Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Aaaaaah, mijn nichtje met wie ik de WOTN run zou gaan lopen kan niet meer en ik had mij er zo op verheugd... Zit nu zwaar in twijfel of ik hem nu alleen ga lopen. Iemand van jullie meiden die mee gaan doen met deze run?
Sneeuwwitje heel veel plezier in Berlijn. Wordt vast ganz tol:)! Mocht je dit nog lezen tijdens je trip; de gratis Berlin tour tegenover Brandenburger Tor is echt een aanrader. Althans over Ineke (wat oudere Duitse vrouw van 42) was ik meer dan tevreden. Ook flink beloond achteraf. Maar zij vertelt zo enthousiast en levendig over de historie van Berlijn. En het Aziatische eten bij Transit is to die for, zelden zo heerlijk gegeten. En Sammie, hoop dat je zeker nog eens de tijd vind om te gaan, echt het bezoeken waard!

Lexie, ik doe ook mee met WOTN. Alleen maak ik mij enorme zorgen. Ik krijg namelijk elke keer best wel veel last van kramp in mijn linkerkuit. Ik ga mezelf haast afvragen of joggen wel voor mij weggelegd is. Ik heb nog nooit pijnloos 1x kunnen lopen. Ondanks rust, andere schoenen, rustigere opbouw of wat dan ook. Enniewees, ik denk wel dat de 5K erin zit, maar 10K??? Om nog maar te zwijgen over de Dam tot Dam. Naja het is nog een kleine maand, dus ik heb nog even. Iig zou ik mij verre van zorgen maken over jouw run van zondag hoor. Wat zou het eigenlijk uitmaken als je de laatste bent. Boeiend wat iemand anders daarvan denkt, gaat er toch om dat je de eindstreep haalt en dat doe je lekker op jouw manier. En de Hardloopgids voor vrouwen ken ik niet. Misschien goedkoper te krijgen op Marktplaats trouwens?

Jij hebt toch een wedstrijd zondag Doris? Succes!

En dapper hoor Twilight nu buiten zwemmen. Brrrr. Maar vanaf volgende week wordt het weer mooier weer. Dan ga ik ook (zeer recreatief) weer eens een baantje trekken.

Succes allemaal dit weekend met lopen. Hoop dat het enigszins droog blijft en de wind ook wat gaat liggen.
Kleine update. Ben maar even gaan googlen en denk toch echt dat de meeste klachten te maken hebben met mijn overpronatie. Overigens heb ik geen last van mijn linkerkuit, maar rechter en dan ook vooral kramp in mijn voet. Nu doet mijn hiel ook erg zeer. Zal het allemaal wel weer overbelast hebben. Iig net 30 euro uitgegeven voor speciale inlegzolen. Ik hoop echt dat hiermee alle kwaaltjes zijn verholpen. Fingers crossed.
Gisteren les 29 gelopen. Snelheid was niet geweldig maar had volle wind tegen. Morgen de laatste les.

Moos, wat vervelend dat je pijn hebt bij het lopen. Hoop voor je dat de inleg zooltjes helpen.

Succes met lopen allemaal!
Ik moet zo maar weer ns..... Had niet veel zin door t weer maar nu ik denk aan die eendjes.... Nu wil ik eigenlijk wel!!

Moos wat vervelend die klachten! Bah jammer zeg.

Lexie jammer van je nichtje...

Twilight, heerlijk, buiten zwemmen. Ik had vorig jaar een abonnement op buitenbad, dit jaar niet. Vorig jaar had ik andere verplichtingen daar in de buurt maar nu ligt het niet erg op de route.

Mijn collega's zijn vervelend.... Eentje was donderdag op feestje nogal dronken (zijn voorgenomen huwelijk ging niet door ofzoiets) en begon over dat ik drie maanden zwanger lijk en dat ik zo veel eet bij de lunch maar dat mijn buik me niet misstaat met mijn voluptueuze figuur.

Toen ik een vrouwelijke collega erbij haalde om me te redden begon ze dat je mijn buik idd wel zag met dat truitje.

En de volgende dag nog eentje: Je boezem kwam er mooi in uit, ja ik ben van 'bringing the message'. (oftewel het was geen compliment)

Ik vond het gewoon leuke kleren maar ik heb van die heerlijke collega's.

Ook complimenten gehad over de kleur van de kleding. t Enige is dat er misschien andere BH onder moet maar verder blijf ik het dragen.

Maar t is wel motivatie voor mijn rondje vandaag
Vanmiddag toch gaan lopen, nadat het de hele ochtend geregend had, miezerde het nu alleen nog maar.

Het was wel heerlijk rustig in het park

Les 14 van Renate was een rustige duurloop van 35 minuten met aan het eind 3 x 30 sec versnellen.

Ik heb 39 minuten gelopen en 6,4K gelopen.

Mooi op schema.

@lexie, 18 mei heb ik een 5K wedstrijd en 7 juni de 4EM.

Met mijn meiden en alle poezenbeesten gaat het weer goed.

Dus we gaan uitkijken naar de vakantie van eind juni

Jij gaat morgen makkelijk die 4EM lopen. Je hebt het vorig jaar ook gedaan en je hebt sindsdien al weer veel meer getraind.

De hardloopgids voor vrouwen heb ik niet. Ik heb laatst wel de complete voedingsgids voor sporters gekocht. Maar die zit nog in het plastic Was leesvoer voor tijdens de vakantie.

Ah... wat jammer dat je nichtje niet met je mee kan lopen bij WOTN. Ik ga hem niet lopen. Ik zag op facebook bij Run2Day dat je wel een heel mooi kettinkje kreeg.

https://www.facebook.com/ ... 0/731163366904653/?type=1

@sneeuwwitje, mooi tempo! Die 10K ga jij makkelijk halen.

En nee.. ik ga geen 10K doen Mijn man vond dat ik ook wel de 10K kon gaan doen. Maar ik begin er toch maar niet aan.

@twilight de 4EM is de 4 Engelse Mijl komt overeen met 6,4km.

Bij de Dam tot Dam is er een night run van 4EM, maar die ga ik niet doen Vorig jaar heb ik wel de Ladies Run gedaan, die was ook 4EM.

@marloes, volgens mij is het opwarmen in een stevige pas wandelen of rustig joggen.

@moos, volgende week zondag de 18e heb ik een wedstrijd. Hopelijk is het dan een beetje beter weer

@choco, veel plezier morgen met je laatste les van de 5K.

@moon, Wat een fijne collega's

Als jij het leuk vind, gewoon lekker aan doen.

Succes met je rondje lopen vandaag. Is het bij jou een beetje gestopt met regenen?
Never regret something that once made you smile.
Hoi dames!

Heeft iemand ook de Bergrace gelopen gister?

Lang afwezig geweest maar ik ren nog steeds!

Nu nog een boel bijlezen. Heb inmiddels 10 km in 1 uur en 10 minuten gelopen

Ja ik heb ze gezien Eendjes en meerkoetjes. Heel leuk, zowel de eenden als de meerkoeten vandaag met papa én mama. Meestal zit er maar één grote bij.

In t weekend hoeven de papa's niet te werken denk ik

Ach die collega's.... Die man bedoelde het lang zo beroerd niet als het eruit kwam, hij had het echt moeilijk die avond.

Ik weet dat ik wel als lekker wijf gezien word over t algemeen daar

Die dames zijn wat degelijker dan ik, idd geen zichtbare decolletés bij hun, de vetranden verborgen onder een bodywarmer maar ze krijgen ook iets minder aandacht.

Als ik mijn buik altijd moet verbergen kan ik zoveel dingen niet aan.... t is gewoon niet anders, hij zit er.

Vandaag les 23 herhaald, 11-11-8. Dus over twee weken zit ik weer op t niveau dat ik 5 km in één keer red. Dan ben ik weer bij.

Doris, hier ook rustig idd! Regenen was gestopt maar wat een wind..... niet normaal.

Smoksje, netjes die 10 km! Goed dat je blijft rennen.
@smoksje, de bergrace heb ik niet gedaan. Waar was die?

En wat een mooie tijd op de 10K!!

@moon, Je gaat weer goed met lopen. Die 5K red je wel. Had je nog een startbewijs gevonden?

De wind was inderdaad weer een extra uitdaging met lopen vandaag.

En gewoon lekker stralen op je werk!
@dorisdoos: in Rhenen. Zo gaaf! Het was zelfs droog!

Ik heb contact gelegd met een ultramarathoner. Hij loopt 80 km in de bergen.. Pfffff... Ik mag hem vanalles vragen over trainingsschema's en voeding etc. Wow!
@smoksje, dat heb je het inderdaad getroffen met het weer! Rhenen is voor mij een stuk uit de buurt

Wow 80km.. daar moet ik helemaal niet aan denken. Maar wat leuk dat je hem alles mag vragen
Af en toe lees ik eens mee in dit topic, wellicht dat ik ook eens zo nu en dan iets post. Ik heb ook de Evy lessen gevolgd en loop inmiddels 5+ km (soms 7,5, soms 5) en ben bezig om richting de 10 te gaan met deel 2. Nu heb ik onlangs ook een hartslagmeter aangeschaft. Ik merkte namelijk last te hebben van spierpijn na het lopen en soms een bepaald tempo niet lang vol te houden. Maar als ik die hartslagmeter volg loop ik echt langzaam (7,5 min per km). Als ik sneller ga, merk ik weer dat ik dat geen uur ga volhouden.

Hoe doen jullie dit? Ik zie namelijk best wel wat snellere tijden ertussen, terwijl dat soms ook nog met de Evy lessen is. Letten jullie echt op de hartslag? Of veel last van spierpijn/echt helemaal op na de les?

Ik zou binnenkort de 10 willen lopen bij een loop (over 2 of 3 weken), maar zou dan wel iets sneller willen lopen.
Lisss, ik heb geen hartslagmeter, hou als ijkpunt aan dat ik moet kunnen praten/zingen en dat lukt altijd. Heb eerlijk gezegd eigenlijk nooit spierpijn. Helemaal op ben ik eigenlijk nu ook nog niet. Ik zou eerst proberen de afstand te vergroten en niet te focussen op snelheid. Echt gewoon langzaam opbouwen.

YESSSS! les 30 gelopen! Klaar met start to run 5,3 km naar mijn schoonmoeder gerend in 33 min. Toen nog een stuk uitgelopen. Echt helemaal blij. Ga deze week nog 3x deze les lopen en dan verder met keep running!
Chocoladeletter, gefeliciteerd!!! Wat goed.

Ik zal binnenkort weer eens uitgebreid posten.

Ik loop nog steeds, als ik niet loop ben ik zelfs sjaggo

Maar weinig tijd voor het forum.
Goeiemorgen,

Ik had gisteren mijn 4mijl run en het ging slecht... We moesten namelijk een soort trap op en het was daar erg druk en toen heb ik mij verstapt en schoot het in mijn kuit. Daarna kreeg ik steeds kramp in mijn kuit, vet pijnlijk, dus heb toen steeds maar een stukje gewandeld tot de pijn over was en daarna weer verder rennen. Zo heb ik dus bijna de hele 4mijl gelopen, vet irritant, maar ik wilde ook niet uitstappen. Uiteindelijk in 45min geëindigd en was nog geen eens de aller laatste, gelukkig. Ondanks het ongelovelijke vieze slechte weer was het wel een hele leuke loop, dus ga volgend jaar zeker weer mee doen!

@Moos, wat leuk dat je ook mee doet met de WOTN, ga je alleen mee doen of met vriendinnen? Maar wel super balen van je kuit. Misschien eens een keer langs de huisarts of fysio? Zou wel super jammer zijn als je moet stoppen met hardlopen, maar misschien valt het ook best wel mee, wat ik heel erg voor je hoop. En die Damloop is nog heel ver weg (gelukkig!). Vanaf deze week ga ik dan ook beginnen met de trainingen voor de Damloop. Oh en lees nu je update, hoop dat je zooltjes helpen en dat je dan geen last meer hebt, duim duim duim!!

@Chocoladeletter yeah, je hebt Evy afgerond, super goed!! En wat een mooie tijd heb je gelopen, snel zeg!! Topper!!

@Moon, goed dat je weer hebt gelopen en lekker dat je weer bijna bij bent! Goed bezig zeg!

@Doris, wat fijn dat je je lessen zo goed loopt en steeds sneller wordt! Leuk dat je volgende week weer een loop hebt, ook een tijd in je hoofd? Ga je weer met je nichtje lopen? Hoe is het trouwens met je zus, die was toch geblesseerd? En 7 juni de 4mijl, leuk! Is die bij je in de buurt? Mooi kettinkje voor de WOTN, had hem nog niet gezien, super leuk. Ik zit nog wat in twijfel of ik hem ga lopen... Fijn dat alles weer goed is met poezenbeesten en je meiden en goed vooruitzicht dat je in juni vakantie hebt!

@Smoksje, top dat je de 10km hebt aangetikt en wat een mooie tijd!! En wat super leuk en handig dat je de ultraloper om tips en zo kan vragen, ideaal!!

@Lisss, leuk dat je loopt! En zoals Chocoladeletter ook schrijft zou ik eerst proberen afstand op te bouwen en daarna komt snelheid vanzelf wel met interval. Ik ben namelijk een slak, maar kan inmiddels wel 10km achter elkaar lopen, niet snel, maar hou het wel vol. Sinds kort loop ik ook met een hartslagmeter, maar ben nog in de onderzoeksfase, dus doe er nog niet zoveel mee.

@Sk8ter, hoooi, leuk dat je er weer even bent en dat je nog steeds loopt!!

@Sneeuwwitje, hoe was je weekendje Berlijn?
@ chocoladeletter en lexie: dank voor jullie reactie. Op zich kan ik wel wat harder; een poosje terug met een loop de 5 km in 30 min gelopen, maar daarna dus ook weer last van mijn spieren. Qua afstand lukt het ook wel gewoon, maar sneller 7,5 min per km kan ik volgens mijn hartslag niet gaan als ik het lopen langer vol wil houden. Wellicht inderdaad gewoon volhouden en gaat het vanzelf ook wat sneller naarmate er meer conditie aanwezig is. De interval trainingen van Evy doe ik ook braaf, dat schijnt inderdaad ook goed te helpen.

@ chocoladeletter: keep running zegt mij niets, dus ik ben even gaan googlen. Ziet er best goed uit! Ik gebruik zelf gewoon de mp3's van jaren terug (zowel voor 5 km als nu voor de 10 zo gedaan), met daarnaast runkeeper voor afstand/kaartje met hoe je hebt gelopen/tijd bijhouden e.d. Heeft deze dat ook dat je weet, de afstand die je hebt gelopen zichtbaar op een kaartje met de tijden erbij e.d. (zodat je ook de snelheid ziet per km bijv.)? Dacht na de 10 km uitgeluisterd te zijn met de podcasts, maar leuk te zien dat het dus nog verder gaat met 10 miles en halve marathon :-) (alhoewel dat voorlopig niet op de planning staat hier; eerst eens 10 km en dan daarna binnen een leuke tijd).

@ lexie: wat jammer van de loop van gisteren met die trap! Wel goed dat je gewoon door bent gelopen (en ook geen laatste bent geworden..). Des te meer reden volgend jaar nog een keer (en beter) te lopen!

Eten jullie nog iets bijzonders na het sporten voor een snel herstel? Of juist vooraf voor de energie? Ik neem eigenlijk nooit een sportdrank of iets, maar probeer altijd wel eiwitten binnen te krijgen en vooraf iets energierijks te eten.
Lexie wat vervelend van je kuit. Je kunt toch niet echt in je ritme lopen als het ergens zo druk is he?

Liss ik eet meestal juist iets koolhydraatrijks. Twee boterhammen of een bakje yoghurt met muesli. Of het goed/nodig is weet ik niet zeker maar ik wil voorkomen dat ik me halverwege slap ga voelen.

Vandaag weer zo'n harde wind, bah. Thuiswerkdagje, ben al even op de fiets weggeweest maar die wind vond ik maar niks.

Misschien even in t bos lopen of anders moet het morgen maar weer
Pffff druk druk leventje hier. Van het ene feestje rol ik in het andere feestje. En nu gewoon weer werken.

Straks 1,5 uur sporten in de sportschool. Denk dat ik evy op de loopband ga doen.

Heb namelijk echt geen zin om me zeiknat te laten regenen. Jullie zijn stoerder dan mij haha.

Heb vrijdag ook nog bruiloft de hele dag, dus mag natuurlijk ook niet verkouden worden door dat rot weer.
Haha Twilight.... in het weekend een vent vrouw, op maandag een vent vrouw

Ik heb net oud lesje gelopen. Had niet zo veel zin en beetje last van mijn kuiten nog van vorige keer lopen. t Is wel weer droog hier en de wind is ook minder. En heb weer de gezien dus dat was leuk

Woensdag drukke dag maar hoop dan wel te kunnen lopen.
@lisss, ik loop momenteel niet met mijn hartslagmeter, maar mijn app geeft aan in welke zone ik loop. Maar ik blijf aardig goed in mijn zones lopen. Zal hem binnenkort weer een gebruiken, nu ik meer getraind heb of het anders is dan een paar maanden geleden.

Maar ik heb nooit spierpijn, alleen iets na de allereerste les, maar daarna nooit meer.

Intervaltrainingen maken je sneller.

@choco, gefeliciteerd met het behalen van je 5K met Evy

@sk8ter, ik herken dat gevoel. Vandaar dat ik afgelopen zaterdag ook in de miezerregen ben gaan lopen.

@lexie, wat balen van die trap in het parcours en dat je je hebt verstapt. En toch een mooie tijd ondanks je blessure.

Het doel van zondag is om binnen de 30 minuten te finishen. Mijn nichtje loopt ook mee, dus ik probeer daar in het begin weer mee op te lopen. Mijn zus is nog niet helemaal hersteld van haar blessure. Weet niet of ze zondag mee loopt.

De 4EM wedstrijd is inderdaad hier in de buurt, 2 rondjes om een plas

@moon, je hebt toch weer lekker gelopen. Maakt toch niet uit dat het een oude les was.

Ik ga hopen dat het morgenavond droog is, zodat ik les 15 kan gaan lopen. En dan misschien donderdag nog een kort duurloopje en dan verder rust tot en met zondag.
Lekker bezig Doris

Ik smeerde vanavond even bodylotion en dan zie en voel ik wel hoe gespierd mijn onderbenen zijn geworden in (minder dan) een jaar tijd. Ik wandel ook weer vrij veel laatste weken.

Volgende collega die wat over mijn buik zegt ga ik mijn benen showen
twee keer
baukje wijzigde dit bericht op 12-05-2014 22:29
Reden: er ging wat mis
% gewijzigd
quote:lisss_ schreef op 11 mei 2014 @ 10:57:

Af en toe lees ik eens mee in dit topic, wellicht dat ik ook eens zo nu en dan iets post. Ik heb ook de Evy lessen gevolgd en loop inmiddels 5+ km (soms 7,5, soms 5) en ben bezig om richting de 10 te gaan met deel 2. Nu heb ik onlangs ook een hartslagmeter aangeschaft. Ik merkte namelijk last te hebben van spierpijn na het lopen en soms een bepaald tempo niet lang vol te houden. Maar als ik die hartslagmeter volg loop ik echt langzaam (7,5 min per km). Als ik sneller ga, merk ik weer dat ik dat geen uur ga volhouden.

Hoe doen jullie dit? Ik zie namelijk best wel wat snellere tijden ertussen, terwijl dat soms ook nog met de Evy lessen is. Letten jullie echt op de hartslag? Of veel last van spierpijn/echt helemaal op na de les?

Ik zou binnenkort de 10 willen lopen bij een loop (over 2 of 3 weken), maar zou dan wel iets sneller willen lopen.

Het is bij trainingen niet de bedoeling om altijd voluit te gaan. Uitbreiding van je duurvermogen kun je het beste in een rustig tempo doen. (een tempo waarop je nog in staat bent een gesprek te voeren). Aan een hartslagmeter heb je in deze niet zo veel. Voor zover je je maximale hartslag al precies hebt laten bepalen is het voor iemand die niet al een paar jaar heeft opgebouwd in duurvermogen eigenlijk onmogelijk om op een 70% van je maximale hartslag te lopen. Laat je dus niet gek maken door de getallen.

Bij een interval training is het juist de bedoeling een wat hoger tempo te lopen. Dat tempo hoef je ook niet tijdens een training een uur vol te houden. Het mooie van interval training is juist dat je afgepaste stukken op ongeveer wedstrijd tempo traint. Doordat het afgepaste stukken zijn kun je het volhouden, verzuur je niet te veel en herstel je dus snel. Het doel is op een gegeven moment tijdens een wedstrijd dat tempo wel vol te kunnen houden en ja dan heb je dus spierpijn achteraf.

Zou je tijdens iedere training steeds voluit gaan dan breek je op een gegeven moment meer af dan dat je opbouwt. Train je altijd alleen maar rustig dan zal je niet snel vorderingen maken wat betreft het wedstrijd tempo. Na een interval training is lichte spierpijn overigens niet per definitie verkeerd.

Het is dus een kwestie van een beetje spelen met de verschillende tempo's. Met een aantal jaren loopervaring kan een hartslagmeter daarbij een goede richtlijn zijn voor de verschillende zone's. Hoewel de intervallen vaak ook te kort zijn om daarbij van de passende hartslagzone uit te gaan. Als beginnende loper is het beter op gevoel af te gaan en daarbij zijn goede graadmeters dat je tijdens een rustige duurloop een gewoon gesprek kunt voeren, op een volt tempo korte zinnen uit kunt wisselen en op een snel tempo slecht woorden uit kunt wisselen als 'pas op', 'paaltje', 'tegenligger' of te wel alleen korte kreten.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat nu je nu niet eens aan de 10km wat betreft afstand zit je over 3 weken die afstand al sneller kunt lopen dan dat je nu de 7,5 doet. Maar het zou wel heel realistisch zijn dat als je over een aantal weken die 10km al dan niet in een wedstrijd hebt gelopen je gaat richten op een sneller 5 en van daaruit een sneller 10 dmv van intervaltraining/tempoblokken ed.
@Liss, ik eet eigenlijk niets bijzonders voor of na het lopen, maar dit komt denk ik omdat ik nog vrij korte afstanden loop.

@Moon, goed dat je toch weer bent gaan lopen terwijl je eigenlijk niet zoveel zin had! En helemaal leuk dat je de eendjes weer hebt gezien.

@Twilight, leuk al die feestjes! Hoe ging Evy op de loopband?

@Doris, mooi doel en dat gaat je vast en zeker lukken. Leuk dat je nichtje ook weer meeloopt. Zit zij ook bij een loopgroep? Wat jammer dat je zus nog last heeft van een blessure.

@Baukje, thanx voor je interessante input, leer ik veel van!!

Mijn kuit is nog steeds stijf, maar ga vandaag wel proberen een rustig klein rondje te lopen. Hoop dat het goed en lekker gaat zodat ik daarna verder kan trainen voor de 10km die over 4 weken is! Baal nog steeds wel een beetje van mijn run van zondag, maar ja, niks meer aan te doen! Veel loopplezier vandaag!
@Moonlight: haha je hebt gelijk hoor! Maar was echt even een watje haha

@lexie: Pff was ik ook nog mn mp3 speler vergeten. Gelukkig had sportmaatje het zelfde plan. Dus eerst ik de les gelopen, en daarna zij. Wilde prima! Morgen wil ik toch weer gewoon buiten lopen.

En hoe ging jouw rondje vandaag?

@Liss: ik eet sowieso altijd wel wat van te voren. Ik ben namelijk te goed in flauw vallen als ik te weinig heb gegeten. Na het rennen ligt er maar net aan of ik dan nog eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven