Hoe eng is de Islam?
donderdag 15 mei 2014 om 14:05
http://www.telegraaf.nl/b ... er_dood_dan_moslim__.html
Kippenvel toen ik dit bericht las... hoe gestoord kan een geloof zijn!
Kippenvel toen ik dit bericht las... hoe gestoord kan een geloof zijn!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
vrijdag 16 mei 2014 om 03:26
quote:madelief_81 schreef op 16 mei 2014 @ 03:18:
Gaaaap
Ik wens je een breder perspectief gebaseerd op daadwerkelijke feiten en diepgaande inzichten. En voor die tijd liever niets meer posten.
Slaaplekker Je bent echt heel vreemd en kinderachtig. Maar dat weet je zelf nu ook al denk ik? Ik heb wel interesse in jouw stuk, dat meen ik. Maar je hebt geen flauw idee tegen wie jij nu kletst en wat ik weet. Nogal kortzichtig voor iemand die mij een breder perspectief wenst. Op zich al lachwekkend. Je kan de discussie gewoon niet aan. Terwijl ik wel vind dat jij punten hebt. Maar je bent, door jouw gebrek aan het kunnen voeren van een discussie, niet interessant voor mij. Ook niet goed hoor, moet ik niet doen, want ik zet jou in de hoek Telegraaf. Waarvan ikzelf zei dat die informatief kan zijn.
Gaaaap
Ik wens je een breder perspectief gebaseerd op daadwerkelijke feiten en diepgaande inzichten. En voor die tijd liever niets meer posten.
Slaaplekker Je bent echt heel vreemd en kinderachtig. Maar dat weet je zelf nu ook al denk ik? Ik heb wel interesse in jouw stuk, dat meen ik. Maar je hebt geen flauw idee tegen wie jij nu kletst en wat ik weet. Nogal kortzichtig voor iemand die mij een breder perspectief wenst. Op zich al lachwekkend. Je kan de discussie gewoon niet aan. Terwijl ik wel vind dat jij punten hebt. Maar je bent, door jouw gebrek aan het kunnen voeren van een discussie, niet interessant voor mij. Ook niet goed hoor, moet ik niet doen, want ik zet jou in de hoek Telegraaf. Waarvan ikzelf zei dat die informatief kan zijn.
vrijdag 16 mei 2014 om 14:23
quote:madelief_81 schreef op 16 mei 2014 @ 02:23:
Bizar dat jij de Telegraaf als bron neemt om je te verdiepen in een geloof.
Pak eens een boek op zou ik zeggen.
Het nieuws over de door een islamitische rechter ter dood veroordeelde christelijke vrouw, is wereldwijd in de media te lezen/horen/zien geweest is. Dus ook in De Telegraaf.
Toevallig komt de islam wel ongelofelijk vaak negatief in de media wereldwijd. Dat zegt meer over de islam dan die media. Don't shoot the messenger.
Roepentoeteren dat iedereen z'n islam-beeld moet bijstellen aan de hand van de koran is natuurlijk belachelijk. Dat is je kop in het zand steken.
Zo'n islamitische rechter baseert zich ook op die koran.
Net als al die shariarechters in Saoedi Arabië. Het land dat moslims wereldwijd als 'de bakermat van de islam' zien.
Wie is Madelief_81om te stellen dat al die beroepsmoslims de koran niet begrijpen? Of niet juist interpreteren?
De islam is voor buitenstaanders niet die stapel papier met letters erop. De islam is hoe moslims (en beroepsmoslims) die stapel papier interpreteren en naar buiten toe in de praktijk brengen. En dat vormt de berg ellende die we steeds weer terugzien in de media. Helaas.
Islam is even eng als het Christendom of elk ander dom.Crap. Qua 'engheid' steekt de islam er met kop en schouders bovenuit.
Bizar dat jij de Telegraaf als bron neemt om je te verdiepen in een geloof.
Pak eens een boek op zou ik zeggen.
Het nieuws over de door een islamitische rechter ter dood veroordeelde christelijke vrouw, is wereldwijd in de media te lezen/horen/zien geweest is. Dus ook in De Telegraaf.
Toevallig komt de islam wel ongelofelijk vaak negatief in de media wereldwijd. Dat zegt meer over de islam dan die media. Don't shoot the messenger.
Roepentoeteren dat iedereen z'n islam-beeld moet bijstellen aan de hand van de koran is natuurlijk belachelijk. Dat is je kop in het zand steken.
Zo'n islamitische rechter baseert zich ook op die koran.
Net als al die shariarechters in Saoedi Arabië. Het land dat moslims wereldwijd als 'de bakermat van de islam' zien.
Wie is Madelief_81om te stellen dat al die beroepsmoslims de koran niet begrijpen? Of niet juist interpreteren?
De islam is voor buitenstaanders niet die stapel papier met letters erop. De islam is hoe moslims (en beroepsmoslims) die stapel papier interpreteren en naar buiten toe in de praktijk brengen. En dat vormt de berg ellende die we steeds weer terugzien in de media. Helaas.
Islam is even eng als het Christendom of elk ander dom.Crap. Qua 'engheid' steekt de islam er met kop en schouders bovenuit.
vrijdag 16 mei 2014 om 15:41
quote:madelief_81 schreef op 16 mei 2014 @ 03:00:
Ehm neen. En ik bedoelde 'dom' als is een geloof dat eindigt op 'dom'.
De Islam is niet eng. De mensen die fundamentalisten zijn, van welk 'dom' geloof dan ook, zijn eng.
Ik vind dat mensen verplicht moeten leren wat de islam inhoudt want dit gaat echt veel te ver nu!
Toen ik in Israël was zag ik Alleen maar negatieve berichtgeving over de Arabische wereld en toen ik in Marokko was een maar op m'n netvlies gebrand beeld van een klein Palestijns jongetje dat door de Paramilitairen (Israëliërs voor wie niet weet van welk kamp zijn) voor de ogen van z'n vader werd geëxecuteerd. In NL was er Niets over gemeld in de media. Dit is trouwens zo een 10 jaar geleden, in de tussentijd zijn er tien keer zoveel fundamentalisten bij gekomen omdat ze geen stem hebben en met de nek worden nagekeken.
Iemand zei hier dat moslims die het niet eens zijn met het fundamentalisme zich moeten laten horen. Ze zijn druk bezig een goed leven te hebben en houden zich hier helemaal niet mee bezig!
De imams nemen die taak op zich en veel moskees houden open dagen waar Iedereen van welk geloof of geen geloof dan ook welkom is. Dat is moedig hoor! Stel je voor dat jij elke dag bijvoorbaat veroordeeld en aangesproken wordt als iemand die je niet bent en je continu moet bewijzen dat je dat niet bent.
Ik zou daar heel moedeloos en verdrietig van worden.Dat filmpje is zeker wel ook in Nederland in het nieuws geweest en er is veel te doen geweest over het onderzoek en de echtheid van dit filmpje. De beschuldiging naar Israel is destijds,na lang onderzoek, ongegrond verklaard, maar alsnog heeft dit filmpje gediend als bron van inspiratie voor en als rechtvaardiging van terrorisme en antisemitisme, en voor de delegitimering van Israël.
En wat mij dan weer bevreemd is dat er boze (Marokkaanse) moslims zijn die zich erg druk schijnen te maken over het lot van de Palestijnen terwijl ze in Marokko een compleet volk laten kreperen in de Westelijke Sahara achter een enorme lange streng bewaakte muur compleet met mijnen, schijnwerpers en soldaten. How come?
Maar dat is weer een andere discussie waar ik helemaal geen trek in heb.
Wat ik eng vind aan de Islam zijn de vreselijke straffen in Islamitische landen (zoals het bericht over de ophanging van de Christelijke vrouw met als reden dat zij zich niet wil bekeren tot de Islam) en wanneer er bijvoorbeeld weer een bericht voorbij komt dat er een vrouw is gestenigd om een flutreden. Nooit zie ik een moeder of vader of welk familielid van het slachtoffer in opstand komen tegen die mannen die met stenen gooien. En dat kan mijns inziens maar twee redenen hebben en dat is òf angst òf een vorm van hersenspoeling in de hoogste categorie.
Ehm neen. En ik bedoelde 'dom' als is een geloof dat eindigt op 'dom'.
De Islam is niet eng. De mensen die fundamentalisten zijn, van welk 'dom' geloof dan ook, zijn eng.
Ik vind dat mensen verplicht moeten leren wat de islam inhoudt want dit gaat echt veel te ver nu!
Toen ik in Israël was zag ik Alleen maar negatieve berichtgeving over de Arabische wereld en toen ik in Marokko was een maar op m'n netvlies gebrand beeld van een klein Palestijns jongetje dat door de Paramilitairen (Israëliërs voor wie niet weet van welk kamp zijn) voor de ogen van z'n vader werd geëxecuteerd. In NL was er Niets over gemeld in de media. Dit is trouwens zo een 10 jaar geleden, in de tussentijd zijn er tien keer zoveel fundamentalisten bij gekomen omdat ze geen stem hebben en met de nek worden nagekeken.
Iemand zei hier dat moslims die het niet eens zijn met het fundamentalisme zich moeten laten horen. Ze zijn druk bezig een goed leven te hebben en houden zich hier helemaal niet mee bezig!
De imams nemen die taak op zich en veel moskees houden open dagen waar Iedereen van welk geloof of geen geloof dan ook welkom is. Dat is moedig hoor! Stel je voor dat jij elke dag bijvoorbaat veroordeeld en aangesproken wordt als iemand die je niet bent en je continu moet bewijzen dat je dat niet bent.
Ik zou daar heel moedeloos en verdrietig van worden.Dat filmpje is zeker wel ook in Nederland in het nieuws geweest en er is veel te doen geweest over het onderzoek en de echtheid van dit filmpje. De beschuldiging naar Israel is destijds,na lang onderzoek, ongegrond verklaard, maar alsnog heeft dit filmpje gediend als bron van inspiratie voor en als rechtvaardiging van terrorisme en antisemitisme, en voor de delegitimering van Israël.
En wat mij dan weer bevreemd is dat er boze (Marokkaanse) moslims zijn die zich erg druk schijnen te maken over het lot van de Palestijnen terwijl ze in Marokko een compleet volk laten kreperen in de Westelijke Sahara achter een enorme lange streng bewaakte muur compleet met mijnen, schijnwerpers en soldaten. How come?
Maar dat is weer een andere discussie waar ik helemaal geen trek in heb.
Wat ik eng vind aan de Islam zijn de vreselijke straffen in Islamitische landen (zoals het bericht over de ophanging van de Christelijke vrouw met als reden dat zij zich niet wil bekeren tot de Islam) en wanneer er bijvoorbeeld weer een bericht voorbij komt dat er een vrouw is gestenigd om een flutreden. Nooit zie ik een moeder of vader of welk familielid van het slachtoffer in opstand komen tegen die mannen die met stenen gooien. En dat kan mijns inziens maar twee redenen hebben en dat is òf angst òf een vorm van hersenspoeling in de hoogste categorie.
zaterdag 17 mei 2014 om 03:03
quote:madelief_81 schreef op 16 mei 2014 @ 03:04:
Hahahhahahahhahah ik geen boek??? Ik heb de Tora, eerste en tweede testament en de Koran vergeleken en mijn scriptie geschreven over geweld in het oosten, zuiden en westen vanuit religie.
De boeken komen vrijwel identiek met elkaar overeen, alleen wijkt het tijdpad af. Voor de rest:
Profeet Mohammed is Jezus. Vrouw van Mohammed heet Mariam: Maria. Enzovoort.
Ik dacht dat ik alles al gelezen had.
Ik zou zeggen doe die roze bril eens af en vergelijk het dan nog een keer.
Waar het Christendom de nodige (zelf) reflectie in de Bijbel heeft aangebracht in het Oude en Nieuwe Testament.
Een Wraakgod in het Oude Testament, zeg maar en een Vergevingsgezinde God in het Nieuwe Testament zeg maar, is dit bij de Qu'ran volledig achterwege gebleven en zal ook achterwege blijven zolang er staat dat de Qu'ran perfect is.
En perfectie valt nu eenmaal niet veranderen.
Daarom gaan we richting middeleeuwen terug!
Hahahhahahahhahah ik geen boek??? Ik heb de Tora, eerste en tweede testament en de Koran vergeleken en mijn scriptie geschreven over geweld in het oosten, zuiden en westen vanuit religie.
De boeken komen vrijwel identiek met elkaar overeen, alleen wijkt het tijdpad af. Voor de rest:
Profeet Mohammed is Jezus. Vrouw van Mohammed heet Mariam: Maria. Enzovoort.
Ik dacht dat ik alles al gelezen had.
Ik zou zeggen doe die roze bril eens af en vergelijk het dan nog een keer.
Waar het Christendom de nodige (zelf) reflectie in de Bijbel heeft aangebracht in het Oude en Nieuwe Testament.
Een Wraakgod in het Oude Testament, zeg maar en een Vergevingsgezinde God in het Nieuwe Testament zeg maar, is dit bij de Qu'ran volledig achterwege gebleven en zal ook achterwege blijven zolang er staat dat de Qu'ran perfect is.
En perfectie valt nu eenmaal niet veranderen.
Daarom gaan we richting middeleeuwen terug!
zaterdag 17 mei 2014 om 03:44
[quote]madelief_81 schreef op 16 mei 2014 @ 03:04:
Profeet Mohammed is Jezus. Vrouw van Mohammed heet Mariam: Maria. Enzovoort.[/quote]
Profeet Mohammed is Jezus. Vrouw van Mohammed heet Mariam: Maria. Enzovoort.[/quote]
zaterdag 17 mei 2014 om 08:42
Hoe eng is de islam? Net zo eng als andere godsdiensten, denk ik. Kort samengevat: niet eng. Wel eng zijn de mensen die hun persoonlijke opvatting van hun geloofsbeleving aan anderen willen opleggen. Zo vind ik dus het volgende bericht eng.
AD 16-5-14 - 21:19 bron: AP
'Ware' moslim schiet 'foute' moslim dood in Pakistan
Een man is vandaag in de Pakistaanse stad Sharqpur een politiebureau binnengelopen, waar hij iemand die werd verdacht van blasfemie doodschoot. Dat heeft de politie gemeld. De schutter werd ter plekke gearresteerd.
De man die verdacht werd van godslastering was een Ahmadi-moslim en werd vier dagen geleden gearresteerd.
Pakistan kent strenge blasfemiewetten en erkent de Ahmadiyya niet als islamieten. Het is in Pakistan strafbaar voor Ahmidiyya om zich moslims te noemen.
AD 16-5-14 - 21:19 bron: AP
'Ware' moslim schiet 'foute' moslim dood in Pakistan
Een man is vandaag in de Pakistaanse stad Sharqpur een politiebureau binnengelopen, waar hij iemand die werd verdacht van blasfemie doodschoot. Dat heeft de politie gemeld. De schutter werd ter plekke gearresteerd.
De man die verdacht werd van godslastering was een Ahmadi-moslim en werd vier dagen geleden gearresteerd.
Pakistan kent strenge blasfemiewetten en erkent de Ahmadiyya niet als islamieten. Het is in Pakistan strafbaar voor Ahmidiyya om zich moslims te noemen.
zondag 18 mei 2014 om 02:41
De 50 landen waar christenen het zwaarst worden vervolgd.
https://www.opendoors.nl/ ... ristenen/ranglijst-kaart/
"De grootste aanjager voor christenvervolging in 2013 is het islamitisch extremisme."
Islam is in de top 50 van landen waar christenen het zwaarst vervolgd worden maar liefst in 41 van de 50 landen de oorzaak.
In de overige 9 landen heb je verder de aparte categorieën Noord-Korea en China, het boeddhisme als oorzaak in 5 landen, het hindoeïsme als oorzaak in India en paramilitaire groeperingen, zoals de FARC, in Colombia als oorzaak van christenvervolging.
https://www.opendoors.nl/ ... ristenen/ranglijst-kaart/
"De grootste aanjager voor christenvervolging in 2013 is het islamitisch extremisme."
Islam is in de top 50 van landen waar christenen het zwaarst vervolgd worden maar liefst in 41 van de 50 landen de oorzaak.
In de overige 9 landen heb je verder de aparte categorieën Noord-Korea en China, het boeddhisme als oorzaak in 5 landen, het hindoeïsme als oorzaak in India en paramilitaire groeperingen, zoals de FARC, in Colombia als oorzaak van christenvervolging.
zondag 18 mei 2014 om 03:23
Land Religie land Wat is er aan de hand? 1 Noord-Korea atheïsme De economische situatie in Noord-Korea is zeer slecht. Een groot deel van de bevolking leeft in armoede. Rapportages van de VN spreken van hoge percentages ondervoeding. Tegelijkertijd zuchten de inwoners onder het totalitaire bewind. Iedereen die afwijkt van de norm of iets verkeerd doet in de ogen van de leiders, wordt in een strafkamp geplaatst. Er heerst een strenge sociale controle in het land en het regime maakt gebruik van een groot netwerk van spionnen die infiltreren in het dagelijks leven. 2 Somalië islam Toen moslimgroeperingen in 1991 de macht overnamen, begon voor christenen een tijd van zware vervolging en onderdrukking. Geloven in Jezus werd levensgevaarlijk. Ook van de huidige regering, die het land sinds augustus 2012 leidt, zijn geen veranderingen te verwachten. De islam is en blijft de staatsgodsdienst, waar je je niet ongestraft van af kunt keren. Bovendien is de regering zwak en corrupt en blijft hun invloed grotendeels beperkt tot de hoofdstad Mogadishu. 3 Syrië islam Het regime probeert de situatie in Syrië nog onder controle te houden maar dat wordt steeds moeilijker. In de steden waar de regering aan invloed verliest, nemen moslimextremisten de macht over. Voor christenen en andere minderheden is dat een zorgelijke ontwikkeling. Daarnaast zijn door een internationale boycot veel producten moeilijk te verkrijgen. Geweld tegen christenen komt steeds vaker voor. Vooral moslimbekeerlingen hebben het moeilijk. Zij worden vanuit hun familie onder druk gezet om terug te keren naar de islam. 4 Irak islam Onder Sadam Hoessein hadden christenen nog een redelijke vrijheid. Sinds de inval van de Verenigde Staten in 2003 is de situatie voor christenen enorm verslechterd. Waar christenen eerst nog relatief veilig waren, zijn ontvoeringen of bomaanslagen nu geen uitzondering meer. Islamitische groeperingen voeren openlijk strijd tegen de aanwezigheid van christenen in Irak. De regering slaagt er in de meeste gevallen niet in christenen te beschermen. Christenen die zijn gevlucht naar het noorden van Irak zijn vluchtelingen in hun eigen land. De taal en de cultuur zijn totaal anders dan in het zuiden. Het dagelijks leven voor hen is niet makkelijk vanwege de hoge werkeloosheid en hun vaak moeilijke financiële situatie. 5 Afghanistan islam De kleine groep christenen die Afghanistan herbergt, moet uiterst voorzichtig zijn. Zij kunnen wel samenkomen, maar dat vereist grote voorzichtigheid. Wanneer ontdekt wordt dat een moslim zich heeft bekeerd tot het christendom ontstaat er grote druk vanuit de directe omgeving. Toen in 2003 de Verenigde Staten Afghanistan binnenvielen en de oorlog verklaarden aan de Taliban, werd een groot deel van deze groepering verdreven en vermoord. Tien jaar later lijkt het alsof dat nooit gebeurd is. De Taliban groeit en is zeer actief. Eind 2011 maakt de Taliban via hun website bekend dat zij het land gaan zuiveren van alles wat christelijk is. Westerse hulpverleners die in Afghanistan werken, staan bovenaan de dodenlijst van de Taliban. 6 Saudi-Arabië islam Dit enorme land speelt een belangrijke rol binnen de islam. Zowel de geboorte- als de sterfplaats van de profeet Mohammed liggen in Saudi-Arabië. Saoedi-Arabië kent geen vrijheid van godsdienst buiten de islam. Een andere godsdienst aanhangen is verboden. Het grootste deel van de kerk wordt gevormd door buitenlandse werknemers uit de Filippijnen en India. Evangeliseren en het verspreiden van christelijke lectuur is illegaal. Christen met een moslimachtergrond lopen de kans door hun familie gedood te worden uit eerwraak. Buitenlandse christenen mogen alleen samenkomen op hun eigen terrein. Zij worden vooral vervolgd door de overheid. Af en toe komen berichten naar buiten dat er een groep buitenlandse christenen is opgepakt 7 Malediven islam Dat christenen niet gewenst zijn op de Malediven is nog zacht uitgedrukt. Alles wat met het christendom te maken heeft, wordt door de overheid niet getolereerd. De weinige christenen die er zijn, doen er alles aan om niet ontdekt te worden. Voor christenen is het leven in het paradijs een hel. Zelfs buitenlandse christenen die wonen en werken op de Malediven moeten erg voorzichtig zijn met het uiten van hun geloof. Het bezit van een bijbel is al genoeg om beschuldigd te worden van evangeliseren en in de gevangenis terecht te komen. Officieel is het niet toegestaan een bijbel het land mee in te nemen. 8 Pakistan islam Islamitisch extremisme houdt de samenleving in een ijzeren greep. De ruim vijf miljoen Pakistaanse christenen lijken het ieder jaar moeilijker te krijgen. Ze worden beschouwd als tweederangsburgers en leven aan de onderkant van de maatschappij. Christenen worden gediscrimineerd. De afgelopen jaren neemt het geweld tegen christenen toe. 9 Iran islam Hoewel de meeste Iraniërs gematigde moslims zijn, drukken het regime en de geestelijke leiders van het land een zware stempel op Iran. De islam is de officiële godsdienst van het land. Wanneer een Iraniër zich bekeert, wordt hij of zij gezien als afvallige van de islam. Iedereen die de islam verlaat voor een andere godsdienst is onder de islamitische wetgeving strafbaar en kan zelfs de doodstraf krijgen. Het overgrote deel van de christenen in Iran is moslimbekeerling. 10 Jemen islam Grote werkeloosheid en corruptie binnen de overheid maken het land instabiel. Nadat in 2011 president Saleh zijn functie neerlegde, werd in februari 2012 Mansour Hadi gekozen als nieuwe president. Ondanks het aftreden van Saleh is er nog steeds veel geweld tussen voor- en tegenstanders van Saleh. In Jemen is het bij de wet verboden om de islam te verlaten. Evangeliseren onder moslims is uitgesloten. Moslimbekeerlingen krijgen te maken met vijandige familie en omgeving. Ook islamitische extremisten voeren een strijd om moslimbekeerlingen terug te laten keren naar de islam. 11 Soedan islam Sinds de afscheiding van het overwegend zuiden van Soedan is het christendom een westerse religie geworden. Het christendom wordt door moslimextremisten niet getolereerd. Er is een groeiende dreiging vanuit moslimleiders en de islamitische overheid en christenen krijgen steeds meer te maken met vervolging. De islamitische wetgeving is nog niet volledig ingevoerd door de problemen binnen de regering. 5 Eritrea islam/ christendom De overheid brengt de kerk steeds meer in de verdrukking. Zelfs christenen die zich aan hebben gesloten bij de toegestane kerken ondervinden moeilijkheden. Deze kerken zijn van oudsher door de regering goedgekeurd en zijn het meest afgestemd op de overheid. Christenen die niet bij deze kerken horen, kunnen rekenen op zware onderdrukking. Zij komen in het diepste geheim samen. De overheid geeft aan de andere kant veel ruimte aan de islam. Moskeeën staan open en islamitische leiders onderwijzen in de lokale talen uit de Koran. Dit creëert een samenleving die zich stevig afzet tegen het christendom en voedingsbodem geeft voor de islam. Wanneer een christen ontdekt wordt, kan dat zijn of haar dood betekenen. Ruim 1.200 christenen zitten opgesloten in containers in militaire kampen. Vaak sterven ze daar door uitputting, hitte of honger. 13 Libië islam Voor de oorlog werden christenen vervolgd door het Libische regime en de geheime dienst. Buitenlandse christenen uit andere delen van Afrika en Azië hadden een redelijke vrijheid om samen te komen in hun eigen gebouwen. Er waren strenge controles en regels wat betreft de invoer en distributie van christelijke materialen. De weinige inheemse Libische christenen die er waren, hadden absoluut geen vrijheid om samen te komen. Na de revolutie was de hoop dat het beter zou gaan, maar die ontwikkeling is niet te zien. De overgangsregering die gevormd werd na de val van het regime, maakte duidelijk dat de islamitische wetgeving de basis van de nieuwe grondwet is. Christenen worden nu vervolgd door islamitische strijders. 14 Nigeria islam/ christendom Ongeveer de helft van de Nigeriaanse bevolking is moslim. De andere helft is overwegend christen. In het Zuiden van het land zijn christenen in de meerderheid, in het Noorden moslims. Daar is in twaalf provincies de islamitische wetgeving, de sharia, ingevoerd. Dat ging gepaard met veel geweld tegen christenen. Dit geweld houdt aan. Met name de extremistische moslimorganisatie Boko Haram pleegt vaak aanslagen. Boko Haram wil de sharia in heel het Noorden van het land invoeren. De ruimte voor de miljoenen christenen die daar ook wonen is zeer beperkt. 15 Oezbekistan islam De bevolking van Oezbekistan is overwegend islamitisch. Het beleid van Karimov is er echter op gericht om alle religieuze groeperingen onder controle te houden. Hij vreest het groeiende aantal moslimextremisten, maar pakt in hun kielzog ook de kerk hard aan. Daarnaast wordt de vijandigheid tegen christenen aangewakkerd door de media. 16 Centr.- Afrikaanse Republiek christendom Sinds zijn onafhankelijkheid kent de Centraal-Afrikaanse Republiek inmiddels vele gewelddadige machtswisselingen. De jongste coup is die van de Séléka-rebellen, een verbond van vier verschillende met name islamitische groeperingen, die in 2013 het regime van president François Bozizé omverwierpen. Toch is deze omwenteling anders dan de voorgaande, onder meer omdat het land nu in een bloedig conflict tussen twee godsdiensten verwikkeld is. De Séléka en hun aanhangers hebben het op christenen gemunt. 17 Ethiopië islam/ christendom Het is mogelijk dat in de komende jaren Ethiopië verandert in een land waar christenen niet meer veilig zijn. Niet-officiële kerken groeien hard en dat is een doorn in het oog van zowel de EOK als ook de islam. Een ontwikkeling van de laatste jaren is dat ook de leden van EOK worden aangevallen door islamitische extremisten. Op verschillende terreinen in het leven merken christenen tegenstand en vervolging. Het begint al bij de familie. Soms worden moslimbekeerlingen door hun familie ter dood gebracht. In Ethiopië is het gewoonte om huizen te gebruiken als kerkgebouwen. Het is zeker voor moslimbekeerlingen niet altijd veilig om deze diensten bij te wonen. 18 Vietnam boeddhisme De Communistische Partij is ook de enige politiek partij in het land. Oppositie is niet toegestaan. De afgelopen jaren zijn er wel de nodige hervormingen doorgevoerd op politiek en vooral op economisch gebied om beter aansluiting te vinden bij de internationale gemeenschap en de wereldeconomie. Maar de invloed van het communisme blijft sterk. Het christelijk geloof wordt gezien als buitenlandse inmenging en christenen als agenten van het Westen. 19 Qatar islam Qatar is een emiraat aan de Perzische Golf. De islam is er staatsgodsdienst en de sharia vormt de basis van de wetgeving van het land. Bijna alle burgers zijn dan ook moslim. Qatar staat bekend als een belangrijke financier van islamitisch terrorisme, zoals in Syrië en Mali. Qatar is een rijk en ontwikkeld land. Zo’n 80 procent van de bevolking kan lezen en schrijven. Toch heeft Qatar ook te maken met negatieve ontwikkelingen. Alcoholisme, seksueel misbruik, huiselijk geweld en ernstige onderdrukking van vrouwen zijn er grote maatschappelijke problemen. De christelijke bevolking bestaat uit zo’n 90.000 mensen en komt grotendeels uit het buitenland. De buitenlandse werkers worden door de lokale bevolking vaak gezien en behandeld als slaven. Sinds 2008 zijn er wat kerken gebouwd en is er op het terrein van de kerk vrijheid om samen te komen. Qatarese christenen met een moslimachtergrond worden echter zwaar vervolgd. Evangelisatie is ook streng verboden. 5 Turkmenistan islam Volgens de grondwet is er in Turkmenistan godsdienstvrijheid. In de praktijk is dat niet zo. Christenen in Turkmenistan raken vaak hun baan kwijt en kinderen uit christelijke gezinnen hebben grote kans om van school gestuurd te worden. Ex-moslims die tot geloof in Jezus gekomen zijn, worden regelmatig door de politie onder druk gezet om terug te keren naar de islam. 21 Laos boeddhisme Naast het communisme is ook het boeddhisme sterk verweven met het land en de inwoners. Dit betekent dat iedere Laotiaan boeddhist is. Bekeerlingen naar het christendom worden dan ook met de nek aangekeken en vervolgd. Laotianen in de afgelegen gebieden houden zich sterk bezig met natuurgodsdienst. Zij geloven ook dat het kruis ongeluk en ziekte veroorzaakt. Dit zorgt voor zware vervolging in vooral de afgelegen gebieden. Met name christenen die behoren tot de Katin- en Hmong-stammen, hebben het zwaar. De overheid houdt toezicht op de import en verspreiding van niet-islamitische lectuur en censureert deze, waar zij dat nodig vindt. Verschillende buitenlandse christenen zijn het land uitgezet vanwege hun geloof. Daarnaast zijn er de laatste tijd aanwijzingen dat christelijke werknemers uit het buitenland vanwege hun geloof nog slechter behandeld worden. Ook wordt er druk op hen uitgeoefend om zich te bekeren tot de islam. 22 Egypte islam Ruim twee jaar na het begin van de Arabische Lente is Egypte flink veranderd. Toen in 2011 president Mubarak werd afgezet, hoopten christenen dat ze meer in vrijheid zouden kunnen leven. Maar het tegendeel blijkt waar. Na de afzetting van de nieuwe president Mohammed Morsi, hebben protesten van de Moslimbroederschap, de partij van de president, juist geleid tot hevige aanvallen op christenen en kerken. Een contactpersoon van Open Doors schrijft: “Zonder twijfel is de golf van hevige aanvallen op christenen in Egypte in de afgelopen week schokkend en ongekend. We hebben altijd wel te maken gehad met incidentele aanvallen op kerken door extremistische moslims, christelijke gezinnen die werden lastiggevallen en hun dorp werden uitgejaagd en voortdurende discriminatie. Maar het systematische geweld tegen Egyptische christenen van de afgelopen vijf dagen laat de grootste kerk van het Midden-Oosten achter met grote verliezen en vele vragen. Bij maar liefst 73 kerken en kloosters werden eind augustus 2013 vernielingen aangericht, evenals bij 22 gebouwen die voor andere doeleinden van de kerk werden gebruikt, zoals weeshuizen, scholen en christelijke boekwinkels. Soms was er enkel sprake van vernieling, sommige gebouwen gingen in vlammen op. Ook winkels, huizen, restaurants en hotels van koptische christenen werden aangevallen, 212 in totaal. Ten minste zeven christenen kwamen hierbij om het leven. Christenen in Egypte ervaren veel angst en sommigen durven de deur nauwelijks uit. 23 Birma boeddhisme Birmese christenen worden in het dagelijks leven geconfronteerd met het feit dat zij tweederangsburger zijn in de ogen van de Birmezen. In Birma is het boeddhisme de staatsgodsdienst. Birmezen die christen worden, doen daarmee afbreuk aan de eeuwenlange traditie van het boeddhisme. Christenen zijn daarmee inferieur aan de rest van de inwoners. De boeddhistische gemeenschap doet er alles aan om christenen te laten terugkeren naar het boeddhisme. De overheid heeft speciale scholen die betaalbaar zijn voor minderheden, maar op deze scholen worden leerlingen gedwongen om mee te doen met boeddhistische rituelen. Dit zorgt bij christelijke gezinnen voor veel spanningen. 24 Brunei islam Op alle terreinen van het leven ervaren christenen moeilijkheden. De manier waarop de overheid christenen vervolgt is zo op het eerste gezicht niet duidelijk zichtbaar. Dat maakt het moeilijk om duidelijke gevolgen van vervolging te zien. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om als christen meer dan één bijbel mee te brengen naar Brunei. De christelijke scholen die er zijn, kregen een verbod om uit de Bijbel te onderwijzen. Het veranderen van de religie op een identiteitskaart is ook onmogelijk. 25 Colombia christendom Paramilitaire groeperingen in verschillende vormen zijn de belangrijkste bron van christenvervolging. Christenen zijn in de ogen van terreurbewegingen zoals de FARC een bedreiging. Het christendom staat lijnrecht tegenover de doelstellingen van deze organisaties en daarom worden christenen tegengewerkt. Een andere vorm van vervolging vindt plaats in de meest afgelegen gebieden. Inheemse stammen sluiten christenen af van sociale voorzieningen. Christenen lopen de kans om mishandeld of weggestuurd te worden. Soms werken inheemse leiders met terreurbewegingen samen om de aanwezigheid van de kerk tegen te gaan. 26 Jordanië islam De belangrijkste vorm van christenvervolging is het islamitisch extremisme. De islam is de staatsgodsdienst en het verlaten van de islam is niet officieel erkend. Moslims die christen worden, vallen volgens de wet nog steeds onder de islamitische wetgeving. Dit heeft vaak gevolgen voor huwelijken die makkelijk ontbonden kunnen worden. Vaak verliest een bekeerde moslim ook het recht op zijn of haar kinderen. Zowel familie als de geheime dienst proberen moslimbekeerlingen terug te brengen naar de islam. Moslimbekeerlingen hebben vaak geen mogelijkheden om een baan te vinden omdat de overheid weigert benodigde certificaten uit te geven aan christenen. Christenen merken in dagelijks leven allerlei soorten tegenstand omdat zij in Jezus Christus geloven. 27 Oman islam Vrijwel alle inwoners van Oman zijn moslim. De islam is ook een vast onderdeel van het onderwijs aan kinderen. Religieuze discriminatie is echter bij wet verboden. Wel moeten alle religieuze organisaties geregistreerd worden. En de overheid houdt van iedereen de religie bij en noteert deze op de identiteitsbewijzen. Niet-islamitische groepen mogen geen religieus materiaal in het land publiceren. Materiaal uit het buitenland mag wel worden geïmporteerd, maar de overheid stelt grenzen aan evangelisatie. 28 India hindoeïsme/ christendom Hindoe-extremisme is een grote bron van christenvervolging. Steeds meer mensen uit de laagste kasten komen tot geloof in Jezus Christus. Hindoes zijn van mening dat iedereen hindoe moet zijn. In zeven Indiase staten is een politieke partij actief die deze gedachte ondersteunt. In sommige staten zijn zelfs antibekeringswetten van kracht. Kerkdiensten worden regelmatig onderbroken en kerkleiders worden zonder reden opgepakt en in elkaar geslagen. Christenen zijn erg voorzichtig met het verspreiden van christelijk materiaal. Het is niet verboden om dit te doen, maar deze activiteiten worden door hindoe-extremisten gezien als het ‘verstoren van de rust’. Als tegenreactie komt het vaak voor dat christenen mishandeld of gearresteerd worden. Als gevolg van corruptie en misbruik van de wetgeving, worden christenen die aangifte doen vaak zelf opgepakt en beboet. 29 Sri Lanka boeddhisme Veel Singalezen beschouwen Sri Lanka als het land van het zuivere boeddhisme. Het gaat dan niet om de boeddhistisch-filosofische ideeën die veel mensen in het Westen – ook in Nederland – omarmen, maar om een religie die nauw verweven is met de Singalese cultuur en tradities. Alles wat daarvan afwijkt, is verdacht. Dat treft niet alleen de Tamil minderheid in het land, maar ook christenen. Met name op het platteland moeten zij steeds meer op hun hoede zijn. 30 Tunesië islam Sinds de val van het regime van president Ben Ali hebben islamisten de druk op christenen in Tunesië verhoogd. Bij de verkiezingen in oktober 2012 kwam de islamistische Ennahda (renaissance) partij als grootste uit de bus. Onder christenen is er angst voor de toekomst. Zij vrezen dat Ennahda, die banden heeft met de Moslimbroederschap, de islam nog meer wil integreren in de samenleving. 31 Bhutan boeddhisme In de laatste jaren is de positie van christenen behoorlijk verbeterd. De kerk in Bhutan is niet langer ondergronds. Christenen zijn vrij om samen te komen in hun eigen huizen. In afgelegen gebieden merken christenen soms wel tegenstand door allerlei beperkingen vanuit de lokale overheid. Af en toe komen er berichten naar buiten dat christenen worden gearresteerd of mishandeld om hun geloof. 32 Algerije islam Aan alles is merkbaar dat ook in dit land islamitische groeperingen terrein winnen. Christenen in Algerije worden in alle terreinen van hun leven onderdrukt en vervolgd. Zo ervaren christenen discriminatie vanuit hun familie, beperkingen vanuit de overheid en geweld vanuit islamitische groeperingen. Veel Algerijnse christenen zijn de eerste generatie christenen in hun omgeving. Dit maakt de kerk jong en kwetsbaar. Imams zetten aan tot een scheiding wanneer een man of vrouw zich bekeert tot het christendom. 33 Mali islam De moslimfundamentalisten riepen in april 2012 in het noorden een islamitische staat uit met een strenge sharia-wetgeving. Christenen moesten vluchten. De rebellen traden ook hard op tegen gematigde moslims. Ze vermoordden mensen, amputeerden ledematen en vernietigden soefi heiligdommen. Vele tienduizenden mensen sloegen op de vlucht. Met de komst van Franse militairen in januari 2013 keerde de rust weer enigszins terug. Medio 2013 werd er een vredesakkoord gesloten tussen de Touaregs en de regering van het land. 34 Palestijnse gebieden islam Als gevolg van de aanhoudende conflicten met Israël, zijn de Palestijnse gebieden vrijwel afgesloten. Daardoor is er nauwelijks handel mogelijk en is de werkloosheid hoog. De bevolking heeft het gevoel in een grote gevangenis te zitten. Christelijke en andere organisaties ondersteunen mensen met voedselhulp, medicijnen en andere materialen. Toch willen veel inwoners weg vanwege de uitzichtloze situatie. Er wonen zo’n 40.000 christenen in de Palestijnse gebieden. Ook onder hen zijn er velen die wel weg zouden willen. Ze hebben te maken met discriminatie en met name in de Gazastrook staan ze onder grote druk van Hamas en andere radicale moslimgroeperingen. Gelovigen met een moslimachtergrond ervaren daarnaast vaak druk vanuit hun familie en sociale omgeving. Verschillende kerkleiders werden bedreigd omdat ze contact hadden met moslims. 35 Ver. Arabische Emiraten islam In één van de meest liberale landen in de Golfregio wonen voornamelijk expats (buitenlandse werknemers). De kerk in de Verenigde Arabische Emiraten bestaat dan ook voornamelijk uit buitenlandse christenen. De overheid zegt dat er godsdienstvrijheid is, maar de islam verlaten is verboden. Moslimsbekeerlingen worden onder druk gezet om terug te keren naar de islam. Buitenlandse christenen hebben meer vrijheden. Zo mogen ze eigen samenkomsten organiseren, zolang hun geloof maar in privésfeer wordt gepraktiseerd. Christenen die toch evangeliseren of onvoorzichtig christelijke lectuur uitdelen, riskeren een arrestatie en uitzetting naar hun eigen land. Christelijke expats kunnen op kleine schaal iets over hun geloof in Jezus Christus vertellen aan de mensen om hen heen. Dit komt voornamelijk door het internationale karakter van het land en de groeiende openheid. 36 Mauritanië islam Eind 2010 stelden islamitische parlementsleden vragen aan de regering over hun houding ten opzichte van christelijke organisaties. Dit leidde tot nauwkeurige monitoring van deze organisaties en hun vermeende christelijke activiteiten. Medio 2011 riep de Raad van Imams de overheid op om afvalligheid van de islam en evangelisatie strafbaar te maken. Beide voorbeelden maken duidelijk dat er in Mauritanië veel vijandigheid tegen christenen is. Daarnaast groeit de invloed en aanhang van al-Qaeda er. 37 China atheïsme China heeft de grootste populatie christenen, 85 miljoen. Hoewel er veel verandert in China, is het nog niet zo dat christenen overal volledig vrij zijn om christen te zijn. De overheid heeft de touwtjes nog steeds goed in handen. Waar sommige agenten geloven dat het christendom een gevaarlijke, buitenlandse religie is, zijn anderen juist positief over christenen. Dit maakt dat christenvervolging per regio verschillend is. 38 Koeweit islam Ook in dit land op het Arabisch Schiereiland is de islamitische wetgeving de bron van alle rechtspraak. Het is verboden om de islam te verlaten. Moslims die zich bekeren tot het christendom ervaren de meeste tegenstand vanuit hun familie en omgeving. Moslimbekeerlingen worden vaak gevolgd door de geheime politie, verliezen hun baan en worden regelmatig mishandeld. De afgelopen jaren zijn er meerdere moslimbekeerlingen onterecht behandeld in gerechtelijke procedures. De overheid verplicht dat alle leerlingen in scholen worden onderwezen in de islam. Openlijk spreken of het onderwijzen over het christendom is verboden. 39 Kazachstan islam De grootste bron van vervolging is de staat. De regering is actief bezig met het beperken van de invloed van het christendom. In 2011 werden twee wetten ingevoerd die het christelijke organisaties en kerken bijna onmogelijk maken om een benodigde registratie te krijgen. Dit maakt een groot deel van de kerken en huisgroepen ‘illegaal’. Een registratie aanvragen is verplicht, maar de toestemming wordt bijna nooit afgegeven. Een ander gevolg van de nieuwe wetten is dat het moeilijk is om christelijke lectuur te produceren en te gebruiken. De import en distributie van christelijk materiaal mag alleen gebeuren door officieel erkende organisaties. De regering geeft bijna geen vergunningen af om christelijk materiaal officieel het land in te brengen. Een vergunning krijgen is een langdurig proces. Het brengen van christelijk materiaal naar kerken in Kazachstan gebeurt veelal in het geheim. 40 Maleisië islam De minister-president kondigde in 2012 af dat alle ‘-ismes’ een gevaar zijn voor de islam als staatsgodsdienst. Meer dan 10.000 islamitische leiders kregen van hem de opdracht mee om te vechten tegen de bedreigingen van de islam. In deze context probeert de kerk staande te blijven. Buitenlandse gelovigen in Maleisië zijn vrij om te geloven wat ze willen. Maleisiërs van Maleisische komaf mogen zich niet bekeren tot het christendom. Wordt dit bekend, dan worden deze christenen door de overheid naar heropvoedingcentra gestuurd. Daar wordt geprobeerd hen terug te laten keren naar de islam. 41 Bahrein islam In Bahrein is de islamitische wetgeving van kracht. Dit betekent voor christenen in het land dat evangeliseren onder moslims verboden is. Voor buitenlandse christenen is er een redelijke vrijheid om samen te komen in hun eigen huizen. Door een groot aantal christenen en weinig huizen, is er een tekort aan ontmoetingsplekken. Moslimbekeerlingen hebben het veel zwaarder. Ze durven vaak niet te spreken over hun bekering. Als hun familie erachter komt, betekent dat in veel gevallen dat zij verbannen worden uit hun familie. 42 Comoren islam Op de eilandengroep wonen veel christenen uit Madagaskar. Buitenlandse christenen hebben toestemming om samen te komen voor kerkdiensten. Voor moslimbekeerlingen is het alleen mogelijk om in het geheim samen te komen. Per eiland verschillen de vrijheden die christenen ervaren. In de meeste gevallen komt vervolging vanuit de overheid en islamitische leiders. Wat een zorgelijke ontwikkeling is voor christenen op de Comoren, zijn de banden die het land heeft met Iran. Sinds 2006 onderhouden beide landen een goede relatie. Voor christenen is het onzeker of Iran een grote invloed gaat uitoefenen op de Comoren. Dit zou kunnen betekenen dat christenen meer in het nauw worden gedreven, zoals ook in Iran gebeurt. 43 Kenia christendom Islamitisch extremisme is in het land een belangrijke bron van christenvervolging. Veel van de vijandigheden tegen christenen komen vanuit al-Shabaab en andere extremistische groeperingen. Een politieke vorm van de islam krijgt steeds meer invloed. Christenen met een moslimachtergrond staan onder druk om zich weer tot de islam te bekeren. Dat geldt ook voor christenen die met moslims zijn getrouwd. De situatie voor christenen wordt onveiliger. In Kenia zijn de christenen in de meerderheid (83 procent). In de gebieden waar meer moslims wonen, is er wel veel vijandigheid tegen christenen. Moslimleiders zetten de regering onder druk om de islam te erkennen. Zorgwekkend voor de Kerk is dat zij het recht claimen om moslimrechtbanken op te zetten door het hele land. De angst onder de christenen groeit en de toekomst voor de Kerk is onzeker. 44 Marokko islam Ondanks de hervormingen die koning Mohammed VI onder druk doorvoerde na de Arabische Lente, is de situatie voor christenen niet verbeterd. De grootste angst voor christenen is de toename van invloed van islamitische organisaties die vaak vanuit Saoedi-Arabië worden gesponsord. Hoewel bekering naar het christendom niet strafbaar is, worden moslimbekeerlingen door de politie als criminelen behandeld. Buitenlandse christenen die samenkomen op hun eigen terrein worden wel getolereerd. Toch doet de overheid er alles aan om de impact van het christendom te beperken. 45 Tadzjikistan islam De werkloosheid in Tadzjikistan is maar liefst 48%. Bijna 5% van de bevolking werkt in Rusland en Kazachstan. Dit verklaart veel ontwrichte gezinnen. Door een gebrek aan goede infrastructuur en openbare orde is het land een broedplaats voor illegale activiteiten. Door islamitische propaganda uit Iran en andere islamitische landen neemt de invloed van de islam verder toe. De overheid treedt hard op tegen islamitisch extremisme, maar houdt ook protestantse gelovigen en moslimbekeerlingen scherp in de gaten. 46 Djibouti islam Djibouti is een relatief veilig land voor christenen. Voor buitenlandse christenen en leden van de Ethiopische Orthodoxe Kerk is het redelijk veilig om hun geloof te beleven. Zij worden getolereerd en mogen in hun eigen gebouwen samenkomen. Maar moslimbekeerlingen ervaren veel meer vervolging. Zoals in zoveel landen in het noordoosten van Afrika wordt bekering van de islam tot het christendom niet geaccepteerd. Er is een kans dat ook Djibouti beïnvloed wordt de opkomst van islamitisch extremisme. Saoedi-Arabië heeft een grote invloed op Djibout. Zij bouwen islamitische scholen en pompen geld in de ontwikkeling van dorpen. Aan de overkant van Rode Zee ligt Jemen en naast Djibouti ligt Somalië. Beide landen huizen islamitische extremisten van al-Shabaab en al-Qaeda. 47 Indonesië islam In Indonesië zijn met name twee stromen van vervolging zichtbaar. Allereerst zijn het de dominant aanwezige islamitische organisaties. Deze organisaties strijden om de invoering van de islamitische wetgeving en beïnvloeden de samenleving. Daarnaast is corruptie sterk verweven in alle lagen van de overheid. Omdat christenen een minderheid vormen, hebben zij vaak meer last van corruptie dan hun anders-gelovige buren. 48 Bangladesh islam Bangladesh is officieel een islamitische staat, maar volgens de grondwet is er godsdienstvrijheid in het land. Er zijn ook geen wetten tegen godslastering of het verlaten van de islam, die in veel landen op de Ranglijst Christenvervolging tot vervolging leiden. Fundamentalistische groeperingen eisen echter de invoering van de sharia, de islamitische wetgeving, en zetten die eis niet alleen kracht bij met politieke middelen (zoals demonstraties), maar ook met geweld. 49 Tanzania islam Islamitisch extremisme is er de belangrijkste bron van christenvervolging. Met uitzondering van de Zanzibar-eilanden zijn christenen in het land in de meerderheid. Er is een vrij grote moslimminderheid. De invloed van een politieke vorm van de islam wordt steeds groter. Christenen met een moslimachtergrond hebben het vrij moeilijk. De nationale en lokale autoriteiten lijken verscheidenheid in religies te accepteren. Toch moesten veel christenen met een moslimachtergrond hun huis ontvluchten. Hun echtgenoten werden gedwongen met een moslim te trouwen. In Zanzibar was er sprake van geweld, veroorzaakt door ‘Vugu vugu la uamsho’, een moslimextremistische groepering. Deze groep wil alle christenen van de eilanden verjagen. Kerken zijn in brand gestoken en geplunderd. Christenen, met name kerkleiders, zijn bedreigd met de dood. Op het vasteland van Tanzania neemt de invloed van de islam toe. Dit komt mede door de ontwikkeling van een nieuwe grondwet en strategische infiltratie op verschillende maatschappelijke gebieden. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten. 50 Niger islam De belangrijkste bron van vervolging is islamitisch extremisme. De meerderheid van de bevolking is moslim. In het land wonen zo’n 50.000 tot 150.000 christenen. Moslimextremistische groepen zoals Boko Haram, actief in Nigeria, trekken soms de grens over naar Niger. De meeste vijandigheid tegen christenen komt vanuit de maatschappij. Ouders en familieleden zijn vaak tegen bekering tot christendom, terwijl de overheid dat toelaat. Na de film ‘The Innocence of Muslims’ waren er ernstige geweldsincidenten. Islamitische groeperingen zoals Izala en Tariqa zijn erg actief. Hun tactiek is eerder het willen verstikken van minderheidsreligies dan direct geweld toe te passen. Dit is geen goed nieuws voor de kerk in Niger. De kerken lijken niet te zijn voorbereid op toenemende druk vanuit een extremistische vorm van de islam.
zondag 18 mei 2014 om 04:08
Uitgebreider nieuwsbericht van OpeningsPost.
https://www.opendoors.nl/ ... anese-christen-bevestigd/
"
Doodstraf zwangere Soedanese christen bevestigd
16 mei 2014Soedan
Soedan – Soedan heeft de doodstraf bevestigd van een tot het christendom bekeerde moslim. Meriam Yahia Ibrahim (27) krijgt de straf voor haar bekering tot het christendom en haar huwelijk met een christelijke man uit Zuid-Soedan. Meriam heeft een zoontje en is acht maanden zwanger van haar tweede kind.
De rechter bevestigde gisteren een eerdere veroordeling van Meriam tot honderd zweepslagen en de dood door ophanging. Twee jaar na de bevalling van haar nog ongeboren kind wordt de doodstraf uitgevoerd. Wanneer Meriam de zweepslagen krijgt, is niet bekend. Tijdens de eerdere zitting op 11 mei gaf de rechter Meriam drie dagen tot de volgende rechtszitting om berouw te tonen en terug te keren tot de islam. Tijdens de rechtszitting die gisteren plaatsvond, weigerde Meriam haar geloof in Christus op te geven, waarna het vonnis werd bevestigd.
“We gaven je drie dagen om berouw te tonen, maar je staat er op niet terug te keren tot de islam. Ik veroordeel je om te worden opgehangen”, zei rechter Abbas Mohammed Al-Khalifa volgens de Ierse nieuwssite RTE.
Sinds de afscheiding van Zuid-Soedan maakt de overheid van Soedan duidelijk dat er in het land geen plek meer is voor christenen. Soedan moet worden gezien als een moslimland waar de islamitische wetgeving de toon zet. Moslims die zich bekeren tot het christendom staan onder grote druk terug te keren tot de islam. Christenen vrezen dat het geweld tegen hen toeneemt en dat er geen vrijheid meer is voor de kerk zodra de islamitische wetgeving volledig wordt ingevoerd.
De hoogzwangere Meriam zit in de cel, samen met haar zoontje van twee jaar die als moslim wordt beschouwd en daarom niet mag worden opgevoed door zijn christelijke vader. De verwachting is dat de kinderen onder toezicht komen van de staat en dat hun vader geen enkele zeggenschap heeft over hem vanwege zijn christelijke geloof."
https://www.opendoors.nl/ ... anese-christen-bevestigd/
"
Doodstraf zwangere Soedanese christen bevestigd
16 mei 2014Soedan
Soedan – Soedan heeft de doodstraf bevestigd van een tot het christendom bekeerde moslim. Meriam Yahia Ibrahim (27) krijgt de straf voor haar bekering tot het christendom en haar huwelijk met een christelijke man uit Zuid-Soedan. Meriam heeft een zoontje en is acht maanden zwanger van haar tweede kind.
De rechter bevestigde gisteren een eerdere veroordeling van Meriam tot honderd zweepslagen en de dood door ophanging. Twee jaar na de bevalling van haar nog ongeboren kind wordt de doodstraf uitgevoerd. Wanneer Meriam de zweepslagen krijgt, is niet bekend. Tijdens de eerdere zitting op 11 mei gaf de rechter Meriam drie dagen tot de volgende rechtszitting om berouw te tonen en terug te keren tot de islam. Tijdens de rechtszitting die gisteren plaatsvond, weigerde Meriam haar geloof in Christus op te geven, waarna het vonnis werd bevestigd.
“We gaven je drie dagen om berouw te tonen, maar je staat er op niet terug te keren tot de islam. Ik veroordeel je om te worden opgehangen”, zei rechter Abbas Mohammed Al-Khalifa volgens de Ierse nieuwssite RTE.
Sinds de afscheiding van Zuid-Soedan maakt de overheid van Soedan duidelijk dat er in het land geen plek meer is voor christenen. Soedan moet worden gezien als een moslimland waar de islamitische wetgeving de toon zet. Moslims die zich bekeren tot het christendom staan onder grote druk terug te keren tot de islam. Christenen vrezen dat het geweld tegen hen toeneemt en dat er geen vrijheid meer is voor de kerk zodra de islamitische wetgeving volledig wordt ingevoerd.
De hoogzwangere Meriam zit in de cel, samen met haar zoontje van twee jaar die als moslim wordt beschouwd en daarom niet mag worden opgevoed door zijn christelijke vader. De verwachting is dat de kinderen onder toezicht komen van de staat en dat hun vader geen enkele zeggenschap heeft over hem vanwege zijn christelijke geloof."
zondag 18 mei 2014 om 04:57
In bijna alle 41 landen in de top 50 van landen waar christenen het zwaarst worden vervolgd, en in een aantal gevallen een bepaald gebied binnen die landen, wordt het verlaten van de islam, ernstig bestraft met o.a. doodstraf en van het behandeld worden als tweederangsburger met moeilijk werk nog vinden of helemaal geen recht meer hebben op een baan doordat geen certificaten worden afgegeven meer tot behandeld worden als crimineel, het moeten ontvluchten van je woning, het geen recht meer hebben om je kinderen op te voeden, tot zelfs dat je echtgenote gedwongen wordt met een ander te trouwen die wel moslim is, verbanning door de familie, opgesloten worden in containers en daar sterven van honger en dorst, gestuurd worden naar heropvoedingscentra. Dit alles door islamitische wetgeving.
Op zijn minst mag alleen de islam onderwezen worden en wordt op alle mogelijke manieren andere geloven het erg moeilijk gemaakt om zich in het openbaar af te spelen. Het mag op zijn minst op privéterrein, alleen de buitenlanders, bijbels worden verboden mee te nemen of beperkt, kerkdiensten worden ingeperkt of verboden of krijgen geen registratie en zijn daarmee verboden of worden afgebrand en elk kind krijgt islamtisch onderwijs.
Wanneer een individu zich bekeert en afvallige is van de islam past, naast de overheid en maatschappij, ook de nabije omgeving, waaronder eigen familie extreme druk toe om deze weer terug te doen laten keren tot de islam. Waarbij eerwraak niet alleen de dreiging is maar ook regelmatig zal worden uitgevoerd. Of betrokkene zal worden verbannen van de familie en groep.
Op zijn minst mag alleen de islam onderwezen worden en wordt op alle mogelijke manieren andere geloven het erg moeilijk gemaakt om zich in het openbaar af te spelen. Het mag op zijn minst op privéterrein, alleen de buitenlanders, bijbels worden verboden mee te nemen of beperkt, kerkdiensten worden ingeperkt of verboden of krijgen geen registratie en zijn daarmee verboden of worden afgebrand en elk kind krijgt islamtisch onderwijs.
Wanneer een individu zich bekeert en afvallige is van de islam past, naast de overheid en maatschappij, ook de nabije omgeving, waaronder eigen familie extreme druk toe om deze weer terug te doen laten keren tot de islam. Waarbij eerwraak niet alleen de dreiging is maar ook regelmatig zal worden uitgevoerd. Of betrokkene zal worden verbannen van de familie en groep.
zondag 18 mei 2014 om 05:08
Conclusie: Ik zou zeggen "best heel erg eng". Het betekent dat zodra je afwijkt van de vaak zwaarwegende islamitische wetgeving in bijna alle landen die de islam als staatsgodsdienst hebben of waarbij extremere groeperingen binnen de islam de macht krijgen in bepaalde gebieden, of dat nu bekering tot een ander geloof is, gematigder willen leven en denken dan wordt opgelegd of simpelweg niet meer zou geloven, je geen kant op kan en de gevolgen zeer dramatisch zijn.
Je moet en zal de islam aanhangen binnen al die landen of gebieden in die landen en anders heb je bijna altijd toch behoorlijk, en regelmatig ook letterlijk, geen leven meer.
Je moet en zal de islam aanhangen binnen al die landen of gebieden in die landen en anders heb je bijna altijd toch behoorlijk, en regelmatig ook letterlijk, geen leven meer.
zondag 18 mei 2014 om 16:37
Ik vind de Islam best wel eng, omdat ik denk dat het op het niveau zit van het Christendom zo tussen 1450-1750 (ook eng). De Islam staat nog voor de Verlichting. Ik denk als dat na een Islamitische Verlichting, de Islam minder eng kan zijn. Wat de Islam ook enger maakt is dat ze middeleeuws gedachtengoed kunnen combineren met moderne oorlogsmiddelen. Beetje foute combi.
zondag 18 mei 2014 om 19:11
Ja hoor, ik vind de Islam een enge godsdienst. Veel enger dan andere godsdiensten. Dat daar dan mensen achter zitten die het zo eng maken snap ik, maar dat maakt de Islam voor mij niet minder eng. Vrouwen die de doodstraf krijgen omdat ze met een man trouwen met een ander geloof? Heeft niets met het geloof of wat dan ook te maken. Indoctrinatie, intimidatie en moord, meer en minder is het niet.
zondag 18 mei 2014 om 19:33
Vul voor ‘de Islam’ nu eens ‘de Mens’ in.
Jarenlang intensieve mantelzorg voor mijn man + part time baan, op 1,5 uur reizen. Islamitische buren. In no time zagen zij wat er aan de hand was, en elke vrijdag, als ik moe uit mijn werk kwam, stond mijn buurvrouw stralend klaar met een verrukkelijke maaltijd. Ja, ze droeg een hoofddoek. En nee, ze sprak bijna geen Nederlands, maar ze sprak de taal van het hart. Ze zei dan ‘alstjeblieft fjorgyn, voor jou, jij moe, jij goede vrouw’. De tranen stonden wel eens in mijn ogen door zoveel hartelijkheid. Zo maar, gratis voor niets (niet dat wij niets teruggedaan hebben hoor).
De buurman heeft onze stoelen opnieuw bekleed en een speciaal bedtafeltje gemaakt voor mijn man. De kinderen boden aan de boodschappen voor ons te doen. En ja, zij hadden als énige versiering in hun huis een foto van Mekka, en een van Medina, en als énige boek de Koran. 'Eng' hoor!
Jarenlang intensieve mantelzorg voor mijn man + part time baan, op 1,5 uur reizen. Islamitische buren. In no time zagen zij wat er aan de hand was, en elke vrijdag, als ik moe uit mijn werk kwam, stond mijn buurvrouw stralend klaar met een verrukkelijke maaltijd. Ja, ze droeg een hoofddoek. En nee, ze sprak bijna geen Nederlands, maar ze sprak de taal van het hart. Ze zei dan ‘alstjeblieft fjorgyn, voor jou, jij moe, jij goede vrouw’. De tranen stonden wel eens in mijn ogen door zoveel hartelijkheid. Zo maar, gratis voor niets (niet dat wij niets teruggedaan hebben hoor).
De buurman heeft onze stoelen opnieuw bekleed en een speciaal bedtafeltje gemaakt voor mijn man. De kinderen boden aan de boodschappen voor ons te doen. En ja, zij hadden als énige versiering in hun huis een foto van Mekka, en een van Medina, en als énige boek de Koran. 'Eng' hoor!
zondag 18 mei 2014 om 19:49
Niemand zegt dat je buren eng zijn. Ik geloof meteen dat jouw buurvrouw een hele lieve vrouw is die vanuit haar beste wil van de wereld jou en je man hielpen.
Dat betekent nog niet dat er vele en vele landen zijn waar je jezelf niet mag zijn, anderen niet mag liefhebben omdat ze van een ander geloof zijn en je wordt gedood, gemarteld als je daarin afwijkt. En dit in naam van ook de islam.
Het betekent niet dat er mannen zijn die een WTC invliegen om mensen te vermoorden en angst aan te jagen, het betekent niet dat de christelijke vrouw waar dit topic over gaat nu niet te maken krijgen met de doodstraf.
Het zijn niet maar een paar mensen die af en toe iets vervelends doen. En dat is óók islam. Het is een erg groot wereldwijd probleem waarbij extremisering steeds meer toeneemt. En waarbij zodra in een land de islamitische wetgeving wordt ingevoerd, in geen enkel van die landen het vrijblijvend blijft voor mensen die anders geloven of denken maar zwaar bestraft worden of uitgestoten uit de maatschappij.
Dat is ook waarom ikzelf persoonlijk uit de kerk ben gestapt. Je kan niet zeggen dat je én christelijk bent en ondertussen deel uitmaakt van een wereldgodsdienst die allerlei wreedheden op zijn naam heeft staan die in naam van die godsdienst worden uitgevoerd, waarbij mensen worden uitgesloten van liefde en je geen vrijheid meer hebt als individu vanwaaruit je wilt liefhebben.
Het feit dat je uit godsdienst ook goede dingen wil halen maakt het niet zo dat dat het slechte compenseert.
Mensen die katholiek zijn bedoelen het ook goed, maar dat ondertussen homo's in dat geloof worden gediscrimineerd terwijl ondertussen de priesters zich vergrijpen aan jonge jongetjes maakt het echt niet zo puur en vredelievend. Hoe erg elk individu dan ook het goed bedoelt.
Niemand zegt dat jouw buren slecht zijn als ze zeggen dat in naam van de islam heel veel groot onrecht en vervelende dingen gebeuren.
Ik vind het erg dat je niet mag zeggen hoe veel slechte dingen uit de standpunten van het islamitisch recht voortkomen omdat je anders iemands buren zou beledigen die eten komen brengen.
Dat betekent nog niet dat er vele en vele landen zijn waar je jezelf niet mag zijn, anderen niet mag liefhebben omdat ze van een ander geloof zijn en je wordt gedood, gemarteld als je daarin afwijkt. En dit in naam van ook de islam.
Het betekent niet dat er mannen zijn die een WTC invliegen om mensen te vermoorden en angst aan te jagen, het betekent niet dat de christelijke vrouw waar dit topic over gaat nu niet te maken krijgen met de doodstraf.
Het zijn niet maar een paar mensen die af en toe iets vervelends doen. En dat is óók islam. Het is een erg groot wereldwijd probleem waarbij extremisering steeds meer toeneemt. En waarbij zodra in een land de islamitische wetgeving wordt ingevoerd, in geen enkel van die landen het vrijblijvend blijft voor mensen die anders geloven of denken maar zwaar bestraft worden of uitgestoten uit de maatschappij.
Dat is ook waarom ikzelf persoonlijk uit de kerk ben gestapt. Je kan niet zeggen dat je én christelijk bent en ondertussen deel uitmaakt van een wereldgodsdienst die allerlei wreedheden op zijn naam heeft staan die in naam van die godsdienst worden uitgevoerd, waarbij mensen worden uitgesloten van liefde en je geen vrijheid meer hebt als individu vanwaaruit je wilt liefhebben.
Het feit dat je uit godsdienst ook goede dingen wil halen maakt het niet zo dat dat het slechte compenseert.
Mensen die katholiek zijn bedoelen het ook goed, maar dat ondertussen homo's in dat geloof worden gediscrimineerd terwijl ondertussen de priesters zich vergrijpen aan jonge jongetjes maakt het echt niet zo puur en vredelievend. Hoe erg elk individu dan ook het goed bedoelt.
Niemand zegt dat jouw buren slecht zijn als ze zeggen dat in naam van de islam heel veel groot onrecht en vervelende dingen gebeuren.
Ik vind het erg dat je niet mag zeggen hoe veel slechte dingen uit de standpunten van het islamitisch recht voortkomen omdat je anders iemands buren zou beledigen die eten komen brengen.
zondag 18 mei 2014 om 19:53
Het is nu éénmaal zo dat je het zelf wel goed kan bedoelen maar het instituut waarvan je zegt dat je daar deel uit van maakt en je het goede ook van ziet en jou ook heeft geholpen, ondertussen juist grote dramatische gevolgen heeft voor miljoenen mensen en het niet kunnen ontstaan van wereldvrede.
Je kan nog steeds geloven, goed doen en je buren brood brengen ook als je atheïst bent, katholiek bent of gewoon wereldburger.
Alleen maak je dan geen onderdeel meer uit van een hiërarchisch genootschap waarbij de geleerden die de boeken interpreteren en zo zeggen wat goed is maar wat eigenlijk nog beter is, uiteindelijk in bijna alle gevallen, extremisme tot gevolg hebben. De meeste hadith uitleggers zijn vrij extreem nog steeds.
Je kan nog steeds geloven, goed doen en je buren brood brengen ook als je atheïst bent, katholiek bent of gewoon wereldburger.
Alleen maak je dan geen onderdeel meer uit van een hiërarchisch genootschap waarbij de geleerden die de boeken interpreteren en zo zeggen wat goed is maar wat eigenlijk nog beter is, uiteindelijk in bijna alle gevallen, extremisme tot gevolg hebben. De meeste hadith uitleggers zijn vrij extreem nog steeds.
zondag 18 mei 2014 om 19:58
quote:fjorgyn schreef op 18 mei 2014 @ 19:33:
Ik ben ook Mens en ben niet De Islam.
Ik ben ook Mens niet meer Christen.
Ik ben ook Mens en kook voor anderen.
En waarom ben ik geen Christen meer? Omdat ik niet wil behoren tot een geloof. Omdat geloven in de wereld altijd gebruikt worden voor oorlogen omdat een geloof zegt dat je moet leven vanuit de boeken, die door andere mensen worden geïnterpreteerd.
Als ik eten wil brengen naar mijn buren dan doe ik dat omdat ik Mens ben. Net zoals dat als ik lief wil hebben, dan doe ik dat omdat ik Mens ben. Niemand die mij dat zegt. En ook niemand die anderen zegt dat ze moeten haten.
Dat bepaal ik zelf, ik alleen.
En waarom ben ik geen Christen meer? Omdat ik niet wil behoren tot een geloof. Omdat geloven in de wereld altijd gebruikt worden voor oorlogen omdat een geloof zegt dat je moet leven vanuit de boeken, die door andere mensen worden geïnterpreteerd.
Als ik eten wil brengen naar mijn buren dan doe ik dat omdat ik Mens ben. Net zoals dat als ik lief wil hebben, dan doe ik dat omdat ik Mens ben. Niemand die mij dat zegt. En ook niemand die anderen zegt dat ze moeten haten.
zondag 18 mei 2014 om 20:06
@fjorgyn, jij vindt het niet eng dat in bepaalde wijken in Londen mensen de sharia in wilden voeren? Zoals ook sommige partijen in België dat wilden?
Jij vindt het niet eng dat mensen hun vrijheid wordt ontnomen in naam van deze Godsdienst en dat de vrouw in dit voorbeeld van TO ter dood is veroordeeld omdat ze christen is en nog twee jaar haar net geboren kind mag voeden en dan opgehangen wordt? Dat haar man dan niet meer voor hun twee kinderen mag zorgen omdat hij christen is en hun kinderen dan moslim zouden zijn?
En dat dit soort praktijken in bijna alle landen waar deze godsdienst de wetgeving is?
Jij vindt het niet eng dat mensen hun vrijheid wordt ontnomen in naam van deze Godsdienst en dat de vrouw in dit voorbeeld van TO ter dood is veroordeeld omdat ze christen is en nog twee jaar haar net geboren kind mag voeden en dan opgehangen wordt? Dat haar man dan niet meer voor hun twee kinderen mag zorgen omdat hij christen is en hun kinderen dan moslim zouden zijn?
En dat dit soort praktijken in bijna alle landen waar deze godsdienst de wetgeving is?
zondag 18 mei 2014 om 20:09
quote:Paekzwart schreef op 18 mei 2014 @ 19:58:
[...]
Wat mooi gezegd! En ik ben het er zo erg mee eens!
Ook ik heb lieve moslim buren van Turkse afkomst. Zij delen mijn onrust en sceptische gevoelens m.b.t. de islam.
[...]
Wat mooi gezegd! En ik ben het er zo erg mee eens!
Ook ik heb lieve moslim buren van Turkse afkomst. Zij delen mijn onrust en sceptische gevoelens m.b.t. de islam.
zondag 18 mei 2014 om 20:28