Aspergeschillen bewaren

22-04-2014 16:02 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond eet ik asperges, ze liggen al geschild en wel in de pan! Van de schillen en kontjes wil ik morgen soep maken. Kan ik ze ongekookt in een bakje een nacht bewaren?

Ik maak de soep nl ergens anders morgen, en zo'n bakje schillen neem ik makkelijker mee dan een pan bouillon!
Ja hoor, gewoon in een tupperwaredoos of zo doen.

Heerlijk hè, heb gisteren asperges gegeten en vandaag soep gemaakt (had schilen wel al gisteren gekookt samen met een paar asperges).
Lekker! Ik ga ze zo ook maken. Wist overigens niet dat je van de schillen soep kunt maken. Hoe lang moet je ze dan koken? Moet je ze er ook weer uithalen of kan je de soep gewoon pureren?
Ik bewaar de schillen ook altijd een dag. Zet ze dan op met een bouillonblokje en laat t minimaal half uurtje pruttelen, zeven. Ondertussen rouxtje maken en die met de asperge bouillon mengen. Ham er door, verse peterselie, flink wat zout en peper. Heerlijk!!
t zal wel
Ik zou ze vast koken tot basisbouillon en daarna weggooien. Als je toch staat te koken, gaat dat in 1 moeite door en je schillen zijn nog mooi vers, dus geven veel meer smaak af.

Het kooknat zo snel mogelijk terugkoelen en koud wegzetten, en morgen de soep afmaken.

Lekker zeg, ik krijg er zin in.
Asperges bewaar ik in de koelkast in een vochtige theedoek, wellicht is dat met schillen ook een optie?
Ik kook de schillen meestal samen met de asperges. Het kookvocht gebruik ik dan als basis voor de soep. Als ik het een keer niet samen kook, bewaar ik het kookvocht van de asperges ook voor de soep.
Als je ze morgen in de soep gooit, bewaren in een bakje met beetje water erin en een ietsie pietsie citroensap en een heel klein beetje suiker. (Nog niet eens een theelepel)

De tip van Zara werkt ook.
quote:Dahlia74 schreef op 22 april 2014 @ 16:46:

Ik kook de schillen meestal samen met de asperges. Het kookvocht gebruik ik dan als basis voor de soep. Als ik het een keer niet samen kook, bewaar ik het kookvocht van de asperges ook voor de soep.Wat stom van me, uiteraard de beste optie!
Mijn moeder gebruikt altijd 't kooknat van de asperges voor aspergesoep, de schillen gooit ze weg.
Als je je asperges kookt (ik doe ze in de stomer), dan is het het allerlekkerste om de schillen mee te koken. Dat is wel lastig in je pan, dus wat je ook kunt doen is eerst de schillen en afsnijdsels koken, ca. een half uurtje, dan de vloeistof zeven en die vervolgens gebruiken voor het koken van de asperges. Zo krijg je de meest intense aspergesmaakt, zowel in je asperges als in je kookvocht.
Hmmmm de asperges waren heerlijk! Ga morgen gewoon proberen of de schillen nog lekker zijn voor de soep, liggen in een natte theedoek in de koelkast! Bedankt voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven