Deeltijd Recht studeren
zaterdag 26 april 2014 om 14:35
Vanwege m'n werk, wil ik deeltijd Recht gaan studeren. Ik zoek me, per universiteit echter suf of dit mogelijk is. En of ik, als oud-HBO-Recht student wellicht vrijstellingen krijg.
Ik heb 1 uni al een mail gestuurd met vragen, maar het duurde 8 dagen voordat ik antwoord kreeg. Hierop had ik nieuwe vragen en op die antwoorden wacht ik nog....
Nu is het ook zo dat je je voor 1 mei moet aanmelden als student. Kan je je bv. aanmelden, maar later (gratis) afmelden als blijkt dat je elders bent aangenomen??
Kan iemand hier me meer info geven??
Ik heb 1 uni al een mail gestuurd met vragen, maar het duurde 8 dagen voordat ik antwoord kreeg. Hierop had ik nieuwe vragen en op die antwoorden wacht ik nog....
Nu is het ook zo dat je je voor 1 mei moet aanmelden als student. Kan je je bv. aanmelden, maar later (gratis) afmelden als blijkt dat je elders bent aangenomen??
Kan iemand hier me meer info geven??
zaterdag 26 april 2014 om 14:48
hi, zover ik weet kan je rechten (deeltijd) studeren in tilburg en in rotterdam. beiden universitair. hbo deeltijd, daarover kan ik je niet veel vertellen.
in rotterdam krijg je het gehele 1e jaar vrijstelling als je een hbo rechten diploma hebt. maar let op, je moet jezelf (in rotterdam) inschrijven voor 1 mei, wil je per september willen starten.
daarnaast is het aan de erasmus fijn dat je altijd les hebt op de vrijdagmiddag van 1 tot 5. per blok van 4 weken maar 1 vak behandelt, plus hierdoor de mogelijkheid krijgt om in 3 jaar je bachelor diploma te behalen.
voor zover ik weet kun je je aanmelding altijd weer kosteloos intrekken. succes met je keuze.
in rotterdam krijg je het gehele 1e jaar vrijstelling als je een hbo rechten diploma hebt. maar let op, je moet jezelf (in rotterdam) inschrijven voor 1 mei, wil je per september willen starten.
daarnaast is het aan de erasmus fijn dat je altijd les hebt op de vrijdagmiddag van 1 tot 5. per blok van 4 weken maar 1 vak behandelt, plus hierdoor de mogelijkheid krijgt om in 3 jaar je bachelor diploma te behalen.
voor zover ik weet kun je je aanmelding altijd weer kosteloos intrekken. succes met je keuze.
zaterdag 26 april 2014 om 14:58
wellicht ben je hier al lang van op de hoogte maar heb zelf om me heen gemerkt dat het niet voor iedereen altijd zo duidelijk is maar als je al een HBO recht diploma hebt dan wordt het dus je tweede bachelor en zit je vast aan het enorm hoge instellingsgeld. voor schakelaars was er een soort overgangsregeling maar dat is ook volgensmij nu niet meer zo bij de meeste instellingen.
Don't waste your time waiting
zaterdag 26 april 2014 om 15:17
Het staat op de websites van alle uni's of er naast voltijd ook deeltijd mogelijk is. Vragen stellen per mail is traag, je kunt beter bellen als ze weer open zijn. Dat deeltijd mogelijk is, wil nog niet betekenen dat ze een deeltijdrooster gericht op werkenden hebben. Wel kennen rechtenopleidingen wat vaker avondcolleges, maar de meeste zijn toch gewoon overdag. Deeltijd betekent dan gewoon dat je de helft aan studiepunten moet halen en minder betaalt. Idd een goed punt, als je al een HBO bachelor hebt betekent dat dit je tweede bachelor wordt, vrijstellingen worden nauwelijks gegeven omdat een universitaire bachelor toch heel anders is dan een HBO bachelor.
zaterdag 26 april 2014 om 15:49
Iedereen al bedankt voor de vele info!
Met suf zoeken bedoelde ik dat je van elke uni hun site moet opzoeken en ik ben niet op de hoogte van alle uni's die rechten aanbieden. Die van R'dam lijkt me wel wat, zeker nav die vrijstelling. Op een andere uni (die van de mail), doen ze dat niet meer.
@Bootje; ik weet niet wat je bedoeld met geen diploma. Ik heb een diploma HBO recht.
@Papilio; dat wist ik ook niet. Ik ga maar 'ns informeren.
En voor 1 mei dus!!
Meer info is altijd welkom overigens
!!
Met suf zoeken bedoelde ik dat je van elke uni hun site moet opzoeken en ik ben niet op de hoogte van alle uni's die rechten aanbieden. Die van R'dam lijkt me wel wat, zeker nav die vrijstelling. Op een andere uni (die van de mail), doen ze dat niet meer.
@Bootje; ik weet niet wat je bedoeld met geen diploma. Ik heb een diploma HBO recht.
@Papilio; dat wist ik ook niet. Ik ga maar 'ns informeren.
En voor 1 mei dus!!
Meer info is altijd welkom overigens
zaterdag 26 april 2014 om 16:13
zaterdag 26 april 2014 om 16:42
Ja, als je al een HBO diploma recht hebt, moet je het instellingstarief betalen. In Rotterdam valt dat mee (vorig jaar geloof ik 1900 voor rechten), maar in Amsterdam in het 9000. Ik kan me voorstellen dat dat je keuze qua universiteit ook nogal beïnvloedt.
En inderdaad 'suf googlen'? Ik heb alles wat je wilt weten in 5 minuten gevonden.
En inderdaad 'suf googlen'? Ik heb alles wat je wilt weten in 5 minuten gevonden.
zondag 27 april 2014 om 13:05
De deeltijdopleiding in Rotterdam is inderdaad op vrijdag de colleges, ga er echter wel vanuit dat je daarnaast veel moet studeren. Het is dus geen echte deeltijd studie omdat je het volledige programma van de voltijd volgt, maar dan op vrijdag.
De 1 mei deadline voor Rotterdam is belangrijk, na 1 mei laten ze studenten aan de deeltijdopleiding niet meer toe. Schrijf je dus maar vast in aan meerdere instellingen, kun je altijd nog kijken waar je definitief gaat studeren.
De 1 mei deadline voor Rotterdam is belangrijk, na 1 mei laten ze studenten aan de deeltijdopleiding niet meer toe. Schrijf je dus maar vast in aan meerdere instellingen, kun je altijd nog kijken waar je definitief gaat studeren.
dinsdag 29 april 2014 om 19:28
Voor een schakelprogramma betaal je echter wettelijk of tot 1,5 keer wettelijk. Rechten in Rotterdam heeft voor de schakelprogramma's een tarief van 1,5 keer het wettelijke collegegeld. En met een schakelprogramma Rechten kun je vaak niet alle masters in en is het behalen van civiel effect soms niet mogelijk.
TO is het al gelukt met inschrijven?
TO is het al gelukt met inschrijven?