Rokende buren

21-05-2014 20:48 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze buren roken, en dat doen ze buiten. Onze huizen hebben in alle deuren en ramen ventilatieroosters, wij zitten continu in de rooklucht.

Ze zitten in hun eigen tuin, kan ze moeilijk verbieden daar te roken.

Maar hier kan dus geen raam, deur of rooster open.

Vind het behoorlijk irritant en vies, maar wil ook geen burenruzie.

Iemand tips of ervaring met een dergelijke situatie?
quote:whopper schreef op 21 mei 2014 @ 21:43:

[...]

Dan ben jij ook een uitzondering. De wereld wordt alweer een stukje leuker Nee. Je doet heel veel mensen tekort met vinden dat het een uitzondering is. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand die rookt zonder rekening met anderen te houden. Iedereen houdt op zijn manier wel rekening met iemand. Ouders die alleen buiten roken en nooit in het bijzijn van hun kind. Mensen die ivm een niet-rokende gast netjes buiten (of bij noodweer in de schuur of onder de afzuigkap) gaan roken. Enz. Echt, asociale rokers die te pas en te onpas een peuk opsteken, die ben ik al in geen jaren meer tegen gekomen.
quote:NummerZoveel schreef op 21 mei 2014 @ 21:55:

[...]

Nee. Je doet heel veel mensen tekort met vinden dat het een uitzondering is. Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand die rookt zonder rekening met anderen te houden. Iedereen houdt op zijn manier wel rekening met iemand. Ouders die alleen buiten roken en nooit in het bijzijn van hun kind. Mensen die ivm een niet-rokende gast netjes buiten (of bij noodweer in de schuur of onder de afzuigkap) gaan roken. Enz. Echt, asociale rokers die te pas en te onpas een peuk opsteken, die ben ik al in geen jaren meer tegen gekomen.Ik wel. Helaas...
quote:@Nemesis, Vind het ook raar om zo even op ze af te stappen en te vragen om ergens anders te roken. Hoop eigenlijk meer dat het onderwerp op die manier wat makkelijker te sprake komt om er vervolgens over te kunnen pratenJij hebt er last van, dan moet je het gesprek aangaan als je wil dat er iets verandert. De situatie die je net schetst is heel passief doen en eigenlijk al een irritatiefactor bij hen aanwakkeren in plaats van er constructief iets mee te doen.
quote:Cadou schreef op woensdag 21 mei 2014 21:47 Nou, ik rook, en ik pas me overal aan aan niet-rokers, maar als mensen nu ook al willen bepalen wat ik in mijn eigen huis en tuin doe, kunnen ze toch echt de boom in.Dit dus, met niet rokers word altijd rekening gehouden en dat doe ik zelf ook, maar als ik in mijn eigen huis of in mijn eigen tuin sta wil ik geen gezeur en gezucht horen van buren.
quote:tekenis schreef op 21 mei 2014 @ 21:46:

Kan je niet zo een luchtverfrisser/neutraliseerspul halen?

Het is hun eigen huis en eigen tuin waar zij mogen leven zoals zij willen.Zeg je dit ook als de buren de hele dag knetterhard muziek draaien? Of elke dag schreeuwen of ruzie maken?Tja, het is hun huis en hun tuin....
quote:fellowes schreef op 21 mei 2014 @ 21:53:

@Nemesis, Vind het ook raar om zo even op ze af te stappen en te vragen om ergens anders te roken. Hoop eigenlijk meer dat het onderwerp op die manier wat makkelijker te sprake komt om er vervolgens over te kunnen praten.

Ze hoeven toch niet direct ergens anders te roken, maak gewoon afspraken over de voor- of achterkant, zodat jij aan 1 kant kunt luchten. Dan maak je hen het leven niet zuur, en zij het jouwe ook niet meer.

Erover praten zonder hen er op aan te spreken is echt geen goed idee. Ik zou voor geen enkel gesprek meer open staan, nadat ik de buren eerst over me heb horen roddelen. Als ze een probleem hebben, dan kunnen ze tegen me praten in plaats van over me.
quote:whopper schreef op 21 mei 2014 @ 21:57:

[...]

Ik wel. Helaas...Dat geloof ik direct, jouw beelden zullen ergens vandaan komen. Maar scheer dan niet de hele groep over 1 kam, want er zijn ook echt sociale rokers.
quote:Sunemom schreef op 21 mei 2014 @ 21:53:

[...]

Ik snap nooit dat rokers het zelf zo smerig vinden dat ze niet binnen roken (of toch blijken te snappen dat roken bij kinderen niet kan) maar buiten en dan ineens niet meer snappen dat anderen die de keuze hebben gemaakt niet te roken daar dan ineens last van 'mogen' hebben. Best asociaal zelf een slechte gewoonte hebben en een ander met de last daarvan opzadelen.

Ik heb niets tegen roken, ieder zijn keuze, maar een ander hoeft er geen last van te hebben, dus gewoon in je eigen huis of in een rokersruimte.Wat een onzin, als je zover wil gaan, eis ik dat jullie allemaal per direct de auto laten staan, want ik rij geen auto, en ik vind die uitlaatgassen wel stinken hoor....dus alleen rondjes rijden in je eigen huis of een kartbaan.
quote:NummerZoveel schreef op 21 mei 2014 @ 22:01:

[...]

Dat geloof ik direct, jouw beelden zullen ergens vandaan komen. Maar scheer dan niet de hele groep over 1 kam, want er zijn ook echt sociale rokers.Sja, ik geloof jou ook, maar ik ken er maar heel weinig. Dus het inschat het is voor mij. Eerst zien, dan geloven.
Mijn buren (slecht geïsoleerde flats en buren roken allemaal en niet alleen tabak...). Je ruikt het echt wel af en toe. Maar ik ruik ook etensluchten (BBQ, knoflook etc.)

Ik hoor hun telefoongesprekken, seks, tv en muziek.

Dat is nou eenmaal leven op, naast en onder elkaar.

Ik heb zelf gerookt en nu ik gestopt ben, ruik ik pas hoe smerig het is als mensen die gerookt hebben een rookvrije ruimte binnenkomen, maar ja... Mensen in hun eigen omgeving sancties opleggen?

Als het echte overlast geeft; 3 uur per dag 120 DB muziek om 23 uur 's avonds, buren die precies onder jouw slaapkamerraam lopen te paffen (de onderburen van mijn moeder roken op hun terras, exact onder haar slaapkamerdeur; enige luchtgat wat ze op haar slaapkamer heeft) etc. kun je ze daar altijd op wijzen. Vaak komen die mensen dan zelf met een oplossing, is mijn ervaring, omdat je ze er vriendelijk op attendeertt.
quote:Cadou schreef op 21 mei 2014 @ 22:04:

[...]

Wat een onzin, als je zover wil gaan, eis ik dat jullie allemaal per direct de auto laten staan, want ik rij geen auto, en ik vind die uitlaatgassen wel stinken hoor....dus alleen rondjes rijden in je eigen huis of een kartbaan. Dat begrijp ik dan ook wel weer.
quote:whopper schreef op 21 mei 2014 @ 21:03:

Hier hetzelfde. Lig je ' s zomers net in je frisse schone bedje met de ramen open, zit de buuf lekker te paffen en te telefoneren in de tuin. Dus t blijft niet bij één peuk. Echt onwijs goor....

Maar.. dan moet je toch gewoon niet in de stad gaan wonen?

Ik snap het best hoor, heb ook rokende onderburen en kan me er best eens aan ergeren. Maar tja, ik weet dat ik het buiten de stad moet gaan zoeken als ik dat soort dingen te zwaar zou vinden wegen.
quote:Amand schreef op 21 mei 2014 @ 21:53:

[...]

Off-topic: hoe staat het met de liefde? Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat jij en die man van de beveiliging elkaar om de hals vielen

ja, dat was o.a. jij hè, die me zo goed hielp met mijn "hoe moet ik dit nu aanpakken" probleempje

Dat was een tijdje superleuk!!

En toen werd het wat minder leuk, dus die heb ik laten wieberen.

Nu wel heeeel leuk vriendje voor terug, en op moment helemaal happy!
quote:winterteen schreef op 21 mei 2014 @ 22:09:

[...]

Maar.. dan moet je toch gewoon niet in de stad gaan wonen?

Ik snap het best hoor, heb ook rokende onderburen en kan me er best eens aan ergeren. Maar tja, ik weet dat ik het buiten de stad moet gaan zoeken als ik dat soort dingen te zwaar zou vinden wegen.Ten eerste woon ik niet in een stad. Ik woon in een rijtjeshuis in een dorp. Ten tweede heb je dat niet altijd voor het kiezen.
@ Nummerzoveel, ik praat er niet over zonder hun in hett gesprek te betrekken. Ja binnen met mijn man.

Ik bedoel het meer als stille hint. Onze tuinen zijn smal met achter veel ramen en openslaande deuren. Die heb ik met dit weer open.

Als ik in de tuin zit zitten mijn buren letterlijk nog geen twee meter verder. Omdat we er nog niet zolang wonen, en het een nieuwe wijk is zit er ook nog geen schutting tussen

(Die komt wel binnenkort) We zien elkaar dus zitten.

Als hier over een paar weekjes een baby in de box ligt is het toch niet zo heel raar als ik dan de deuren sluiten als hun er weer een opsteken? Dacht misschien een mooi moment om te kunnen zeggen ; Ja vind het niet zo fijn als de baby in de rook ligt.
Maar waarom zou je het zo omslachtig benaderen?

Grote kans dat je buren denken: 'wat slim van buuf!' En gewoon lekker doorroken.

Als je ergens iets van vindt moet je het zeggen. Niet halve hints gaan geven.
Ik rook en ik zou het heel vervelend vinden als mijn buren daar last van hebben. Ik zou het dus op een vriendelijke manier zeggen en kijken of jullie tot een oplossing kunnen komen.
quote:Cadou schreef op 21 mei 2014 @ 22:10:

[...]

Nu wel heeeel leuk vriendje voor terug, en op moment helemaal happy!
Nee, halve hints werken niet. Ik ga ook het gesprek niet aan omdat ik vind dat zij in maar tuin moet kunnen doen wat ze wil, maar goor is het wel.
Maar wat heb je dan aan die frustraties Whopper?

Je ergert je ergens aan maar je doet er niets mee. Daarmee heb je dus alleen maar jezelf.
Je kunt er weinig van zeggen. Zou ook wat fraais worden. Wij niet-rokers roepen dat je maar thuis moet roken en als je dat dan doet mag dat ook al niet .

Maar een vraagje aan rokers;

Afgelopen zondag waren wij op een feestje. En ja, het was heerlijk weer dus we zaten buiten. Wat mij dan opvalt, is dat veel rokers met hun sigaret tussen hun vingers zitten te babbelen. Visualiseer een terrasstoel met dame, elleboog op de leuning, hand in de lucht, sigaret onder andermans neus. Oke. Maar wat ik nou zo frappant vind, is dat er vervolgens zo weinig aan die sigaret gelurkt wordt dat ie soms zelfs uitgaat. Eerlijk waar, de meeste mensen die ik zag roken, namen drie, hooguit vier trekjes van hun sigaret.

Eerlijke vraag; Waarom rook je eigenlijk? En vind je dit niet vreselijk zonde van je geld??
@Exces: verslaving met stip op 1. Daarnaast gewoonte, gewenning, etc.

Ik rook ook veel meer tijdens gezellige momenten dan alleen thuis.
quote:Exces schreef op 21 mei 2014 @ 22:21:

Je kunt er weinig van zeggen. Zou ook wat fraais worden. Wij niet-rokers roepen dat je maar thuis moet roken en als je dat dan doet mag dat ook al niet .

Maar een vraagje aan rokers;

Afgelopen zondag waren wij op een feestje. En ja, het was heerlijk weer dus we zaten buiten. Wat mij dan opvalt, is dat veel rokers met hun sigaret tussen hun vingers zitten te babbelen. Visualiseer een terrasstoel met dame, elleboog op de leuning, hand in de lucht, sigaret onder andermans neus. Oke. Maar wat ik nou zo frappant vind, is dat er vervolgens zo weinig aan die sigaret gelurkt wordt dat ie soms zelfs uitgaat. Eerlijk waar, de meeste mensen die ik zag roken, namen drie, hooguit vier trekjes van hun sigaret.

Eerlijke vraag; Waarom rook je eigenlijk? En vind je dit niet vreselijk zonde van je geld??

Serieus?? Omdat het een verslaving is waarvan ons brein zegt, lekker toch?

En ja, bij ieder pakje dat ik afreken denk ik, zonde van het geld..
En daarnaast: juist als er ergens veel mensen zijn die niet roken, steek ik wel een sigaret op omdat ik er trek in heb, maar ben ik tijdens dat roken meer bezig met de rook bij anderen uit te buurt te houden dan dat het lekker is
Wij hebben er ook last van. Gewoon tussenwoning in buitenwijk. Ze beginnen om 7 uur en het gaat door tot een uur of twaalf. Overdag valt het mee (5 rokende gezinsleden). S avonds i het ergste omdat ik graag slaap zonder rook. En idd je beddengoed is snel minder fris. Ik heb het wel eens aangekaart, dat ging goed, een paar weken rookte ze achter in de tuin maar helaas. Nu durf ik niet meer. Verder hebben we prima contact en dat wil ik graag zo houden.

Ze kunt nu eenmaal niets eisen maar het verpest voor een deel ons woonplezier, na drie jaar went het helaas nog niet. Ik steek voor het slapen een geurkaars aan en dat helpt wel wat.

Probeer het een keer aan te kaarten, ik liet het heel open en bij mezelf want het is nu eenmaal hun tuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven