Werk & Studie alle pijlers

Vertrouwenspersoon op het werk

12-04-2014 10:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met een vertrouwenspersoon op het werk. En wie is dat? Geen idee waar ik die persoon kan vinden en wil dat niet aan één van mijn leidinggevenden vragen.

Er zijn een hoop dingen op het werk die niet door de beugel kunnen. Leidinggevenden hebben voorkeur voor bepaalde mensen. Zij krijgen wel waar ze om vragen. Ik ben al 4 jaar aan het smeken maar krijg gewoon geen respons of het wordt afgedaan met een k*t smoes.

En nu, na het zoveelste incident, ben ik het zat en wil dit tegen iemand gaan vertellen.

Hoe kom ik erachter bij wie ik daarvoor moet zijn? En heeft er iemand ervaring met zo'n vertrouwenspersoon. Kan daarmee een probleem (gedeeltelijk) opgelost worden?
Staat vaak op een intranet, en dat soort media.

Maar zijn er niet om persoonlijke geschillen tussen medewerker en leidinggevende te beslechten. Dat moet worden opgelost via de lijn. Een vertrouwenspersoon is er voor seksuele intimidatie, discriminatie, dat soort dingen.
Via welke lijn?

Als ik het met mijn leidinggevenden bespreek dan voelt het alsof ik gekleineerd word. Ik heb niks te zeggen. Zij staan in het gelijk.

Eén keer gesprek gehad en toen had ik 4 man tegenover me.

2 Direct leidinggevenden, adjunct directeur, iemand van P&O. Nee dan voel je je ook klein. Zeker als er allemaal nare dingen gezegd worden
Als je bij ons op het intranet "vertrouwenspersoon" intypt, dan krijg je een lijst met interne vertrouwenspersonen, maar ook externe vertrouwenspersonen.

Overigens kunnen zij jou wel heel goed helpen bij geschillen tussen medewerker en leidinggevende. Ze kunnen mee als gesprekspartner en weten welke weg je kunt bewandelen na een bepaald gesprek. Dit is juist hun taak!
Vraag het aan een collega die je vertrouwt. Misschien dat hij of zij weet wie jullie vertrouwenspersoon is.
Het ligt iets ingewikkelder waardoor ik geen info kan vinden over vertrouwenspersonen.

Ik werk als wsw-er (mensen met arbeidsbeperking) voor een bedrijf. In dienst van dat bedrijf, maar mijn loon krijg ik van de gemeente.

Tot 1 januari werkte ik voor een ander bedrijf maar door bezuinigingen konden we daar niet bij blijven (incl leidinggevenden).

De hele 'club' is nu overgenomen door een ander bedrijf. Alle collega's, leidinggevenden, directeur.

Maar ik vraag mij dus nu af of ik een vertrouwenspersoon krijg van het nieuwe bedrijf of via de gemeente.

Zou ik contact op kunnen nemen met de afdeling die ons loon regelt?

En mijn collega's hoef ik niet te vragen. Het zijn mensen die gewoon met de kudde meelopen. Alles accepteren. Dus niemand die zal hier iets van weten.
Ik zou het eens bij PZ van de gemeente proberen. Die kunnen je hopelijk doorverwijzen.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Je moet in eerste instantie bij het bedrijf zijn waar je voor werkt. Je kunt bij personeelszaken/HR navragen wie de vertrouwenspersoon is. Dat kan een intern of extern iemand zijn.

Mocht je via PZ/HR van de werkgever niet verder komen, leg het dan voor aan jouw werkcoach (als je die hebt) of de vakbond (als je lid bent)?
Een werkcoach heb ik niet en mijn lidmaatschap bij de bond heb ik stopgezet omdat ik met één van de problemen doorverwezen werd naar het UWV. Zij konden mij niet helpen, zeiden ze. En juist voor dit soort dingen was ik lid geworden van de bond.

Ik denk dat ik eens ga kijken of er een vertrouwenspersoon is via de gemeente. Bij P&O van de afdeling waaruit ook onze lonen worden geregeld.

Van het nieuwe bedrijf weet ik nog helemaal niks. Ook niet wie nu precies de baas is daar.

En informatie is er ook bijna niet.
Met wie denk je dat die vertrouwenspersoon zoiets zou moeten gaan bespreken ?

Met diezelfde leidinggevende.

Ik denk niet dat het in je voordeel werkt wanneer een derde begint tegen je leidinggevende over de dingen waar JIJ problemen mee hebt op het werk.

Het komt vele malen beter over wanneer je je eigen zaakjes regelt.

Wanneer je dat niet kunt zou het zo maar de reden kunnen zijn dat jij niet krijgt wat je wilt en mensen die voor zichzelf op komen wel.
Niet geschoten is altijd mis
@bitje

Een vertrouwenspersoon kan ook alleen met je meedenken en tips en trucs geven om het zelf elegant op te lossen.
inderdaad gewoon even naar pz of hr gaan die weten precies waar je moet zijn, ook voor extern.

edit:

degene die je loon betaald heeft deze afdeling.
hier mag de url van mijn hobby website niet staan
@Bitje: Ik heb dus al meerdere malen geprobeerd over mijn 'probleem' te praten met leidinggevenden. Maar ik krijg geen reactie, wordt afgedaan met 'daar hebben we het nog wel over', of ze laten gewoon iemand anders de dingen doen waar ik om gevraagd heb.

1x een gesprek gehad, maar als je dan 4 man tegenover je hebt zitten dan voel je je toch wel heel erg klein. En tijdens dat gesprek was alles tegen mij.

En dat ging er om dat ik me ziek wilde melden maar toch moest komen. Zij bepalen of ik ziek ben ja of nee! En omdat ik toch ziek naar huis ben gegaan werd mij verweten me niet aan mijn plichten voldaan te hebben.

Ik ben al 4 jaar aan het smeken of ik ook wat overuren mag draaien maar dit wordt al 4 jaar afgedaan met: we gaan het bekijken. Als ze me na verloop van tijd zat worden laten ze me 1x overwerken en dan hoor ik er niks meer van. Ik heb ook aangegeven dat ik ook graag een keer op vakantie wil (net als de mensen die overwerken) maar ik word gewoon niet serieus genomen.

Hetzelfde als het behalen van mijn rijbewijs. Collega's mochten hun rijbewijs halen, inclusief aanhanger. Na 2 jaar waren ze het gezeur van mij zat en stuurden ze mij naar een proefles. Daaruit bleek dat ik niet capabel was om te rijden. Nu heb ik het zelf betaald én gehaald! Maar dat was wel mijn laatste spaargeld. Het was beter te betalen als ik wat extra overuren had mogen maken.

En dan de vraag of ik een auto mag krijgen om zo collega's op te halen voor het werk. Daar zou over nagedacht worden. Een maand later nog maar een keer gevraagd want ik had nog geen antwoord. Nu, 2 maanden later wordt ik gebeld door een collega. Hij heeft een wagen van de zaak en haalt nu collega's op.

Hier wil ik het dus met die vertrouwenspersoon over hebben. Wat kan ik er aan doen? Ik vraag, vraag nogmaals, blijf vragen maar ik wordt totaal genegeerd.
Kan jij niet met iemand van de gemeente in gesprek? Heb je daar geen aanspreekpunt? Dan zou je samen met deze persoon het gesprek kunnen aangaan, dan voel jij je vast sterker staan.

En andere optie: is het niet mogelijk om via de gemeente een andere werkplek te vinden, waar je wellicht gelukkiger bent dan hier?
Kan je niet via personeelszaken opvragen wie je vertrouwenspersoon is?
Ik ga het maandag allemaal eens uitzoeken. Bellen naar P&O om te vragen naar een vertrouwenspersoon. Of misschien kunnen ze mij verder helpen.

Ik werk niet binnen de gemeente. Daar krijgen we alleen ons loon van. Vanuit de gemeente zijn wij gedetacheerd. Ik ben in dienst van een bedrijf die voor ons subsidiegeld krijgt. Allemaal erg ingewikkeld.

Pas vanaf 1 januari zijn wij in dienst bij dat bedrijf maar er is nog een hoop onduidelijk. Zij zullen ook niet veel over ons weten dus is niet handig om daar nu al met zo'n verhaal naartoe te gaan
Ik werk als leidinggevende bij een SW bedrijf. Bij ons hangen er foto's van de vertrouwenspersoon in de gangen en ze staan op intranet, bovendien komen ze zich ook voorstellen als je bij ons komt werken.

Over je vakantie....in jouw CAO staat gewoon dat je VERPLICHT bent twee weken per jaar vakantie op te nemen, dat moet ook aaneengesloten zijn.

Succes met je zoektocht!
Lez, alle dingen waar jij om vraagt zijn extra's en het zijn geen dingen waar je recht op hebt. Een rijbewijs vergoed door de werkgever is een enorme gunst! En het is niet gek dat zij dat niet willen betalen bij een negatief advies. Een auto van het bedrijf is ook een dure arbeidsvoorwaarde. Deze heb je nooit gehad, dus dat hoort niet bij jouw functie. Niet zo gek dat ze die niet willen geven, temeer omdat men al weet dat jouw rijbewijs er niet zomaar was. de werkgever is verantwoordelijk voor woon/werkverkeer en daar kunnen ze beter geen risico's mee nemen. Overwerk idem dito, en ik kan me voorstellen dat zij dat in jouw geval lastiger vinden omdat je een gedetacheerde werknemer bent.

Ik snap dat het allemaal bij elkaar voor jou niet leuk is om telkens nee te horen. Maar hoe redelijk is jouw vraag? Waarom moet de werkgever in jou investeren terwijl je geen eens medewerker bent? Waarom moet de werkgever risico's nemen, met in het achterhoofd dat jij een gedetacheerde werknemer bent? Ik denk dat je meer vraagt dan the reëel kunt verwachten.
quote:NummerZoveel schreef op 12 april 2014 @ 17:48:

Lez, alle dingen waar jij om vraagt zijn extra's en het zijn geen dingen waar je recht op hebt. Een rijbewijs vergoed door de werkgever is een enorme gunst! En het is niet gek dat zij dat niet willen betalen bij een negatief advies. Een auto van het bedrijf is ook een dure arbeidsvoorwaarde. Deze heb je nooit gehad, dus dat hoort niet bij jouw functie. Niet zo gek dat ze die niet willen geven, temeer omdat men al weet dat jouw rijbewijs er niet zomaar was. de werkgever is verantwoordelijk voor woon/werkverkeer en daar kunnen ze beter geen risico's mee nemen. Overwerk idem dito, en ik kan me voorstellen dat zij dat in jouw geval lastiger vinden omdat je een gedetacheerde werknemer bent.

Ik snap dat het allemaal bij elkaar voor jou niet leuk is om telkens nee te horen. Maar hoe redelijk is jouw vraag? Waarom moet de werkgever in jou investeren terwijl je geen eens medewerker bent? Waarom moet de werkgever risico's nemen, met in het achterhoofd dat jij een gedetacheerde werknemer bent? Ik denk dat je meer vraagt dan the reëel kunt verwachten.

+1

Niets aan toe te voegen
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Overuren maken, rijbewijs halen op kosten van de zaak, het ophalen van collega's, zijn allemaal geen zaken voor een vertrouwenspersoon.

Als jouw manager vindt dat het bedrijf dat niet aan jou wil besteden, dan is dat voor jou zuur maar helaas pindakaas, niemand die daar iets tegen kan doen.
Jammer dat er dan mensen in de groep zijn die wel dat voorrecht hebben. Waarom zijn er zoveel mensen die wel hun rijbewijs hebben mogen behalen. En ik mag, als het hun uitkomt, wel rijden voor het bedrijf.

Misschien dan geen vertrouwenspersoon maar iemand anders binnen het bedrijf die mijn verhaal wil horen.

Maar ik neem jullie adviezen mee en zal er over denken
dit lijkt mij niet zozeer voor de vertrouwenspersoon maar voor jouw (job)coach

misschien is het goed als je in een gesprek met jouw coach en je werkgever overeenstemming bereikt over dit soort dingen

zij willen het (blijkbaar) niet en misschien zouden ze dat duidelijker moeten motiveren

dan weet jij waar je aan toe bent en hoef je niet meer te vragen / teleurgesteld te zijn
als jouw zoveel geweigerd word wat anderen blijkbaar wel mogen.... zal er vast een reden zijn.

wat die reden is weet ik niet maar dat zou ook zomaar eens aan jezelf kunnen liggen natuurlijk.

iemand die hard zijn best doet op mijn afdeling geef ik ook alle kansen die hij/zij verdient. maar jantje vijf over hoeft niet veel extra te verwachten om maar een voorbeeld te geven.

4 jaar smeken en nul krijgen zegt natuurlijk wel iets... vind je zelf ook niet of ligt het allemaal aan hun?

je verhaal komt me namelijk erg eenzijdig over. no offence!
hier mag de url van mijn hobby website niet staan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven