aan kwam mocht jij niet?

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.Ik weet niet hoe oud jij bent, maar zolang als ik me kan herinneren hebben voetgangers voorrang op een zebrapad. Fietser officieel niet, maar als automobilist zou ik toch liever stoppen dan die fietser onder de auto uitpulken. Helemaal als het kinderen zijn, zowel of de fiets als lopend, altijd opletten. Zebra of niet.
Ik heb ook geleerd links recht links te kijken bij het oversteken. Ook wanneer ik bij een zebrapad wou oversteken. Dit omdat er altijd auto's aan kunnen komen die toch gewoon doorrijden. Automobilisten zoals jij dus...
quote:Gromm schreef op 11 maart 2014 @ 15:51:

Ik heb ook geleerd links recht links te kijken bij het oversteken. Ook wanneer ik bij een zebrapad wou oversteken. Dit omdat er altijd auto's aan kunnen komen die toch gewoon doorrijden. Automobilisten zoals jij dus...
Voetgangers horen altijd voorrang te krijgen op een zebrapad, al minstens zo lang als ik leef.

Maar uiteraard leer je als kind wel dat je altijd eerst moet proberen om oogcontact met de aankomende bestuurder te krijgen en moet controleren of hij ook daadwerkelijk afremt.

Maar je hebt als autobestuurder geen enkel recht om maar gewoon door te karren als iemand duidelijk aangeeft te willen oversteken.

Ik heb overigens in de auto wel een gruwelijke hekel aan fietsers die ook denken dat ze wel even voorrang kunnen claimen door met speling van een meter 'op' een zebrapad over te steken.
Ikbenaandebeurt, als er voetgangers op een zebrapad stappen benjijnietaandebeurt. Nooit. Ook 30 jaar geleden niet. Waarom jij hebt geleerd om te kijken of er wat aankwam is omdat ouders hun kinderen helaas al heel vroeg moeten leren dat er imbecielen gebruik maken van het wegdek en er echt klootviolen zijn dat ze een voetganger voor 'mogen' laten gaan, maar dat geen verplichting is.... Dat er mensen een moordwapen mogen besturen zonder op de hoogte te zijn van de geldende regels of er gewoon schijt aan hebben wegens 'koning' van de weg.

Zo simpel zit het. De enige die moet opletten bij een voetgangersoversteekplaats is de automobilist. Als iemand al aanstalten maakt gebruik te maken van het zebrapad dan MOET je namelijk stoppen.

Dat de auto voor je doorreed. Hulde! Weer een eikel op de weg! Dat de auto achter je bijna op je zat. Jammer. Jullie hadden alledrie vaart moeten minderen bij een zebrapad. Blind achter je voorganger aan is ook niet echt een teken van verantwoord weggebruik.

Dus klaag je suf. Je hebt alleen volkomen ongelijk. Of heb jij je rijbewijs gratis bij een pakje boter gekregen? En omdat er dus altijd mensen zoals jij zijn, niet op de hoogte van de regels maar wel denken in staat te zijn zonder die kennis een ton staal op wielen te mogen besturen, moeten ouders hun kinderen leren goed uit te kijken. Zodat die kinderen de verantwoordelijkheid kunnen nemen die de grote mensen al lang vertikken....
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

En je hebt niet geleerd dat je in een auto ook eerst moet kijken of er iets aankomt voordat je door mag rijden? En dat je altijd schuld hebt als je een fietser/voetganger aanrijd ook al stak die zonder te kijken over?! Als ik niet zou kijken en gewoon over zou steken was ik er nu niet meer geweest. Je mag blij zijn dat die vader alleen maar goed kwaad is geworden.
Jij bent helemaal niet aan de beurt, je moet wachten, ook al hebben ze nog geen voet op het zebrapad gezet.

Tip: lees eens een up-to-date theorieboek door, want als je dit al niet meer weet, vrees ik dat je het met andere verkeersregels het ook niet zo nauw (meer) neemt.
Was het voorheen niet dat overstekende voetgangers bij een zebrapad voorrang hebben en is dat een x aantal jaren geleden veranderd naar voorrang als ze zelfs al aanstalten maken om over te steken? Wat min of meer op hetzelfde neerkomt natuurlijk. Jij zat dus fout.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.

Ja en dat leer je omdat er altijd mensen zijn die de verkeersregels aan hun laars lappen en de voorrang hebbende voetganger bij een voetgangersoversteekplaats als een zeebrapad negeren en doorrijden met alle gevaren van dien.

Zoals meerderen al schreven, zodra je ziet dat een voetganger aanstalten maakt om over te willen steken, heb je als overig verkeer gewoon te stoppen. Zo simpel is het gewoon.

Hoezo "dat is dus niet (meer) zo".

Vele kinderen leren nog steeds om ook bij een zebrapad uit te kijken al vorens ze gaan oversteken.

Wat heb jij eigenlijk geleerd bij de theorie voor je autorijbewijs en nog belangrijker wat is je daarvan bijgebleven en houdt je je nog aan de regels?

Ik vind trouwens je actie uit de OP maar behoorlijk aso en gevaarlijk.
Ow, je bent een trol toch? Zeg alsjeblieft dat je een trol bent en dat je dit alleen maar doet om reacties uit te lokken. Mensen waar ik van hou nemen namelijk ook deel aan het verkeer en het idee dat ze jou tegen kunnen komen geeft me koude rillingen.

Ja, voetgangers op een zebrapad hebben voorrrang. Ook als ze niet uitkijken.

En ja, fietsers en bromfietsers mogen voorsorteren als ze links af slaan, ook als er geen vakken zijn.

Bovendien zijn fietsers en voetgangers extra beschermd omdat ze kwetsbare verkeersdeelnemers zijn. Zelfs als zij de regels overtreden en jij rijdt ze aan, wordt het verdomde lastig om niet de verantwoordelijkheid voor het ongeluk te krijgen. Van automobilisten wordt namelijk verwacht dat ze extra uitkijken en extra rekening houden met kwetsbare deelnemers. En als het een kind is ben je helemaal de sigaar.

Verantwoordelijkheid is iets anders dan schuld en je draait dus voor de kosten op ook als jij niet de schuld hebt. Maar dat is altijd nog beter dan van het zebrapad afgereden worden door een automobilist.

Jezus, wat ben jij een gevaar voor je medemensen zeg. Weet je al wel dat fietsers van rechts ook voorrang hebben?

Please zeg ons dat het een grapje is en dat je je verveelt en daarom loopt te trollen. En als dat echt niet zo is, pak dan nu een schaar en knip je rijbewijs stuk. Je redt er levens mee.
Spreuken 18:2
Heeft een voetganger altijd voorrang op een zebrapad?

Een voetganger is verplicht om het zebrapad te gebruiken als het zich op minder dan 30 m. afstand bevindt. Bestuurders (ook fietsers) die het zebrapad naderen, moeten voorrang verlenen aan voetgangers die op het punt staan om over te steken of al aan het oversteken zijn.

Hoewel de voetganger voorrang heeft mag hij natuurlijk niet zomaar de straat oversteken. Hij moet rekening houden met het aankomende verkeer. Door oogcontact te maken met de bestuurder weet de voetganger dat hij hem gezien heeft en weet de bestuurder ook dat de voetganger wil oversteken.

Als fietser hebt u geen voorrang op het zebrapad. U kunt uw fiets natuurlijk wel aan de hand nemen en op die manier het zebrapad als voetganger gebruiken.

Een tram heeft altijd voorrang op andere weggebruikers, behalve wanneer het verkeer geregeld wordt door een agent of door verkeerslichten. Ook als een zebrapad de tramsporen kruist, moeten de voetgangers voorrang verlenen aan de tram.
quote:isa__88 schreef op 11 maart 2014 @ 14:51:

En ja voetgangers hebben voorrang maar ik vind het wel dom dat mensen vaak niet kijken. Zodra ik oversteek kijk ik ALTIJD of die auto wel stopt. Genoeg autos rijden gewoon door Dit bedoelt ikbenaandebeurt denk ik.
quote:Gromm schreef op 11 maart 2014 @ 15:48:

[...]

En als er een auto aan kwam mocht jij niet?Precies! Ik mocht niet en ik kon ook niet meer doorrijden.
Carpe Diem
Ik heb alles 3 keer gelezen en ik denk dat TO samen met 2 andere auto'sin dezelfde richting reed. TO in het midden. Huisvader op fiets reed naast/voor hun ook in dezelfde richting. Ter hoogte van het zebrapad wil vader naar links afslaan/oversteken en forceert voorrang door daar ineens naar links te fietsen als was hij een voetganger op het zebrapad. Dubieus gedrag, maar als automobilist moet je anticiperen en niet je gelijk middels je auto willen afdwingen. Dan moet je tandenknarsend maar de verstandigste zijn. Helaas.

Dat is ook nog steeds zo, omdat er altijd debielen zijn die niet weten dat voetgangers voorrang hebben en als voetganger hou je een auto echt niet tegen met je handen.

Maar voor de wet moet de automobilist altijd stoppen.
Maar ook al zou het niet zo zijn, dat je zou moeten stoppen als iemand aanstalten maakt om over te steken. Jij weet dat er een school in de buurt is en dus ook kinderen die, zomaar, kunnen oversteken.

Waar is jouw empathisch vermogen dan gebleven?

Jij bent de volwassenen die weet dat je dan voorzichter moet rijden en daarnaast je bent toch geen volgzaam schaap? Als er 1 idioot doorrijdt moet ik het ook maar doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven