Verkeersregels

11-03-2014 14:38 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik bracht vandaag ons kind naar school en ik verbaas me er telkens weer over dat men pats boem een zeebrapad oploopt zonder te kijken of er iets aan komt.

Vandaar dat ik, ik dacht nu ook eens een keer van ik doe net of ik niets zie, bijna een woedende huisvader onder de auto had die nog net even met opzet kon forceren dat ie zn spruit + fiets een halve mtr. vooruit was en zo mij even duidelijk ging maken dat hun in hun recht stonden.

Situatie: De auto vlak voor mij reed gewoon rechtdoor, ik wilde dat ook en de bestuurder van de auto achter mij stak later, na het incident, zn middelvinger naar me op.

Zo breek ik ook mn hoofd over dat fietsers kennelijk denken dat ze overal maar mogen voorsorteren.

Maar misschien zit ik wel helemaal fout, dan wordt dat hopelijk nu uit de wereld geholpen.
Carpe Diem
quote:ikbenaandebeurt schreef op 11 maart 2014 @ 15:45:

Ik heb vroeger geleerd dat ik eerst moest kijken of er ook iets aan kwam en dan pas mocht ik oversteken op het zebrapad.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.Zo moet het ook zijn normaal gesproken.
quote:bankje schreef op 11 maart 2014 @ 16:04:

Hoewel de voetganger voorrang heeft mag hij natuurlijk niet zomaar de straat oversteken. Hij moet rekening houden met het aankomende verkeer. Door oogcontact te maken met de bestuurder weet de voetganger dat hij hem gezien heeft en weet de bestuurder ook dat de voetganger wil oversteken.

Dit gaat helaas wel heel vaak fout en dat maakt zebrapaden in mijn ogen behoorlijk gevaarlijke plekken.

In mijn vorige woonplaats is een zebrapad precies na een T-kruising, wat zo ongeveer in het verlengde ligt van de uitgang van een grote winkel... Daar lopen mensen dus regelmatig met hun karretje de winkel uit en twee meter later zo, hups het zebrapad op. Als automobilis ben je op hetzelfde moment bezig met kijken wat voor een verkeer er van rechts komt en de zebra in de gaten houden...

Ik geloof dat ik mijn kind liever leer vertrouwen op veilig oversteken dan op zebrapaden!
quote:ikbenaandebeurt schreef op 11 maart 2014 @ 16:08:

[...]

Precies! Ik mocht niet en ik kon ook niet meer doorrijden.Mij ben je kwijt. Je reed???? Als kind bij het zebrapad?
Ik heb recent nog afgereden en net als 27 jaar geleden toen ik mijn autorijbewijs haalde zak je gewoon als je niet stopt voor een zebrapad. Of de voetganger nou naar je kijkt of niet. Al kijkt ie omhoog, dan nog dien je te stoppen is mij verteld. Het theorieboek zegt het ook.
quote:duet schreef op 11 maart 2014 @ 16:09:

Ik heb alles 3 keer gelezen en ik denk dat TO samen met 2 andere auto'sin dezelfde richting reed. TO in het midden. Huisvader op fiets reed naast/voor hun ook in dezelfde richting. Ter hoogte van het zebrapad wil vader naar links afslaan/oversteken en forceert voorrang door daar ineens naar links te fietsen als was hij een voetganger op het zebrapad. Lees het nog maar eens een keer zou ik zeggen. In de OP staat toch duidelijk dat TO zich eraan ergert dat 'men pats boem een zeebrapad oploopt zonder te kijken of er iets aan komt' (sic). Die man was dus een voetganger die wilde oversteken, geen fietser die in dezelfde richting reed.

Ik heb vroeger geleerd dat ik eerst moest kijken of er ook iets aan kwam en dan pas mocht ik oversteken op het zebrapad.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.

wel hoor, leer ik gewoon aan mijn kinderen en ik zie dat andere ouders dat ook doen. edit: dus dat ze wel voorrang hebben, maar dat er een hoop horken en mutsen rondrijden die niet opletten/de regels niet kennen/gewoon dom zijn en dat die dus misschien niet stoppen. Dus altijd opletten of iemand ook echt stopt. Ikzelf sta regelmatig op de rotonde bovenop mijn fietsremmen omdat er weer eens een muts/lulhannes is die vergeten is waar haaientanden ook alweer voor stonden. (of jij die me een lesje wil leren)

Maar weet je....niet iedereen houdt zich altijd overal aan de regels of is altijd maar verstandig. Jij bent blijkbaar enorm gefocust op die lastige voetgangers die zomaar oversteken dat je niks anders meer ziet. Ik stel meditatie voor.
quote:ikbenaandebeurt schreef op 11 maart 2014 @ 14:38:

Ik bracht vandaag ons kind naar school en ik verbaas me er telkens weer over dat men pats boem een zeebrapad oploopt zonder te kijken of er iets aan komt.

Vandaar dat ik, ik dacht nu ook eens een keer van ik doe net of ik niets zie, bijna een woedende huisvader onder de auto had die nog net even met opzet kon forceren dat ie zn spruit + fiets een halve mtr. vooruit was en zo mij even duidelijk ging maken dat hun in hun recht stonden.

Situatie: De auto vlak voor mij reed gewoon rechtdoor, ik wilde dat ook en de bestuurder van de auto achter mij stak later, na het incident, zn middelvinger naar me op.

Zo breek ik ook mn hoofd over dat fietsers kennelijk denken dat ze overal maar mogen voorsorteren.

Maar misschien zit ik wel helemaal fout, dan wordt dat hopelijk nu uit de wereld geholpen.Ik hoop dat iemand je gaat opgeven voor "de slechtste chauffeur van Nederland", dit is echt niet te filmen!
De door Opstelten nieuw voorgestelde verkeersboetes voor 2012 lijken extreem en volkomen buitenproportioneel. Zo kost voetgangers niet voor laten gaan op een zebrapad volgend jaar 340 euro.
quote:Fame schreef op 11 maart 2014 @ 15:48:

[...]

De regel is altijd geweest dat mensen die (gaan) oversteken op een zebrapad voorrang hebben.Dit is niet helemaal waar, de regel dat je moet stoppen voor een voetganger die over wil gaan steken is pas 10 of 15 jaar van kracht.
Niet geschoten is altijd mis
quote:ikbenaandebeurt schreef op 11 maart 2014 @ 15:47:

En met het voorsorteren van fietsers heb ik het uiteraard niet over de daarvoor aanwezige vakken.

Een fietser mag altijd voorsorteren, ook wanneer er geen strook voor is.

Wanneer zij links af willen slaan mogen zij ruim tevoren al tegen de weg-as aan gaan rijden.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 11 maart 2014 @ 17:07:

[...]

Dit is niet helemaal waar, de regel dat je moet stoppen voor een voetganger die over wil gaan steken is pas 10 of 15 jaar van kracht.

Was het vroeger niet zo dat als een auto minder dan 20 (of 30) meter van de zebra af was, je dan als voetganger toch moest wachten? Omdat de auto ook de kans moet hebben om te stoppen. Zoiets, dacht ik.

En fietsers mogen overal voorsorteren ja. Maar soms is het wel gevaarlijk: steekt er een z'n hand uit en zwiept gelijk, zonder te kijken, naar het midden van de weg. Dan is het toch wel handig om te kijken of dat wel kan op dat moment.

Het verkeer zou veel minder gevaarlijk zijn als iedereen zich gewoon aan de verkeersregels houdt.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.Duh, ik heb vroeger geleerd dat ik als fietser auto's altijd voorrang moet verlenen, maar het is toch inmiddels alweer jarenlang het geval dat ik voorrang heb als ik van rechts kom (en toch zijn er nog regelmatig automobilisten die die regel niet kennen of hem aan hun laars lappen). Regels zijn nou eenmaal aan verandering onderhevig.
Als fietser zal ik never nooit lukraak voorsorteren, dit omdat ik dit zo heb geleerd!

Maar, uiteraard weet ik dat niet iedereen op een fiets zich daaraan houdt, maar ik wilde het wel even gezegd hebben.

Dat een voetganger zonder maar 1 tel op te kijken een zeebrapad over durft te steken, dat vind ik echt zo krom, maar oke, buiten dat ik me echt afvroeg in hoeverre een voetganger dan wel in zn recht stond, ga ik heus wel vaart minderen, naast me kijken, achter me kijken, stoppen enz enz enz.

Vanmorgen was ook uiterraad weer de intentie om te gaan stoppen, ondanks dat mn voorganger wel gewoon doorreed, ik stond ook niet stil op het zeebrapad maar er nog voor. Maar ik ergerde me godsgruwelijk, dat beslist!!! Ik keek ook met opzet op dat moment voor me uit omdat ik ook wel wilde opschieten (doorrijden), maar gezien 'voetgangers' het niet doe.
Carpe Diem
Ik heb ook geleerd dat ik ook bij een groen voetgangers licht even naar links en rechts moet kijken. Voor de veiligheid. Dat betekent niet dat ik mijn recht op voorrang verlies als ik niet kijk.

Jij haalt hier veiligheidsmaatregelen en voorrangsregels door elkaar.

Een voetganger op een zebrapad heeft ook voorrang als hij niet op kijkt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb ook heel veel verkeersregels geleerd waarvan ik dagelijks zie dat geen hond zich daaraan houdt. En dan heb ik nog niet eens een rijbewijs.

Dan kan ik natuurlijk de hele dag door mensen lessen willen leren door mij zelf ook niet aan de regels te houden, maar ik heb niet de illusie dat mensen dan ineens zich wel braaf aan de regels gaan houden omdat ik dat zeg of duidelijk probeer te maken. Bovendien ben ik dan zelf ook geen haar beter en kan het ook nog tot gevaarlijke situaties of ongelukken leiden.

Maar goed, dat is dus niet (meer) zo.

Dat is echt al 20 jaar niet meer zo.

Heb jij je rijbewijs bij de boter gekregen?
Ik hoop toch zo dat je niet in de buurt van mij woont TO, ik zou je niet graag in mijn buurt hebben in het verkeer.
Ach ja ik fiets elke dag, en zie genoeg mensen op de fiets die ontzettend debiel rijden( vaak jongeren)

Elke dag 4 rotondes over, en bijna elke dag ziet de automobilist mij niet, of probeert nog snel voor mij weg te schieten.

Vanmorgen weer op het kruispunt, ik moet over steken, komt een auto aan, ik zie geen knipperlicht dus ik stop, slaat ze af!!! GVD!

Echt waar zo ontzettend vervelend gebeurt ook bijna elke dag.

Ik rij in een hofje steek mijn vinger uit om links af te slaan, maar de auto heeft haast en haalt me snel links in! Lag bijna over de motorkap.

Ik snap dat je soms iets over het hoofd ziet geb ik ook wel eens.

Ik gebaar dan sorry, ik ben als fietsen gewoon erg kwetsbaar dus steek echt wel mijn vinger uit en probeer netjes te rijden., en me aan de regels te houden.

Ja dat is omdat er aso automobilisten en fietsers zijn die denken dat zij voorrang hebben en dus gewoon doorrijden. Daarom kijk je altijd uit.
Ik hoop dat je wel bij mij in de buurt woont, dit soort fratsen leer ik je heel snel af.

Ik bracht mijn zoontje vaak lopend naar het KDV, en liep dan met een lege kinderwagen terug. Vaak zie je van te voren al of mensen hun rijgedrag aanpassen bij het naderen van de zebra of niet. Het gros van de automobilisten doet dat daar wel, zit namelijk ook een basisschool daar. Maar bij de hufters die rücksichtslos doorjakkerden, gooide ik dus ook zo de kinderwagen de zebra op, vlak voor de bumper. Was meestal wel effectief om ze even wakker te schudden.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Maar waarom erger je je dan zo aan mensen die in jouw beleving niet goed genoeg kijken, TO? Hoe weet je trouwens zo goed wat die voetgangers allemaal wel en niet zien voor ze die zebra opstappen?

Je moet op het grote plaatje letten, niet focussen op die ene voetganger, je daar over opfokken en dan iemand de s stuipen op het lijf jagen.
quote:becina2000 schreef op 11 maart 2014 @ 21:45:

Elke dag 4 rotondes over, en bijna elke dag ziet de automobilist mij niet, of probeert nog snel voor mij weg te schieten.

Waar ik woon liggen rotondes waar fietsers ook haaientanden hebben. Dat betekent dat de fietser voorrang dient te verlenen aan al het verkeer op de rotonde, óók aan de auto's. 99% van de fietsers heeft dat niet in de gaten en rijdt gewoon door. Het liefst zou ik ook doorrijden, want ik heb tenslotte voorrang. Maar ja...je gaat niet een fietser aanrijden, alleen omdat je voorrang hebt, dus stop ik maar. Maar er komt een dag dat ik eentje van zijn of haar fiets trek en die haaientanden eens goed laat zien!
quote:Daantje1970 schreef op 12 maart 2014 @ 08:46:

[...]

Waar ik woon liggen rotondes waar fietsers ook haaientanden hebben. Dat betekent dat de fietser voorrang dient te verlenen aan al het verkeer op de rotonde, óók aan de auto's. 99% van de fietsers heeft dat niet in de gaten en rijdt gewoon door. Het liefst zou ik ook doorrijden, want ik heb tenslotte voorrang. Maar ja...je gaat niet een fietser aanrijden, alleen omdat je voorrang hebt, dus stop ik maar. Maar er komt een dag dat ik eentje van zijn of haar fiets trek en die haaientanden eens goed laat zien!

Eens kijken hoe snel jij dan klapjes krijgt.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Van wie heb jij in hemelsnaam verkeerslessen gehad? En o wat zal jij dan van mij balen. Ik sorteer namelijk voor met een bakfiets, kan jij er helemaal niet meer langs.

De reden dat jij moet kijken bij een zebrapad als je over wil steken is omdat er van die malloten zijn zoals jij die gewoon doorrijden terwijl er een voetganger over wil steken.

Iemand op een zebra die over wil (gaan) steken heeft altijd voorrang.

Trouwens, nog even een extra tip voor je:

Fietsers van rechts hebben voorrang, denk aan de smurfen!
Ik sta als fietser altijd braaf te wachten bij dergelijke rotondes.

Ik denk dat ik ook maar eens automobilisten die steevast "vergeten" hun richtingaanwijzer aan te doen, waardoor ik dus alsnog bijna platgereden wordt en een middelvinger naar mijn hoofd krijg, of automobilisten die wel hun richtingaanwijzer aan doen maar dan toch niet afslaan uit hun auto ga sleuren, of mezelf voor de auto ga werpen omdat ik als zwakkere verkeersdeelnemer in het voordeel ben bij een aanrijding.

Lijkt me tof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven