Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar!

Ik maak elke 3 a 4 weken een nieuw mengsel want dan is het op.

Hoeveel maak jij dan klaar Phips? En welke verhouding?

En welke kokosolie gebruik je?
Phips, laat jij de kokosolie eerst smelten of meng je de BS en de ... (kan niet op de naam komen) door ongesmolten olie?
Ik had 4 eetlepels maizena, 4 eetlepels baking soda en 5 eetlepels kokosolie, heb er een half jaar meegedaan. Mijn kokosolie komt nog uit Duitsland, ontgeurde, niet bio.

Ik smelt de kokosolie eerst voor ik het meng, want dat werkt veel fijner. Dan krijg je zo'n lekker papje (wat er zo lekker uitziet dat mijn man het schaaltje ging uitlikken haha!)

En ik smelt het ook altijd voor ik het gebruik, ik hang het potje in een beker warm water) anders heb je van die darrie achter je nagels en krijg ik het ook niet lekker opgebracht.
Vorige week voor de 2e keer een dosis deo gemaakt. Dit keer gemaakt door de kokosolie wel te smelten en nu is ie eigenlijk te hard (zo`n gepiel). Vorige keer was het hele dikke zalf, precies goed (hoefde niet te verwarmen). Weet niet waar het aan ligt. Maar hij werkt nog steeds!

O, en als ik denk 'even snel met wat BS' wassen, niet goed uitspoel...dan zit ik een dag later bij het borstelen onverwachts met supervet haar. Weer wat geleerd vandaag...
Vandaag ben ik weer naar de kapper geweest om mijn uitgroei te laten bijwerken. Ik zag er wel een beetje tegen op moet ik zeggen. Afgelopen dinsdag had ik mijn haar gewassen met bs en het zag er vandaag nog goed uit. Dus ik dacht: ik waag het erop en was of spoel het niet voordat ik naar de kapper ga.

Ze was verbaast, net als de vorige keer. Dat mijn haar er zo gezond en mooi uit zag. Maar vooral: dat het niet stonk! Ze zei dat het naar haar rook, gewoon een neutrale geur.

Ik ben weer helemaal opgelucht en ga lekker verder met mijn no poo avontuur!
Ik zweet nog steeds meer dan eerst... En inderdaad, omdat ik de kokosolie eerst gesmolten had, was het lekker smeuig om te mengen maar een crime om uit het bakje te halen! Ik vind het ook lastiger smeren, soms smelt het niet goed en heb ik van die witte 'vlekken' onder mijn oksels..

Wat no poo betreft ben ik nog steeds heel tevreden, al heb ik soms wel last van schilfers... Hebben jullie dat ook?
@Sara, wat fijn dat de kapper zo positief was! Mijn grootste angst is ook nog steeds (zelfs na 4 maanden!) dat iemand gaat zeggen dat ik stink....
Gewoon even in warm.water zetten, dan heb je gewoon weer smeerbare smurrie
ik wil ook over op minder chemische zeep om mijn lijf mee te wassen, iemand hier ervaring met aleppo of marseille zeep?

En wat is het verschil tussen deze twee eigenlijk?

Hoorde dat het niet echt lekker schijnt te ruiken en nogal een vieze klomp wordt in je douche....
Ervaring met allebei. Ik vind ze allebei lekker, marseillezeep heb je oik gepatfumeerd. Aleppozeep schijnt nog beter te zijn omdat er in marseillezeep palmolie zit en in aleppo niet. Palmolie kan je beter niet gebruiken.

Aleppozeep koop ik altijd voor weinig bij dr Turk, maar ik hoor/lees overal over mensen die het niet kunnen.vinden dus ik geloof dat ik daarmee geluk heb
We hebben het gewoon op een zeepbakje liggen, met zo'n lekbskje er onder. Dan blijft het droog en wordt het niet vies hoor.
Ik ga de aleppo zeep maar online bestellen denk ik, vind het bij de G&W echt te duur in elk geval..
Oh en nog andere vraag met betrekking tot baking soda;

Ik heb zo'n schapenvachtje van de IKEA die helemaal vergeeld is geworden, en hij is ook niet meer zo lekker fluffy en zacht..:(

Zou ik em met baking soda kunnen wassen? Dat is toch een superzacht middel?
Mede poo-ers, hoe gaat het?? Het wordt wat stil hier!

Ik heb op het moment weer erg last van pluizig haar, niet bij mijn hoofdhuid, die wordt nog steeds na 3 dagen weer vet helaas...

Maar mijn lengtes en punten zijn erg droog, ik dacht dat honing misschien wel eens goed zou zijn als conditioner, iemand hier ervaring mee?
Ik vermoedde dat ik luizen had , dus ik heb 2 nachten met puur azijn in m`n haar geslapen .. nu geen gekriebel meer èn heel zacht haar!

Oja, en henna gebruikt. Normaal altijd een hele nacht in laten trekken, nu al na 3 uur uitgespoeld.. en heel veel kleur!
edit: bijna geen gekriebel meer... 3x azijn spoelen dan maar..
Jaaa, hier ook! Ik was mijn haar nu al een paar weken met baking soda, en ik wil nooit meer terug! Ik kan nu veel langer zonder wassen. Ik moest vroeger echt om de dag m'n haar wassen anders was er geen houden aan, dat werdt het vét! Ik was geinspireerd door deze blogpost. Excuus als ie al een keer gepost is, maar 37 pagina's doorlezen ging mij wat te ver...

https://justsarahg.wordpress.com/2013/0 ... seriously/
Dit begrijp ik niet helemaal geloof ik, je hebt azijn op je hoofdhuid gesmeerd?quote:qian schreef op 04 april 2014 @ 17:55:

Ik vermoedde dat ik luizen had , dus ik heb 2 nachten met puur azijn in m`n haar geslapen .. nu geen gekriebel meer èn heel zacht haar!

Oja, en henna gebruikt. Normaal altijd een hele nacht in laten trekken, nu al na 3 uur uitgespoeld.. en heel veel kleur!
Tof dat je ook zo enthousiast bent gwenniepennie!

Ik wil dus ook nooit meer terug naar shampoo!

Het enige waar ik me nog steeds niet in kan vinden, is dat je je haar ook met alleen water zou moeten kunnen wassen.. Hoe vaak ik dat ook probeer, tussen de wasbeurten met baking soda door, het is er nog nooit schoon van geworden... En ik ben al bijna 5 maanden no poo!

quote:gwenniepennie schreef op 04 april 2014 @ 18:22:

Jaaa, hier ook! Ik was mijn haar nu al een paar weken met baking soda, en ik wil nooit meer terug! Ik kan nu veel langer zonder wassen. Ik moest vroeger echt om de dag m'n haar wassen anders was er geen houden aan, dat werdt het vét! Ik was geinspireerd door deze blogpost. Excuus als ie al een keer gepost is, maar 37 pagina's doorlezen ging mij wat te ver...

https://justsarahg.wordpress.com/2013/0 ... seriously/
Kopstoot, dat lukt mij ook niet hoor. Helemaal alleen met water wassen gaat een week tot 10-11 dagen goed. Maar dan pak ik toch weet de bs omdat het dan te vet wordt.

Ik maak er geen probleem van. Mijn haar is zoveel mooier geworden sinds ik noo poo ben, ik ben hiermee dik tevreden.
Nu meer dan twee maanden no poo en ik kan nu 6 dagen zonder wassen. Fantastisch!

Ik heb ook amla poeder en shikakai poeder geprobeerd. De twee poeders mengen met een beetje water. Een Indiaas receptje waarvan gezegd wordt dat het het haar sneller doet groeien. Of dat waar is weet ik niet, maar het voelt na het wassen heerlijk schoon en vooral: zacht!! Met deze poedertjes heb ik geen azijn meer nodig iig.

Wellicht het proberen waard voor jullie?

Groetjes
10-11 dagen met alleen water vind ik al een hele prestatie! Als ik mijn haar gewassen heb met BS dan wordt het na 3 a 4 dagen gewoon weer vet. Als ik dan met water ga spoelen, wordt het nog erger lijkt het wel.. Maar buiten dat, ben ik wel tevreden met het resultaat maar had gehoopt dat ik ook langer kon wachten met wassen.quote:sara67 schreef op 05 april 2014 @ 09:29:

Kopstoot, dat lukt mij ook niet hoor. Helemaal alleen met water wassen gaat een week tot 10-11 dagen goed. Maar dan pak ik toch weet de bs omdat het dan te vet wordt.

Ik maak er geen probleem van. Mijn haar is zoveel mooier geworden sinds ik noo poo ben, ik ben hiermee dik tevreden.
Ik heb nog nooit van deze poeders gehoord maar ben wel benieuwd! Koop je dat bij de toko?quote:kindvandemelkboer schreef op 05 april 2014 @ 09:48:

Nu meer dan twee maanden no poo en ik kan nu 6 dagen zonder wassen. Fantastisch!

Ik heb ook amla poeder en shikakai poeder geprobeerd. De twee poeders mengen met een beetje water. Een Indiaas receptje waarvan gezegd wordt dat het het haar sneller doet groeien. Of dat waar is weet ik niet, maar het voelt na het wassen heerlijk schoon en vooral: zacht!! Met deze poedertjes heb ik geen azijn meer nodig iig.

Wellicht het proberen waard voor jullie?

Groetjes
Ik heb het op de site aroma zone gekocht. Je hebt het vast ook wel bij toko's, of Afrikaanse kappers misschien? Vooral vrouwen met donker haar gebruiken het. Dat ik hartstikke blond ben lijkt geen probleem te zijn. Ik heb mijn haar er gister nog eens mee gewassen en het is Zacht! En het Glanst!! Het is alleen wel een smerig mengsel, donkerbruine diarree die naar koeienstal stinkt, maar die geur gaat gewoon weer weg.
Vind 10 dagen ook al een prestatie! Ben blij met 3 a 4 dagen zonder BS, echt wel een verschil met mijn shampoo-tijd waarin ik echt bijna elke dag moest wassen.

Kopstoot, ja ik bedoelde tegen luizen: m`n hoofdhuid en haren met puur azijn gewassen, pas de volgende ochtend uitgewassen.

En m`n haar is lekker zacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven