Gezondheid alle pijlers

Testen op trombose

26-03-2014 20:58 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Vorige jaar is mijn zus op 19 jarige leeftijd overleden als gevolg van een longembolie.

Dit kwam hoogst waarschijnlijk wel doordat ze de diana 35 pil slikte en niet een gezonde leefstijl had...

Ik ben nu zelf 3 kwart jaar aan de normale pil (weet niet hoe die heet),

Toch maak ik me wel eens zorgen en vraag ik me af of ik ook een verhoogd risico heb op trombose heb.

Ik kan weinig vinden of het testen hier op.

Weet iemand van jullie hier iets over?
Smile like you've never cried, Fight like you've never lost, Love like you've never been hurt and Life like there's no tomorrow!
Ik snap dat je bang bent na zoiets heftigs bij je zus. Wellicht is het fijn om als geruststelling voor jezelf eens met je huisarts te spreken hierover?
Volgens mij bestaat er een erfelijke aanleg voor trombose. Dus hier kan je dan ook op getest worden zou je zeggen.

Dus even naar de huisarts lijkt mij heel verstandig!
Dit schrijft de trombose stichting:

Als u een erfelijke afwijking hebt die uw kans op trombose verhoogt, is het raadzaam om met uw huisarts te bespreken of en zo ja en welke pil u zou kunnen slikken. De zogenaamde tweedegeneratiepil geeft bijvoorbeeld een iets kleinere kans op trombose dan de derdegeneratiepil.
Jeetje wat heftig..

Heb je het al eens aan je huisarts gevraagd?

Het is wel een van de redenen dat ik gestopt ben met de pil. Ik wist niet hoe hoog het risico van mijn pil was, maar ik weet wel dat ik het zat was om wat voor risico dan ook te lopen. Nu speelde bij mij ook wel mee dat ik niet goed tegen hormonen kan en de meeste pillen instabiele stemmingen bij mij veroorzaakten. Bovendien rookte ik toen ook nog (heel weinig, maar toch,tijdens uitgaan) en roken en de pil verhoogt sowieso de kans op trombose.
De kans op trombose door de anticonceptie pil is klein, aldus de trombosestichting. Maar mkijn moeder heeft een half jaar geleden ook een longembolie gehad, dus ik snap je angst. Als je iets heftigs meemaakt in je omgeving (wat dan ook) dan lijkt de kans dat je het zelf krijgt toch altijd groter dan daarvoor. Dat is mijn ervaring althans.

Maar echt, maak een afspraak bij je huisarts en vraag hem/haar naar de risico's op trombose en wat je kan doen om dat risico te verkleinen. Vertel ook zeker over je angst. Hele grote kans dat je huisarts je gerust kans stellen.
Hoi bloemke8,

Wat een heftig verhaal en wat een nare ervaring op jonge leeftijd.

Ik zelf heb ook een verhoogde kans op trombose. Bij mij is mijn bloed getest voordat ik aan de pil ging (werd 8 jaar geleden nog vergoed door de zorgverzekering). Daar kwam uit dat ik factor V leiden heb. Dat heeft te maken met de stolling van eiwitten in je bloed. Jouw zus heeft dit waarschijnlijk ook gehad, maar dar hoeft nog niet te betekenen dat jij het ook hebt. Mijn 2 zussen hebben het beide niet en we hebben dezelfde ouders. Het is erfelijk. Ik zou een afspraak maken bij de huisarts maken en je verhaal gewoon vertellen dan kun je er rekening mee houden.

Weet je toevallig ook de naam van de pil die je gebruikt? Ik gebruik een lichte pil, dit omdat er minder hormonen in zitten. En rook je ook? Hier zou ik als je ook de pil gebruikt mee stoppen. Verder beperkt het mij niet in mijn dagelijkse leven, wel als ik een vliegreis ga maken gebruik ik van te voren bloedverdunners. Ook rook ik niet en mocht ik zwanger zijn dan moet ik meteen naar de huisarts voor extra controle.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel:)
Ik kreeg trombose en een dubbele longembolie door een lichte pil.

Echt, laat je testen.
Zoals de meesten al aangeven, laat je testen.

Ik zelf ben ong 10 jaar geleden getest en ik heb een proteine s afwijking. Alhoewel er op deze afwijking nog niet genoeg onderzoek is verricht om met 100% zekerheid vast te stellen of het tromboserisico verhogend is, mocht ik niet aan de normale pil.

Overal waar oestrogeen in zit verhoogd het risico, dus ik heb 3x een koperspiraal laten zetten. Bleven niet zitten helaas dus nu ben ik in overleg met huisarts en gyn aan de prikpil, gezien daar alleen progestageen in zit.

Ik heb gerookt, maar ben inmiddels gestopt. Mijn moeder overigens heeft ook een proteine s afwijking en kwakkelt al jaren aan en af met trombose en longembolie. Ergens denk ik dus wel dat het tromboserisico verhogend is, of ze heeft gewoon enorm pech..
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Dat is vrij simpel. Naar de huisarts gaan en bloed laten afnemen...

In een lab kijken ze ze dan naar de samenstelling van je bloed.

Rook je trouwens ? Dat geeft meende ik ook een verhoogde kans

in combinatie met de pil.
Heftig TO... Was een hele tijd een grote angst van me.. Een ruiterembolie schieten.. Snap dat jeje zorgen maakt.

Ik heb ook Factor V Leiden en al een keer trombose gehad (slikte de Diane 35 en wist toen nog niet dat ik een stollingsafwijking had).. Dus je kan je huisarts vragen of hij je daarop wil testen.. Er zijn trouwens verschillende stollingsafwijkingen..

Succes.
Waarom laat je geen spiraaltje plaatsen? Ik zou geen enkel risico nemen met deze vreselijke voorgeschiedenis.
Wie heeft die pil voorgeschreven? Is er toen niet naar een familie-geschiedenis gevraagd? Je moet echt direct naar de HA.
Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik erg veel aan

Ik rook niet vast, maar heel af en toe wel op een feestje (2 a 3 peukjes).

De pil die ik nu gebruik is de Ethinylestradiol/levonorgestrel Richter 0.03mg/0.15mg.

Wat een naam, wie verzint zo iets.... :O

Mijn dokter wist wel van de situatie af, maar heeft verder niet gevraagd naar andere familie-leden.

Ik weet dat mijn oma tijdens de zwangerschap wel last heeft gehad van trombose, verder is er in de familie niets bekend over trombose.

Heeft vliegen veel invloed op trombose o.i.d.?

Ik ga (als het goed is) eind mei naar Zuid-Afrika....
Smile like you've never cried, Fight like you've never lost, Love like you've never been hurt and Life like there's no tomorrow!
ik vind het oprecht heel raar dat jou de pil is voorgeschreven...
Vreselijk wat je zus is overkomen!

Mijn dochter heeft ook factor V Leiden, heeft zowel een longembolie als trombose gehad op jonge leeftijd.

Ze is nu zwanger van een tweeling, gebruikt dagelijks bloedverdunners. Ze is wel met haar man op vakantie (met het vliegtuig), wist niet dat vliegen een extra risico was. Maar goed, ze zit al aan de bloedverdunners.

Bij haar hebben ze het pas getest toen bleek dat ze niet zwanger kon raken. Raar eigenlijk als je bedenkt dat ze zowel een longembolie als trombose heeft gehad.

Haar man laat zich steriliseren als de kleintjes er zijn. Mijn dochter gaat niet meer aan de pil.

Laat je testen en als je geen kinderwens (meer) hebt, steriliseren.
I have my fears but they do not have me
quote:pimpelmeesje67 schreef op 27 maart 2014 @ 17:58:

ik vind het oprecht heel raar dat jou de pil is voorgeschreven...Kun je me uit leggen waarom je dat zo raar vindt?
Omdat er in jouw directe familie trombose is aangetoond en het dus netjes (en veiliger) is om jou eerst te testen op stollingsafwijkingen eer dat hij OAC voorschrijft welke de kans op een trombose sowieso verhoogd.

Lang vliegen is een risico, langdurig eenzelfde houding en weinig beweging brengt een, weliswaar klein, risico op trombose met zich mee. Mocht je een stollingsafwijking hebben dan zijn de risico's natuurlijk groter.
Bedankt voor je uitleg over het vliegen Heliosje.... logisch eigenlijk!
I have my fears but they do not have me
Haar eerste alinea is ook helemaal waar hoor...
@ TO en aan de andere dame met trombose..

Waarom dan een pil en geen spiraal / implanon?

Als de pil een risico heeft.. Op doktersadvies of om persoonlijke redenen?

(Als ik een domme vraag stel sorry, maar dat zou voor mij dan een logische keuze zijn?)
Geniet van elke dag!
Ik heb nog nooit over een spiraal na gedacht en het trekt me ook niet echt aan, maar dat komt denk ik omdat ik bijna niets over spiralen weet.

Daarnaast vertrouwde ik de ha, omdat die weet wat er gebeurd is en hij er voor geleerd heeft.

Goh ik klink wel lekker naief he
Ga even terug naar je huisarts en vraag om onderzoek , vertel over je vliegreis en laat je goed voorlichten.
Ja dat is een beetje naïef..

En ik zou sowieso geen hormonale AC gebruiken als ik TO was totdat stollingsafwijkingen zijn uitgesloten..

Dus mijn advies; koperspiraal
quote:heliosje schreef op 29 maart 2014 @ 23:46:

Ja dat is een beetje naïef..

En ik zou sowieso geen hormonale AC gebruiken als ik TO was totdat stollingsafwijkingen zijn uitgesloten..

Dus mijn advies; koperspiraalMee eens!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven