Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
@ Scheepje,

Zet hem op! Laat ze maar es zien hoe goed je bent! Ik zal morgen duimen voor je.

Verder kort berichtje, moet zo gaan werken, late dienst. Hier gaat alles z'n gangetje, weining nieuws. Volgende keer meer nieuws, oa over komende stage enzo.

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi dames,

Ik heb mijn integraal assessment gehaald. Weer 3 leerpakketten afgerond. Een assessment is eigenlijk niet meer dan een gesprek met 2 assessoren waarbij zij vragen gaan stellen over je ingeleverde portfolio, je leerproces en hoe jij het afgelopen semester hebt ervaren. Het kan een heel prettig gesprek zijn, maar het kan ook heel moeizaam gaan. Het voordeel van deze manier van afsluiten is dat wanneer jij een onvoldoende voor een verslag hebt gekregen en je er op hebt gereflecteerd, dit toch nog voldoende kan worden afgesloten. Op die manier hoef je dus niet het hele verslag overnieuw te maken, je hebt namelijk de kans om aan te geven dat je van je fouten hebt geleerd.

Maar goed het zit er wer op. Ik heb maar een groot leerpunt meegekregen voor de komende periode. Ik moet mij meer open stellen, meer van mijzelf laten zien. Laat ik nu wel een redelijke binnenvetter zijn...Hierdoor heb ik waarschijnlijk ook de grootste moeite met het vragen om feedback...

Nou ja ik ga er deze vakantie wel eens even diep over nadenken. Veel groeten en tot laters, Scheepje
Super Scheepje, gefeliciteerd! Lekker dat je dat achter de rug hebt en nu van de vakantie kan gaan genieten.

Ik heb geen ervaring met zulk soort assessments, op mijn vorige opleiding was dat heel anders. Maar lijkt me best pittig, zeker als je al een beetje een binnenvetter bent en dan gaan ze ook nog eens lekker kritische vragen stellen.

Ik was ook altijd heel gesloten, maar dat is wel veranderd de afgelopen jaren.

Ik moet weer oppassen dat ik niet te eerlijk ben, want daar kan je nog op afgerekend worden ook. Terwijl ik juist eerlijk wil zijn, maar goed op een bepaald moment weet je ook wel een beetje wat docenten/begeleiders willen horen, dus dan schrijf/vertel je het ook op die manier.

Hoeveel weken heb je nu vakantie en ga je nog ergens heen?

Gaan we in september al naar ons derde jaar, wat gaat het snel he! We zijn over de helft of duurt het bij jou maar drie jaar?

Hoe is het met alle anderen, ook bijna vakantie? En nog leuke vakantieplannen?

Ik moet gewoon doorwerken, maar in de zomer is het reductie, wat betekent dat er maar max. 2 OK's zijn per dag(i.p.v. 4 tot 5), dus dan is het hopelijk rustiger.

Groetjes Discovery
Hoi Discovery en anderen,

Ja het was de eerste assessments ook echt wennen, maar qua stress vergelijkbaar met een sollicitatiegesprek. Maar goed wat je zegt is waar als je weet wat ze, de docenten, willen horen kan je ze redelijk naar de mond praten.

En ja ik ben nu ook over de helft wanneer ik het in 4 jaar zou afronden. Maar dat wordt nog even aanpoten volgend studiejaar. Wij zitten volledig in dit competentiegericht leren. Leerpakketten met kerncompetenties enzo. Gemiddeld doe je zo'n 8 leerpakketten in een studiejaar. Ik had er dus in het eerste semester 4 niet gedaan, reden weet je. Nu heb ik er deze periode 6 gedaan dus 2 ingelopen... Maar ik moet er nog 10 voor mn uitstroomjaar. Ik mag er eventueel 2 meenemen in het uitstroomjaar maar dat wil ik eigenlijk zelf liever niet. Snap je het nog??? Ik kan het niet duidelijker uitleggen vandaag. Maar goed het hangt er dus een beetje om of ik komend studiejaar heel erg hard aan de bak ga en 10 leerpakketten ga afkrijgen.

Verder heb ik nu t/m laatste week aug vakantie... Heerlijk. Ga nog 2 keer een weekje vrijwilligerswerk doen, en een weekje zeilen met mn man op de Waddenzee. Verder gaan we lekker sleutelen aan mijn brommer, heb als hobby old-timer brommertjes opknappen en rijden. Wilde we eerst mee op vakantie gaan, maar de mijne is nog niet af. Volgend jaar misschien. Maar boven alles ga ik uitrusten en opladen voor komend studiejaar...

Veel groeten, Scheepje.
Goed gedaan zeg scheepje!! Proficiat!! En geniet lekker van je vakantie, maar als ik dat zo lees gaat dat wel goedkomen.

Disco: heb jij nu ook vrij van school dan of gaat dat ook gewoon door?

Ik heb deze zomer geen vakantie, moet gewoon werken maar dat vind ik niet erg, werk toch niet fulltime. Alleen werk ik momenteel wel meer uren zodat ik van de herfst wat meer vrij kan hebben. Heb in september een weekje en dan gaan we een stedentrip doen en daarna 3 weken werken en dan een maand vrij!! Dan gaan we met de backpack weg. Dusse ja mijn tijd komt nog Verder heb ik een hangmatje in de tuin en dat voelt toch ook wel een beetje als vakantie als je daar lekker in ligt te luieren op een vrije dag of na de vroege dienst.
Hoihoi,

Ik heb wat betreft school mijn tweede jaar gehaald, joehoe!!!!!

Heb vorige week alle uitslagen van de tentamens binnen gekregen en dus alles gehaald, echt zo fijn dat ik geen herkansingen hoef te maken.

En dat betekent dus ook dat ik nu ff lekker twee maanden geen school heb en geen huiswerk hoef te maken. Op de paar dingen na dan die je voor het ziekenhuis moet doen, zoals twee reflectieverslagen, een patientenpresentatie en een eindverslag. Dus eind agustus hoor ik of ik ook mijn tweede werkperiode heb gehaald en dan heb ik in het ziekenhuis ook officieel mijn tweede jaar gehaald.

Dus Soulie, nee heb tot september geen school nu, die gaat ook gewoon dicht.

Groetjes Discovery
fijn scheepje, dat je klaar bent met dit jaar!!!!

discovery....nog eventjes en dan ben je ook klaar voor het derde jaar :wink:!

voor mij is het deze paar dagen nog hard aanpoten. Donderdag alles inleveren voor eindbeoordeling volgende week, als ik die voldoende heb, dan hoef ik geen opdrachten meer te doen tot en met week 35 :D!! (alleen maar werken dus).

Op school vorige week laatste toets gehad, hopelijk voldoende, dan heb ik geen toetsen meer voor school.

Afhankelijk van deze 2 zaken ben ik klaar met 3e jaar en kan ik gaan diffen!

~Danseresje
quote:_discovery_ schreef op 16 juni 2008 @ 13:42:

Hoi Indian,

Jammer dat het niet door kan gaan, maar kan me voorstellen dat het je niet waard is om vanwege een studie je zorgen te moeten maken over de financien.

En over een paar jaar kan je ook altijd nog beginnen.

Verder succes met je plannen maken en misschien tot over een (paar) jaar op dit topic.

Groetjes Discovery

Dankje Discovery,

Heb 3 weken terug toch een sollicitatiebrief naar het ZH in de buurt gestuurd, met de bedoeling om mee te doen aan de ronde voor sept. 2009.

Nu kreeg ik dinsdag een brief, en ben gister op gesprek geweest. Ze willen nog een 2de gesprek, omdat ze 2 dingen nog niet duidelijk hebben, maar ze zien eht wel zitten met mij. En dan gaat het dus over sept. 2008!!!!

Zit nu echt te dubben af en toe. heb er enorm veel zin in, maar had mij er niet op ingesteld dat het evt. dit jaar nog allemaal zou gaan lopen.

Dus toch weer spannend, en misschien toch de HBO-V dit jaar. ga hem niet in deeltijd doen, maar duaal.

Nou jullie horen nog van mij.

Allemaal veel succes!!! hebben jullie nu vakantie van school???
mmmm ben wel lekker tegenstrijdig.

Nog steeds is het qua financien niet interessant, maar dat zal altijd wel zo blijven. (van een goed salaris voor 20u werken naar een leerlingensalaris en 12u meer werken is nooit interessant)

had dat ook aangegeven in het sollicitatie gesprek dat als ik het alleen puur financieel bekijk dat ik het niet doe.

We wachten dus nog even af, wat het 2de gesprek gaat worden.

Moet het verschil tussen hbo en mbo aangeven. en wat het werken in een algemeen ziekenhuis inhoud. omdat ik nu al lang werk in de gehandicaptenzorg. En ik weet dat dit een wereld van verschil is.

Iemand van jullie nog tips voor mij???
anoniem_61263 wijzigde dit bericht op 23-07-2008 19:58
Reden: Privacy, veel details
% gewijzigd
Hoi Indian,

zie nu pas dat je vorige week hier had gereageerd. Dus toch gesolliciteerd, spannend hoor. En ja wat betreft de financien kan me voorstellen dat dat een stap is. Ik ging maar een klein beetje op achteruit, eerste jaar 200 euro netto minder en zit nu nog maar 50 euro netto onder het salaris van mijn vorige baan, dus dat was te doen. Verdiende dus al niet bakken met geld.

@theEmpress. Ik denk dat jij het voordeel hebt dat je binnen het ziekenhuis waar je al werkt een overstap maakt, dat ze je soort en met van belonen omdat je vpk. wil worden aangezien die vraag steeds groter wordt.

Denk niet dat een ander zo snel het salaris gelijk gaat trekken, aangezien je ook gewoon onder het CAO van leerlingvpk. valt. Jij hebt denk ik gewoon heel veel geluk gehad.

Ga nu stoppen want pc valt zo uit, accu is leeg. Later meer.

Indian succes met je tweede gesprek! Of heb je die al gehad?

Groetjes!
Dankje Discovery, heb de 22ste het 2de gesprek. Kreeg vanmorgen een telefoontje!!!

Ben nu ook bezig met een sollicitatiebrief binnen mijn huidige werkgever. Daar zijn ook volgende week de gesprekken voor!! Spannend.

TheEmpress, wow da's ff geluk hebben!!!!! Dat wil ik (iedereen denk ik) ook wel!!!!!

Twijfel nog steeds, neit voor de opleiding maar meer de verhalen van iedereen. De opleiding is moeilijk zegt de een, de ander zegt dat die makkelijk is maar ontzettend veel werk. Ligt natuurlijk ook aan je eigen leervermogen. Maar toch. Er gaat ontzettend veel tijd in zitten.

Wordt af en toe gek van mijzelf. Wil het zoooooo graag, had er gewoon een paar jaar eerder aan moeten beginnen toen we nog geen gezin en duurder koophuis hadden. (hebben een jaar terug een ander huis gekocht, als we dit neit hadden gedaan was het financieel gezien ook stukken makkelijker, hadden toen een hele lage hypotheek, nu toch 3keer zo hoog)

Maar als iedereen zo negatief is over de opleiding waarom doet iedereen hem dan!!!!

De opleiding is toch ook gewoon erg leuk en interessant!!!!
wat zouden jullie doen....de opleiding in een reeds bekent werkveld (in mijn geval de gehandicaptenzorg) of een nieuw werkveld (in mijn geval een algemeen Ziekenhuis)

Ik wil eigenlijk voor het Ziekenhuis gaan, omdat ik daar uiteindelijk ook wil werken, en ik denk ik een nieuw wekrveld meer te kunnen leren.

Maar als ik in mijn huidige werkveld blijf, kan ik iets proberen qua salaris, het werkveld is bekend(er) dus makkelijker. (moet wel naar een ander werkveld solliciteren, omdat de opleiding niet kan op mijn huidige woongroep)
anoniem_61263 wijzigde dit bericht op 23-07-2008 19:56
Reden: Privacy, veel details
% gewijzigd
Ok, wist niet dat dat in de CAO stond, heb me daar nooit zo in verdiept. Dus het kan maar zo zijn dat jij net zoveel gaat verdienen als iemand die al tien jaar verpleegkundige is?

Vind het aan de ene kant wel 'raar' dat je dan als leerling evenveel zou verdienen als iemand die al jaren is gediplomeerd, want je bent helemaal niet eindverantwoordelijk voor hetgeen wat je doet (al voel je je wel verantwoordelijk natuurlijk, tenminste ik wel), vanuit dat punt vindt ik het wel logisch dat er verschil zou zitten in salaris.

Maar wel super voor jou, zo is het wel makkelijker om de stap te maken om de opleiding te gaan doen, en misschien ook voor andere mensen, want er is een behoorlijk tekort aan verpleegkundigen.

Misschien geldt het ook wel jou Indian, zou het in ieder geval wel uitzoeken.

@Indian, dus nog ruim een weekje om je voor te bereiden, spannend hoor! En je andere sollicitatie? Is dat gewoon een sollicitatie voor een andere functie of ook voor de opleiding?

Wat ik je kan zeggen over de opleiding, is dat het zeker veel werk is. Je vrije dagen ben je vaak ook bezig met school, ten minste ik wel. Het nadeel daarvan is dat je nooit echt het gevoel heb vrij te zijn, want als ik niks doe voel ik me ergens schuldig omdat ik weet dat er een hoop te doen is.

Ondanks dat het veel is vind ik het over het algemeen allemaal erg interessant en daarom is het wel minder erg om te leren. En vooral het werken in de praktijk is interessant en zeer leerzaam, ik zie me zelf gewoon ontwikkelen, sneller reageren op (acute) problemen die ik signaleer bij een patient, steeds beter in gesprek kunnen met de patient, meedenken wat betreft organisatie op de afdeling, 'fouten' die artsen maken herkennen(volgende stap is dan ook daar op anticiperen) en ga zo maar door.

Dus tja wat is moeilijk, mijn ervaring is als je dit echt wil is het leuk om te doen en ga je er voor, tuurlijk heb je wel eens een week (aantal weken) dat het even allemaal niet wil, maar dan nog als je het echt wil kan je je daar overheen zetten.

@TheEmpress. Welke variant van de opleiding ging jij ook al weer doen? Voltijd, duaal of deeltijd?

Heb je er al zin in? Ik weet nog dat ik niet kon wachten om te beginnen, wel spannend zo in je eentje, het aftasten naar hoe de mensen zijn, een plekje binnen de groep krijgen, je weg vinden in het gebouw en de opleiding. Maar als ik dan nu naar onze klas kijk, dan hebben we echt een topklas, we gaan regelmatig uit eten, borrelen op vrijdagmiddag na het werk, in september willen we naar een museum over het menselijk lichaam. En zo ben ik nu al twee jaar verder en ga ik in september aan mijn derde jaar beginnen, jeetje wat is het ontzettend snel gegaan.
Ohja vergeet ik nog helemaal je andere vraag te beantwoorden. Maar als je in de toekomst in het ziekenhuis zou willen werken zou ik echt daar de opleiding doen, want je doet dan al zoveel ervaring op, wat echt een voordeel kan zijn wanneer je klaar bent met je opleiding.
anoniem_61263 wijzigde dit bericht op 23-07-2008 19:56
Reden: privacy
% gewijzigd
Hoi allemaal,

Leuk te lezen dat er weer een nieuwe lading mensen gaat beginnen met de HBO-V. Gezellig Hoe meer zielen hoe meer vreugd. @TheEmpress wat betreft het gewend raken aan het studieritme het heeft mij een half jaar gekost, maar nu gaat het goed. En ik had eigenlijk ook al sinds mn 19de niet meer echt gestudeerd (ben op mn 29ste begonnnen). Het bevalt mij prima. De opleiding, de manier waarop, de stages. Ik vind het een leuk en uitdagend beroep al weet ik nog niet goed welke richting ik uiteindelijk op zal gaan. Psychiatrie heeft nu nog mijn voorkeur, maar in september begin ik in het ziekenhuis voor het eerst dus we gaan het zien. Ik start dan ook met het derde jaar.

Nu eerst voor mij nog een paar weken vakantie, al ben ik nog wel bezig met de afronding van een aantal dingen van de afgelopen periode en voorbereiding van de aankomende periode.

Veel groeten uit nat Fryslan, Scheepje
Ja ik heb altijd moeite met het kort houden van een reactie .

Dus jij gaat ook een soort en met van duaalvariant doen. Doe ik ook, alleen ga ik dus eens in de vier weken een week naar school en die andere weken werk ik 32 uur op de afdeling.

Toen ik begon aan deze studie was ik inmiddels drie jaar aan het werk. Dus het was nog niet heel lang geleden dat ik had gestudeerd. Ik heb eigenlijk ook nooit problemen gehad. Het verschil met mijn opleiding en jouw opleiding is wel dat ik het eerste jaar de eerste drie blokken alleen naar school ben geweest, het laatste blok hadden we tien weken stage en vanaf het tweede jaar werk ik in het ziekenhuis.

Ik hoefde mij dus alleen maar met school bezig te houden en alleen te wennen aan mijn nieuwe klasgenoten en het leren. Ik vond het echt heerlijk die driekwart jaar. Alleen aandacht voor school, bijna nooit heel vroeg je bed uit en dan ook weer eens vroeg thuis, vaak maar drie dagen naar school, heel soms vier en dus wel gewoon geld verdienen. Ik vond het echt heerlijk. Voor de tentamens was het wel hard werken, maar wij hadden altijd de week vrij voor de tentamens dus dat was ideaal. Dat is vanaf het tweede jaar wel anders en ik ervaar (maar ook mijn klasgenoten) dat het echt wel een stuk zwaarder is. Wat ik in mijn vorige reactie ook schreef, je hebt nooit het gevoel echt helemaal vrij te zijn, want naast mijn schoolwerk moet ik ook opdrachten voor het ziekenhuis doen. Daarnaast wanneer ik aan het werk ben moet je eigenlijk ook altijd bewust bezig zijn met wat je doet, zorgen dat je feedback op papier krijgt, je verantwoorden bij je begeleider. Dit is allemaal heel logisch natuurlijk, maar soms is het ook wel eens lekker om gewoon te werken, gewoon je gang te gaan en lekker je ding te doen.

Maar goed wat ik ook al heb gezegd, als je dit echt wil en je het werk echt heel leuk vind valt het ook allemaal wel weer mee om te doen. Ik haal zoveel voldoening uit mijn werk dat ik echt weet waarvoor ik het doe en dat maakt het zeker makkelijker.

En baaldagen heb je er altijd wel tussen zitten of je nu studeert of niet.

@Scheepje, leuk weer wat te horen! Lekker van je vakantie aan het genieten?

@MDF, al lang niks gehoord, alles goed met je? Heb je nu ook lekker vakantie?

@Danseresje, ook zo aan het genieten van de vrije dagen naast het werk? FF geen schoolwerk, lekker he!

@Soulie, ook met jou alles goed? Nog steeds naar je zin bij je huidige baan? Waar ga je heen met de backpack? Wel een leuk vooruitzicht!

Is volgens mij weer een lang verhaal geworden.......
Leuk al die lange verhalen!!!!

Ja als ik die studie bij mijn huidige werkgever doe, kan ik dacht ik ook mijn salaris meenemen. En dat maakt het financieel wel een stuk interessanter.

Had dit stukje gemaild gekregen, punt 1 slaat dan op mij:

De werkgever kan met een leerling van 21 jaar of ouder voor de duur van de opleidingsperiode een hogere salariëring overeenkomen indien sprake is van een of meer van de volgende situaties:

1. een leerling die een opleiding gaat volgen, maar reeds in het bezit is van een voor de functie relevant diploma

2. een arbeidsmarktknelpunt in de regio bestaat voor de betreffende functie;

3. een leerling die is aan te merken als herintreder.

Ze had dit stukje gemarkeerd.

Dus daar ga ik zeker meer over vragen als ik uitgenodigd wordt.

Voordeel als ik bij mijn huidige werkgever blijf, is dat ik het werk ken. Dus daar veranderd weinig of minder aan. Zodat ik meer met de opleiding bezig kan zijn. Maar eerst maar eens uitgenodigd worden.

Nadeel is dat ik graag iets anders wil, en daarom al een jaar aan het bedenken ben wat, en steeds op hbo-v uit kom

TheEmpress, kun je daar ook ergens info van vinden.....van die variant die jij doet??

Zal zo ie zo wel effe google.

Iemand hier nog tips of suggesties die ik mee kan nemen naar het sollicitatie gesprek, of punten die ik zeker moet vragen.
gevonden.

zit dat alleen in rotterdam,....da's minder voor mij dan.
The Empress, wat is het verschil met deze opleiding en de andere deeltijd/duaal variant??

Daar kan ik zo snel weinig verschil in merken.
Hoi discovery e.a.,

Ja ik ben heerlijk van mijn vakantie aan het genieten en tegelijk ook nog met een paar kleine dingetjes van school bezig. Maar komende week niet. Ik ga vanaf morgen weer lekker een weekje als vrijwilliger zeilen met mensen met een lichamelijke beperking. Vergelijkbaar met wat ik vorige zomer heb gedaan. Heb er weer zin in. Verder ga ik samen met partner ook nog een weekje zeilen hoor, lekker met zn tweeen. En de kogel is aan het rollen gebracht, misschien wel bijna door de kerk... We gaan van de winter op zoek naar een viervoeter vriendje als gezinsuitbreiding, een hond!!! Ik ben helemaal blij!!!

Maar goed ik ga mn tas inpakken en wegwezen,ga een nachtje bij een vriendin logeren omdat zij dichterbij de lokatie woont waar ik morgen moet zijn. Veel groeten, Scheepje

PS. Indian, bij ons in het hoge noorden is het verschil tussen duaal en deeltijd dat bij duaal je onder contract staat van een instelling, hier in Fryslan alleen nog mogelijk bij de GGZ. Die betalen je college geld en een leerling salaris + ORT. Bij de deeltijd variant zijn er verschillende mogelijkheden. Je moet zowiezo stage lopen, maar dat kan deels bij de werkgever waar je al werkt maar moet ook deels op andere lokaties (ivm verschil somatische en psychosociale stage). Of je doet het net als ik ik ga 1 dag per week naar school en loop ca 24 uur per week stage en heb nog recht op stuffie.
quote:Indian schreef op 17 juli 2008 @ 20:24:

The Empress, wat is het verschil met deze opleiding en de andere deeltijd/duaal variant??

Daar kan ik zo snel weinig verschil in merken.

Bij de andere duale varianten moet je blokken naar school, geloof het eerste jaar zelfs 9 maanden en dan ga je naar het ziekenhuis om te werken. Daarna heb je dan kwartaalschoolblokken en tijdens die blokken werk je dus niet. (Dit weet Disco wel want die doet volgens mij de duale variant), zal ook nog wel per school verschillen.

Bij mij is het zo dat ik altijd op woensdag naar school ga, zonder blokken school en vanaf het begin gelijk werk, en dat blijft de hele opleiding zo. Maar ja, het einddoel is natuurlijk voor ons allemaal hetzelfde en het verschil is ook niet supergroot. Het is maar welke vorm je het beste aanspreekt en voor mij persoonlijk is dat deze.
Leuk Scheepje, een hond!!!!! En wens je alvast veel plezier met zeilen!!!

Hier is dat ook zo (in Brabant) Maar hier doet het ZH ook je studie betalen. De GGD ook trouwens. (huh dat is een rare zin geworden)

Maar kende maatwerk niet. Is mij nu wel duidelijk! Dankje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven